Hop til indhold

Hanhundeinteresse i tæve udenfor løbetid?


MissMilladk
 Share

Recommended Posts

Elvis har en god veninde i samme lille by som os, som han altid har leget godt med. De er jævnaldrendre, så de har kendt hinanden fra de var hvalpe :-D

 

Selvfølgelig er han MEGET interesseret i hende, når hun er i løbetid, men det er hun ikke nu. Hun er normalt i løbetid ca. hvert halve år, og hun var sidste gang i april. Men nu humper han hende bogstavelig talt i hoved og røv, hvis han fik lov til det, hvilket han aldrig plejer at gøre udenfor hendes løbetider?

 

Ejeren siger, at han ikke er den eneste hanhund, der er ekstra interesseret i hende lige nu. Er der nogen, der har opleveret det før, og har et bud på, hvad det kan skyldes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine tæver bliver også humpet, hvis en hanhund fik lov (gør han dog ikke da jeg ikke ville tolerere det). Nogen siger, at det er, fordi de ikke dufter? ( altså dufter for neutralt). Andre at de udsender lækre dufte hele tiden? Min skønne dyrlæge siger dog, at det slet ikke er tøserne, den er gal med, men derimod hanhundene :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeps. Hvis han ikke normalt gør det og hun har været igennem flere løbetider, så kan det være falsk drægtighed eller begyndende livmoder betændelse

 

Jeg har oplevet to gange med Sheila at en hanhund der normalt ikke være numse fixeret, blev voldsomt interesseret . Og det var så den ene gang falsk drægtighed med udflåd og den anden gang en kræft knude.

 

Så ejer skal måske lige holde lidt ekstra øje med vovse, appetit, drikke lyst, temperatur o vs.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine tæver bliver også humpet, hvis en hanhund fik lov (gør han dog ikke da jeg ikke ville tolerere det). Nogen siger, at det er, fordi de ikke dufter? ( altså dufter for neutralt). Andre at de udsender lækre dufte hele tiden? Min skønne dyrlæge siger dog, at det slet ikke er tøserne, den er gal med, men derimod hanhundene :-)

 

Hvordan forklare din dyrlæge det så, hvis det kun er enkelte tæver, som en bestemt hanhund er særligt interessede i, udenfor løbetid (den ene endda steriliseret), men samtidig godt kan gå med en anden tæve der er i løbetid, uden specielt øget interesse?

 

-Det er vel og mærke noget der har stået på i flere år, så vi ved at ingen af de pågældende tæver er falsk drægtige, har livmoderbetændelse, eller er rigtig drægtige, hvilket vist også skulle kunne give øget interesse fra hanhundene..

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine tæver bliver også humpet, hvis en hanhund fik lov (gør han dog ikke da jeg ikke ville tolerere det). Nogen siger, at det er, fordi de ikke dufter? ( altså dufter for neutralt). Andre at de udsender lækre dufte hele tiden? Min skønne dyrlæge siger dog, at det slet ikke er tøserne, den er gal med, men derimod hanhundene :-)

 

Men han plejer jo aldrig at humpe hende udenfor hendes løbetid, og det gør den anden hanhund heller ikke. Ergo må det jo være hende, der er noget "galt" med lige p.t.

 

Jeps. Hvis han ikke normalt gør det og hun har været igennem flere løbetider, så kan det være falsk drægtighed eller begyndende livmoder betændelse

 

Jeg har oplevet to gange med Sheila at en hanhund der normalt ikke være numse fixeret, blev voldsomt interesseret . Og det var så den ene gang falsk drægtighed med udflåd og den anden gang en kræft knude.

 

Så ejer skal måske lige holde lidt ekstra øje med vovse, appetit, drikke lyst, temperatur o vs.

 

Det var nemlig lige sådan noget, jeg tænkte på, om det kunne skyldes sygdom, ligesom nogle hunde slikker på menneskers modersmærker, når der er kræft i, reagerer ved sukkersygepatienter osv.

 

Jeg vil lige nævne det får dem, næste gang jeg støder på dem, at de lige skal være opmærksomme på hende, om der er andre symptomer på noget :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Elvis har en god veninde i samme lille by som os, som han altid har leget godt med. De er jævnaldrendre, så de har kendt hinanden fra de var hvalpe :-D

 

Selvfølgelig er han MEGET interesseret i hende, når hun er i løbetid, men det er hun ikke nu. Hun er normalt i løbetid ca. hvert halve år, og hun var sidste gang i april. Men nu humper han hende bogstavelig talt i hoved og røv, hvis han fik lov til det, hvilket han aldrig plejer at gøre udenfor hendes løbetider?

 

Ejeren siger, at han ikke er den eneste hanhund, der er ekstra interesseret i hende lige nu. Er der nogen, der har opleveret det før, og har et bud på, hvad det kan skyldes.

 

Hvis Elvis ikke plejer at humpe sin veninde udenfor løbetid, så kan der godt være noget galt.

 

Såvidt jeg kan regne ud er Elvis og veninden mindst 4 år. Det er tidligt, men ikke usædvanligt for en tæve at få problemer med underlivet.

 

Min egen Ronja var noget ældre, da hun blev overvældende interessant for hanhundene. Hun blev så opereret, og det viste sig at begge æggestokke var fulde af cyster. Så de blev fjernet og Ronja var dermed steriliseret, så vi ikke skulle slås med det nogensinde mere. Og heller ikke med løbetider. Sygeforsikringen betalte sterilisationen fordi der var tale om sygdom.

 

Ronja blev helt rask igen og levede til hun blev 13½:lun:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis Elvis ikke plejer at humpe sin veninde udenfor løbetid, så kan der godt være noget galt.

 

Såvidt jeg kan regne ud er Elvis og veninden mindst 4 år. Det er tidligt, men ikke usædvanligt for en tæve at få problemer med underlivet.

 

Ja, de er godt 5 år. Både Elvis og tæven er fra foråret 2009.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 year later...

Jeg kom til at tænke på denne gamle tråd igen i dag. Jeg har nemlig fået at vide i dag, at tæven lige er blevet oprereret pga. livmoderbetændelse og en cyste (muligvis kræft, er ikke sikker, da jeg ikke selv snakkede med ejeren).

 

Elvis har ikke haft den der forøgede interesse i hende siden ved de efterfølgende løbetider, men så vidt jeg fik at vide, har hun døjet med "noget" (livmoderbetændelse?) ved de seneste løbetider, så det har garantereret også været dét, der var galt, dengang jeg oprettede tråden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror altid jeg ville overveje sterilisation, hvis min tæve blev interessant for hanhunde i utide.....

Ikke vente flere løbetider..

 

Men vi vader jo også i hanhunde her. Det er ikke sjovt for tæven.....

 

Og der KAN være noget alvorligt galt...

 

Nu er det jo ikke min tæve, så hvad deres overvejelser har været, ved jeg jo ikke ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige steriliseret Dorit af samme årsag. Efter 2. løbetid har hannerne været mere eller mindre konstant interesseret i hende. Og hun blev mere og mere irritabel. Jeg slog det hen, indtil jeg en dag bemærkede noget udflåd.

 

Udflådet kom og gik, og da hun ikke havde feber eller på anden vis var dårlig, kunne dyrlægen ikke give en diagnose. Men ud fra det jeg fortalte, mente dyrlægen at det enten var skedekatar eller optakt til livmoderbetændelse. Da hun blev steriliseret, så hendes livmoder helt normal ud.

 

Nu vil tiden vise om ikke interessen fra hanhundene aftager. Men hvad der egentlig var galt, finder jeg nok aldrig ud af....

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan forklare din dyrlæge det så, hvis det kun er enkelte tæver, som en bestemt hanhund er særligt interessede i, udenfor løbetid (den ene endda steriliseret), men samtidig godt kan gå med en anden tæve der er i løbetid, uden specielt øget interesse?

Ved godt det er lang tid siden og at det slet ikke er mig du spørger, men jeg vil da gerne lige ytre hvad jeg tror (jeg hører den nemlig ret ofte fra hanhundeejere der mener at årsagen ligger hos min hund).

 

Ligesom der er hunde der trumler alle der er svagere end dem selv, men aldrig går på individer der kunne risikere at give dem en røvfuld, er der hanhunde der pinker på alle de tæver de kan mærke, ikke har lært at være kællingehunde endnu. De gør det fordi de har fundet ud af hvilke tæver de risikofrit kan udfolde sig på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved godt det er lang tid siden og at det slet ikke er mig du spørger, men jeg vil da gerne lige ytre hvad jeg tror (jeg hører den nemlig ret ofte fra hanhundeejere der mener at årsagen ligger hos min hund).

 

Ligesom der er hunde der trumler alle der er svagere end dem selv, men aldrig går på individer der kunne risikere at give dem en røvfuld, er der hanhunde der pinker på alle de tæver de kan mærke, ikke har lært at være kællingehunde endnu. De gør det fordi de har fundet ud af hvilke tæver de risikofrit kan udfolde sig på.

 

Teoretisk, er jeg med på hvad du siger her. Men når jeg kigger på de hunde, det drejer sig om i det her tilfælde, så holder den bare ikke vand, nærmest lige omvendt faktisk.. :hmm:

Men det er nu heller ikke vigtigt, for han får selvfølgelig ikke lov til at være en pestilens, der render med næsen oppe i bagenden på tæverne, jeg har bare flere gange undret mig over nogle af dem han kaster sin kærlighed på, kontra dem han så er helt ligeglad med, fx stor kærlighed til en steriliseret tæve, men fuldstændig ligeglad med en i løbetid, det giver jo ikke rigtig mening i mine øjne :lol: Men det er jo ikke alt man skal forstå.

Link til indlæg
Del på andre sites

Teoretisk, er jeg med på hvad du siger her. Men når jeg kigger på de hunde, det drejer sig om i det her tilfælde, så holder den bare ikke vand, nærmest lige omvendt faktisk.. :hmm:

Men det er nu heller ikke vigtigt, for han får selvfølgelig ikke lov til at være en pestilens, der render med næsen oppe i bagenden på tæverne, jeg har bare flere gange undret mig over nogle af dem han kaster sin kærlighed på, kontra dem han så er helt ligeglad med, fx stor kærlighed til en steriliseret tæve, men fuldstændig ligeglad med en i løbetid, det giver jo ikke rigtig mening i mine øjne :lol: Men det er jo ikke alt man skal forstå.

Jeg kender jo ikke dine hunde, så det var bare en generel betragtning. Men mellem hunde er der jo også noget der hedder kemi, så det kan jo være derfor at vi ikke altid kan følge helt med og bare må nøjes med at undres.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...