Hop til indhold

Fældning og hvor hunden opholder sig


PBC
 Share

Recommended Posts

Vel egentlig ikke mere interessant end at kaste sig ud i et byggeprojekt for at undgå hundene i sin bolig.

 

Jeg har ikke lavet hunderum og løbegård for at undgå hundene i boligen. Hundene er i boligen al den tid vi er hjemme og ikke sover - og vi er hjemme hver dag, så jeg egentlig godt du kunne glemme den vinkel. Den er sikker relevant i andre sammenhænge, men her er det vel nærmest for at drille/moppe eller sådan noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 57
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har ikke lavet hunderum og løbegård for at undgå hundene i boligen. Hundene er i boligen al den tid vi er hjemme og ikke sover - og vi er hjemme hver dag, så jeg egentlig godt du kunne glemme den vinkel. Den er sikker relevant i andre sammenhænge, men her er det vel nærmest for at drille/moppe eller sådan noget.

Halløj halløj, som man råber får man svar og kan man ikke tåle svarene skal man nok afholde sig fra at råbe. Du skal lige tænke på, at hver gang du synes jeg kommer med tåbelige kommentarer, så er sandsynligheden, at jeg tænker det samme om dine.

 

Og dine hunde er vel i hundegård fordi du ikke vil have dem i huset når de er alene etc., eller hvad?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Halløj halløj, som man råber får man svar og kan man ikke tåle svarene skal man nok afholde sig fra at råbe. Du skal lige tænke på, at hver gang du synes jeg kommer med tåbelige kommentarer, så er sandsynligheden, at jeg tænker det samme om dine.

 

Og dine hunde er vel i hundegård fordi du ikke vil have dem i huset når de er alene etc., eller hvad?.

 

:lol:...ej, altså, undskylder lige for OT, men nu kan jeg altså ikke holde mund længere...jeg sidder her og klukker af grin, fordi I lyder som et gammelt ægtepar, der evig og altid diskutere og aldrig er enig om noget som helst :lol:...for nogle dage siden, var det i en anden tråd og jeg når kun lige, at læse Ascha`s meget misfornøjede svar ude i højre side, før jeg udmærket ved hvem hun diskutere med, nemlig PBC :lol: ...undskylder igen for OT, men kunne ikke lade være :oops:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har vist ikke forsøgt at genere den måde du holder hund på Ascha, men startet en tråd om hvorvidt det betyder noget for hundenes pelse hvordan vi holder dem mht lys, temperatur osv.

 

At nogen tilsyneladende opfatter det som en kritik af hvordan de holder hund kan vel egentlig kun begrundes i "personlige overvejelser". Men jeg synes ærlig talt at der gøres forsøg i denne tråd på at genere den måde jeg holder hund på. Har jeg uforvarende generet nogen eller den måde de holder hund på vil jeg gerne undskylde. det har ikke været intentionen.

 

Det er åbenbart vanskeligt at føre en objektiv og fordomsfri debat om måden vi holder hund på hvis nogen kan føle sig "personlig ramt" af en sådan debat. Men ok, sådan er det jo også når man diskuterer børn.

 

Jeg indrettede hunderum og løbegård på det tidspunkt, hvor vi ventede hvalpe for anden gang og havde 2 voksne tæver, som jeg ville sikre vi kunne holde adskilt om nødvendig og for at give tæve og hvalpe optimale vilkår fra 5 uge og op. vi har været meget, meget tilfredse med denne siden. Det er et dejligt sted at være for hundene når vi ikke er hjemme. Langt bedre end inde efter min mening, men jeg ville nok ikke have etableret den af den grund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Begge mine fælder de der een til to gange om året, hvor de så virkelig fælder, men resten af året er det egentlig ok minimalt hvor meget de fælder synes jeg.. De opholder sig inde en stor del af døgnet, her om sommeren svinger inde temperaturen mellem 20 og 28 grader som regel, lidt køligere i soveværelset om natten, da der står så meget åbent rundt omkring som der kan og døren til soveværelset står åben -begge hunde vælger at blive i soveværelset om natten selvom døren står åben, Joya bliver faktisk også i sit bur, selvom hun jo bare kunne gå ud, men hun er åbenbart tilpas derinde og puster heller ikke når hun ligger der, selvom hun ellers er den af de to der bliver mest påvirket af varme.

Om vinteren ligger stue temperaturen mellem 20 og 26 grader, alt efter om der er gang i brændeovnen, tilgengæld er der så gerne ned mellem 12 og 16 grader i soveværelset når det er koldest -jeg elsker at sove koldt! Der er døren til soveværelset så lukket, så der har hundene ikke noget valg, de må udholde kulden ;-)

 

Her om sommeren står terrassedøren åben en stortset konstant når vi er hjemme, udover om natten. Joya benytter sig en del af det og tusser gerne rundt i haven eller ligger ude i skyggen. Chivas er tilgengæld stortset kun ude hvis jeg er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvor vigtigt er det også lige om hundene er i huset eller ej, når man ikke selv er hjemme? Under alle omstændigheder tror jeg altså at de synes det er træls at være alene.. ;-)

Du misser pointen i samtalen og mit lille etc., sorry.

 

:lol:...ej, altså, undskylder lige for OT, men nu kan jeg altså ikke holde mund længere...jeg sidder her og klukker af grin, fordi I lyder som et gammelt ægtepar, der evig og altid diskutere og aldrig er enig om noget som helst :lol:...for nogle dage siden, var det i en anden tråd og jeg når kun lige, at læse Ascha`s meget misfornøjede svar ude i højre side, før jeg udmærket ved hvem hun diskutere med, nemlig PBC :lol: ...undskylder igen for OT, men kunne ikke lade være :oops:

Hvis det generer dig, så er der opfundet en ignorér funktion.

 

Jeg har vist ikke forsøgt at genere den måde du holder hund på Ascha, men startet en tråd om hvorvidt det betyder noget for hundenes pelse hvordan vi holder dem mht lys, temperatur osv.

Det er det jeg mener. Ved bare ikke om du ikke selv opfatter når du skriver nedladende eller gør grin med andre, eller om du bare mener at det er tilladt for dig, men ikke for andre.

 

Det er åbenbart vanskeligt at føre en objektiv og fordomsfri debat om måden vi holder hund på hvis nogen kan føle sig "personlig ramt" af en sådan debat. Men ok, sådan er det jo også når man diskuterer børn.

Her f.eks., hvordan tror du andre opfatter den sætning?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er åbenbart vanskeligt at føre en objektiv og fordomsfri debat om måden vi holder hund på hvis nogen kan føle sig "personlig ramt" af en sådan debat. Men ok, sådan er det jo også når man diskuterer børn.

Jeg håber det opfattes som en tilkendegivelse af at vi åbenbart er inde på et meget sensitivt område, hvor en nøgtern debat er vanskeliggjort af at der kommer følelser ind i billedet og at dette ikke er ulig diskussioner om børn.

 

Det er vel sådan at vi alle holder hund på en måde vi selv opfatter som god og ordentlig, men vel også godt ved måske ikke er optimal på alle områder? Sådan har jeg det i hvert fald. Det er klart at når nogen (mange) skriver at de lader hundene sove i soveværelset overvejer jeg for og imod at mine hunde skulle sove i soveværelset. Jeg antager at når jeg beskriver de fordele jeg ser ved at have et hunderum med løbegård er der nogen der overvejer for og imod dette og overvejer om det ville give Deres hunde et bedre liv at have sådan en når de er alene hjemme.

 

Men hundene er individuelle og det er vi også, så alle har vel ret til at have en holdning.

 

Min måde at holde hunde på divergerer nok fra de fleste herinde og det medførere tilsyneladende lidt negative reaktioner, når jeg beskriver visse positive (mener jeg) sider ved måden jeg gør det på. Nogen opfatter det endda som et angreb på måden de selv holder hund på, hvad jeg nok har lidt svært ved at forstå.

 

Men det er jo klart lettere at diskutere hvis alle er enige om hvad der er optimalt for hundene. Det er vi så ikke. Og at jeg udgør et mindretal herinde devaluerer ikke i sig selv værdien af mine argumenter, selvom det godt kunne opfattes sådan ind imellem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nemt at være fordomsfuld overfor andres måde at gøre tingene på, især hvis man selv kun har kort eller begrænset erfaring. Dette gælder måske endda både hunde og børn? Her hvor jeg bor (altså UK, ikke lige mit område), er der virkelig, virkelig mange hunde der lever et rigtigt kummerligt liv, og så får man ligesom sat tingene lidt i perspektiv.

Synes det er rigtig godt at have brugere herinde med andre erfaringer, og tror at hvis man er åben for at tingene kan gøres anderledes, kan man måske endda udvide sin horisont lidt og tage noget brugbart med fra de medlemmer som gør tingene anderledes end en selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Begge mine fælder året rundt, har ikke oplevet at der er perioder de fælder mere eller minde :vedikke: Men de har heller ingen underuld og jeg oplever heller ikke, at de sætter vinterpels om vinteren??? De sover begge i sengen under dynen. Karla har altid sovet der, hvorimod Johna sov i bur ved siden af sengen i de første par måneder af sit liv hos mig. Karla bruger så meget tid som muligt i haven, men tror dog ikke hun ville sove der, heller ikke selvom hun fik valget. Men så længe jeg er hjemme og døren står åben, så er hun udenfor. Johna er nærmest kun i haven hvis jeg er.

 

Karla har en kraftigere pels end Johna - mere labradoragtig og lidt "stridere" i det- hvor Johnas er silkeblød og ret tynd. Som sagt kan jeg dog ikke se nogen ændring i deres fældemønster i løbet af året. På gulvene ser jeg flest sorte hundehår (Karla) hvorimod hårene på tøj, tæpper osv primært er hvide (Johna)...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er åbenbart vanskeligt at føre en objektiv og fordomsfri debat om måden vi holder hund på hvis nogen kan føle sig "personlig ramt" af en sådan debat. Men ok, sådan er det jo også når man diskuterer børn.

Jeg skal lige undskylde for min reaktion tidligere, jeg læste det som: sådan er det jo også når man diskuterer med børn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er åbenbart vanskeligt at føre en objektiv og fordomsfri debat om måden vi holder hund på hvis nogen kan føle sig "personlig ramt" af en sådan debat. Men ok, sådan er det jo også når man diskuterer børn.

Jeg håber det opfattes som en tilkendegivelse af at vi åbenbart er inde på et meget sensitivt område, hvor en nøgtern debat er vanskeliggjort af at der kommer følelser ind i billedet og at dette ikke er ulig diskussioner om børn.

 

Det er vel sådan at vi alle holder hund på en måde vi selv opfatter som god og ordentlig, men vel også godt ved måske ikke er optimal på alle områder? Sådan har jeg det i hvert fald. Det er klart at når nogen (mange) skriver at de lader hundene sove i soveværelset overvejer jeg for og imod at mine hunde skulle sove i soveværelset. Jeg antager at når jeg beskriver de fordele jeg ser ved at have et hunderum med løbegård er der nogen der overvejer for og imod dette og overvejer om det ville give Deres hunde et bedre liv at have sådan en når de er alene hjemme.

 

Men hundene er individuelle og det er vi også, så alle har vel ret til at have en holdning.

 

Min måde at holde hunde på divergerer nok fra de fleste herinde og det medførere tilsyneladende lidt negative reaktioner, når jeg beskriver visse positive (mener jeg) sider ved måden jeg gør det på. Nogen opfatter det endda som et angreb på måden de selv holder hund på, hvad jeg nok har lidt svært ved at forstå.

 

Men det er jo klart lettere at diskutere hvis alle er enige om hvad der er optimalt for hundene. Det er vi så ikke. Og at jeg udgør et mindretal herinde devaluerer ikke i sig selv værdien af mine argumenter, selvom det godt kunne opfattes sådan ind imellem.

 

Sådan opfatter jeg det og har også lidt svært ved at forstå at man kan blive stødt af det.

 

Der udover er jeg faktisk lidt misundelig på dit hunderum. Modsat hos dig ville jeg så bruge et sådan om dagen når de var alene, men der er dine jo heldige at have jer hjemme.

Men jeg kunne godt tænke mig at bo så mine hunde kunne gå udenfor i en eller anden grad når de var alene hjemme. Desværre ville det nok kræve at jeg boede på landet med de vokale hunde jeg har

Jeg kender en hund her hvor jeg bor som har hele haven og hele huset til rådighed altid, hvad enten hun er alene eller ej. Det må altså være en berigelse at have den frihed. Og hun ligger sødt og slapper af i haven når man går forbi.

 

Var det på landet uden for mange passerende naboer er jeg sikker på mine hunde ville elske det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke lagt mærke til nogen stor forskel efter hundene er flyttet med os på landet og står i hundegård om dagen.

De har fri adgang til at gå ind og ud som det passer dem og opholder sig der, når de er alene.

De elsker deres andet hjem og når vi er hjemme, så åbner vi så de selv kan gå derind fra haven og de lægger sig ofte derinde for at slappe lidt af, især når det er varmt.

 

Bamse har haft en rigtig træls pels med meget underuld, siden han blev kastreret, så han er lidt svær at vurdere noget på.

Han fælder og har altid fældet kraftigt to gange om året og så små-fælder han løbende hen over året.

 

Kaia er nok den eneste jeg kan mærke lidt forskel på.

Hun fælder ikke ret meget udenfor fældeperioderne to gange årligt, det gjorde hun nok lidt mere før de fik hundegårdene.

 

Yoda ved jeg jo ikke om der er forskel på, da han altid har haft sin hundegård til at være alene i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har mit hjemmekontor med udgang til den integrerede carport og i den er også indgang til hunderum - og løbegården er så lige ved siden af. Faktisk er løbegården kun adskilt af en kraftig bøgehæk til en gangsti. Vi bor jo i et villekvarter.

 

Men det betyder at jeg kan træne hundene i at forholde sig roligt, når der går folk forbi på gangstien, mens jeg passer mit arbejde :-) og at jeg hele tiden kan komme derud hurtigt om nødvendigt.

 

Det er ikke noget problem hvis folk bare går forbi - heller ikke med hunde, men standser de op og lader Deres hunde stå og mase ind i hækken osv. bliver det for meget.... og så kan jeg jo heldigvis gå ud og bede folk om at gå videre - eller hvis de gerne vil hilse på hundene komme ind.

 

Gangstien er selvfølgelig en ulempe, men når vi har haft hvalpe er den også et aktiv, for vi har på den måde fået besøg af mange søde mennesker som så kommer ind og hilser på hvalpene. Kommer med i haven og hvalpene vænner sig til andre mennesker. Det er godt. Vi har købt 6 camping trin, for de er ideelle at sidde på når børn og voksne skal tale med hvalpe, så bliver der ikke noget faren rundt med hvalpe i hælene, som lærer at forfølge og bide i ben, strømper, sko osv. Børn og voksne sidder og så kommer hvalpene til dem. Det funker fint.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine beagler er jo korthårs hunde så de fælder de korte hår. Oscar har så en ret kraftig pels af en beagle at være og deraf ret meget underuld - så her har jeg bemærket øget fældning op til vinter og sommer periode. Han han smide ret så meget uld af sig. De andre to har jeg ikke bemærket fælder mere i perioder. De bliver børstet igennem et par gange i ugen - Oscar med furminatoren og de andre med strigle

 

Alle tre opholder sig om natten i soveværelset - og er ude i frisk luft hver dag i flere timer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en ide om at det hænger sammen med hvor koldt/varmt der er hvor hundene opholder sig og at netop ophold i hunderum og løbegård om natten bidrager til en sund og god pels. Det betyder jo at hundene kan vælge om de vil ligge i den relativt lune kasse. Om de vil ligge sammen. Om de vil ligge på beton flisegulvet - evt på et tæppe og det giver mulighed for at komme lidt ud, hvilket de kun benytter sig af om sommeren og efter vi er kommet hjem fra "høj aktivitets" træning eller jagt.

 

Mange jeg har talt med oplever det samme - altså at hundene fælder minimalt og får god pels, hvis de får lov at ligge på lunt underlag i kølige, trækfrie rum om natten.

 

Enzos opdrætter mener det samme. Enzo er min tredje schæferhund og han fælder meget hele året rundt. De to andre har slet ikke være så "slemme" til at fælde. Der har været meget i perioder, men også lange perioder, hvor de ikke har fældet. Jeg fatter slet ikke at Enzo stadig har pels på kroppen, så meget som falder af - året rundt *SUK*:damn::mrgreen: De to andre har - ligesom Enzo - boet indenfor og sov, hvor de nu helst ville sove.

 

Enzo elsker at være udenfor, men gider ikke hvis døren lukkes og jeg er på den ene side og han på den anden. Her de varmeste nætter har stuedøren været åben, men alligevel bliver han nu indenfor (lægger sig dog gerne i stuen).

 

Ligesom Luckyluna beskriver gad jeg virkelig godt have muligheden for at han kunne gå ud i en hundegård, når han var alene. Er sikker på, at han hellere vil sidde udenfor, når der alligevel ikke er nogen indenfor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan opfatter jeg det og har også lidt svært ved at forstå at man kan blive stødt af det.

Der er vel heller ingen der er blevet stødt over at PBC har en hundegård, men måske er det udmeldinger som denne der får folk til at reagere lidt negativt.

Det er jo en interessant betragtning at indrette ens hjem efter hundenes behov. Så skulle man formentlig ikke varme boligerne op til mere end 12-14 grader og med god ventilation uden træk. Huset skulle laves så hundene kunne lægge sig op på taget, hvorfra de kan holde øje med og gø af det hele.:blink:
Link til indlæg
Del på andre sites

Der er vel heller ingen der er blevet stødt over at PBC har en hundegård, men måske er det udmeldinger som denne der får folk til at reagere lidt negativt.

 

Tja det var da bare sjovt og ikke mere provokerende end der kommer fra den anden kant. Snarere tværtimod. Som jeg læser det.

Det bliver jeg slet ikke fornærmet over. Desuden var det dit andet citat jeg skrev at ikke kunne forstå man blev stødt over. :-D

 

Jeg kan slet ikke se den" bedrevidenhed" nogen klager over.

 

Vi er vel alle lidt bedrevidende på vores egen spids kompetencer og det kan vi da heldigvis lære noget af.:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo en interessant betragtning at indrette ens hjem efter hundenes behov. Så skulle man formentlig ikke varme boligerne op til mere end 12-14 grader og med god ventilation uden træk. Huset skulle laves så hundene kunne lægge sig op på taget, hvorfra de kan holde øje med og gø af det hele.:blink:

 

Det var i hvert fald ment halvt som sjov, men også med en tanke.

 

Vi havde reserveret en grund for 7-8 år siden. Det var lige efter vores drenge var flyttet hjemmefra og vi ville gerne have større grund, så vi havde træningsplads på egen grund, beliggenhed direkte ud til gå muligheder og så havde vi brug for mindre decideret bolig og mere "udhusplads" - altså plads som var egnet til jagthunde, værksted, foderrum og hvorfra der kunne laves løbegårde som man kunne se inde fra bolig delen. Jeg har jo planer om måske at udvide hundeholdet til 4 tæver, når jeg ikke længere skal være erhvervsaktiv.

 

Derfor prøvede jeg at indrette/tegne dette udhus så det blev ideelt til formålet. Skyllerum med bruser, varme i betongulve, som kunne spules, platforme hvor hundene kunne hoppe op og få bedre overblik ud, automatisk vand, hundelem i dør ind til boligdel. Ja, bare underlaget i løbegårdene, kan der tænkes meget over.

 

Og temperaturen! - egentlig tror jeg at 12-14 grader er ideelt til mine FT Spaniels, men det ville jeg nok alligevel synes var for koldt for mig selv, hvis jeg bare skulle opholde mig i den del af huset og måske også for lidt til når jeg var på værksted - omvendt ville det være perfekt til op bevarelse af rødvin:???:

 

Det blev så ikke til noget dengang, vi købte et sommerhus med 2000 kvm. grund (og hunderum) i stedet.

 

Så det bliver interessant at se om vi flytter i sommerhus eller bliver boende hvor vi bor - eller bygger ovenstående projekt, når jeg slutter med at "arbejde". Der kan jo jo også hele tiden komme nye ideer og muligheder, så vi får se, men at bygge med indretning til hunde er ikke fremmed for mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var i hvert fald ment halvt som sjov, men også med en tanke.

Sommetider er det altså bare svært, PBC. I dette tilfælde gættede jeg f.eks. på at din kommentar var affødt af et par brugere der hellere svingede støvsugeren lidt oftere fremfor at have hunde i hundegårde,... hvilket åbenbart var forkert gættet.

 

Du citerer aldrig hvor dine indlæg har udspring fra og så bliver det uklart (for sådan en som mig i hvert fald) om du svarer/ stikker til en bruger, og i det tilfælde om jeg er ibland, eller om du bare ignorerer det der bliver skrevet til dig og skriver videre i tråden. Jeg har nok en indbygget forventning om at man svarer tilbage når man er blevet citeret ( eller lige markerer med et "like" hvis man ikke har nogen kommentar til det). Så måske er det at jeg føler at jeg skal gætte mig frem, det der gør at du ofte føler at jeg kritiserer dit hundehold. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ascha, Du skal bare tro det bedste om os der skriver. Det hele er jo positivt ment og for at give nye vinkler og ideer - ikke for at angribe nogen eller tale ned til nogen.

 

Jeg kan godt se at du og andre fx Ninjamor er meget strukturerede i brugen af citater og svar, men i visse tråde kommer der bare så meget input/kommentarer til mine indlæg, så det kan virke lidt uoverkommeligt.

 

Men Ascha, når du skriver at det er utroligt at nogen gider lave et byggeprojekt for at undgå at have hundene inde hos sig, så er der altså ikke noget at være i tvivl om. Så kritiserer du, uberettiget og sarkastisk, mit hundehold.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu, uden struktur og citat :-)

 

Pelle fældede hele året rundt, rigtig meget.

 

Så tænker jeg, at hvis du spørger mig og min nabo hvad "rigtig meget" er, vil du få to forskellige svar. Så når dine hvalpekøbere/jagtvenner siger, at deres hunde fælder meget, hvilken målestok har de så anvendt?

 

Det skal tilføjes, at vi bor i et meget varmt hus, varmt som i at her bliver 29 - 30 grader varmt en almindelig sommerdag og langt mere når sommeren er varm. Pelle var ikke varmesøgende, han havde tværtimod svært ved at finde sig til rette, fordi her er gulvvarme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ninjamor. Det har du ret i. Det er derfor jeg tidligere har nævnt (et par gange faktisk) at jeg hellere vil måle på hvor meget der kommer af ved en gang frisering med fintandet kam. Når jeg tog både Mille og Bonnie grundigt blev det mindre end en kam fuld / hånd fuld - og bed mig nu ikke om at veje det:mrgreen:

 

Jeg har haft folk på besøg med søskende til Bonnie og som siger de friserer hunden en gang om ugen hvor jeg hurtigt kunne frisere 10 gange så meget af som jeg friserer af Bonnie, så der kan være markant forskel.

 

Men ja, der er stor forskel på hvad man opfatter som meget fældning og tolerancen på dette område er meget forskellig.

 

Og, struktur og overblik er en super god ting også for at undgå misforståelser, så ikke et ondt ord om det. Dejligt at nogen kan og gider. Det gør det jo unægtelig lettere for vi andre. Og jeg er for så vidt enig med Ascha i at det sikkert ville forbedre mine indlæg med større præcision og mere brug af "like", men jeg glemmer "like" og er nok somme tider for hurtig på tastaturet. Det er også tit jeg bruger Ipad og der er det ikke let at lave citater mv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...