Hop til indhold

Løwchen han tilbydes til parring


Gæst Lillian Hejberg
 Share

Recommended Posts

Gæst Lillian Hejberg

Hej hundeforum

jeg har en skøn løwchen han med farven sort og sølv som jeg gerne vil tilbyde til parring. Han er en flot, aktiv, venlig og lærenem hund. Vi har ikke haft ham på udstilling men det påtænker vi da hele hans stamtavle er fuld af præmier fra hans forældre og bedsteforældre . Han er 1 år gammel. Er der nogen herinde der kunne tænke sig nogle små løwchen hvalpe så har jeg han hunden der kan klare jobbet

Link til indlæg
Del på andre sites

Omvendt: FØRST udstillinger, titler, helbredsundersøgelser.

Og DEREFTER har du måske noget at tilbyde.

 

En hanhund skal være avlsgodkendt inden avl.

 

Det er nu engang sådan, at det ikke er så risikabelt eller krævende for en hanhund at få hvalpe. Faktisk kan hanhund få hvalpe mange gange i løbet af et år.

Det kan tæverne ikke. De bruger mange måneder på hvert enkelt kuld.

 

Så derfor er der ikke brug for så mange hanhunde i avlen. Tæveejeren vil selvfølgelig vælge den allerbedste og allersundeste og smukkeste, ja på alle måder mest egnede hanhund til sin tæve. Det er slet, slet ikke nok, at hanhundeejeren selv mener at hendes hund er "Guds gave til tæverne". Der skal dommerbedømmelser og dyrlægeerklæringer til også.

 

Så du må i gang med det store arbejde. Du er allerede bagud, fordi din hund er et helt år og endnu ikke har været udstillet. Men hvis din hund er fornuftigt lydighedstrænet, så kan du sikkert sagtens føre ham fint frem, --få ham til at løbe elegant og afslappet ved din side, og finde sig i at dommeren kikker ham i hovede og røv, -bogstavelig talt (tandsæt og testikler).. Og få ham til at stå, så han viser sig fra sin allersmukkeste side overfor dommeren..

 

Du skal nok regne med at melde ham til flere store udstillinger i år, hvis han skal have en chance. For han -og du-- skal jo lige vænne jer til det hele.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Udstillinger, skal du i hvert fald til, jeg har hørt at man måske skal deltage i noget ringtræning inden udstilling da hunden skal stå korrekt, men aner ikke ret meget om det da jeg aldrig har udstillet ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

En løwchen skal vel også "styles" på den helt rigtige måde. Håret skal sidde perfekt, når man stiller op til en smukhedskonkurrence...

Og der er opdrætter også den bedste til at hjælpe.

 

Men spændende er det jo.

 

Og man skal bare huske, at hvis man møder op med verdens dejligste hund, så er det nøjagtig den samme hund, man går hjem med. Den bliver hverken ringere eller bedre af at en dommer fortæller om styrker og svagheder. DE har været der hele tiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Få din opdrætter til at hjælpe. Hvis din hund ikke allerede er det, skal den løveklippes inden udstilling. Det kan være lidt svært, jeg er så heldig at min kæreste gider klippe vores löwchen, for jeg ejer ikke tålmodigheden til den slags. Hvis din han er klippet ned, tager det laaaang tid før pelsen bliver lang nok. Min havde skab i efteråret, og har stadig alt for lidt pels på maven til at jeg kan troppe op med hende i udstillingsringen.

 

Han skal også have undersøgt sine knæ for patella luxation. Det gøres nemt hos dyrlægen, den skal ikke bedøves inden.

Må jeg spørge hvor han er fra?

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du et billede? Stamtavle? Eller navn så han kan findes i løveverdenen?

 

Derudover er jeg enig i at 1 år er ret ungt at tilbyde ham til avl, når han ikke er udstillet osv.

 

Jeg mener personligt at hanner bør man følge samme regler som ved tæver. De skal her i NL. være over 16 måneder, og det synes jeg også som minimum hanner skal være. Og også helst over 2 år. Jeg ville ikke bruge en tæve i avl før hun er 2½+, det samme med en han... Men det er jo helt personlige holdninger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...