Hop til indhold

Hvad får en hanhund til at "voldtage" en tæve?


Lonny
 Share

Recommended Posts

Når Taiki har forsøgt at humpe andre hunde, har jeg fjernet ham og givet ham time-out. Det betyder i dag, at hvis han gør mine til at humpe en anden hund, og jeg siger nej og kigger med strenge øjne, så stopper han - for han ved godt, at ellers kommer han væk fra legen!!

 

Virker ikke med løbske tæver, men alle andre hunde. Man skal bare være konsekvent --- og nej, det kan ALDRIG være den anden hunds ansvar at sige fra, ligesom hundene heller ikke "selv skal finde ud af det", det var bl.a. sådan min Taiki fik adfærdsproblemer, så det er i mine øjne både nonsens og vrøvl.

 

Min hund = mit ansvar. Adfærdsvanskeligheder smitter, så det gælder om at have styr på sit kræ.

Link til indlæg
Del på andre sites

Virker ikke med løbske tæver, men alle andre hunde. Man skal bare være konsekvent --- og nej, det kan ALDRIG være den anden hunds ansvar at sige fra, ligesom hundene heller ikke "selv skal finde ud af det", det var bl.a. sådan min Taiki fik adfærdsproblemer, så det er i mine øjne både nonsens og vrøvl.

 

Min hund = mit ansvar. Adfærdsvanskeligheder smitter, så det gælder om at have styr på sit kræ.

Helt enig. Min hanhund lærte aldrig at ignorere tæver som han fandt lækre men jeg har aldrig bare ladet stå til, for det mener jeg ikke man kan tillade sig. Det er jo at overføre ens eget problem til andre.

 

Som tæveejer oplever jeg desværre at langt de fleste hanhundeejere forsøger at spille bolden over på min banehalvdel. Først spørger de om hun er i løbetid og når jeg svarer nej, konstaterer de så at hun må lugte fantastisk. Det næste der så sker er at de spørger om hun ikke har lært at sige fra, som om der er noget i vejen med hende eller den måde jeg har opdraget hende på. Finder jeg det nødvendigt at træde imellem hundene er kommentaren ofte at hun jo aldrig lærer det hvis jeg gør tingene for hende,... alt det mundlort skal man høre på fordi folk ikke kan indse at de også selv står med et problem. :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig. Min hanhund lærte aldrig at ignorere tæver som han fandt lækre men jeg har aldrig bare ladet stå til, for det mener jeg ikke man kan tillade sig. Det er jo at overføre ens eget problem til andre.

 

Som tæveejer oplever jeg desværre at langt de fleste hanhundeejere forsøger at spille bolden over på min banehalvdel. Først spørger de om hun er i løbetid og når jeg svarer nej, konstaterer de så at hun må lugte fantastisk. Det næste der så sker er at de spørger om hun ikke har lært at sige fra, som om der er noget i vejen med hende eller den måde jeg har opdraget hende på. Finder jeg det nødvendigt at træde imellem hundene er kommentaren ofte at hun jo aldrig lærer det hvis jeg gør tingene for hende,... alt det mundlort skal man høre på fordi folk ikke kan indse at de også selv står med et problem. :stupid:

 

Fuldstændig samme omgang har jeg også hørt tit og kan høre på mange af mine kursister at e hører tit, specielt i hundeskoven her i nærheden, hvor folkbare helst vil sidde på bænken og lade hundene klare det selv og så er det sjovt nok altid den unge tæve der bliver jagtet af 5 liderlige hanhundes skyld at hun ikke kan stoppe dem! nej, det tror jeg så ikke lige det er.

 

Jeg er heldigvs blevet mere skrap i mælet og mere selvsikker, så jeg har intet problem med at forsvare kommentarer om min hund ikke selv skal sige fra, med at "nej, der er ingen grund til at hun skal udvikle sig til en hysterisk kælling fordi hun gang på gang skal tale med store bogstaver til uhøflige og gumpetunge handyr, så hvis de ikke reagerer på hendes pæne afvisninger, så hjælper jeg hende".

 

Jeg kender en del hanhunde som rent faktisk kan stoppes af ejer hvis de lægger an til at humpe og det er fordi ejer jo har været der og stoppet dem hver gang som louise skriver. Ikke a de ikke stadig har lyst eller forsøger, men det kan påvirkes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er heldigvs blevet mere skrap i mælet og mere selvsikker, så jeg har intet problem med at forsvare kommentarer om min hund ikke selv skal sige fra, med at "nej, der er ingen grund til at hun skal udvikle sig til en hysterisk kælling fordi hun gang på gang skal tale med store bogstaver til uhøflige og gumpetunge handyr, så hvis de ikke reagerer på hendes pæne afvisninger, så hjælper jeg hende".

Jeg siger noget lignende og hvis hanhundeejeren virker ekstra provokerende/ nedladende kan jeg godt finde på at smide en kommentar om at det jo kræver at man kan se små signaler, hvis man skal få øje på en afvisning fra en tæve der ikke har lært at opføre sig som en kælling endnu.

 

Faktisk tror jeg en del af problemet er, at det er de tæver der overreagerer som danner billedet af hvordan en afvisning skal se ud. Det gælder både hanhundene og hundeejere generelt at de bliver blinde for de mindre signaler.

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig at se, er det et nok et spørgsmål om medfødt temperament hos tæven. Jeg har jo 4 tæver nu og f.eks Laura ,nu 11 år ville aldrig kunne fatte, at nogen som helst ,hverken menneske eller dyr- ville hende noget ondt. Måske ville hun i den situation ikke engang fatte, at hun skulle smide sig ned. Men i sin pure ungdom havde jeg jo en barsk hanhund, der virkelig holdt øje med, hvad andre hanner drømte om , mht hans tæver.

Husker min græske Nana, da en ny i kvarteret hanhund lagde sit ene ben over hendes ryg for at bestige hende. En lidt forvirret stor dreng, der lige var adopteret fra internat. Hun vendte sig med et udtryk som en klapperslange og han nærmest sprang 2 meter baglæns. Og nej, overfor Nana skete det aldrig igen.

Jeg har aldrig hørt om, at en hanhund , der er opvokset med tæver, kan finde på dette, så for mig at se er det et unaturligt adfærd, der nok kommer af vor måde at holde hunde på. Og sandsynligvis er det kun unge hanner i deres værste teenagerperiode, der prøver dette.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har nu oplevet -flere gange - at tæveejere har lukket selv højløbske tæver ind i hundegårde med løse hanner , og ment at det ikke var deres problem , når hannerne gik amok ! for deres løbske tæver skulle da have lov til at være løse sammen med andre hunde !

 

Jamen, sikke en forståelse for hundesind at have. Mine tæver ville da blive dybt ulykkelige, hvis en for dem attraktiv hanvovse, de evt kendte, fik lov til at indlede en kur, der efterfølgende bare blev stoppet. Nogle tæver har altså også en stor trang til parring.

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig at se, er det et nok et spørgsmål om medfødt temperament hos tæven. Jeg har jo 4 tæver nu og f.eks Laura ,nu 11 år ville aldrig kunne fatte, at nogen som helst ,hverken menneske eller dyr- ville hende noget ondt. Måske ville hun i den situation ikke engang fatte, at hun skulle smide sig ned. Men i sin pure ungdom havde jeg jo en barsk hanhund, der virkelig holdt øje med, hvad andre hanner drømte om , mht hans tæver.

Husker min græske Nana, da en ny i kvarteret hanhund lagde sit ene ben over hendes ryg for at bestige hende. En lidt forvirret stor dreng, der lige var adopteret fra internat. Hun vendte sig med et udtryk som en klapperslange og han nærmest sprang 2 meter baglæns. Og nej, overfor Nana skete det aldrig igen.

Jeg har aldrig hørt om, at en hanhund , der er opvokset med tæver, kan finde på dette, så for mig at se er det et unaturligt adfærd, der nok kommer af vor måde at holde hunde på. Og sandsynligvis er det kun unge hanner i deres værste teenagerperiode, der prøver dette.

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår din sidste sætning (finde på hvad?), men hvorfor skulle dét at en tæve ikke kan finde ud af at sige fra være medfødt, hvis dét at hanhunde ikke kan finde ud af at holde sig på måtten skulle være påvirket af miljøet?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja hvad regner man lige med der vil ske når ens tæve er i løbetid :vedikke:

 

Ja man regner naturligvis med at sunde og raske hanhunde man møder gerne vil parre tæven. Man regner også med at ejere af hanhunde kan tage sig af hanhunden, når man gør opmærksom på at tæven er løbst. Med tage sig af mener jeg fjerne den fra tæven hvadenten det foregår ved at kalde, kommandere nej, trække hunden væk eller hvad der nu skal til. Kan eller gør hanhundeejeren ikke dette, er det efter min mening ok at tævehundeejeren gør det nødvendige for at forhindre parring. Jeg har indtil nu altid kunnet klare det verbalt, men bliver det nødvendigt at gøre mere en dag, må jeg jo gøre det.

 

Jeg lufter mine tæver,når de er løbske, stort set som når de ikke er, men undgår vel steder hvor sansynligheden for løse hunde er stor i den værste periode på små 3 uger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja man regner naturligvis med at sunde og raske hanhunde man møder gerne vil parre tæven. Man regner også med at ejere af hanhunde kan tage sig af hanhunden, når man gør opmærksom på at tæven er løbst. Med tage sig af mener jeg fjerne den fra tæven hvadenten det foregår ved at kalde, kommandere nej, trække hunden væk eller hvad der nu skal til. Kan eller gør hanhundeejeren ikke dette, er det efter min mening ok at tævehundeejeren gør det nødvendige for at forhindre parring. Jeg har indtil nu altid kunnet klare det verbalt, men bliver det nødvendigt at gøre mere en dag, må jeg jo gøre det.

 

Jeg lufter mine tæver,når de er løbske, stort set som når de ikke er, men undgår vel steder hvor sansynligheden for løse hunde er stor i den værste periode på små 3 uger.

Ja, men det gør alle åbenbart ikke, når Mikkel er blevet sparket efter i en hundeskov. Jeg er helt enig i, at man som tæveejer selvfølgelig skal gøre det nødvendige for at forhindre en parring, men jeg var altså også blevet gal, hvis en tæveejer havde sparket min hund i omtalte situation. Jeg synes ærlig talt selv man beder om det, hvis man går ind i en hundeskov med sin løbske tæve, for det er næsten 100 % sikkert, at man møder løse (han)hunde derinde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja man regner naturligvis med at sunde og raske hanhunde man møder gerne vil parre tæven. Man regner også med at ejere af hanhunde kan tage sig af hanhunden, når man gør opmærksom på at tæven er løbst. Med tage sig af mener jeg fjerne den fra tæven hvadenten det foregår ved at kalde, kommandere nej, trække hunden væk eller hvad der nu skal til. Kan eller gør hanhundeejeren ikke dette, er det efter min mening ok at tævehundeejeren gør det nødvendige for at forhindre parring. Jeg har indtil nu altid kunnet klare det verbalt, men bliver det nødvendigt at gøre mere en dag, må jeg jo gøre det.

 

Jeg lufter mine tæver,når de er løbske, stort set som når de ikke er, men undgår vel steder hvor sansynligheden for løse hunde er stor i den værste periode på små 3 uger.

Det kræver jo ligesom også at hanhundeejeren får at vide at tæven er løbsk - i de oplevelser jeg refererede til fortalte tæveejeren intet , og det er altså svært at være tankelæser ! et af de " værste " tilfælde var nok en gang da 10 - 12 hunde løb løse på en plæne og der kom 1 dame med 1 hund gående direkte igennem flokken - det blev den berømte bisværm og der var en hund ( min , som var en tæve ) tilbage - damens undskyldning var : Jamen hun siger stadig fra ! ja så behøver man jo heller ikke tænke sig om ! :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...