Hop til indhold

Dårlige hofter


Sitto
 Share

Recommended Posts

Ja.. Suk.

Ayos hofter, bækken og ryg er nu røntgenfotograferet. Og hun har dårlige hofter. :cry:

 

Fordi hun er en lille hund på 3kg så skal vi nok komme langt med fysioterapi, waterwalk, catrophen indsprøjtninger og laserterapi - men havde hun været en hund på 40kg havde dyrlægen straks været meget mere bekymret, for så havde det set lidt skidt ud.

 

Som det er nu går vi i krig med overstående behandlinger, og sætter hende ikke bare på smertestillende - dyrlægen tror på vi kan komme langt med de behandlinger og derved udsætte den smertestillende.

 

Og så skal den vilde leg, de lange ture mm selvfølgelig begrænses. Ikke afskaffes, men begrænses. Men det er jo sådan som vi gør med Liva også - så det er jo slet ikke nyt for os. Nu har vi så bare to hunde der skal have de samme behandlinger, hensyn mm.

 

Positivt er dog at det klart er Ayo & Liva der er de største sofakartofler, så det er ret passende at det er Zazu & Camy jeg træner med, arrangere playdates til mm - og så er det faktisk fantastisk med fire hunde, for selvom jeg så har Zazu & Camy med mig, så er Ayo & liva stadig sammen :hjerte:

 

Så held i uheld er det faktisk ok med to hunde der skal have de samme hensyn - for så kan de holdopdeles, når man har fire i alt ;-) hehe.

 

Men for helved altså!!!! :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv øv øv, Sitto... :cry: Men godt at du allerede har en plan for hvordan det hele skal arrangeres, det lyder som om alt kommer til at gå rigtig godt! :bighug:

Ja altså, vi er jo ikke så skræmte over forløbet - vi er jo vant til det med Liva. Men jeg er dog rigtig ked af at hun har dårlige hofter. Det er sgisme ikke fair! Sådan en lille fis på 2,5 år. Men ja, det er jo desværre sådan det er - og så kan vi jo kun se fremad og gøre alt hvad vi kan for at hjælpe hende :kys:

Link til indlæg
Del på andre sites

:bighug: Hvis det er til en trøst, så behøver dårlige hofter ikke nødvændigvis betyde dårlig livskvalitet for hunden..

 

Min tæve Kiki border collie/berner sennen blanding har dårlige hofter værst højre side. Hun fylder 11 år til september og har både løbet agility i hendes yngre dage, og leget meget vildt hun er en tumling udenfor og løber gerne stærkt :-) Hun er først begyndt med problemer de sidste par år men først nu hun kræver mere behandling hun får laser behandling 2 gange om ugen nu, og klare sig indtil videre uden fast smertestillende,har fået ved behov. Hun har levet et vildt aktivt liv påtrods af c-d hpfte i højre side og b på venstre :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

:bighug: Hvis det er til en trøst, så behøver dårlige hofter ikke nødvændigvis betyde dårlig livskvalitet for hunden..

 

Min tæve Kiki border collie/berner sennen blanding har dårlige hofter værst højre side. Hun fylder 11 år til september og har både løbet agility i hendes yngre dage, og leget meget vildt hun er en tumling udenfor og løber gerne stærkt :-) Hun er først begyndt med problemer de sidste par år men først nu hun kræver mere behandling hun får laser behandling 2 gange om ugen nu, og klare sig indtil videre uden fast smertestillende,har fået ved behov. Hun har levet et vildt aktivt liv påtrods af c-d hpfte i højre side og b på venstre :-)

Det var dejligt at høre :bighug:

Men nej, jeg er heller ikke bange for at hun får en dårlig livskvalitet. Der bliver nogle hensyn at tage, og vi har godt kunne mærke på hende, at hun nogle gange beder om at blive løftet, når vi går lange ture. Og hun har visse dage hvor hun kan være lidt mere emsig for om hun synes de andre må lege vildt omkring hende o.lign - tænker det har en sammenhæng med hofterne. For hun har helt sikkert ondt i dem - hun skriger op når der trykkes omkring hofterne. Så vi skal helt sikkert igang med diverse behandlinger, her efter påske.

 

Altså catrophen, waterwalk, fysioterapi/massage, kosttilskud mm kender vi jo fra Liva af. Men som noget helt nyt har de, faktisk lige præcis igår, fået laserterapi behandlinger derover :5up: så det er jeg ret spændt på at se virkningen af! Har i oplevet god virkning? Og så spørger Michael nysgerrigt hvad det koster :lol: hvilket jeg ikke spurgte om, jeg er nået til det punkt hvor det vidst bare er bedst at lukke øjnene og køre kortet igennem, hehe. Men må man spørge hvad i giver for det? Så kan jeg da give ham et cirka svar :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var dejligt at høre :bighug:

Men nej, jeg er heller ikke bange for at hun får en dårlig livskvalitet. Der bliver nogle hensyn at tage, og vi har godt kunne mærke på hende, at hun nogle gange beder om at blive løftet, når vi går lange ture. Og hun har visse dage hvor hun kan være lidt mere emsig for om hun synes de andre må lege vildt omkring hende o.lign - tænker det har en sammenhæng med hofterne. For hun har helt sikkert ondt i dem - hun skriger op når der trykkes omkring hofterne. Så vi skal helt sikkert igang med diverse behandlinger, her efter påske.

 

Altså catrophen, waterwalk, fysioterapi/massage, kosttilskud mm kender vi jo fra Liva af. Men som noget helt nyt har de, faktisk lige præcis igår, fået laserterapi behandlinger derover :5up: så det er jeg ret spændt på at se virkningen af! Har i oplevet god virkning? Og så spørger Michael nysgerrigt hvad det koster :lol: hvilket jeg ikke spurgte om, jeg er nået til det punkt hvor det vidst bare er bedst at lukke øjnene og køre kortet igennem, hehe. Men må man spørge hvad i giver for det? Så kan jeg da give ham et cirka svar :lol:

 

Det lyder også til hun er lidt mere plaget af det end kiki har været... :-(

 

jamen Kiki kunne stortset ikke gå hele sidste weekend og var smertestillende, om søndagen gik hun lidt bedre uden alt for krum ryg, fik så laserbehandling mandag og tirsdag morgen hoppede og sprang hun rundt på marken med sin bold og rullede rundt som en hvalp :-) I dag trækker hun lidt på det igen synes jeg, så heldigvis skal hun igen i morgen, pris ved jeg ikke jeg får det af min veninde som er veterinær sygeplejerske og har en laser privat, men tror ikke det er så dyrt de har det nede ved den lokale dyreklinik og der ved jeg de ikke tager for konsultation men bare laserbehandling mener det omkring en 300 kr. ca.

Link til indlæg
Del på andre sites

:bighug: Hvis det er til en trøst, så behøver dårlige hofter ikke nødvændigvis betyde dårlig livskvalitet for hunden..

 

Min tæve Kiki border collie/berner sennen blanding har dårlige hofter værst højre side. Hun fylder 11 år til september og har både løbet agility i hendes yngre dage, og leget meget vildt hun er en tumling udenfor og løber gerne stærkt :-) Hun er først begyndt med problemer de sidste par år men først nu hun kræver mere behandling hun får laser behandling 2 gange om ugen nu, og klare sig indtil videre uden fast smertestillende,har fået ved behov. Hun har levet et vildt aktivt liv påtrods af c-d hpfte i højre side og b på venstre :-)

 

Helt enig med Linda her.

Min Liva har en D-hofte på en ene hofte. Det kan man slet slet ikke se på hende.

De eneste hensyn jeg tager er at holde hende slank og give hende glucosamin-tilskud (p.t. pillerne fra Dorwest)

Link til indlæg
Del på andre sites

øv da! Hvordan fandt i ud af at hun havde det? altså hvorfor fotograferede i.

 

Mysla er 10 med lignende hofter. Det er ikke godt, men hun er her da endnu og er en glad hund:)

Fordi hun i perioder bider i sine bagben, piber og indimellem skriger. Først troede dyrlægen det var pga hormoner, da hun var på vej i løbetid - så blev hun steriliseret. Men det kom igen efterfølgende. Og da dyrlægen ikke lige kunne finde noget umiddelbart på hende, så blev vi enige om at prøve fysioterapi. Og her skriger hun op hver gang de trykker hende i hofteregionen. Og da det ikke var blevet bedre efter 6 ganges fys behandling, så blev vi enige om at få røntgenfotograferet hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordi hun i perioder bider i sine bagben, piber og indimellem skriger. Først troede dyrlægen det var pga hormoner, da hun var på vej i løbetid - så blev hun steriliseret. Men det kom igen efterfølgende. Og da dyrlægen ikke lige kunne finde noget umiddelbart på hende, så blev vi enige om at prøve fysioterapi. Og her skriger hun op hver gang de trykker hende i hofteregionen. Og da det ikke var blevet bedre efter 6 ganges fys behandling, så blev vi enige om at få røntgenfotograferet hende.

Tak for forklaring, kan godt huske der var noget med det der Biden i ben.

 

Godt i fandt årsagen! Dårlige hofter er jo ikke det første man tænker med en lille hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for forklaring, kan godt huske der var noget med det der Biden i ben.

 

Godt i fandt årsagen! Dårlige hofter er jo ikke det første man tænker med en lille hund.

Nej absolut ikke. Og hun løber og leger, og virker jo glad og tilfreds ellers. Men nu efter at have læst lidt om HD er der nogle ting som jeg godt kan se nu, tyder på det, men som vi aldrig har bidt mærke i som direkte symptomer. Bl.a. slingre hun en del med bagkroppen når hun skal igang efter at have været i ro. Og som sagt beder hun indimellem om at blive båret på turene. Og har dage hvor hun er lidt mere emsig overfor vild leg/aktivitet omkring hende, end andre. Og så det der bideri i bagpoter/ben. Og der er dage hvor hun ikke rigtig selv hopper op til os, i bilen, sofa mm, men beder om hjælp. Men fordi hun jo ellers er så glad og aktiv, har vi aldrig tænkt på det som værende smerte. Nok nærmere dovenskab agtigt. Men jeg kan jo godt se nu, at der er en rød tråd igennem det og det hele passer ret godt på hendes hofter!

 

Og hendes hofteled passer rigtig dårligt ind i hofteskålene. Jeg kunne sagtens se på røntgenbillederne at det så helt forkert ud. Så det er uden tvivl en grad som påvirker hende, og det kan vi jo også se. Og som dyrlægen sagde, så havde det nok især været meget slemt, hvis hun havde været en stor hund. Men positivt er at hun stadig løber, leger, fjoller og er glad. Så det er absolut ikke sådan hun bare er i smerte, slet ikke. Men jeg kan godt se nu, at der er nogle tegn på hvornår hun har ondt. Så det må vi tage hensyn til, hjælpe hende og give hende de pauser og den hjælp hun har brug for. Og så håbe at laserterapi, fysioterapi, waterwalk, kosttilskud, catrophen indsprøjtninger mm kan hjælpe hende endnu mere :-) Men jeg er positiv, fordi hun netop stadig er glad, aktiv - vil løbe og lege. Så jeg tænker med diverse behandlinger, så er der en rigtig god chance for at vi kan give hende mange gode og forholdsvis smertefrie år, inden vi må ty til smertestillende.

 

Og en ekstra fordel ved at hun er så lille, er netop at vi kan tage hende med på lange ture stadig, og så tage hende i den taske vi har (hvor de kan sidde på maven af os), når hun beder om det. På den måde er det jo ret nemt at hjælpe hende, uden det begrænser os helt vildt ifht at vi har fire hunde. Det havde jo straks været svære med en stor hund, hvor der individuelt skulle laves ture tilpasset til den-agtig. Fordi man ikke bare kan bære den, når den har brug for det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man er altid klogere bagefter. Jeg kan da også se tilbage og se at mysla har vist symptomer på de hofter længere end jeg så dengang. Faktisk nok det meste af hendes liv.

 

De er så sindssyg t dygtige til at kompensere og skjule det og mysla viste Ingen stivhed før hun blev 8. . Tror bare hun har brugt det andet ben og så forbenene. Hendes venstre hofte er slet heller ikkegod.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Åh-ha jeg synes det er svært at finde ud af hvor ondt, eller ikke-ondt hun egentlig har... :vedikke::???:

Jeg har jo oprettet en tråd ang "pelstab" herinde, dvs pelsen er ikke væk, men meget tyndpelset ca 1-2 mm i længden - mest udtalt på højre ben fra knæet og opad, og også begyndende på venstre. Og dyrlægen fandt ikke noget unormalt omkring det, som han ville undersøge yderligere - og nu har jeg holdt skarpt øje med hende - og jo, det ER fordi hun slikker der. :hmm:

 

Skal man mon tolke det fordi hun har ondt fra hofterne? Da hun var bedøvet for at blive røntgenfotograferet tjekkede dyrlægen igen-igen hendes knæ, og de er som de skal være. Ingen antydning af patella el.lign - det er "kun" hofterne den er gal med. Og grunden til vi opdagede de dårlige hofter var jo fordi hun bed sig helt vildt i poterne, sådan vildt panisk med piv og skrig lige pludselig. Men jeg ved ikke helt med det her slikkeri. Det er ikke allergi el lign - hun kløer ikke generelt eller slikker overdrevet andre steder, og det er heller ikke rødt eller med sår.

 

Vi har besluttet at prøve at sætte hende på smertestillende for en periode - for at se om der sker en ændring i hendes adfærd. Vi skal til fys den 9/5, og jeg begyndte med den smertestillende igår, og hvis vi så kører hende på daglig smertestillende indtil den 9/5 så burde vi kunne se en forskel, hvis det hjælper. Og så skal der dér diskuteres og planlægges træningsplan for hende inkl evt opstart på laserterapi.

 

Ville ønske hun kunne snakke og fortælle mig hvordan hun har det... :-(

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Så har Ayo fået fjerde og sidste catrophen indsprøjtning - og 2. omgang laser. Yderligere er der booket to tider mere til laser i denne uge og fys, og to tider mere i næste uge. Så vi har købt 10-turs kort til fys og laser. Så må vi se hvor langt vi når med det, og om det er nok for denne omgang? :-):x:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...