Hop til indhold

afstand "bliv"


Hopsa
 Share

Recommended Posts

Arh. Jeg skrev jo noget der måske kan bruges. Og om ikke andet, så kan du da givetvis se om der kunne være delelementer hvor man måske kunne bruge lidt fra klikkertræning, af én eller anden form.

 

Så det var skam ikke helt i sjov. ;-)

 

Jamen der er da givet ting der kan klikkertrænes. Alle de ting jeg skrev om apporten tidligere f.eks.. Det er jo "bare" om at tænke tingene ned i små bitte dele, finde ud af hvilke "grundkompetencer" hunden er nødt til at ha' for at udføre øvelsen, og træne dem enkeltvis. Men det kræver jo masser af indsigt i øvelserne.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 110
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

DKWiechert og Korvis - jeg kommer gerne som tredie hjul, det lyder nemlig som en sjov udfordring :)

 

NannaSoko: Hvis hunden bryder positionen efter klikket, så "fryser" jeg indtil den genoptager positionen. fx udløb til potetarget, kræet hopper af efter klikket, hvor jeg er på vej udtil hunden og allerede har proppet hånden i lommen efter belønningen. Så fryser jeg og venter til kræet er gået tilbage på sit potetarget, så forsætter jeg ud og aflevere belønningen (som bliver meget lille når den hopper af kontra hvad den er, når det gør som den skal :))

 

Så i virkeligheden gør du noget hunden synes er lidt ubehageligt efter klikket hvis hunden flytter sig?

 

Vil gerne have, at klikket altid fører til noget godt for hunden og at klikket har den højest mulige værdi.

 

Jeg gør meget ud af at opretholde en høj værdi for klikket, forsøger at stå så stille som muligt når jeg klikker, belønner altid efter klik og klikker kun i situationer hvor jeg ved hunden kan høre det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener at alt kan klikkertrænes!

Jeg mener også at jeg træner de stationære øvelser med klikkertræning, men nu er markøren ikke det vigtigste i klikkertræning.

 

Faktisk bruger jeg stort set kun klikkeren til indlæring af øvelser, men jeg mener at alt hvad jeg laver er klikketræning.

 

Behøver jeg sige, at jeg synes klikkertræning er et dårligt navn...

 

Undskyld til Hopsa for drejning af tråden, sig til hvis vi skal skride ud af din tråd :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Så i virkeligheden gør du noget hunden synes er lidt ubehageligt efter klikket hvis hunden flytter sig?

 

Vil gerne have, at klikket altid fører til noget godt for hunden og at klikket har den højest mulige værdi.

 

Jeg gør meget ud af at opretholde en høj værdi for klikket, forsøger at stå så stille som muligt når jeg klikker, belønner altid efter klik og klikker kun i situationer hvor jeg ved hunden kan høre det.

 

Hvad er det du mener er ubehageligt..? Der sker jo bare ingenting, før hunden går tilbage på target igen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er det du mener er ubehageligt..? Der sker jo bare ingenting, før hunden går tilbage på target igen?

 

 

Jeg refererede til det ANGI skrev med at blive meget lille, troede det var hunden, men da jeg læste det igen, kunne jeg se, at det var belønningen. Så bare glem det der indlæg 52, det er bare fordi jeg ikke lan læse :blink:

 

Ville ønske jeg kunne forklare lidt bedre, hvorfor jeg ikke mener klikket er ligegyldigt når det er stationære øvelser. Måske kommer det hvis jeg sover på det :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener at alt kan klikkertrænes!

Jeg mener også at jeg træner de stationære øvelser med klikkertræning, men nu er markøren ikke det vigtigste i klikkertræning.

 

Faktisk bruger jeg stort set kun klikkeren til indlæring af øvelser, men jeg mener at alt hvad jeg laver er klikketræning.

 

Behøver jeg sige, at jeg synes klikkertræning er et dårligt navn...

 

Undskyld til Hopsa for drejning af tråden, sig til hvis vi skal skride ud af din tråd :-D

 

Er helt enig i at klikkertræning er et rigtig dårligt navn! Men det har jo bidt sig fast i folkemund, så det er svært at kalde det noget andet. Man kan absolut træne klikkertræning uden en klikker - lige så vel som man kan bruge en klikker uden at klikkertræne. 2x2 bruger f.eks. ikke klikker, selv om det i den grad er shaping/klikkertræning. m man bruger markør eller ej til de stationære ting er vel i bund og grund bare et spørgsmål om metodik.

 

IMO er klikkeren også kun til indlæring, når øvelsen er indlært er det jo kun vedligehold, som jeg så i og for sig stadig markerer på én eller anden måde - "dygtig" f.eks... Men jeg kan også finde på at mundklikke i noget indlært, hvis jeg har brug for at virkelig markere at "lige det dér var virkelig godt", til agility.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så i virkeligheden gør du noget hunden synes er lidt ubehageligt efter klikket hvis hunden flytter sig?

 

Vil gerne have, at klikket altid fører til noget godt for hunden og at klikket har den højest mulige værdi.

 

Jeg gør meget ud af at opretholde en høj værdi for klikket, forsøger at stå så stille som muligt når jeg klikker, belønner altid efter klik og klikker kun i situationer hvor jeg ved hunden kan høre det.

Jeg er ikke helt med på hvor jeg gør det ubehageligt for hunden - måske jeg forklarer mig dårligt. "Fryser" at jeg fryser/ pauser/ bliver passiv i bevægelsen er neutral handling for min hund. Belønningen som hunden får efter at være gået tilbage på target er et stykke pølse, i stedet for de 5 stykker som belønningen havde været hvis den havde siddet i skabet.

 

Jeg er også passiv indtil klikket, og belønner også altid efter klik - hvis ikke hunden vil kunne høre klikkeret så vil jeg bruge en anden sekundær forstærker som vil fungere i situationen. Men belønningen varierer jeg meget alt efter situationen/motivation/miljø/sværhedsgrad - men det er altid udbetaling ved kasse Klik :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg refererede til det ANGI skrev med at blive meget lille, troede det var hunden, men da jeg læste det igen, kunne jeg se, at det var belønningen. Så bare glem det der indlæg 52, det er bare fordi jeg ikke lan læse :blink:

 

Ville ønske jeg kunne forklare lidt bedre, hvorfor jeg ikke mener klikket er ligegyldigt når det er stationære øvelser. Måske kommer det hvis jeg sover på det :mrgreen:

 

:lol: Kunne heller ikke forstå hvad pokker du mente! :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig fungerer klikker træning på afstand! Ellers er det sørme da umuligt at træne delfiner, som forøvrigt også dirigeres på afstand. at klokkeren ikke kan høre s har jo intet at gøre med om klikker trænings principper ikke virker.

 

Og til spørgsmålet.

 

Jeg kan sagtens bruge klikker som markør og hunde har tidligt lært at holde position efter klikket i din øvelser. Bruger også modtræk og omvendt lokNing og der er en klikker da genial til lige at få markeret hvad præcis der udløser belønning.

Men man kan, som alt andet, jo sagtens træne det uden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke helt med på hvor jeg gør det ubehageligt for hunden - måske jeg forklarer mig dårligt. "Fryser" at jeg fryser/ pauser/ bliver passiv i bevægelsen er neutral handling for min hund. Belønningen som hunden får efter at være gået tilbage på target er et stykke pølse, i stedet for de 5 stykker som belønningen havde været hvis den havde siddet i skabet.

 

Jeg er også passiv indtil klikket, og belønner også altid efter klik - hvis ikke hunden vil kunne høre klikkeret så vil jeg bruge en anden sekundær forstærker som vil fungere i situationen. Men belønningen varierer jeg meget alt efter situationen/motivation/miljø/sværhedsgrad - men det er altid udbetaling ved kasse Klik :)

 

Det mener jeg heller ikke du gør, læste dit indlæg forkert, sorry :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg læser (igen vil jeg lige påpege) en masse "det kan man sagtens" og "selvfølgelig kan man dét".... men ikke nogen forklaring på hvordan det skulle virke, og så er der for mig ikke noget "sagtens" eller "selvfølgelig" i det mere, blot en "antagelse" om at man måske kan bruge det, og så har det den stik modsatte effekt på mig for så taber jeg sgu interessen, så bliver det nemlig religiøst.

 

At det virker på delfiner på afstand kan ikke rigtig bruges. Lyd (som reelt set er tryk) bevæger sig altså lidt anderleds (og væsentligt bedre) i vand end i luft, også selvom lyden udløses over vandet. Og delfiner har altså også et lid andt "øre" for den slags, end hunde har.

 

Det skal blot blæse en lille smule, før lyden slet ikke når ud over 20 meter i luft. Læg hertil varierende terrænforhold og bevoksning, så bliver det ihvertfald ikke længere ud man når.

 

Og igen: Jeg siger ikk edet ikke kan lade sig gøre, men det tætteste nogen klikkerfolk og instruktører og canistv nogensinde har været på en forklaring indtil videre, er en flatter i en ridehal med en træapport.... og det ér bare ikke så skide relevant, hvis i forstår. :blink:

 

Tak for tålmodigheden Korvis. Og tilbuddet står ved magt, hvis du en dag vil ud at se øvelsen i fuld færdig form. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er det du mener er ubehageligt..? Der sker jo bare ingenting, før hunden går tilbage på target igen?

Det kommer godt nok an på hunden. En del hunde vil finde det voldsomt ubehageligt hvis fører tilbageholder belønning efter klik og endda bliver helt "stive" indtil hunden finder tilbage i position. Mine vil langt lang hellere fejlmeldes!

 

er helt enig med nanasoko - jeg ville bruge principper fra klikkertræning men jeg Lan vitterligt ikke se hvad selve klikkeren tilfører øvelsen. Og det var jo spørgsmålet fra hopsa.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og det er faktisk et af mine store problemer med klikkertræning. Jeg synes let ikke tilgangen tager hensyn til at det for nogle hunde er grænseoverskridende, ubehageligt, frustrerende og stressende at blive straffet på den måde. Og jo, jeg mener det er en straf, en straf der for mange hunde er hårdere end en verbal irettesættelse eller en fejlmelding.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og det er faktisk et af mine store problemer med klikkertræning. Jeg synes let ikke tilgangen tager hensyn til at det for nogle hunde er grænseoverskridende, ubehageligt, frustrerende og stressende at blive straffet på den måde. Og jo, jeg mener det er en straf, en straf der for mange hunde er hårdere end en verbal irettesættelse eller en fejlmelding.

 

Det er jo det der også er en del af "hele pakken" - hvis man har hele grunden med, så fungerer det stik modsat. Det er her man bygger empowermentdelen, og får en hund der netop ikke bli'r frustreret eller "trykket".

 

Men grundlæggende bør man ikke havne i den situation at hunden flytter sig ud af position (bare for at fortsætte med det samme eksempel), sker det én gang så bør man jo gå tilbage og kigge på om man er gået for hurtigt frem, og om hunden virkelig har fuld forståelse for øvelsen. Det er jo ikke meningen at man skal bruge "frys" jævnligt!

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg læser (igen vil jeg lige påpege) en masse "det kan man sagtens" og "selvfølgelig kan man dét".... men ikke nogen forklaring på hvordan det skulle virke, og så er der for mig ikke noget "sagtens" eller "selvfølgelig" i det mere, blot en "antagelse" om at man måske kan bruge det, og så har det den stik modsatte effekt på mig for så taber jeg sgu interessen, så bliver det nemlig religiøst.

 

At det virker på delfiner på afstand kan ikke rigtig bruges. Lyd (som reelt set er tryk) bevæger sig altså lidt anderleds (og væsentligt bedre) i vand end i luft, også selvom lyden udløses over vandet. Og delfiner har altså også et lid andt "øre" for den slags, end hunde har.

 

Det skal blot blæse en lille smule, før lyden slet ikke når ud over 20 meter i luft. Læg hertil varierende terrænforhold og bevoksning, så bliver det ihvertfald ikke længere ud man når.

 

Og igen: Jeg siger ikk edet ikke kan lade sig gøre, men det tætteste nogen klikkerfolk og instruktører og canistv nogensinde har været på en forklaring indtil videre, er en flatter i en ridehal med en træapport.... og det ér bare ikke så skide relevant, hvis i forstår. :blink:

 

Tak for tålmodigheden Korvis. Og tilbuddet står ved magt, hvis du en dag vil ud at se øvelsen i fuld færdig form. :)

Altså... Det med lyden kan ikke være et problem - brug en hyrdefløjte? Hvad bruger I til traditionel træning, brug det samme?

 

Du kan ikke få en forklaring på hvordan det skulle virke, før nogen har sat sig ned og udarbejdet en metodik for netop din øvelse. Indtil det sker, kan du kun få en generel forklaring på hvordan det fungerer i andre aktiviteter/øvelser. Er du oprigtigt interesseret i det, så må du selv sætte dig ned og prøve at tænke dig til hvordan det kunne bruges i netop din øvelse. Principperne er jo de samme uanset hvad man træner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo det der også er en del af "hele pakken" - hvis man har hele grunden med, så fungerer det stik modsat. Det er her man bygger empowermentdelen, og får en hund der netop ikke bli'r frustreret eller "trykket".

 

Men grundlæggende bør man ikke havne i den situation at hunden flytter sig ud af position (bare for at fortsætte med det samme eksempel), sker det én gang så bør man jo gå tilbage og kigge på om man er gået for hurtigt frem, og om hunden virkelig har fuld forståelse for øvelsen. Det er jo ikke meningen at man skal bruge "frys" jævnligt!

 

Jeg er ikke enig. Jeg mener det er enormt individafhængigt om tilbageholdelse at belønning/ignoreren er en god ide. Jeg ser alt alt alt for mange frustrerede klikkerhunde. Det er virkelig til at blive helt ked af!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke enig. Jeg mener det er enormt individafhængigt om tilbageholdelse at belønning/ignoreren er en god ide. Jeg ser alt alt alt for mange frustrerede klikkerhunde. Det er virkelig til at blive helt ked af!

 

Der er vi bare uenige så, eller har forskellige erfaringer. Jo, jeg har også set hunde der bli'r frustrerede, men ved nærmere kig har de netop ikke haft hele grunden med, men er "bare blevet klikket".

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så skal man måske også lige huske at "klikkertræning" er et bredere begreb end som så. Sådan noget som hvad et tilbageholdt klik egentlig skal betyde, er ikke noget der er regler for indenfor "klikkertræning" som træningsfilosofi, men vil typisk falde under træningsstrategi/skole, så der vil givet være forskellige meninger om det afhængig af hvilken skole man følger. Så synes man at det ikke fungerer med "frys" (igen, bare et eksempel), så står det én jo frit at udvikle sin egen træningsstrategi - hvor man stadig kan følge klikkerfilosofien.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså... Det med lyden kan ikke være et problem - brug en hyrdefløjte? Hvad bruger I til traditionel træning, brug det samme?

 

Du kan ikke få en forklaring på hvordan det skulle virke, før nogen har sat sig ned og udarbejdet en metodik for netop din øvelse. Indtil det sker, kan du kun få en generel forklaring på hvordan det fungerer i andre aktiviteter/øvelser. Er du oprigtigt interesseret i det, så må du selv sætte dig ned og prøve at tænke dig til hvordan det kunne bruges i netop din øvelse. Principperne er jo de samme uanset hvad man træner.

 

Fløjten bruges til kommandoer, og ikke andet. Det burde vel også være nok i sig selv med hjemkald, stopfløjt, områdefløjt osv.

At blande belønning ind i den gang fløjteri, giver vist ikke andet end forvirring.

 

Hertil kommer at arbejdet i sig selv, er belønning for hunden....

 

Det sidste er lidt let købt, når udgangspunktet er en ytring som "det kan man sagtens"........ ja det kan man jo så bare ikke.... ikke sandt :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og lige en rettelse ninjamor. Jeg skrev ikke at jeg ikke tror det kan lade sig gøre, men at jeg ikke kan se hvordan det kan....

 

Okay.. Til orientering hører jeg ikke ind under "klikkerfolket", jeg anvender ofte, men langt fra altid, klikker. Alligevel eller måske netop derfor, vil jeg påstå at du kan indlære alt der er fysisk muligt for en hund vha. klikker.

En manual får du ikke, den ville kun kunne blive overordnet og ikke individuelt tilpasset, men du kan jo komme til Sjælland ;-)

 

 

Indlæring tæt på, fint nok... Hvad så når der kommer afstand på? Og hvad er "afstand"? er det 2 meter, 5 meter, 20 meter, 200 meter?

 

Hvis man vil anvende klikker, findes der en fjernbetjent en som sættes i sele eller halsbånd.

 

Hvad vil du klikke for? Når hunden slår røven i sædet? Når den har siddet der et stykke tid? Efter du har kaldt den hjem fra "bliv" (det ville jeg så aldrig gøre!)

 

Det er så her, jeg kommer meget i tvivl om, hvorvidt du er godt bevandret i indlæringspsykologien, for der findes svarene jo!

Du klikker for lige netop det moment, som din hund er nået til, det moment du lige netop nu arbejder med, akkurat som du roser eller giver godbid for lige netop det moment din hund er nået til i øvelsen. Der er ikke noget mystisk der.

 

Kan hunden overhovedet høre klikket på afstand? (kommer jo så an på afstanden, og vejrforhold mv.)

 

Der er så den fjernbetjente klikker, hvis det er det man vil eller som andre skrev, brug fløjte, ja en fløjte er ikke en klikker men da det er princippet vi taler om, er det ligegyldigt. Før klikkeren blev populær anvendte vi en såkaldt "shapingfløjte" og det fungerede perfekt, især på afstand, mindre på tæt hold idet hunden kunne se fløjten.

 

Hvad med korrigeringer? Hvad nu hvis hunden rejser sig fra bliv efter du har klikket, hvad gør du så? (prøvesvaret på dén er: Lav et hurtigt hjemkald, og håb dommeren ikke opdagede hunden rejste sig først :slem:, spøg til side.)

 

Det har du fået svar på.

 

 

Jeg synes at dæk, sit og stå skal betyde at det gør du til du får besked på noget andet (fri, kom, osv) så jeg bruger ikke at træne "bliv" seperat. Hundene kan dæk og sit på håndtegn og kommando, og i nogen grad har de osse forståelse for at de ikke skal ændre på det de er blevet bedt om før jeg siger det. Men vi taler om at jeg bevæger mig på afstand med front mod dem og at jeg ikke kommer længere væk end 3-4 meter, jeg hverken danser polka eller spiller med bold, der til er vi slet ikke nået.

 

Det er min erfaring at lidt usikre og/eller førerbløde hunde med meget stor fordel kan lære at blive på stedet ved at træne afstand udefra og ind i stedet for indefra og ud, idet mange af disse hunde synes det er fælt at blive forladt i situationen. En slags baglænskædning hvor hunden først lærer det "svære" moment - at være på afstand.

Med en afstandsbelønning og bare nogenlunde lydighed fungerer denne model for alle de hunde jeg har set den brugt på.

 

 

Hvis man undlader at kalde hjem fra et "bliv" (eller hvad man nu bruger) så oplever de aldrig at der er andre muligheder end at blive. :-D

 

Lidt karikeret, i know, men jeg ville aldrig kalde hjem fra et bliv, før jeg rent faktisk har brug for det.

 

Det er også det sidste moment i min opstilling, men jeg mener også det skal øves for jo mere din hund kan, des sikrere bliver den

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke enig. Jeg mener det er enormt individafhængigt om tilbageholdelse at belønning/ignoreren er en god ide. Jeg ser alt alt alt for mange frustrerede klikkerhunde. Det er virkelig til at blive helt ked af!

 

altså der findes jo dårlig hundetræning inden for alle typer af hundetræning, uanset hvilken teori der ligger bag.

Så får vi frustreret hunde i klikkertræningen er det ikke klikkerteorierne der halter, men dårlig træning!

 

For mig drejer det sig om at få sat kriterier og miljø op således hunden får succes, det er gennem succes hunden lærer hvad jeg vil opnå.

så det korrekt vi er nødt til at fejle ind i mellem da vi ikke kan godtage alt (så kommer vi aldrig videre), her har canis beskrevet 80% reglen, laver hunden mere end 1 fejl af 5 forsøg, (eller mere end 2 fejl i træk), så er kriterierne vores for høje og vi er nødt til at gå et skridt retur igen.

 

så frustreret hunde er for mig dårligt fører arbejde, og jeg laver sq selv fejlen, men det er ikke klikkertræningens skyld, men min udulighed i situationen som fører, og så det vigtig at give hunden en pause så vi selv kan få en tænke pause, andet er ikke fair over for hunden.

 

Klikkertræningen ser man jo præcis på hunden og bygger sin træning op efter den enkelte hund :)

søster og jeg der ellers har lige gamle hunde og har klikket dem begge fra bund har ikke meget vi har gjort ens faktisk, de er to forskellige hunde og dermed to forskellige udfordringer der skal løses på hver sin måde :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...