Hop til indhold

Hvornår er en hund i god foderstand?


Therese
 Share

Recommended Posts

Jeg er blevet inspireret af en anden tråd herinde, som efterhånden kom til at handle lidt om hvornår en hund er pænt slank og hvornår det er for meget eller for lidt.

 

Der er åbenbart delte meninger om hvordan en hund bør se ud og derfor kunne jeg godt tænke mig at høre jeres bud på hvornår en hund er for tyk, for tynd og lige tilpas. Meget gerne med billede :blink:

 

Det er måske nemmest at tage udgangspunkt i sin egen race, men det kan man jo gøre, som man vil.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 83
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg fik et godt trick forleden, som faktisk passer meget godt med hvordan jeg synes en hund skal mærkes (over ribbenene), for at være i fin foderstand. Man knytter sin ene hånd - som det mærkes over håndryggen er hunden for tyk, mærker man over knoerne er hunden for tynd, mærker man over fingrene er hunden fin. Håber det er nogenlunde forståeligt forklaret? Lidt svært at forklare på skrift...

 

EDIT: Kondition, som i hvilken form hunden er i, er noget helt andet... Lige pt. er min hund i elendig form, men i fin foderstand - måske lige til den tynde side.

Link til indlæg
Del på andre sites

Korvis - fatter nil.. Kan du putte flere ord på ;-)

Ja, jeg tænkte vel at det er for svært at forklare på skrift - hjæææælp!!! :lol:

 

Okay - knyt din højre hånd. Det du nu skal tænke er, at du mærker efter hvordan din hund føles på siden, over ribbenene. Hvis du nu mærker med venstrehåndens fingre over din knyttede hånds knoer, hvis din hund føles sådan over ribbenene så er den for tynd. Stadig med knyttet hånd - hvis du mærker over din højre hånds håndryg (hedder det vel, ikke? Oversiden af selve hånden), hvis din hunds ribben føles sådan er den for tyk. Men som det føles over selve fingrene, stadig med knyttet hånd - sådan skal hunden føles over ribbenene, når den er i fin foderstand.

 

Det er selvfølgelig bare en "tommelfingerregel", og der er forskelle både på hænder og hunde - men det passer fint med min hånd og sådan som Iso skal være! :lol:

 

Okay, kondition er måske et forkert ord. Jeg har nu tit hørt kondition omtalt som en blanding af foderstand og form, men lad os kalde det foderstand for nemhedens skyld :-D

Glemte lige de vigtige ord "for mig"..! For mig betyder kondition noget andet, nemlig fysisk form.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det lyder fornuftigt Korvis - den kan jeg godt hoppe med på. Alle mine passer nok cirka ind under det.

Mine skal være slanke og ribben skal kunne mærkes let (med flad hånd) under et helt tyndt lag fedt. Jeg synes jeg ser alt for mange fede hunde! Skræmmende mange!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg tænkte vel at det er for svært at forklare på skrift - hjæææælp!!! :lol:

 

Okay - knyt din højre hånd. Det du nu skal tænke er, at du mærker efter hvordan din hund føles på siden, over ribbenene. Hvis du nu mærker med venstrehåndens fingre over din knyttede hånds knoer, hvis din hund føles sådan over ribbenene så er den for tynd. Stadig med knyttet hånd - hvis du mærker over din højre hånds håndryg (hedder det vel, ikke? Oversiden af selve hånden), hvis din hunds ribben føles sådan er den for tyk. Men som det føles over selve fingrene, stadig med knyttet hånd - sådan skal hunden føles over ribbenene, når den er i fin foderstand.

 

Det er selvfølgelig bare en "tommelfingerregel", og der er forskelle både på hænder og hunde - men det passer fint med min hånd og sådan som Iso skal være! :lol:

 

 

Glemte lige de vigtige ord "for mig"..! For mig betyder kondition noget andet, nemlig fysisk form.

Men det var også et dumt ord, for det ER jo også et udtryk for hvilken form man er i :-D Og smart trick! :5up: Det skal jeg lige huske ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes egentlig at Korvis forklaring er meget god.

Man skal kunne mærke ribbenene (uanset race - Har hørt mange påstå at nogle racer skal være tykke.... en gang fis i min verden) uden at trykke.

De skal ikke stikke frem, men skal kunne mærkes.

 

Og en hund i god kondition.... Det er lidt sværere.

For en berner sennen kan jo uanset form, aldrig løbe lige så hurtigt og længe, som en border collie.

Så det er rigtig svært at sætte nogle gyldne regler op omkring.

 

Men mine hunde er i ret dårlig form pt. Normalt kan de uden problemer klare aktivitet i varieret tempo en hel dag.

Det kan de ikke lige nu.

Normalt cykler jeg, eller manden løber mellem 10 og 15 km med dem hver især nogle gange i ugen og det plejer de at kunne klare uden problemer og stadig kunne løbe, lege og træne når de kommer hjem.

 

Kaia er jo pt lidt for tyk og hun ser sådan her ud:

 

DSC_0146.jpg

 

De fleste der møder hende synes hun er fin - Men når man mærker, så er der faktisk lidt for meget fedt på sidebenene af hende.

Så der skal ryge 100-200 gram.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tænker iøvrigt ligesom resten, at den nok er lidt til den kraftige side - og så synes jeg i øvrigt sagtens man kan se at Yoda er tynd :blink:

 

Det synes jeg egentlig ikke... Synes godt man kan se han ikke er overvægtig, men synes af en eller anden årsag, at det snyder på billeder.

Han er moget mere "dingel" IRL end på de de billeder jeg har af ham, hvor han rent faktisk står stille :mrgreen:

 

 

DSC_0078.jpg

DSC_0133.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det synes jeg egentlig ikke... Synes godt man kan se han ikke er overvægtig, men synes af en eller anden årsag, at det snyder på billeder.

Han er moget mere "dingel" IRL end på de de billeder jeg har af ham, hvor han rent faktisk står stille :mrgreen:

 

 

[ATTACH=CONFIG]120422[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]120423[/ATTACH]

Måske er det bare fordi jeg ikke har set ham, for jeg synes i hvert fald sagtens man kan se det :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Billeder er nok svære, ja... Synes bare debatten er interessant og synes det kunne være sjovt at se hvordan vi hver især ser på det. Men ja, det er måske for svært at udtale sig ud fra et billede.

 

Det er absolut interessant! :-D Men det er tit meget svært at se på et billede, desværre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ret enig i Korvis definition, man skal kunne mærke ribbene, men ikke kunne spille på dem, og der skal være talje, men ikke så meget, at hofterne stikker frem.

 

Synes desværre også man ser en del hunde, som er alt for tynde, hvor både ribben og hofteskåle stikker ud og ejer blot siger: "det er standarden, sådan skal de se ud". Hunde skal være slanke, ikke magre.

 

Der er også mange tykke hunde...

 

Men ja, interessant snak :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes, at det kan være svært at vurdere uden at have haft hænderne på hunden.

 

Jeg var på Vandel i sidste år og træneren (som også er træner i min egen klub, så hun kender mig og mine hunde) nævnte, at hun syntes at Maggie så noget rund ud. Hun var ikke helt enig i min vurdering af, at Maggie "kun" skal tabe 1-1½ kg. I hendes øjne var Maggie et helt sofabord

 

.... lige indtil hun fik fingrene på hende og sagtens kunne finde ribbene uden at skulle grave efter dem.

Maggie har nemlig den klassiske tøndeform, som labberne har - og det er ikke kun fedtet, der er tøndeformet. Det er selve brystkassen (knoglerne) også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...