Hop til indhold

At lære en hund respekt for "personligt rum"


Doberfan
 Share

Recommended Posts

Tja, i mangel af bedre overskrift... Vi fik Paulo hjem for ca. fire uger siden. 2-årig dober han med ukendt baggrund. Han har intet begreb om at man ikke bare tromler ind i mennesker - han har nu torpederet både mig og Keith i fuld fart, så vi blev slået i jorden.

 

Det er ren leg, ingen tvivl om det. Han kan også finde på at nappe os i benene, hvilket er en typisk måde for dobere at opfordre andre hunde til leg.

 

Men det er selvfølgelig noget, vi meget gerne vil lave om på, jeg ved bare ikke helt hvordan jeg skal gribe det an?

 

Han har lært "nej" og vi kan stoppe ham fra at nappe i vores ben med et nej, men hørelsen slår vist lidt fra når han er i løbe-mode. :lol:

 

Har aldrig været ude for noget lignende så ville være glad for nogle gode ideer!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med ham:-D

 

Min Sheila gjorde det samme da hun var ung.

Jeg kan faktisk ikke huske hvad jeg gjorde udover en dag at stå meget godt fast og dermed give igen samtidig med jeg sikkert har stirret på hende. Jeg er trods alt tungest, så det gjorde vist lidt ondt.

Men hun var styg til det. Løb op bagfra og snittede knæ haserne og så ligger man der, ha ha

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis han var min hund ville jeg forsøge at fylde mere end jeg gør, dvs. at jeg ville træde et skridt ud til den side hunden går forbi mig, så den kommer til at kollidere med mit ben. Da det unægtelig er sjovere når hunden går end løber, vil jeg primært gøre det indendørs i starten og undgå at hunden får opfattelsen af, at jeg flytter mig for den når den kommer løbende. Det vil måske betyde at hunden skal være i line hvis man selv går rundt i haven eller andre steder hvor hunden kan få fart på.

 

Alternativt ville jeg gå direkte imod hunden med et par hurtige skridt, med armene oppe og overkroppen lidt foroverbøjet, når hunden har retning mod mig med høj fart. Dog er der den fare ved det, at hunden kan komme til at føle sig truet og gå i playmode for at formildne èn, og så kan det måske udløse noget nappen (nu hvor han har den tendens).

 

Held og lykke med det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har desværre også et monstrum, der glemmer at bremse!

 

Så jeg vil også gerne have gode råd... (han er 5 år, så alderen har ikke ændret på noget!)

 

Har pt. hold i ryggen, så kan hverken 'stå fast', flytte mig hurtigt eller bukke mig forover...

Hvad så med at "kaste noget i hovedet" på ham når han kommer løbende, f.eks. nogle godbidder eller en bold?.

Link til indlæg
Del på andre sites

"Berner og Bold" holder ikke en meter :mrgreen:

 

men kunne godt prøve det med gufferne (kræver så at jeg har guffere i bilen og gud ved hvor mange andre steder)

 

Ku jo evt. råbe stoooooop imens :mrgreen:

Ja, eller have en bæltetaske eller en pengekat på (det hedder det vist, sådan en pung man har i en snor om halsen).

 

Og god bedring til dig, skal jeg da også lige huske.. det lyder da ikke rart.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det Ascha siger kombineret med lidt andet.

 

Når jeg får hvalp, eller voksen hund, som skal lære at respektere mit "rum" gør jeg blandt andet det, at jeg "tørrer den af" på hjørner og dørkarme, hvis jeg skønner, at den skal lære ikke bare at styrte foran mig. Dels lærer hunden, at den ikke skal styrte af sted til det den tror den skal, altså bliver mere opmærksom på mig, dels lærer den at tage hensyn til min krop.

 

Hvis det er meget slemt med en hund, laver jeg smalle passager som passer lige til ejerens bredde og lader hunden gå bagved. Lige meget hvor meget de maser oplever de, at en krop ikke bare giver sig. Man kan have held til at finde sådanne passager i naturen ellers kan man bruge en mur og halmballer eller andet. Inde kan man bruge en trappe, døråbninger og møbler.

 

Under leg får ejerne besked på ikke at flytte sig for hvalpene, så disse oplever at ben er af "træ" og derved lærer at vise hensyn.

 

Indenfor kan noget så simpelt som en dør på klem sat på krog lære en hund, at det ikke nytter at mase med sin krop, lige sådan tillader jeg ikke hunde at mase sig mellem sofabordet og de der sidder i sofaen.

 

Med mine egne hvalpe lærer jeg dem tidligt et "gå udenom" signal. Hvalpen har front mod mig og jeg lader simpelthen en lille guf falde bag/ved siden af min hæl i den side jeg ønsker hvalpen skal passere mig. Håndbevægelsen bliver signalet til dette og på Pelle fungerer det endnu selv om han ikke har fået godbid for det i mindst 7 år.

 

Tilsammen giver dette miskmask hunden en fornemmelse af respekt for ens krop.

 

Med en voksen hund som din ville jeg gøre disse ting, men også som Ascha foreslår BassilBerner nemlig at styre hunden udenom ved hjælp af godbidder eller legetøj samt evt. træne et stopsignal.

 

Jeg har selv haft stor succes ved at løbe/gå hurtigt frem mod fremstormende hunde, men har også oplevet at en enkelt hoppede op i ansigtet på mig. Det ville den have gjort uanset og det var det jeg ville undgå, så det er ikke alle hunde denne metode er velegnet til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det der med at stoppe ham med egen krop.... av for pokker hvor gjorde det ondt da jeg forsøgte det med min riesenschnauzer for mange år siden 35 kg muskler og knogler der kommer med 25 km/t det er meget - og den stoppede ikke.

 

Jeg endte med at træne stop/sit så intensivt at den stort set altid blev kommanderet i sit når den kom tæt på mig - altid efterfulgt af ros og eller godbid. Mit tegn til sit er at pege på hunden og sige sit. Så jeg pegede på den når den kom farende imod mig, hvilket fik den til at slå bremserne i og stoppe/sitte. Virkede altid fint undtagen på løse tæpper :-) og is om vinteren.

 

Men den lærte aldrig at respektere os fysisk. Den tumlede ind i os. Snudepuffede meget kraftigt og var i det hele taget meget mere fysisk anmassende end rart var. Man skulle altid passe på, når man sad med en kop kaffe, for pludselig kom Anka og puffede. Vi måtte ofte kommandere hende hen og ligge i sin kurv, når der var gæster ellers snudepuffede hun også dem, men ret trælse følger. En anden ting man skulle passe på var at lægge hånden på ryggen af hende mens hun var under et tungt bord, for pludselig stemte hun ryggen op mod bordet - avs med en hånd imellem.

 

Nej, jeg er til små ikke så fysisk anmassende hunde nu om dage.

Link til indlæg
Del på andre sites

"Berner og Bold" holder ikke en meter :mrgreen:

 

men kunne godt prøve det med gufferne (kræver så at jeg har guffere i bilen og gud ved hvor mange andre steder)

 

Ku jo evt. råbe stoooooop imens :mrgreen:

 

Hvad med at lære ham et stopsignal vha. guffer:

 

Bassil på afstand med front mod dig, du kaster en kødbolle bag ham med en tydelig håndbevægelse. Jeg bruger en meget stram bevægelse med håndfladen mod hunden og armen strakt. Kødbollen holder jeg med tommelfingeren.

 

Godbid kastes altid bag ham og afstanden til dig må ikke blive mindre, den skal tværtimod øges hele tiden.

Efter X antal gentagelser vil Bassil associere kastebevægelsen med at han skal hente kødbollen bag sig og stoppe op alt sammen uden du endnu har sagt et eneste ord..

Hvis du vil have yderligere detaljer siger du bare til

Link til indlæg
Del på andre sites

Det der med at stoppe ham med egen krop.... av for pokker hvor gjorde det ondt da jeg forsøgte det med min riesenschnauzer for mange år siden 35 kg muskler og knogler der kommer med 25 km/t det er meget - og den stoppede ikke.

 

Jeg endte med at træne stop/sit så intensivt at den stort set altid blev kommanderet i sit når den kom tæt på mig - altid efterfulgt af ros og eller godbid. Mit tegn til sit er at pege på hunden og sige sit. Så jeg pegede på den når den kom farende imod mig, hvilket fik den til at slå bremserne i og stoppe/sitte. Virkede altid fint undtagen på løse tæpper :-) og is om vinteren.

 

Men den lærte aldrig at respektere os fysisk. Den tumlede ind i os. Snudepuffede meget kraftigt og var i det hele taget meget mere fysisk anmassende end rart var. Man skulle altid passe på, når man sad med en kop kaffe, for pludselig kom Anka og puffede. Vi måtte ofte kommandere hende hen og ligge i sin kurv, når der var gæster ellers snudepuffede hun også dem, men ret trælse følger. En anden ting man skulle passe på var at lægge hånden på ryggen af hende mens hun var under et tungt bord, for pludselig stemte hun ryggen op mod bordet - avs med en hånd imellem.

 

Nej, jeg er til små ikke så fysisk anmassende hunde nu om dage.

 

Jeg kom også galt afsted for nogle år siden da jeg forsøgte stoppe en schæferblanding i at torpedere Thailo (der på det tidspunkt havde fået dårlig ryg). Jeg gik frem mod hunden der kom som et godstog og den smadrede hovedet lige ind i mit knæ. Fy faen hvor gjorde det ondt, men det gjorde det altså også på hunden for den blinkede helt vildt med det ene øje da den luskede væk fra os igen. Måske havde den lært et eller andet... måske ikke, men ejeren havde i hvert fald.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har gået til en særlig type kampsport, som var baseret på de naturlige reflekser ud fra devisen om, at de så var nemmere at indlære og huske i krisesituationer.

 

 

Derfor kunne jeg ikke lade være med at tænke på, om din skønne hund måske har nemmere ved at lære at løbe udenom folk fremfor slet ikke at løbe eller at stoppe helt op, som også kræver en del.

 

Her tænker jeg faktisk decideret på at lære ham, at løbe i fuld fart, sænke farten en anelse, for at lave en u-vending bag ved folk og sætte sig i plads-position ved din venstre side.

 

 

Det ville måske ikke fikse problemet helt som du havde tænkt, men det er trods alt en start? Og det er kun en mindre ændring ift. det, han gør nu med at tonse ind i folk, så det giver et for ham naturligt flow.

 

 

Jeg tænker, at det kan læres, ved at holde f.eks. noget legetøj eller andet meget synligt, i højre hånd og så række hånden ud til siden i hundens hovedhøjde. Og når han så kommer tonsende, drejer man selv med rundt, så hunden bliver "ført" rundt i sin u-vending, når den har fokus på legetøjet. Og når den så kommer hen på ens venstre side, fordi man har drejet hele vejen rundt om sig selv med legetøjet, kan man belønne dette med ros, godbidder og leg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres input. Da jeg blev torpederet, stod jeg stille, han kom løbende mod mig og jeg forsøgte at "gøre mig stor", løftede armene og bøjede mig fremover. Var ret sikker på at han ville løbe udenom, men nej, han hamrede lige ind i mine knæ og så lå jeg der.

 

Keith blev torpederet bagfra, han så ham slet ikke komme. Det gjorde jeg og døde næsten af grin (shhh..) :lol:

 

Men det er jo ikke holdbart. Han er er også meget anmasende med sit hoved. Hvis han vil nusses, så maser han sig nærmest ind under ens arm og/eller op på skødet.

Link til indlæg
Del på andre sites

et sprøjt vand måske ? forleden dag lykkedes det Ollie at flytte både mig og mit køleskab ! jeg stod med ryggen mod ham da han landede mellem skulderbladende på mig !

 

Undskyld men :sjov:

 

Håber du ikke kom til skade.

 

Vi klarer det fint med godbidder, han er ret så madmotiveret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft et par hanhunde af den slags som bare ikke kunne se man lige var i deres løbebane, og da det jo var store tunge drenge så valgte jeg min sikkerhed frem for alt andet efter jeg var braget omkuld et par gange.

Jeg brugte simpelthen enten hunde snoren eller en solid kæp som jeg konstant svingede rundt om mig selv. Når drengende et pat gange var løbet ind i sådan en forhindring, ja så kunne de heldigvis godt se hvor jeg var.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...