Hop til indhold

Agilitytræning sommer / efterår 2014


Amocca
 Share

Recommended Posts

  • Svar 735
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Amocca, fandt du nogensinde ud af hvad årsagen er til Karlas halten?

 

Held og lykke til alle der skal løbe i Kolding. :x:

 

Næh. Et voldsomt slag? Der var mange flere hvide blodlegemer i den ene albue end i den anden, hvilket tydede på et hårdt slag. Men ligemeget hvilket behandler hun røg til, så var der jo ikke rigtigt noget at komme efter... :vedikke:

 

hun er ikke rengående her til morgen, så nu sidder man her kl 7 lørdag morgen, med pakket bil og det hele, men skal ikke nogen steder. Suk!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er fjernbelønning så?

Jeg roser ham helt op til skyerne hver gang han kommer ned på feltet og giver som regel godbid også, men lige lidt hjælper det :-(

 

Når jeg taler fjernbelønning, så har jeg en synlig belønning liggende væk fra det sted hvor vi træner. I dette tilfælde har jeg typisk et stykke legetøj liggende fem meter foran A'et. I det øjeblik hun er i den position jeg gerne vil have, så får hun sit release cue og må løbe hen og tage det.

 

********************

 

Vi har været til træning i dag.

I modsætning til i torsdags, så var Carla super sej, hun løb så fint og var bare på mig hele vejen. Hun var glad og havde bare en fest. Det er når hun løber sådan at man virkelig tror på at hun kan blive en sej lille agilityhund. Spørgsmålet er så om hun kan klare det mentalt. I morgen skal vi til en lille konkurrence, vil tro vi nok er en tyve hunde, og så bliver det spændende at se hvad hun siger til det. Min fars kæreste kommer med og skal se hendes lille hund løbe agility for første gang, så det ville jo være ekstra bonus, hvis hun gør det fint. Men jeg har også fortalt at målet er at hun ikke bliver bange. Jeg aftalte også med min træner, at der ikke skal bruges så meget tid på at rette fejl. Hun skal bare med fremad, så hun ikke får tid til at blive bange for det der sker uden for banen.

 

Cassi var rigtig fin. Starten af banen kunne vi ikke få til at fungere. Det var et langt lige stræk, hvor man ved femte forhindring skulle have hunden til at tage et spring bagfra, og det vel og mærke efter man lige har taget en lige ud tunnel efterfulgt af et flyv, så damen havde jo fart på og det kunne jeg ikke nå, for hun skulle støttes lidt på de to første spring. Resten løb hun rigtig fint. Anden gang da vi var inde og løbe, besluttede jeg mig for selv at dreje på det ene spring, så det blev mere oplagt, og pludselig kunne jeg sagtens nå det hele. Det eneste der gik galt, var at jeg fik presset hende i slalommen, så hun sprang den første port. I de to gennemløb hun fik pillede hun kun to pinde. Den ene fordi jeg kom for langt frem, og så gasser hun ekstra op, og når der kun lige er mindste afstanden mellem to spring, så er der ikke meget plads, når man hedder Cassi. Vigtigst af alt er at hun ikke halter. Til gengæld synes hun det var liiiiidt for varmt til det agilitypjat, så da hun var færdig med andet løb, så gik hun under A'et for at være i skyggen.

 

Calle fik et par ture igennem den lange tunnel, og han synes det er skide skægt :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Næh. Et voldsomt slag? Der var mange flere hvide blodlegemer i den ene albue end i den anden, hvilket tydede på et hårdt slag. Men ligemeget hvilket behandler hun røg til, så var der jo ikke rigtigt noget at komme efter... :vedikke:

 

hun er ikke rengående her til morgen, så nu sidder man her kl 7 lørdag morgen, med pakket bil og det hele, men skal ikke nogen steder. Suk!

 

Det er bare belastende at få den besked. At der ikke rigtig er noget, men noget må der jo være når hunden halter.

 

Det var heller intet at mærke på Cassi da hun var halt denne gang. Kun lidt ømhed i ryggen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Yes!!! Så er agility sjovt igen!!! :banan:

 

Har været til fællestræning i "træningsklubben" i aften, og det var bare SJOVT!!! Efter at ha' snakket med søster i sikkert en time i dag, lagde jeg kursen helt om.Stævnet i Kolding var også lidt af en "øjenåbner", eller et vendepunkt, eller hvad man skal kalde det. Det var nok det mest ringe vi nogensinde har løbet, både Iso og jeg! Så jeg indså jo at jeg måtte gøre noget, kunne se at vi sad fast i en nedadgående spiral. Iso rev pinde, og så blev jeg mere og mere passiv, for ellers rev hun pinde - osv. osv... Og det går jo ikke, at jeg løber helt passiv, oftest bag Iso. Så til træning i aften havde jeg bestemt at jeg ville sk*de højt og flot på Iso's nedrivninger - jeg er nødt til at turde løbe igen.

 

Sagt og gjort - og aftenens bane hjalp søreme også på det...Den var pissehamrende svær, en springbane med masser af løbe-løbe! Så jeg fik først nørklet mig igennem banen, i mindre bidder, og SÅ var det tid til at kigge på nedrivningerne! Hvilke faktisk ikke var så mange endda. Et par af dem var pga. mig, og dem løste vi. Men især en enkelt var udelukkende pga. Iso, og den fik vi så nørklet en del med. Det blev vel aldrig sådan helt godt - til gengæld er det noget jeg sagtens kan træne herhjemme.

 

Min fantastiske eks-træner hjalp mig rigtig, rigtig meget her til aften, og jeg er bare så glad og taknemmelig for det. Havde han ikke gjort det ville det nok ende som sidst - at jeg stod selv og nørklede med nogle få forhindringer, uden at rigtig komme videre, og så ville jeg dukke endnu længere ned i den negative spiral... Nu ser jeg lyst på det hele igen, og glæder mig til vi skal træne igen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Yes!!! Så er agility sjovt igen!!! :banan:

 

Har været til fællestræning i "træningsklubben" i aften, og det var bare SJOVT!!! Efter at ha' snakket med søster i sikkert en time i dag, lagde jeg kursen helt om.Stævnet i Kolding var også lidt af en "øjenåbner", eller et vendepunkt, eller hvad man skal kalde det. Det var nok det mest ringe vi nogensinde har løbet, både Iso og jeg! Så jeg indså jo at jeg måtte gøre noget, kunne se at vi sad fast i en nedadgående spiral. Iso rev pinde, og så blev jeg mere og mere passiv, for ellers rev hun pinde - osv. osv... Og det går jo ikke, at jeg løber helt passiv, oftest bag Iso. Så til træning i aften havde jeg bestemt at jeg ville sk*de højt og flot på Iso's nedrivninger - jeg er nødt til at turde løbe igen.

 

Sagt og gjort - og aftenens bane hjalp søreme også på det...Den var pissehamrende svær, en springbane med masser af løbe-løbe! Så jeg fik først nørklet mig igennem banen, i mindre bidder, og SÅ var det tid til at kigge på nedrivningerne! Hvilke faktisk ikke var så mange endda. Et par af dem var pga. mig, og dem løste vi. Men især en enkelt var udelukkende pga. Iso, og den fik vi så nørklet en del med. Det blev vel aldrig sådan helt godt - til gengæld er det noget jeg sagtens kan træne herhjemme.

 

Min fantastiske eks-træner hjalp mig rigtig, rigtig meget her til aften, og jeg er bare så glad og taknemmelig for det. Havde han ikke gjort det ville det nok ende som sidst - at jeg stod selv og nørklede med nogle få forhindringer, uden at rigtig komme videre, og så ville jeg dukke endnu længere ned i den negative spiral... Nu ser jeg lyst på det hele igen, og glæder mig til vi skal træne igen!

 

:banan::banan::banan::banan::banan::banan::banan::banan::banan::banan::banan::banan::banan::banan::banan::banan::banan::banan::banan::banan::banan::banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så starter træningen for alvor op efter sommerferie! Skal i aften gå med som trænerføl for første gang, puha, det er jeg en smule nervøs ved - men glæder mig også :-D Jeg har tidligere undervist i ridning, meeen der var det jo børn fra 7-15 år, det er ligesom lidt andet med voksne mennesker :skraek:

 

Min egen træning med Luna starter på onsdag - og så er gammelpot og Mana faktisk alleredet startet op om torsdagen. Det bliver så godt at komme i gang for alvor :banan:

 

Projektet med Luna er denne sæson at lærer at styre hende, for hun har godt nok fået en del mere fart og selvstændighed efter hendes sterillisation - hun er lidt styg på banen - men sjov :mrgreen: Milo skal have ståfelt på balancen - nu orker jeg ikke flere feltfejl fra ham, når han nu ellers løber så fint! Det bliver spændende om det kan lykkes, han er trods alt 9 år gammel....

 

Mana skal bare være hundehvalp og lære at lære + synes det er sjovt! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skulle ha' været til agilitytræning i aften, men har meldt fra... Det var "bare" selvtræning, og Iso har været rigtig træt hele dagen, så jeg tænkt at hun nok havde godt af en fridag. Vi trænede jo ret hårdt i torsdags, så stævne lørdag+søndag, og igen hård træning i går. Så hun har virkelig fortjent en fridag!

Link til indlæg
Del på andre sites

Fedt at hun har fået (endnu) mere fart. Poker skal også steriliseres om en måneds tid, magter ikke endnu en stævnesæson, hvor hun går i løbetid i starten af sæsonen og er så påvirket af det i resten af sæsonen. Hun snuuuuuuser så meget og er virkelig ufokuseret.

 

Nej det må være virkelig tungt!

 

Jeg er SÅ glad for vi endelig fik det gjort - sikke en forskel! Total hyber glad hundepige jeg har fået mig :hjerte: Jeg havde valgt kikkertoperation, og det e jeg glad for! 5 dage senere og hun var fuldt ud klar igen :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvom det ikke var planen, så fik Cassi lov at løbe og nøj hvor var hun fin!

 

Vi løb den bane der er i den vedhæftede. Jeg havde selv lavet den, og det skulle være en hurtig bane da den skulle bruges til en opvisningskonkurrence.

 

Cassi beviste i den grad at hun kan og helst vil fjernhandles, men jeg kunne komme helt tæt på hende ved 2-3 og 13-14 for at få hende rundt. Jeg var hele tiden max en meter væk fra spring 3.

 

Der var et par stykker som mente at jeg havde det meget nemt med Cassi, men selvom jeg ikke behøver at bevæge mig meget rundt, så skal jeg godt nok være præcis når jeg har hende på de afstande jeg har.

 

Så nu glæder jeg mig til lørdag hvor vi skal til årets nok sidste agilitykonkurrence...

image.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvom det ikke var planen, så fik Cassi lov at løbe og nøj hvor var hun fin!

 

Vi løb den bane der er i den vedhæftede. Jeg havde selv lavet den, og det skulle være en hurtig bane da den skulle bruges til en opvisningskonkurrence.

 

Cassi beviste i den grad at hun kan og helst vil fjernhandles, men jeg kunne komme helt tæt på hende ved 2-3 og 13-14 for at få hende rundt. Jeg var hele tiden max en meter væk fra spring 3.

 

Der var et par stykker som mente at jeg havde det meget nemt med Cassi, men selvom jeg ikke behøver at bevæge mig meget rundt, så skal jeg godt nok være præcis når jeg har hende på de afstande jeg har.

 

Så nu glæder jeg mig til lørdag hvor vi skal til årets nok sidste agilitykonkurrence...

 

Tillykke! Banen er sjov ud :mrgreen:

Hvor skal du løbe på lørdag? VEH?

Link til indlæg
Del på andre sites

Har i den grad haft en weekend i agilityns tegn, og det kunne ha' været så godt... Men søreme om ikke Iso blev halt igen!!!

 

Søster kom i fredags, og vi fik trænet i haven om eftermiddagen/aftenen. Alt gik fint, vi fik trænet godt begge to, på en mindre sektion, op til en 12-15 forhindringer. I går tog vi så ud i træningsklubben, hvor vi sammen med en veninde fik sat en hel bane op. Det gik også rigtig godt, vi fik trænet ret meget, men ikke mere end at hundene kunne kapere det. Bagefter smed jeg Iso i bilen medens vi pakkede bane, vi kørte hjem - og da jeg tog hende ud af bilen var hun bare halt. Som i virkelig halt. Lige præcis som sidst, til ungdomscampen! Dog på det andet forben denne gang. :hmm: Der er ikke sket noget som helst "mistænkeligt" til træning, så jeg begriber ikke helt hvorfor det sker??!!

 

I dag skulle vi så til stævne, men det blev så ikke til noget for Iso. Vi var selvfølgelig med, og jeg måtte så nøjes med at være coach og videomand. Det var virkelig hyggeligt og alt muligt - men for helvede hvor er det dog skuffende at ikke selv løbe, og frustrerende at ikke vide hvad og hvorfor med Iso og hendes halten...

 

Lige som sidst ser det dog heldigvis ud til at gå hurtigt over, allerede nu er hun holdt op med at halte, selv om hun ikke går helt rent endnu. Så går der vel en uge eller to med stille og rolig opbygning igen, og så har vi stævne om to uger. Jeg ved ikke om jeg måske er for dårlig til at varme op/køle ned, det er da muligt. Og i kombination med at Iso virkelig gi'r sig selv til 120% - og bare slet ikke skåner sig selv - så er det måske nok til at hun for overanstrengt noget, eller får forstrukket noget... Det med op-/nedvarmning bli'r i hvert fald det første jeg får kigget på, helt sikkert... Og så skal Iso selvfølgelig tjekkes igennem igen. Sidst var der ikke noget at mærke, og det er der helt sikkert ikke igen.

 

Og for at det hele skal være sådan helt fuldendt var jeg også ved at brække både fødder og ben til træningen i går... :roll: Jeg skvattede på en "rampe" op til skuret hvor forhindringerne står, og sad fast med den ene fod mellem rampe og skur - i en meeeget akavet vinkel... Nåede selv at tænke at "nu brækkede jeg sgu foden... Men det gør ikke ondt..? Nå, så er den nok ikke brækket alligevel!" :lol: Men i dag har jeg godt nok ondt i det ene lår, jeg halter meget mere end Iso! Så ét eller andet skete der vist...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hjemme efter genial træning :banan:

 

Luna var simpelthen 120% klar - for pokker hvor de små ben kunne løbe! Hun satte ikke en pote forkert. Vi arbejde med specielle serpentiner, og det fungerede rigtig godt. Havde desuden fokus på små buer, og det kneb lidt mere nu hvor hun har fået så meget fart på, så skal vi lige finde rytmen, men det skal nok komme. :-D

 

Milo løb med træningsmakkeren, og de gjorde det bare SÅ godt! Hold nu op hun kan få den gamle til at give sig max. Vi skal nu bare få ham til at fatte, at feltet på balancen skal man altså lige snitte inden man løber videre :blink:

 

Så super super træning, yay :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi var til træning igår - se min lille Johna, som har opdaget at man kan løbe på en agilitybane :lun: Hun snyder så godt nok hjulet den lille bølle, men hun tager sin slalom i løb! ikke i gang!

 

[video=youtube_share;igVJAVqifR8]

 

[video=youtube_share;Nl82zrE_9i4]

 

Juhuuu!!! Hun har da virkelig fået fart på, dejligt!!! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har haft problemet oppe at vende i AOI, men tænker at jeg ta'r den her også... Hvordan tackler man bedst en "problemkursist"..?? Den jeg har, på et nyt begynderhold, er allerede ved at dræne mig, selv om vi endnu kun har haft en teoriaften... Hun har prøvet agility til et højskolekursus i 3 dage, hvor hendes hund vandt afslutningskonkurrencen, og nu mener hun at hendes hunde kan agility. Hun kan ikke se forskellen på at "prøve agility", på den måde man gør til sådan et kursus, og at "lære agility", som vi gør ved holdundervisning. Hun er dybt utilfreds med at man virkelig skal lære f.eks. kontaktfelter. Først mente hun at hendes hunde allerede kunne dem (efter 3 dage), men har nu vist indset at de "ikke kan dem perfekt". Hun synes heller ikke det er nødvendigt at indlære dem, for hendes hunde rører altid ved dem, de er jo små (cavalierer). Hun skal jo heller ikke gå konkurrence, men bare stimulere hundene og ha' det sjovt. Og så vil det jo betyde at man skal stå og vente medens de andre er på, det er jo spild af tid og penge. Tror heller ikke hun var begejstret over udsigten til at der ikke kommer hele kontaktfeltsforhindringer på banen før de kan selve felterne.

 

Jeg (og andre på holdet..!) prøvede at forklare hende at felterne er nødvendige, de er der af sikkerhedsgrunde. Og selv om hendes hunde rører felterne nu, så kan det være at de får mere fart på senere, og begynder at springe felterne. Men nej. Fortalte hende også at vi kun har én hund på banen ad gangen i starten, indtil hundene har vænnet sig lidt til situationen, så ventetid må man regne med - hvilket et par af de andre kursister også bakkede mig op om. Det var hun vist heller ikke ret tilfreds med.

 

Nu sendte hun mig en mail i går, hvor hun udtrykker bekymring om lidt dit og dat, bl.a. om jeg kan se objektivt på hendes hunde næste gang..??!! Har svaret hende, og har bl.a. tilbudt at hun kan bli' rykket over på et mere avanceret hold, hvis hun synes niveauet virker for lavt for hende. Men at de andre hold træner på samme måde, med korrekt indlæring. Skrev også at jeg var lidt i tvivl om hvorvidt det virkelig var vores holdundervisning hun søgte, og forklarede igen at vi har en undervisningsplan, som vi altså følger.

 

Jeg har selvfølgelig oplevet problemstillingerne før, flere gange endda, både med kursister der "ikke skal gå konkurrence, så vi behøver ikke at lære det", og dem der mente at de kunne agility fordi de lige havde prøvet det nogle gange før. Men de har da været modtagelige for argumenter, og hvis ikke andet så har f.eks. "af sikkerhedsgrunde"-kortet altid fået dem til at forstå at der måske var noget om de felter alligevel. De forstår også at det er bedre stimulering for hunden at de lærer nye ting rigtigt, frem for at de bare sjusker sig igennem. Selvfølgelig tilpasser vi også undervisningen, både efter hunde og førere. De fleste af vores kursister er jo ikke interesserede af konkurrence, det ved vi. I hvert fald ikke i starten... F.eks. må de selv vælge hvilken indlæringsmetode de vil bruge til slalom, vi fortæller om fordele og ulemper ved de forskellige, og vil de egentlig bare "hyggetræne" en gang om ugen sætter vi dem selvfølgelig ikke i gang med 2x2. Men fandeme om jeg viger én millimeter med felterne! Dem skal de lære rigtigt!

 

Hmm, en lang smøre, jeg ved... Men jeg er simpelthen frustreret over hende, og ved ikke helt hvordan jeg skal tackle hende! Tænker lidt at hvis hun nu fortsætter på mit hold, og der opstår diskussioner midt i undervisningen, så siger jeg til hende at jeg gerne ta'r en diskussion bagefter, men lige nu og her skal vi træne, og det gør vi på min måde. Hun har ikke svaret på min mail endnu, hvis hun gør det så tror jeg at jeg udpensler undervisningsplanen for hende, så hun på forhånd ved hvad vi kommer at træne. Så må hun jo selv ta' den derfra - enten må hun bede om at komme på et andet hold (som jeg ved er for avanceret for hende), eller også må hun følge undervisningen på begynderholdet, sådan som den nu ser ud. Hun har selv bedt om et begynderhold. Pyha, det går mig på... Jeg ved at jeg har virkelig meget tålmodighed, og jeg kan ikke mindes én eneste kursist jeg ikke har kunnet enes med (evt. efter lidt tid), men hende her er sgu i en klasse for sig...

 

Nogen der har input??

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...