Hop til indhold

Hvilken kennel/opdræt?


Gæst Tanjuda
 Share

Recommended Posts

Altså jeg har skrevet med Maj-Britt http://www.canidan.dk og hvis nr. 2 bliver en cavalier bliver det højst sandsynligt derfra. Ellers så har jeg min cavalier fra Michelle http://www.kennelcabello.dk og er rigtig glad for hende. Jeg har også hørt rigtig godt om http://www.kennel-joydevie.dk/ og synes de virker meget seriøse. Men kender hende ikke personligt.

 

Men jeg giver de andre ret med sygdommen, også en af grundene til at jeg betænker om nr. 2 skal være en cavalier. Jeg er uendeligt glad for min, og ved ikke om jeg kunne være foruden en cavalier i hjemmet, men jeg må indrømme at der altid er den bagtanke i baghovedet, hvad nu hvis... Indtil videre har min hund ikke haft en sygedag, og gør man sit forarbejde godt så er der da også en stor chance for at du får en psykisk og fysisk sund hund. Men du kan også som Michelle H skriver ende med en syg hund. Det kan du self. ved alle racer men cavalieren er bare det mere udsat.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg har skrevet med Maj-Britt www.canidan.dk og hvis nr. 2 bliver en cavalier bliver det højst sandsynligt derfra. Ellers så har jeg min cavalier fra Michelle www.kennelcabello.dk og er rigtig glad for hende. Jeg har også hørt rigtig godt om http://www.kennel-joydevie.dk/ og synes de virker meget seriøse. Men kender hende ikke personligt.

 

Men jeg giver de andre ret med sygdommen, også en af grundene til at jeg betænker om nr. 2 skal være en cavalier. Jeg er uendeligt glad for min, og ved ikke om jeg kunne være foruden en cavalier i hjemmet, men jeg må indrømme at der altid er den bagtanke i baghovedet, hvad nu hvis... Indtil videre har min hund ikke haft en sygedag, og gør man sit forarbejde godt så er der da også en stor chance for at du får en psykisk og fysisk sund hund. Men du kan også som Michelle H skriver ende med en syg hund. Det kan du self. ved alle racer men cavalieren er bare det mere udsat.

 

Helt enig. Jeg synes det er et kæmpe problem, at racen har nok et lidt højere antal problemer end andre, men værst at man er på aldeles bar bund med en sygdom der er SÅ forfærdelig som SM. Ved andre racer kan man trods alt gøre et vist forarbejde for at nedbringe risikoen for en syg hund. Lige såvel som man kan med endocardiose, EFS/CCS, patella og øjne. Men SM er er bare et kæmpe sats. Og jeg er så skuffet over at mange opdrættere ikke følger med i den udenlandske forskning og ikke tager en vigtig faktor som hovedform seriøst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig. Jeg synes det er et kæmpe problem, at racen har nok et lidt højere antal problemer end andre, men værst at man er på aldeles bar bund med en sygdom der er SÅ forfærdelig som SM. Ved andre racer kan man trods alt gøre et vist forarbejde for at nedbringe risikoen for en syg hund. Lige såvel som man kan med endocardiose, EFS/CCS, patella og øjne. Men SM er er bare et kæmpe sats. Og jeg er så skuffet over at mange opdrættere ikke følger med i den udenlandske forskning og ikke tager en vigtig faktor som hovedform seriøst.

 

Enig! og det at mange af symptomerne på SM kan minde om almindelig hundeadfærd, synes jeg er mindst lige så hårdt, for så kan man hurtigt komme til at overfortolke ens hunds adfærd. Det er så sørgeligt at en så modbydelig sygdom skal ødelægge en ellers fantastisk race. Men krydser så stærkt for at de en dag får knækket koden til hvordan man kan teste for SM så man kan få den udryddet. Og indtil den dag så er det som sagt ikke sikkert at der vil komme flere cavaliers herhjemme, men jeg vil ikke benægte det for det er en race der går lige i hjertet på en :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanjuda
Der er en del af selskabshundene, der lever op til de krav. Selvom de selvfølgelig alle er forskellige, så er det et gennemgående træk hos mange af dem, at de elsker at sidde på skødet eller ligge i ske og ikke behøver tre timers motion hver dag. Nogle af dem gør mere end andre, men der er også nogle der ikke gør. Og størrelsen på de fleste er vel også omkring cavalier, vil jeg tro.

 

Man skal selvfølgelig kunne lide sin hunds udseende, men hvis du så alligevel ser lidt bort fra udseendet og kigger mere på egenskaberne vil jeg tro, at du sagtens kunne finde en anden race, som ville passe godt til jer :-D

 

Hvis det altså er det du beslutter dig for. Ellers skal du jo bare se dig rigtig godt for, når du kigger på cavalierne.

Hvis du har forslag til racer der ville være en mulighed at kigge nærmere på tager jeg gerne imod det:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lhasa

Kan godt forstå du har forelsket dig i Cavalier :hjerte: De er da dejlige, i hvert fald dem jeg kender.

Ved ikke meget om racen, andet end den er en køn en :engel:

Selskabshunde er mere mig, eftersom jeg er den lykkelige ejer af en Lhasa Apso :vuf:

Har endda 5 stk til salg for tiden, 2 piger og 3 drenge :cool:

De kræver i hvert fald ikke flere timers motion dagligt, de kan godt lide at komme ud ( min kan i hvert fald) hun vil gerne på langtur en gang i mellem.

Elsker at putte i sofaen/sengen, er glad for alle som hun kender. Generelt bare en glad lille hund.

Gør ikke alverden, det er når der kommer nogen. Lige for tiden gør hun så af de hunde som går forbi, hvilket jeg satser på at hun stopper med igen når hvalpene er flyttet hjemmefra.

Der er så lige det med Lhasa'en at den jo kræver pelspleje.

 

Tænker at hvis du vil tjekke hunde ud, så se om du kan få lov at møde og snakke med de forskellige hunderacer som kunne have interesse.

Selvfølgelig er der også forskel på hunde indenfor samme race, ellers blev det nok lidt kedeligt, men de store overordnede ting er vel ofte gennemgående i racerne?

 

Men hvis du skulle få lyst til at hilse på Lhasa, så er du velkommen her. Bor kun ca 20 km fra Horsens.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke CKC, så jeg har ikke er indgående kendskab til racen. Men jeg synes nu at det billede der tegnes her i tråden, er en smule overdrevet. Det lyder jo som om alle hunde lider af mindst én dødelig sygdom, og dertil en masse småting. Hvor mange hunde HAR faktisk SM? Hvad er gennemsnitsalderen for racen? Igen, jeg har ikke indtryk af at racen er så skravlet som beskrevet.

 

Og med hensyn til sindet, synes jeg der er sket rigtig meget de sidste år. Der er ikke længere overvægt af rystende vrag som er bange for deres egen skygge. De hvalpe og unghunde jeg møder, er robuste, har selvtillid, vil arbejde og KAN arbejde i både regn, blæst og slud.

 

Det et er muligt at jeg kun ser toppen af poppen, men det er nu alligevel underligt at jeg ikke render ind i skravlene:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke CKC, så jeg har ikke er indgående kendskab til racen. Men jeg synes nu at det billede der tegnes her i tråden, er en smule overdrevet. Det lyder jo som om alle hunde lider af mindst én dødelig sygdom, og dertil en masse småting. Hvor mange hunde HAR faktisk SM? Hvad er gennemsnitsalderen for racen? Igen, jeg har ikke indtryk af at racen er så skravlet som beskrevet.

 

Og med hensyn til sindet, synes jeg der er sket rigtig meget de sidste år. Der er ikke længere overvægt af rystende vrag som er bange for deres egen skygge. De hvalpe og unghunde jeg møder, er robuste, har selvtillid, vil arbejde og KAN arbejde i både regn, blæst og slud.

 

Det et er muligt at jeg kun ser toppen af poppen, men det er nu alligevel underligt at jeg ikke render ind i skravlene:vedikke:

 

Problemet med SM er at du ikke kan teste for det med sikkerhed, så i virkeligheden aner ingen hvor mange SM hunde der er.

 

Og som vi nævner, eller jeg gør i hvert fald tidligere, så er chancen for at du får en sund og rask cavalier stor, men er man i forvejen sygdoms bekymret, så skal man vide at chancen generelt er større hos cavalieren end hos mange andre racer. Og det kan som ejer skabe nogle "spøgelser" selvom du egentlig måske har en rask hund.

 

Sindet nævner jeg ikke noget om, men som jeg ser det rundt omkring er størstedelen af hundende forholdsvis robuste, men der er nogle nervøse skravl i blandt, heldigvis er det minoriteten

Link til indlæg
Del på andre sites

Men NickiA, er SM så ikke reelt mere et spøgelse end noget andet? Der må jo nødvendigvis være hunde der har sygdommen, med mindre den aldrig er dokumenteret? Og hvor mange hunde drejer det sig om? Jeg har lidt svært ved at det erklæres at racen er sååååå usund, hvis problemet reelt ikke er stort. Er det værre end fx epilepsi hos visse racer? End kræft hos flattere? Der findes mange sygdomme som potentielt slår hunde ihjel, og jeg har bare svært ved at se hvorfor SM er så meget værre:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men NickiA, er SM så ikke reelt mere et spøgelse end noget andet? Der må jo nødvendigvis være hunde der har sygdommen, med mindre den aldrig er dokumenteret? Og hvor mange hunde drejer det sig om? Jeg har lidt svært ved at det erklæres at racen er sååååå usund, hvis problemet reelt ikke er stort. Er det værre end fx epilepsi hos visse racer? End kræft hos flattere? Der findes mange sygdomme som potentielt slår hunde ihjel, og jeg har bare svært ved at se hvorfor SM er så meget værre:vedikke:

 

Self. er SM et spøgelse, vi er sikkert enige om at det uvisse er mere uhyggeligt end det vi kender til.

Jeg siger ikke, og har vist heller ikke nævnt at SM er værre end så mange andre sygdomme. Men det der gør det til en modbydelig sygdom er at symptomerne oftest kan sidestilles med normal hundeadfærd, dvs. du kan hurtigt blive i tvivl om hvad der er hvad. Og der kan hurtigt blive overset spæde tegn på SM. Sygdommen er pt. heller ikke til at teste for, du kan foretage en MR scanning men så vidt jeg har forstået virker det kun hvis sygdommen er i udbrud når scanningen tages. Desuden er der heller ikke nogen behandling for sygdommen.

Problemet er jo at SM jo kun er en af mange sygdomme man ser hos cavalieren. Den er bare langt den værste da de andre er nemmere at avle sig ud af, fordi man kan teste.

Og jeg siger heller ikke at man skal løbe skrigende væk fra racen, jeg er ovenud lykkelig for min cavalier. Men man skal som kommende cavalier ejer være opmærksom på at der er en reel chance for at man får en syg hund... ligesom man skal være det med mange andre racer. Nu var det bare cavalieren der blev spurgt til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Self. er SM et spøgelse, vi er sikkert enige om at det uvisse er mere uhyggeligt end det vi kender til.

Jeg siger ikke, og har vist heller ikke nævnt at SM er værre end så mange andre sygdomme. Men det der gør det til en modbydelig sygdom er at symptomerne oftest kan sidestilles med normal hundeadfærd, dvs. du kan hurtigt blive i tvivl om hvad der er hvad. Og der kan hurtigt blive overset spæde tegn på SM. Sygdommen er pt. heller ikke til at teste for, du kan foretage en MR scanning men så vidt jeg har forstået virker det kun hvis sygdommen er i udbrud når scanningen tages. Desuden er der heller ikke nogen behandling for sygdommen.

Problemet er jo at SM jo kun er en af mange sygdomme man ser hos cavalieren. Den er bare langt den værste da de andre er nemmere at avle sig ud af, fordi man kan teste.

Og jeg siger heller ikke at man skal løbe skrigende væk fra racen, jeg er ovenud lykkelig for min cavalier. Men man skal som kommende cavalier ejer være opmærksom på at der er en reel chance for at man får en syg hund... ligesom man skal være det med mange andre racer. Nu var det bare cavalieren der blev spurgt til.

 

Det var nu heller ikke dig der gik hårdt til racen, så forventer ikke at du kan alle svarene.

 

Personligt er jeg interesseret i antallet af SM diagnoser over lets say 10 år. Tag gerne et par nabolande med. Hvor mange hunde har reelt haft sygdommen i udbrud, og fået aflivet sin hund?

 

Når man fx her en berner, holder man stor fest når den fylder 6, fordi så er den gået fri for kræft. Jeg går ud fra at SM kan ramme hele livet, men igen, er der %-vis flere tilfælde end kræft i berner eller flatter?

 

Og hvilke andre sygdomme er det CKC er så modtagelig for? Hjerte scannes, ja? Øjne lyses, ja? Hofter/ryg burde tjekkes og registreres. Men hvad mere?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke CKC, så jeg har ikke er indgående kendskab til racen. Men jeg synes nu at det billede der tegnes her i tråden, er en smule overdrevet. Det lyder jo som om alle hunde lider af mindst én dødelig sygdom, og dertil en masse småting. Hvor mange hunde HAR faktisk SM? Hvad er gennemsnitsalderen for racen? Igen, jeg har ikke indtryk af at racen er så skravlet som beskrevet.

 

Og med hensyn til sindet, synes jeg der er sket rigtig meget de sidste år. Der er ikke længere overvægt af rystende vrag som er bange for deres egen skygge. De hvalpe og unghunde jeg møder, er robuste, har selvtillid, vil arbejde og KAN arbejde i både regn, blæst og slud.

 

Det et er muligt at jeg kun ser toppen af poppen, men det er nu alligevel underligt at jeg ikke render ind i skravlene:vedikke:

 

Jeg er jo den der primært tegner et overvejende negativt billede af racen - det er helt bevidst og jeg synes selvfølgelig ikke det er overdrevet. Jeg læser ofte (primært fra opdrættere) at racen er lige så sund/usund som enhver anden race. Dét synes jeg er skræmmende. Jeg har trods alt to andre racer, som jeg følger lige så tæt mht. sygdomme og avl, og tro mig, det er voldsomt så stor forskel der er.

Jeg møder som skrevet mange ejere/tidligere ejere til konkurrencer rundt omkring. Og det er næppe tilfældigt at jeg hører så mange sige at de ikke tør racen længere pga. EGNE erfaringer, og ikke bare noget de har læst på nettet. Jeg møder også mange golden-ejere, og har aldrig hørt det samme. Ej heller læst om nogen.

 

Angående SM, er der ingen der ved noget. Dyrlæger fra England anslår, at det er cirka 70% der har det. Men det kommer i mange grader og de fleste går rundt med det uden at være generet af det. Men man må ikke glemme de, trods alt mange, der har frygtelige smerter af det. Det er ikke alle der kan hjælpes af medicin, og den har mange bivirkninger.

 

Gennemsnitsalderen kender jeg ikke. Men jeg glædes hver gang jeg ser billeder af gamle cavalierer. Da jeg fik racen for 7 år siden, hørte jeg jævnligt at den var cirka 10 år. Men hjerteprogrammet har sikkert hævet den og tror den tendens vil fortsætte.

 

Og hvor er jeg glad for at du møder flere og flere cavalierer, der er frygtløse som standarden foreskriver :-D Jeg tror mange ejere er de skyldige når det kommer til pylrede hunde. Jeg gik på hold med den sejeste cavalier-hvalp, der bare spurtede over alle forhindringer og var helt fremme i skoene. Nogle måneder senere, var den pylret og bange for posen og generelt bare tøset. Ingen tvivl om at ejeren har dæmpet dens ellers fantastiske sind.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil give Louisej ret i at det er en syg race, efter min mening så er den på højde/lavde med bulldogs og mops. Men det er da dejligt at du møder mange der er sunde, du må meget gerne spørge hvor de kommer fra, for så vil jeg da kigge nærmere på de kenneler hvis jeg skal have cavalier igen.

 

Jeg har ligesom Louisej hørt de samme historier fra opdrætterene: ”alle racer har problemer”,” det er hvalpekøbernes egen skyld”,” vi gør alt for at lave sunde hunde” osv.

 

Og så kan vi lige tage et eksempel, og jeg tager kun de sygdomme som kan registreres på hundeweb: hvis vi tager dkk’s hvalpeliste fra i dag, så er der 3 kuld.

Kuld 1: far foruden hjerte, efs/ccs er han øjenlyst uden anmærkninger. Mor foruden hjerte, efs/ccs er hun øjenlyst med RD. Ingen af dem er undersøgt for patella lux eller hd.

Kuld 2: far foruden hjerte, efs/ccs er han undersøgt for patella lux med 0/0 og øjenlyst med disthiciasis. Mor er undersøgt for hjerte, efs/ccs. Ingen af dem er undersøgt for HD. Mor har en kuld søster der er øjenlyst uden anmærkninger og det er da en lille fordel, for i min verden så parrer man ikke en hund der har en anmærkning med en der ikke er undersøgt, hvis der ikke er rigtig gode grunde til det.

Kuld 3: far den samme som kuld 2. Mor er undersøgt for hjerte, efs/ccs, ingen af dem er undersøgt for HD. Mor har en halvsøster der er øjenlyst med disthisiasis, cd samt fotograferet for HD med D.

 

Som jeg har skrevet så kan der være mange gode grunde til disse kombinationer, men hvis man kun kigger på hvad der registreres, så er det efter min mening ikke godt nok, og nok også en grund til at cavalierne er så syge som jeg hører og erfarer de er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil give Louisej ret i at det er en syg race, efter min mening så er den på højde/lavde med bulldogs og mops. Men det er da dejligt at du møder mange der er sunde, du må meget gerne spørge hvor de kommer fra, for så vil jeg da kigge nærmere på de kenneler hvis jeg skal have cavalier igen.

 

Jeg har ligesom Louisej hørt de samme historier fra opdrætterene: ”alle racer har problemer”,” det er hvalpekøbernes egen skyld”,” vi gør alt for at lave sunde hunde” osv.

 

Og så kan vi lige tage et eksempel, og jeg tager kun de sygdomme som kan registreres på hundeweb: hvis vi tager dkk’s hvalpeliste fra i dag, så er der 3 kuld.

Kuld 1: far foruden hjerte, efs/ccs er han øjenlyst uden anmærkninger. Mor foruden hjerte, efs/ccs er hun øjenlyst med RD. Ingen af dem er undersøgt for patella lux eller hd.

Kuld 2: far foruden hjerte, efs/ccs er han undersøgt for patella lux med 0/0 og øjenlyst med disthiciasis. Mor er undersøgt for hjerte, efs/ccs. Ingen af dem er undersøgt for HD. Mor har en kuld søster der er øjenlyst uden anmærkninger og det er da en lille fordel, for i min verden så parrer man ikke en hund der har en anmærkning med en der ikke er undersøgt, hvis der ikke er rigtig gode grunde til det.

Kuld 3: far den samme som kuld 2. Mor er undersøgt for hjerte, efs/ccs, ingen af dem er undersøgt for HD. Mor har en halvsøster der er øjenlyst med disthisiasis, cd samt fotograferet for HD med D.

 

Som jeg har skrevet så kan der være mange gode grunde til disse kombinationer, men hvis man kun kigger på hvad der registreres, så er det efter min mening ikke godt nok, og nok også en grund til at cavalierne er så syge som jeg hører og erfarer de er.

 

Har forresten helt glemt at nævne døvhed, som også er et stort problem for racen. Cavalierklubben har for nylig lavet en undersøgelse af hvor udbredt det er, men intet resultat endnu. Men jeg er sikker på, at det er ret udbredt.

 

Hver gang der bliver opdaget en ny defekt, er man ude i prioritering. For man kan ikke udelukke alle der har skavanker, for så bliver genpuljen for lille. Jeg er helt med på, at det har man også i andre racer (hos golden har det været/er tilladt med C-hofter hvis hunden havde gode brugsegenskaber) men hos cavalier er det bare lidt for mange ting der skal jongleres med, efter min smag. Og både hjertet og SM er virkeligt alvorlige problemer, for alvorlige til at man/bør slække på det, som jeg kan acceptere ved f.eks HD og patella luxation.

 

Nu hvor du har luret hvalpekuld, hvordan ser det ud med alderen på forældrene? Det synes jeg nemlig er et meget stort problem, altså at opdrætterne bruger alt, alt for unge hunde. Mest hanner, selvfølgelig. Jeg ser virkelig ingen som helst grund til at avle på en han der er under 5 år. Han skal jo nok nå at få sine hvalpekuld alligevel (men der er selvfølgelig prestige i at have en eftertragtet han).

Link til indlæg
Del på andre sites

Har forresten helt glemt at nævne døvhed, som også er et stort problem for racen. Cavalierklubben har for nylig lavet en undersøgelse af hvor udbredt det er, men intet resultat endnu. Men jeg er sikker på, at det er ret udbredt.

 

Hver gang der bliver opdaget en ny defekt, er man ude i prioritering. For man kan ikke udelukke alle der har skavanker, for så bliver genpuljen for lille. Jeg er helt med på, at det har man også i andre racer (hos golden har det været/er tilladt med C-hofter hvis hunden havde gode brugsegenskaber) men hos cavalier er det bare lidt for mange ting der skal jongleres med, efter min smag. Og både hjertet og SM er virkeligt alvorlige problemer, for alvorlige til at man/bør slække på det, som jeg kan acceptere ved f.eks HD og patella luxation.

 

Nu hvor du har luret hvalpekuld, hvordan ser det ud med alderen på forældrene? Det synes jeg nemlig er et meget stort problem, altså at opdrætterne bruger alt, alt for unge hunde. Mest hanner, selvfølgelig. Jeg ser virkelig ingen som helst grund til at avle på en han der er under 5 år. Han skal jo nok nå at få sine hvalpekuld alligevel (men der er selvfølgelig prestige i at have en eftertragtet han).

Lige det markerede har jeg også undret mig over et par gange. Især da jeg så en hanhund, som var testet fri på hjertet. Jeg besluttede mig for at prøve at følge ham lidt, for jeg vil gerne have en cavalier og hvis han forblev sund og rask, kunne det måske være en mulighed at kigge på hans linjer. Så jeg tjekkede ham på hundeweb og så, at han allerede i løbet af foråret (mener jeg det var) havde været far til 3 kuld.

 

Jeg forstår ikke, at man ikke vælger at vente. Der findes virkelig ikke ret mange hunde uden anmærkninger på hjertet og det giver da absolut kun mening at vente et par år, så man ved om hunden stadig er rask. Hvis han er, skal han jo nok blive far til den tid :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har forresten helt glemt at nævne døvhed, som også er et stort problem for racen. Cavalierklubben har for nylig lavet en undersøgelse af hvor udbredt det er, men intet resultat endnu. Men jeg er sikker på, at det er ret udbredt.

 

Hver gang der bliver opdaget en ny defekt, er man ude i prioritering. For man kan ikke udelukke alle der har skavanker, for så bliver genpuljen for lille. Jeg er helt med på, at det har man også i andre racer (hos golden har det været/er tilladt med C-hofter hvis hunden havde gode brugsegenskaber) men hos cavalier er det bare lidt for mange ting der skal jongleres med, efter min smag. Og både hjertet og SM er virkeligt alvorlige problemer, for alvorlige til at man/bør slække på det, som jeg kan acceptere ved f.eks HD og patella luxation.

 

 

 

Nu hvor du har luret hvalpekuld, hvordan ser det ud med alderen på forældrene? Det synes jeg nemlig er et meget stort problem, altså at opdrætterne bruger alt, alt for unge hunde. Mest hanner, selvfølgelig. Jeg ser virkelig ingen som helst grund til at avle på en han der er under 5 år. Han skal jo nok nå at få sine hvalpekuld alligevel (men der er selvfølgelig prestige i at have en eftertragtet han).

 

De to hanner der er brugt på hvalpelisten er 4 og 6 år gamle, og det synes jeg er ok.

 

Hvis jeg havde en hanhund og var så heldig at jeg kunne gøre lige hvad jeg havde lyst til, så ville jeg trække ca. 2 kuld når han var omkring 2 år, og det skulle være på 2 ”gamle” tæver der havde haft hvalpe før. Så ville jeg vente mindst 2 år så jeg kunne vurdere hvalpene inden han eventuelt skulle bruges igen.

Det er desværre en nærmest umulighed i cavalier verden, da der er så ufattelig få der får deres hunde undersøgt, så måden at skulle gøre det på er at beholde alle hvalpe selv, og så ender man i et helt andet problem.

 

Du har ret i at man bliver nødt til at gå på kompromis med hensyn til sygdomme, men det kræver altså at dyrene bliver undersøgt, jeg vil ikke sige at man ikke skal bruge en hund med c hofter, men hvis den skal bruges så er det på hunde der selv er undersøgt og ikke har under a hofter.

Nu vil jeg ikke begynde at opremse alle de defekter jeg har hørt om i cavalieren, men lige døvheden den kan tjekkes hvis/når der kommer mulighed for at mri scanne for sm. Rygterne siger at der i løbet af efteråret kommer mulighed i københavn og til næste år i ålborg. (håbet er lysegrønt)

Link til indlæg
Del på andre sites

Når man som opdrætter kender til flere DKK cavalier, der faktisk koster over 20.000 kr om året at holde i et nogenlunde værdigt liv, så bliver man da betænkelig. Her tales om hjerneproblemer, øjenproblemer, allergi, dårlige fordøjelse, løse knæskaller, jeg møder dem ofte. Her er det så ikke lige det store mht hjerter.

Racen har jo været syg fra den dag, den blev almindelig. Min den 1 ste var født i 1984.Den anden nok i 1986. Begge med dårlig hjerter .Min tæve havde det, der dengang på svensk litteratur hed fluefangersymdrom, altså stod pludselig helt stille og bed omkring sig i luften , ligesom efter fluer, der ikke var til stede. Desværre blev jeg ofte yderst irriteret på hende, fordi mine andre hunde jo så var langt foran, så kom nu. Dette skete i en ung alder og gik så væk????. Ingen dyrlæger kendte til det, når jeg beskrev det, men de fleste mente jo en hjernefejl ala epilepsi, som jo har flere former. Hvis ikke deres hjertefejl var kommet til udtryk på den tid, hvor KVL lavede forsøg med diagnostisering, havde jeg ikke haft råd til at holde dem, med hensyn til alle de krævede undersøgelser for justering af medicin.

Desværre tror jeg ikke på , at der er undskyld udtrykket, "nosser nok i deres opdrætterkreds", til kun at udvælge de allermest sikre hunde til avl. Alt for mange vil jo så gerne opdrætte. Og så snart en skavank viser sig, så er der TYS TYS med skavanken og focus på det , der går godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når man som opdrætter kender til flere DKK cavalier, der faktisk koster over 20.000 kr om året at holde i et nogenlunde værdigt liv, så bliver man da betænkelig. Her tales om hjerneproblemer, øjenproblemer, allergi, dårlige fordøjelse, løse knæskaller, jeg møder dem ofte. Her er det så ikke lige det store mht hjerter.

Racen har jo været syg fra den dag, den blev almindelig. Min den 1 ste var født i 1984.Den anden nok i 1986. Begge med dårlig hjerter .Min tæve havde det, der dengang på svensk litteratur hed fluefangersymdrom, altså stod pludselig helt stille og bed omkring sig i luften , ligesom efter fluer, der ikke var til stede. Desværre blev jeg ofte yderst irriteret på hende, fordi mine andre hunde jo så var langt foran, så kom nu. Dette skete i en ung alder og gik så væk????. Ingen dyrlæger kendte til det, når jeg beskrev det, men de fleste mente jo en hjernefejl ala epilepsi, som jo har flere former. Hvis ikke deres hjertefejl var kommet til udtryk på den tid, hvor KVL lavede forsøg med diagnostisering, havde jeg ikke haft råd til at holde dem, med hensyn til alle de krævede undersøgelser for justering af medicin.

Desværre tror jeg ikke på , at der er undskyld udtrykket, "nosser nok i deres opdrætterkreds", til kun at udvælge de allermest sikre hunde til avl. Alt for mange vil jo så gerne opdrætte. Og så snart en skavank viser sig, så er der TYS TYS med skavanken og focus på det , der går godt.

 

tja hvad skal man sige, du forstår at kalde en spade for en spade.

og ja der er meget tys tys, men det ville så også være en fordel hvis dyrlægerne prøvede lidt mere ihærdigt at få registreret de sygdomme som nu kan registreres på hundeweb.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...