Hop til indhold

Hvalp med krystaller og protein i urinen?


Gæst Marolle
 Share

Recommended Posts

Gæst Marolle

Lillehunden på 16 uger måtte en tur til dyrlæge fordi hun tisser 4-5 gange i timen. Desværre var vores faste dyrlæge der ikke, og det var en meget ny og uerfaren dyrlæge der undersøgte urinprøven.

 

Hun kunne ikke umiddelbart finde bakterier, til gengæld var der forhøjet protein, krystaller i urinen og ph-værdien var forhøjet. Generelt var dyrlægen meget lidt informerende, og kunne ikke rigtig sige noget om hvordan og hvorfor. Hun kom frem til, at vi nok skulle skifte foder til RC Urinary.

Vi endte så med at få både Metacam og antibiotika med, i fald det alligevel skulle være blærebetændelse, og prøven er sendt til dyrkning.

 

På vej hjem konsulterede jeg en anden dyrlæge, for jeg var mildest talt ikke tryg ved den manglende viden. Her havde de aldrig solgt den slags foder til en så ung hund, og undrede sig meget over udmeldingen. Krystallerne mente han skyldtes at urinprøven kunne være for gammel (den endte med at være 3½ time grundet 1. dyrlæge ikke vidste hvordan maskinen fungerede) og at der kun var tale om blærebetændelse, fordi krystaldannelse så tidligt var yderst usædvanligt.

 

Jeg ved ikke om jeg ser spøgelser, men mest af alt har jeg lyst til at finde en anden dyrlæge. Et eller andet sted er det måske en overreaktion, når nu hunden rent faktisk ikke har andre symptomer end at hun tisser ofte? Men læser jeg om forhøjet protein i urinen, så lyder det bare som noget der bør tages alvorligt? (!)

 

Hvad siger I - er jeg helt overpylret?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville tage en snak med din oprindelige dyrlæge, hvis du ellers er tryg ved vedkomne. Altså bede vedkomne ringe, når han /hun er tilbage. Og her forklare dit dilemma. Og så spørge om en ny gratis konsultation. Dette med en urutineret ung dyrlæge har jeg også prøvet med ret ung hund. Hunden ville ikke spise og jeg kunne ikke få lov til at undersøge den i munden. Jeg ville ikke sætte magt på, fordi det var en voksen genbrugshund, jeg havde overtaget.Den nye unge dr dyr kunne hellerikke og mente det nok var cancer i kæben . Og jeg fik en tid til biopsi i bedøvelse med fastende hund. Tudede hele vejen hjem og da jeg var lidt samlet ringede jeg til en dygtig hundetræner og opdrætter af racen, jeg kendte. Hun sagde, fald ned og få en ny tid hos XXX, for hun lider nok af læbefoldseksem/svamp og det behandles let. Og det gjorde hun så også.

Sørg for din hvalp drikker nok. jeg ville så ikke give tørfoder her i varmen, men bløde det op i vand.

Håber virkelig det ikke er slemt, og forhåbentlig et udtryk for uheldige omstændigheder mht testen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Normalt, sættes urinen til dyrkning i 24 timer inden, de kan sige om der er en blærebetændelse, så synes, at det lyder lidt mærkeligt, at hun, inden I har svar på prøven, vælger, at give antibiotika...det er sådan noget der er med til, at bakterier bliver resistente overfor medicinen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Marolle
Jeg ville tage en snak med din oprindelige dyrlæge, hvis du ellers er tryg ved vedkomne. Altså bede vedkomne ringe, når han /hun er tilbage. Og her forklare dit dilemma. Og så spørge om en ny gratis konsultation. Dette med en urutineret ung dyrlæge har jeg også prøvet med ret ung hund. Hunden ville ikke spise og jeg kunne ikke få lov til at undersøge den i munden. Jeg ville ikke sætte magt på, fordi det var en voksen genbrugshund, jeg havde overtaget.Den nye unge dr dyr kunne hellerikke og mente det nok var cancer i kæben . Og jeg fik en tid til biopsi i bedøvelse med fastende hund. Tudede hele vejen hjem og da jeg var lidt samlet ringede jeg til en dygtig hundetræner og opdrætter af racen, jeg kendte. Hun sagde, fald ned og få en ny tid hos XXX, for hun lider nok af læbefoldseksem/svamp og det behandles let. Og det gjorde hun så også.

Sørg for din hvalp drikker nok. jeg ville så ikke give tørfoder her i varmen, men bløde det op i vand.

Håber virkelig det ikke er slemt, og forhåbentlig et udtryk for uheldige omstændigheder mht testen.

 

Hold da op, det var noget af en melding at få! Godt det ikke var værre, trods alt.

Masser af vand får hun :)

 

Normalt, sættes urinen til dyrkning i 24 timer inden, de kan sige om der er en blærebetændelse, så synes, at det lyder lidt mærkeligt, at hun, inden I har svar på prøven, vælger, at give antibiotika...det er sådan noget der er med til, at bakterier bliver resistente overfor medicinen.

 

Altså, generelt havde hun ikke styr på ret meget, så det kommer ikke bag på mig. Hun mente i øvrigt også, at der først var svar på dyrkningen sidst i næste uge - hvilket var grunden til hun fik antibiotika, så det i det mindste ikke blev værre, hvis det var blærebetændelse....

 

Jeg ville kontakte opdrætter + sædvanlig dyrlæge

 

Hvorfor tænker du opdrætter?

 

Jeg ringer til dyrlægen i morgen, og hører ham ad. Og ellers så tror jeg vi tager en konsultation et andet sted, for jeg kan ikke finde ro omkring det, synes jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Blære og evt.nyreproblemer er jo velkendte hos hunde. Efter jeg fik 5 mdr´s Snoopy hjem fra Grækenland, fik han efter et par måneder grimme mærkelige vorter i munden og på læberne. Min dyrlæge sagde , det var en virus, som kun skulle behandles, hvis det blev svært at spise for ham. Hun sagde, hun havde været uddannet dyrlæge i 15 år, før hun så disse 1 ste gang.nSå nogle gange må en korrekt diagnose være svær at stille.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da op, det var noget af en melding at få! Godt det ikke var værre, trods alt.

Masser af vand får hun :)

 

 

 

Altså, generelt havde hun ikke styr på ret meget, så det kommer ikke bag på mig. Hun mente i øvrigt også, at der først var svar på dyrkningen sidst i næste uge - hvilket var grunden til hun fik antibiotika, så det i det mindste ikke blev værre, hvis det var blærebetændelse....

 

 

 

Hvorfor tænker du opdrætter?

 

Jeg ringer til dyrlægen i morgen, og hører ham ad. Og ellers så tror jeg vi tager en konsultation et andet sted, for jeg kan ikke finde ro omkring det, synes jeg.

grunden til at jeg også ville kontakte opdrætter var for at høre om der havde været problemer med andre hvalpe i kuldet .
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Marolle

Nu kom der svar på dyrkningen, og der var ingen bakterier i urinen. Det var samme dyrlæge som behandlede Icey, selvom jeg udtrykkeligt havde bedt om at blive kontaktet af vores faste dyrlæge - og så kunne jeg ellers diskutere med hende om, om det var nok at hunden fik specialfoder.

Struvitstenene var opstået som følge af blærebetændelsen (som ikke er der?!), og derfor var behandlingen fin, mente hun.

Hun tisser stadig enormt mange gange, er knap så begejstret for tilværelsen som hun plejer at være, og har feber.

 

Jeg håber, håber, håber, at jeg bare er overpylret, men nu har vi tid et andet sted, og så bliver hun tjekket igennem, for min mavefornemmelse har det slet ikke godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Marolle

Tak! :)

 

Vi har tid i morgen tidlig - dyrlægen ville gerne have os ind så tidligt som muligt, i fald behandlingen skulle blive omfattende - han var lidt bekymret for hendes nyre..

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak! :)

 

Vi har tid i morgen tidlig - dyrlægen ville gerne have os ind så tidligt som muligt, i fald behandlingen skulle blive omfattende - han var lidt bekymret for hendes nyre..

 

 

Mange :x: og :pray: herfra...og et stort trøste :bighug: til dig, håber at det hele går godt i morgen.... det er jo aldrig sjovt, når vores dyr er syge, men specielt ikke når det er så ung en hund, som din :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

...hov foresten, så lige, at du havde fået udskrevet Metacam af hende dyrlægen, giver du hende det ?...nu er jeg ikke dyrlæge, men jeg ville ikke give hende det, hvis hun evt. har noget med nyrene, da det ikke må gives, hvis hunden har nyreproblemer, men ved ikke hvad du har aftalt med den anden dyrlæge ?...det var også bare just in case.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Marolle

Vi er lige kommet retur med en foreløbig diagnose på hårdhændet blærebetændelse. Der var mange hvide blodlegemer og bakterier i urinen - imponerende, at forrige dyrlæge ikke havde set det i går - ingen krystaller og ingen protein, og blodprøverne var umiddelbart OK bortset fra sukker, så den skal der lige holdes øje med. Men i det mindste var der intet at udsætte på nyrerne!

 

Nu er hun sat i antibiotikabehandling i 20 dage, og så afleverer vi jævnligt urinprøve samt blodprøve så hun bliver fulgt lidt.

Hun har det med at tisse i søvne, så fortsætter infektionen skal hun scannes for at udelukke en urinvejsdeffekt.

 

Så alt i alt var det positivt! Og meget sød og kompetent dyrlæge, hvor vi absolut blev taget alvorligt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Marolle

Men jeg er noget chokeret over, hvor forskellig en udmelding man kan få.. Første urinprøve viste ingen bakterier, men protein og krystaller. Derfor var diagnosen umiddelbart Struvitsten, og behandlingen en nyrediæt. Først da jeg stillede spørgsmålstegn ved at sætte en 16 uger gammel hvalp på nyrediæt, blev der ringet til Royal Canin, som mente at man nok skulle give diæten (off course :lol:) og samtidig sende prøven til dyrkning. Da jeg snakkede med hende i går, og fortalte at symptomerne ikke var aftaget, fik jeg besked om, at det var fordi hun ikke var kommet på diæten og der ikke behøvedes yderligere behandling.

 

 

...hov foresten, så lige, at du havde fået udskrevet Metacam af hende dyrlægen, giver du hende det ?...nu er jeg ikke dyrlæge, men jeg ville ikke give hende det, hvis hun evt. har noget med nyrene, da det ikke må gives, hvis hunden har nyreproblemer, men ved ikke hvad du har aftalt med den anden dyrlæge ?...det var også bare just in case.

 

Jeg gav hende ikke Metacamen, nej - for i fald der skulle sidde noget på nyrerne kunne det jo være fatalt. Dyrlægen i dag undrede sig noget over, at man turde udskrive Metacam på det grundlag..

Link til indlæg
Del på andre sites

Men jeg er noget chokeret over, hvor forskellig en udmelding man kan få.. Første urinprøve viste ingen bakterier, men protein og krystaller. Derfor var diagnosen umiddelbart Struvitsten, og behandlingen en nyrediæt. Først da jeg stillede spørgsmålstegn ved at sætte en 16 uger gammel hvalp på nyrediæt, blev der ringet til Royal Canin, som mente at man nok skulle give diæten (off course :lol:) og samtidig sende prøven til dyrkning. Da jeg snakkede med hende i går, og fortalte at symptomerne ikke var aftaget, fik jeg besked om, at det var fordi hun ikke var kommet på diæten og der ikke behøvedes yderligere behandling.

 

 

 

 

Jeg gav hende ikke Metacamen, nej - for i fald der skulle sidde noget på nyrerne kunne det jo være fatalt. Dyrlægen i dag undrede sig noget over, at man turde udskrive Metacam på det grundlag..

 

Har du overvejet at tage en snak med din (tidligere?) dyrlæge, og høre hvordan det mon kan være at der er så stor forskel på dyrkningerne? Og har du lyst til at fortælle hvem den nye dyrlæge er?

 

Men godt at i er nået et skridt videre, og :x: for at behandlingen virker!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Marolle

Icey er forvandlet til en terrorhvalp igen. Der skulle bare et dyrlægebesøg og et par tusinde kroner eller 3 til, og så glemte hun at være feberramt og mat :lol:

 

IMG_0991.jpg

 

Har du overvejet at tage en snak med din (tidligere?) dyrlæge, og høre hvordan det mon kan være at der er så stor forskel på dyrkningerne? Og har du lyst til at fortælle hvem den nye dyrlæge er?

 

Men godt at i er nået et skridt videre, og :x: for at behandlingen virker!

 

Jo, jeg vil gerne høre, hvordan det kan gå til. En del af forklaringen gemmer sig formentlig i ventetiden fra urinprøven blev udtaget og til den blev undersøgt for krystaller, men det forklarer stadig ikke, hvorfor der ikke sås bakterier.

Ny dyrlæge er Dyrehospitalet City Syd i Aalborg, så der skulle gerne være nogenlunde styr på det deroppe :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er lige kommet retur med en foreløbig diagnose på hårdhændet blærebetændelse. Der var mange hvide blodlegemer og bakterier i urinen - imponerende, at forrige dyrlæge ikke havde set det i går - ingen krystaller og ingen protein, og blodprøverne var umiddelbart OK bortset fra sukker, så den skal der lige holdes øje med. Men i det mindste var der intet at udsætte på nyrerne!

 

Nu er hun sat i antibiotikabehandling i 20 dage, og så afleverer vi jævnligt urinprøve samt blodprøve så hun bliver fulgt lidt.

Hun har det med at tisse i søvne, så fortsætter infektionen skal hun scannes for at udelukke en urinvejsdeffekt.

Så alt i alt var det positivt! Og meget sød og kompetent dyrlæge, hvor vi absolut blev taget alvorligt!

 

Krydser så fingre for, at det "bare" er en gang antibiotika der skal til for, at hun er fit for fight igen....har selv en hund med sejlivet blærebetændelse med resistente bakterier og har lige fået svar på den kontrolprøve, som jeg afleverede i går... den er desværre stadigvæk positiv.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 5 years later...

Hej jeg så lige denne tråd. Jeg er glad for at jeres hund fik det bedre  Jeg har også en hvalp som tisser 4-5 gange i timen selv efter en antibiotika behandling på 5 dage og vi har været ved dyrlægen igen igår og skal snakke med dem nu til morgen  han tisser og drikker helt vildt og der er protein og hvide blodlegemer i urinen. Han tisser også to - tre gange om natten og jeg er efterhånden helt udmattet og det er han også stakkels lille mand. Jeg har ikke fået at vide at han kan få antibiotika i 20 dage, men det er måske kun lidt ældre hunde der kan det? Han drikker også rigtig meget og jeg ved snart ikke hvad jeg skal stille op med det hele. Han er kun 10 uger gammel. Kan det have noget med kosten at gøre? Han vil ikke spise hvalpedåsemaden så han får almindelig dåsemad og lidt pålæg sammen med tørkosten. Han skal jo have noget at spise lille stakkel

 

Hilsen Maj 🥺

Link til indlæg
Del på andre sites

13 timer siden, Maj skrev:

Hej jeg så lige denne tråd. Jeg er glad for at jeres hund fik det bedre  Jeg har også en hvalp som tisser 4-5 gange i timen selv efter en antibiotika behandling på 5 dage og vi har været ved dyrlægen igen igår og skal snakke med dem nu til morgen  han tisser og drikker helt vildt og der er protein og hvide blodlegemer i urinen. Han tisser også to - tre gange om natten og jeg er efterhånden helt udmattet og det er han også stakkels lille mand. Jeg har ikke fået at vide at han kan få antibiotika i 20 dage, men det er måske kun lidt ældre hunde der kan det? Han drikker også rigtig meget og jeg ved snart ikke hvad jeg skal stille op med det hele. Han er kun 10 uger gammel. Kan det have noget med kosten at gøre? Han vil ikke spise hvalpedåsemaden så han får almindelig dåsemad og lidt pålæg sammen med tørkosten. Han skal jo have noget at spise lille stakkel

 

Hilsen Maj 🥺

Få din dyrlæge til at tjekke en urinprøve og se om der er struvitter deri.
Maden kan gøre meget. Hvis nu der er struvitter så må han IKKE få pålæg (det er heller ikke godt normaltvis). 
Hvorfor er det du vil have at han skal spise dåsemad? Er tørkost ikke godt nok? Det renser jo også bisserne.
Se hvad dyrlægen siger, men få dem lige til at tjekke for struvitter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...