Hop til indhold

Siri
 Share

Recommended Posts

Nu faldt jeg over et par kommentarer på forsiden og kan ikke lige lade være at blande mig ;-)

En hunds vægt og størrelse har ikke nødvendigvis indflydelse på hvorvidt den påvirkes af en HD status. Er der sat muskler der holder sammen på dyret, så er det sjældent hofterne der tager livet af hunden, men som PBC skriver, noget andet som cancer eller bare alderdom.

 

Det enkelte individs status siger givet vis heller ikke ret meget om hvad denne vil nedarve til sine afkom. Så langt er man da kommet med schæferen hvor det nu er en blodprøve der skal afsløre om et individ nedarver den skavank. Hvis ikke det var fordi der var klar anerkendelse af at røntgenbillederne ikke er et brugbart værktøj, så var der ikke lagt alle de ressourcer i at finde det DNA.

 

Når en race ikke har gennerelle sygdomsproblemer, hvorfor skal den så absolut testes?

Hvis man i en race oplever at et urimeligt antal hunde dratter om i utide grundet dysplasi, hjertefejl, epilepsi ell. så skal der selvfølgelig iværksættes et velovervejet arbejde, men at teste for at teste - ej, det giver ingen mening.

 

Enig! Borderne er et godt eksempel - her er i løbet af de sidste år dukket en million forskellige genetiske tests op, som det nu er velset at tage på sine hunde. Og vi snakker de mest absurde, sjældne sygdomme folk tester for. Som der måske er ét eller to kendte tilfælde af i racen.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 61
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hvorfor tror du det? Jagtlabber er jo ofte også nogle spinkle hunde, så hvad tror du gør forskellen?

 

En let jagtlab tæve vejer 22-24 kg - en let FT Cocker tæve 8- 10 kg og en let FT Springer 12-14 kg, så der er klart størrelses/vægt forskel. Men jeg ved ikke hvorfor HD invaliderer den ene hund eller race mere end den anden. jeg tror det har med størrelse/vægt, vinklinger og typiske gangarter at gøre. Desværre er der vist ingen der ved det - og i det hele taget er bekæmpelsen af HD (hvis man kigger på resultater) nærmest mislykket indtil videre, så at fortsætte af samme spor som hidtil fører måske ikke til en forbedring? Mere konkret viden var helt sikkert ønskeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

En let jagtlab tæve vejer 22-24 kg - en let FT Cocker tæve 8- 10 kg og en let FT Springer 12-14 kg, så der er klart størrelses/vægt forskel. Men jeg ved ikke hvorfor HD invaliderer den ene hund eller race mere end den anden. jeg tror det har med størrelse/vægt, vinklinger og typiske gangarter at gøre. Desværre er der vist ingen der ved det - og i det hele taget er bekæmpelsen af HD (hvis man kigger på resultater) nærmest mislykket indtil videre, så at fortsætte af samme spor som hidtil fører måske ikke til en forbedring? Mere konkret viden var helt sikkert ønskeligt.

 

Mere konkret viden er absolut ønskeligt! Og mere konkret racespecifik viden især. Jeg tror nemlig der er stor forskel på arvegangen og arveligheden fra race til race.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nyt for mig at en hund skal være genetisk disponeret for at udvikle HD - er det ny og helt vandfast viden?

 

Altså at man via gen test kan se om en hund kan udvikle HD eller ikke kan udvikle HD?

 

Jeg mener det er relativt ny viden, men også ret vandfast! I hvert tilfælde ud fra de artikler jeg har læst om emnet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men dermed er det jo ikke sagt at man kan genteste alle racer.

Man kan eks. genteste belgiere for epilepsi, men ikke bordere. Ved belgierne er det et isoleret gen der giver sygdommen, ved bordere er det så komplekst at man ikke engang fraråder at anvende hunde med ep i linjerne.

Tænker noget af det samme gælder HD???

Link til indlæg
Del på andre sites

En let jagtlab tæve vejer 22-24 kg - en let FT Cocker tæve 8- 10 kg og en let FT Springer 12-14 kg, så der er klart størrelses/vægt forskel. Men jeg ved ikke hvorfor HD invaliderer den ene hund eller race mere end den anden. jeg tror det har med størrelse/vægt, vinklinger og typiske gangarter at gøre. Desværre er der vist ingen der ved det - og i det hele taget er bekæmpelsen af HD (hvis man kigger på resultater) nærmest mislykket indtil videre, så at fortsætte af samme spor som hidtil fører måske ikke til en forbedring? Mere konkret viden var helt sikkert ønskeligt.
Det kan godt være, du har ret. Jeg ved ikke så meget om det. Jeg tænker bare, at en hund vel er bygget til at bære den vægt, som den nu engang vejer - medmindre den er overvægtig selvfølgelig. Så en vægtforskel som følge af at racen er større burde vel ikke forårsage, at en hund får HD og en anden ikke gør.

 

Men det kan godt være min logik er way off :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan godt være, du har ret. Jeg ved ikke så meget om det. Jeg tænker bare, at en hund vel er bygget til at bære den vægt, som den nu engang vejer - medmindre den er overvægtig selvfølgelig. Så en vægtforskel som følge af at racen er større burde vel ikke forårsage, at en hund får HD og en anden ikke gør.

 

Men det kan godt være min logik er way off :mrgreen:

Jeg ved det heller ikke, men måske kan det hænge sammen med måden racerne er forskellige af bygning. Hos flatten har man for nyligt fundet ud af at der har været et stort antal hunde med spondylose i rigtig mange år, og at det nok har noget at gøre med hvordan hundene er bygget (og på den måde altså arveligt). Man har bare først fundet ud af det for nyligt (faktisk ved et tilfælde hvor man undersøgte noget andet jeg ikke lige kan huske hvad var) fordi det tilsyneladende ikke giver hundene voldsomme gener.

Link til indlæg
Del på andre sites

Visse problemer knytter sig til hundenes størrelse tror jeg. Men endnu flere til hvordan udstillere og dommere ønsker en race skal se ud. Der ønskes fx meget massive hunde og krav om extreme vinklinger, store hoveder og korte snuder som for alvor går ud over sundheden. Det kan derfor være svært at vide om det er størrelsen i sig selv eller om det mere er kombinationen af størrelse og andre eksteriør ønsker, som giver problemer. Ved Rottweiler fx ville man have korte lårben på bagbenene, for at få det ønskede fald fra ryggen ned over lænden og ikke ønskede den extreme vinkel, som andre racer ønskede, for at opnå det samme. Man mente at vinklingen gav sårbar bagpart, men kunne godt se at det ser smart ud med den lave bagpart. Jeg tror at en mere moderat vinkling og en højere bagpart er noget lettere at lave sund og robust.

 

Hvis man ser på hunde der skal kunne præstere hårdt arbejde som trækdyr - Alaskan malamute (Working breed) Sibirian Husky, Grønlandsk slædehund så har de normale vinkler, lige ryg og ikke faldende bagpart.

 

Hvis man ser på pointer ser man også hunde der er bygget til fart og arbejde og her er bagparten også - næsten overbygget med tendens til karperyg somme tider, men for pokker hvor kan de løbe.

 

Labrador er vanskeligere fordi der jo er meget forskellige typer og jeg vil da tro at de lettere typer er sundere mht. bevæge apparat end de tunge, men det er ikke noget jeg ved. De tungere typer har kun en fordel mht. lang tids arbejde i meget koldt vand - forudsat at begge hunde har en god pels. Hvilket ikke alle F1 Labber har, så vidt jeg kan se på jagter. Man har tilsidesat den super gode pels og avlet på markprøvehunde - ikke jagthunde. men på godsjagter, hvor der apporteres hundreder af fugle betyder det ikke så meget, som på andetræk, hvor hunden er meget i ro imellem apporteringer fra iskoldt vand. Lang snak og næsten OT, sorry.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lagt mærke til at det virker som om at mange af de racer der døjer mest med hd også er de racer der udspringer fra en meget lille genpulje... Måske indavl spiller en stor rolle og så kan man jo ikke avle sig ud af hd ´en uanset hvor meget man prøver at bruge individer uden - de er stadig i familie med hinanden alle sammen.

 

islandsk fårehund er en af de racer der har været ved at uddø og genopstod på baggrund af meget få hunde og de har ofte hd - dog sjældent hvor det giver hunden problemer før i høj alder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lagt mærke til at det virker som om at mange af de racer der døjer mest med hd også er de racer der udspringer fra en meget lille genpulje... Måske indavl spiller en stor rolle og så kan man jo ikke avle sig ud af hd ´en uanset hvor meget man prøver at bruge individer uden - de er stadig i familie med hinanden alle sammen.

 

islandsk fårehund er en af de racer der har været ved at uddø og genopstod på baggrund af meget få hunde og de har ofte hd - dog sjældent hvor det giver hunden problemer før i høj alder.

 

Labbet og schæfere er vel næppe hvad man kan kalde en lille genpulje?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...