Hop til indhold

Luna er blevet en helt ny hund


Lonny
 Share

Recommended Posts

Nogen husker måske denne film jeg lagde op for et års tid siden:

 

 

For et halvt års tid siden så jeg en annonce på fb, det var et kursus for reaktive hunde der gøede af andre mennesker eller hunde, og for sjov skrev jeg "og hvad så hvis hunden skriger...".

 

Underviseren vendte tilbage og spurgte hvad jeg mente, og jeg forklarede så om hvor højt Luna kørte på vores gåture og at hun skreg af biler, mennesker der gik hurtigere end os, og vildt (og snart sagt alt andet). Og hun fik også lov at se ovenstående film.

 

Det viste sig så at kurset for reaktive hunde var møntet på hunde med en aggressiv holdning, og det har Luna heldigvis slet ikke, så vi blev i stedet enige om at jeg tog et privatkursus hvor det kun var mig og Luna der deltog, og at vores træning skulle filmes.

 

På kurset brugte vi trænerens hund som figurant, og vi lod Luna bestemme hvor når hun ville tættere på denne figuranthund og hvordan, og alt i mens filmede vi det hele.

 

Jeg lærte utroligt meget af disse filmoptagelser, og det allervigtigeste jeg lærte var, hvor signalfølsom Luna er.

 

flere gange på disse filmoptagelser kunne man se at Luna forsøgte at gå væk fra den anden hund, men fordi jeg ikke opfangede de små signaler, så forsatte jeg med at gå, og Luna blev hysterisk og fastlåst i situationen.

 

I et enkelt filmklip kunne man se at Luna vendte om for at gå væk, men at jeg bukkede mig ned for at samle snoren op som lå på jorden, og det ene skridt jeg tog da jeg bukkede mig var nok til at Luna følte sig presset til at forsætte med at gå frem mod den anden hund.

 

Så efter at have set disse film er jeg blevet 110% opmærksom på Luna på vores gåture, så snart hun gør det mindste tegn til at ville stoppe op, så stopper jeg også brat op, for bare ét skrid fra mig kan få hende til at forsætte selvom hun helst ville have stoppet op.

 

Og jeg jeg har fået en helt anden hund ud af dette, nu snuser hun, tisser siddende og ikke i løb, ruller sig i rævelort, stopper op og står i længere tid og bare kigger ud over området og orienterer sig :hjerte:

Luna har aldrig haft tid til ovenstående ting, og til min ærgelse må jeg indrømme at jeg troede det skyldes livsglæde og iver efter at komme videre, men tværtimod, så har Luna konstant følt sig presset af mig, det svarer til at jeg var på strøgtur og der gik en person ved siden af mig og konstant sagde, kom nu videre, nej du skal ikke stoppe her, kom nu, vi har ikke tid til at stå her og glo....

 

Hun er blevet en helt anden hund, og selvom hun til tider godt kan få et af sit sædvanlige flip, så kan jeg nu få hende ud af dem igen og vi kan forsætte turen i ro og mag, hvor hun før i tiden ville have været hysterisk resten af gåturen fordi hun lå så højt i gear hele tiden.

 

Her er en lille film fra en af vores gåture for 1 måned eller 2 siden, og tro mig, Luna har aldrig før været så afslappet på et en gåtur, før i tiden foregik al aktivitet i løb.

 

Jeg elsker min dejlige tøs, og er så stolt af hende :lun:

 

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Det er så vildt, at så forholdsvis lidt kan gøre sådan en stor forskel, når man bare bliver opmærksom på det :-D Nogle gange skal der altså bare et par andre øjne til :5up:

 

Ja, jeg syntes det vildt, tænk sig at det eneste der skulle til var, at Luna "fik tilladelse" til at stoppe op. Jeg ville aldrig have fanget det hvis ikke det var blevet optaget på film, bare jeg begynder at læne mig fremad for at tage det første skridt, så er Luna klar til at gå videre selvom hun egentlig helst ville have blevet lidt endnu.

 

Og samtidig med denne opdagelse, så har jeg jo også opdaget hvor utrolig opmærksom Luna er på alt hvad jeg gør, så hvis jeg vender kroppen mod højre, så går hun til højre, hvis jeg kalder kommer hun, hvis jeg stopper op så stopper hun osv... Jeg var slet ikke klar over hvor opmærksom hun er og hvor meget hun egentlig gerne vil stille mig tilfreds, hvis hun altså bare ved hvad det er jeg gerne vil have hende til.

 

Alt dette har jeg jo ikke opdaget før, og Luna har ikke kunne gøre det pga. stress, men nu, det er jo helt vildt :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv at bemærke at hun på den sidste film både snuser og stopper og for at kigge, for et halvt år siden har jeg helt seriøst aldrig oplevet hende gøre de to ting.

 

Selv når hun skulle tisse foregik det ved at hun sænkede farten fra fuld spurt til langsomt løb alt imens hun tissede... Og snuse havde hun i hvert fald slet ikke tid til, og nu oplever jeg rent faktisk til tider at hun stopper op og vil have vi går tilbage til en snuseplet hun havde overset :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Som min træner sagde, så trækker Luna fordi hun lige så som et 5-årig barn "stikker fingrerne i ørerne alt i mens hun skrigende løber rundt og råber, jeg vil ikke, jeg vil ikke, jeg vil ikke..."

 

Om det er det dine FT spaniels gør, det skal jeg jo så ikke kunne sige :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Som min træner sagde, så trækker Luna fordi hun lige så som et 5-årig barn "stikker fingrerne i ørerne alt i mens hun skrigende løber rundt og råber, jeg vil ikke, jeg vil ikke, jeg vil ikke..."

 

Om det er det dine FT spaniels gør, det skal jeg jo så ikke kunne sige :mrgreen:

 

Jeg ved egentlig ikke hvorfor FT Spaniels absolut vil fremad - det er som om det altid er noget mere spændende længere fremme. Tror det er et problem stort set alle Spaniel ejere kender. Hvis det så også forstærkes af at man som ejer sender forkerte signaler løser man jo ikke noget.

 

De fleste bemærker også at det er langt lettere at få Spaniels til at gå pænt uden line. Jeg har tit undret mig over hvorfor. måske noget af svaret ligger i de observationer du har gjort.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved egentlig ikke hvorfor FT Spaniels absolut vil fremad - det er som om det altid er noget mere spændende længere fremme. Tror det er et problem stort set alle Spaniel ejere kender. Hvis det så også forstærkes af at man som ejer sender forkerte signaler løser man jo ikke noget.

 

De fleste bemærker også at det er langt lettere at få Spaniels til at gå pænt uden line. Jeg har tit undret mig over hvorfor. måske noget af svaret ligger i de observationer du har gjort.

 

Jeg i hvert fald blevet opmærksom på at jeg selv, ubevidst, er skyld i mange af de ting Luna gør, jeg var bare ikke klar over at hun er signalfølsom som hun rent faktisk er

Link til indlæg
Del på andre sites

I den første træningssession forsøgte vi også at lære Luna at hun skulle gå væk fra det hun stressede over, altså figurant hunden.

 

Men det viste sig, at det kunne hun ikke, hun har et stort behov for at stå og kigge på det der gør hende nervøs og ligesom analyserer situationen, og hvis hun ikke får lov til det, så bliver hun endnu mere stresset, hvorimod hun kan gå afslappet derfra når hun først har overbevist sig selv om at der ikke er noget farligt ved det.

 

Plus, at når vi så endelig går væk fra hvad end der har vakt hendes opmærksomhed, så kan hun ikke vende ryggen til og gå væk, hun skal ligesom gå paralelt så hun stadig kan holde øje med det. Så den der jeg altid har lavet med at vende ryggen til og trække hende væk fra det hun var hysterisk over, det har bestemt heller ikke været den rigtige løsning...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg syntes det vildt, tænk sig at det eneste der skulle til var, at Luna "fik tilladelse" til at stoppe op. Jeg ville aldrig have fanget det hvis ikke det var blevet optaget på film, bare jeg begynder at læne mig fremad for at tage det første skridt, så er Luna klar til at gå videre selvom hun egentlig helst ville have blevet lidt endnu.

 

Og samtidig med denne opdagelse, så har jeg jo også opdaget hvor utrolig opmærksom Luna er på alt hvad jeg gør, så hvis jeg vender kroppen mod højre, så går hun til højre, hvis jeg kalder kommer hun, hvis jeg stopper op så stopper hun osv... Jeg var slet ikke klar over hvor opmærksom hun er og hvor meget hun egentlig gerne vil stille mig tilfreds, hvis hun altså bare ved hvad det er jeg gerne vil have hende til.

 

Alt dette har jeg jo ikke opdaget før, og Luna har ikke kunne gøre det pga. stress, men nu, det er jo helt vildt :lun:

Film kan nemlig være enormt brugbart. Og det er jo fantastisk, at du har lært det om hende - er sikker på det bliver helt vildt givende fremover :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...