Hop til indhold

Ny hunderace og ny brug af kvælerhalsbånd


PBC
 Share

Recommended Posts

Jeg tror det kommer an på om man overhovedet foretager et ryk - eller kun arbejder med lyden. Henrik påstår i denne video at det kun og udelukkende er lyden der arbejdes med. At vi så ikke tror ham er en anden sag.

 

Jeg har aldrig tidligere hør at man kun skulle arbejde med lyden - og som sagt, så kan man jo bare arbejde med halvkvæler. Det er faktisk hvad jeg selv bruger. Men det er nu ikke for at få lyden, men fordi de er så dejlig lette at tage af og sætte på :-) - doven, ja-.

 

For nogle år siden var jeg til udstilling med min boxer og i til udstilling brugte jeg kæde halsbånd. Den var dog aldrig i kvæl, da det ikke normalt var nødvendigt. Men til den her udstilling begyndte min hund at være udad reagerende og min opdrætter sagde jeg skulle sætte kæde i kvæl. (Gjorde jeg godt nok ikke, men satte ham bare i bilen med et tyggeben så han kunne slappe af). Min opdrætter fortalte at hvis jeg satte den i kvæl, så ville hunden hurtigt begynde at reagere på lyden af den alene.

 

Så det er ikke noget nyt det DW gør. Han er bare ikke så ærlig som min daværende opdrætter, om hvordan hunden bliver betinget af lyden.

 

Jeg har prøvet at finde en video hvordan han betinger kæden på en ny hund på DW youtube kanal. Men alle de videoer han ligger op hvor han viser det, er hundene allerede blevet betinget mere eller mindre på den. Og det tænker jeg der måske er en grund til. For jeg vil se det før jeg tror på at, en vild ung hanhund ikke mærker kæden strammes hårdt nogle gange i løbet af de 48 timer han får den gjort lydig på.

Link til indlæg
Del på andre sites

:hmm: :hmm: :hmm:

Al denne snak om kvælerhalsbånd, og at det sidder oppe bag ørerne får mig til lige at undres. Jeg bruger selv alm. fast halsbånd og/eller sele, og har derfor ikke mange erfaringer i den retning, men har lige set en masse billeder i "Hunden" fra DKK - Rigtig mange udstillingshunde har også halsbåndet helt oppe bag ørerne, og mange bruger da også kvæler dér...hvorfor accepterer man det, hvis det gør så ondt? Eller hvad er forskellen i måden de håndterer det på? :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

:hmm: :hmm: :hmm:

Al denne snak om kvælerhalsbånd, og at det sidder oppe bag ørerne får mig til lige at undres. Jeg bruger selv alm. fast halsbånd og/eller sele, og har derfor ikke mange erfaringer i den retning, men har lige set en masse billeder i "Hunden" fra DKK - Rigtig mange udstillingshunde har også halsbåndet helt oppe bag ørerne, og mange bruger da også kvæler dér...hvorfor accepterer man det, hvis det gør så ondt? Eller hvad er forskellen i måden de håndterer det på? :confused:

 

God pointe Hofferne - og især når man - netop på udstillinger har behov for at hundene optræder struttende, frimodigt og viser sig frem. Jeg har lidt svært ved at forstå at disse hunde mishandles konstant mens de udstilles - eller for den sag at de har været mishandlet ganske meget for - nu, på udstilling at vise sig fra deres bedste side. På en eller anden måde hænger det ikke helt sammen, synes jeg.

 

Da jeg udstillede Riesen schnauzer for mere end 35 år siden lærte vi hundene at "stå" altså på kommando og uden at jeg blev belært om at jeg skulle sætte kvælerhalsbåndet helt op i kværken på hunden - tværtimod var det flottest hvis den hang løst - og hunden alligevel viste sig med smuk hals.

 

Senere med - for kun 25 år siden, med Norsk Elghund, var det lidt det samme for denne race, men på dette tidspunkt var det blevet moderne at man på visse racer (især trimmede terrier tror jeg) tog halsbåndet helt op i kværken, men jeg troede faktisk bare det var for at vise en lang hals og holde hovedet oppe. Jeg mener - så svært er det jo heller ikke at få en hund til at gå/løbe uden at trække i en udstillingsring i relativt kort tid, med brug at bolde, pibedyr, duft dimser og diverse lyde.

Link til indlæg
Del på andre sites

:hmm: :hmm: :hmm:

Al denne snak om kvælerhalsbånd, og at det sidder oppe bag ørerne får mig til lige at undres. Jeg bruger selv alm. fast halsbånd og/eller sele, og har derfor ikke mange erfaringer i den retning, men har lige set en masse billeder i "Hunden" fra DKK - Rigtig mange udstillingshunde har også halsbåndet helt oppe bag ørerne, og mange bruger da også kvæler dér...hvorfor accepterer man det, hvis det gør så ondt? Eller hvad er forskellen i måden de håndterer det på? :confused:

 

Jeg er ikke hjemme i udstilingsmiljøet, men den smule jeg har set, har halsbåndet ikke virket for at holde hunden tilbage og der ligger måske forskellen?

 

En hund som skal tilpasse sig ejers langsomme gåtempo får strammet kæden betydeligt bagud, hvis dens eget tempo er hurtigere, hvorimod udstillingshunden mere bliver "løftet" opad imens handler og hund løber forholdsvis hurtigt fremad.

Udstilling eller ej, så synes jeg ikke at nogen hund skal behøve gennemgå ubehag/smerter for blive trænet/opdraget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når man udstiller holder man jo kun linen så der ikke er slup i, man trækker den ikke opad. Eller skulle jeg sige burde. Dog kan man se halerne falde hvis en handler er for voldsom.

 

Men jeg forstår ikke helt hvad Hofferne og PBC vil frem til. Jeg formoder da at I begge kan se på en hund om det den bliver udsat for er ubehageligt. Jeg mener bare, hvor svært kan det være at forestille sig at selvom det ikke gør ondt på hunden at have en kæde siddende bag ørerne, så er det et skide ømt sted den sidder og at selv en lille påvirkning vil føles meget smertefuldt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når man udstiller holder man jo kun linen så der ikke er slup i, man trækker den ikke opad. Eller skulle jeg sige burde. Dog kan man se halerne falde hvis en handler er for voldsom.

 

Men jeg forstår ikke helt hvad Hofferne og PBC vil frem til. Jeg formoder da at I begge kan se på en hund om det den bliver udsat for er ubehageligt. Jeg mener bare, hvor svært kan det være at forestille sig at selvom det ikke gør ondt på hunden at have en kæde siddende bag ørerne, så er det et skide ømt sted den sidder og at selv en lille påvirkning vil føles meget smertefuldt.

 

Jeg vil faktisk ikke frem til noget bestemt, tænkte bare "højt" - Det faldt bare i øjnene, at på alle de billeder jeg sad og så på der sad kæden/halsbåndet oppe bag ørerne. Så undrede jeg mig over at det i det sammenhæng åbenbart er ok. Det er jo både når de løber i ringen og når de "fremvises" for dommeren at handleren hiver hovedet op. Det må da også gøre ondt - men accepteres alligevel...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har set bunkevis af hunde på udstilling - virkelig bunkevis - hvor kæden sidder hel oppe og hvor linen er stram nok til at hunden løfter hovedet og strækker lidt hals, men det ser ikke ud til at genere hundene. De strutter af velvære, så vidt jeg kan se. der er undtagelser, men vil man gøre sig på udstillinger skal hundene både være smukke ifht standarden, dommerens smag og strutte af selvtillid og velvære.

 

Og hvad vil jeg frem til............... bare at man måske godt kan have halskæden siddende oppe uden pr definition at være dyremishandler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil faktisk ikke frem til noget bestemt, tænkte bare "højt" - Det faldt bare i øjnene, at på alle de billeder jeg sad og så på der sad kæden/halsbåndet oppe bag ørerne. Så undrede jeg mig over at det i det sammenhæng åbenbart er ok. Det er jo både når de løber i ringen og når de "fremvises" for dommeren at handleren hiver hovedet op. Det må da også gøre ondt - men accepteres alligevel...

Men hvis det gør ondt, tror du så at hunden f.eks. vil holde halen oppe?.

 

Jeg har set bunkevis af hunde på udstilling - virkelig bunkevis - hvor kæden sidder hel oppe og hvor linen er stram nok til at hunden løfter hovedet og strækker lidt hals, men det ser ikke ud til at genere hundene. De strutter af velvære, så vidt jeg kan se. der er undtagelser, men vil man gøre sig på udstillinger skal hundene både være smukke ifht standarden, dommerens smag og strutte af selvtillid og velvære.

 

Og hvad vil jeg frem til............... bare at man måske godt kan have halskæden siddende oppe uden pr definition at være dyremishandler.

 

Jamen, du kan da også give din hund elhalsbånd på uden at være dyremishandler. Det kommer jo an på hvordan du bruger det udstyr du vælger. Der er ikke nogen der sætter et halbånd på den måde uden grund, for det er besværligt at det glider ned hele tiden. Hos udstillingshunden er det for at hunden holder hovedet oppe,.. for TDW må det være noget andet.

 

Personligt finder jeg den amerikanske handling rigtig grim og synes klart at hunde er smukkere når de løber naturligt. Kunne ikke drømme om at hanke op i min hund på den måde og håber det går af mode igen, for rigtig mange udstillere benytter sig af at det er nemmere at holde hundene på den måde. Og så er de ikke en skid bedre end ham Henrik.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvis det gør ondt, tror du så at hunden f.eks. vil holde halen oppe?.

Jamen, du kan da også give din hund elhalsbånd på uden at være dyremishandler. Det kommer jo an på hvordan du bruger det udstyr du vælger. Der er ikke nogen der sætter et halbånd på den måde uden grund, for det er besværligt at det glider ned hele tiden. Hos udstillingshunden er det for at hunden holder hovedet oppe,.. for TDW må det være noget andet.

 

Personligt finder jeg den amerikanske handling rigtig grim og synes klart at hunde er smukkere når de løber naturligt. Kunne ikke drømme om at hanke op i min hund på den måde og håber det går af mode igen, for rigtig mange udstillere benytter sig af at det er nemmere at holde hundene på den måde. Og så er de ikke en skid bedre end ham Henrik.

 

Det er jo netop derfor jeg undrer mig....det ene sted er det OK (næsten) mens det andet sted er det dyrplageri.

 

Så er vi vist alligevel lidt enige :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo netop derfor jeg undrer mig....det ene sted er det OK (næsten) mens det andet sted er det dyrplageri.

Tro mig, der er mange der ikke kan lide at handle på den måde (især nye udstillere) men gør det fordi de lærer at det er sådan man udstiller og at det nærmest er et krav for at være med. Den slags mennesker tager normale halsbånd på i det øjeblik de kommer ud af ringen og er ellers meget forsigtige med hvordan de holder i linen.

 

En dygtig handler gør ikke noget der gør ondt på hunden (heller ikke i indlæringsfasen) og bruger jo mange timer på at træne det rette tempo og den korrekte holdning, hvorfor jeg ikke synes det kan sammenlignes med TDW´s metode der jo anvender kæden til at true med. For udstillingshunden ville det være noget rigtig lort hvis den fandt en sammenhænge mellem en lyd fra halsbåndet og et ubehag. Sådan en hund ville næppe gøre sig på en udstilling.

 

Så er vi vist alligevel lidt enige :vedikke:

Vi kan godt være enige om at man slet ikke skulle bruge kæder på den måde.:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

:hmm: :hmm: :hmm:

Al denne snak om kvælerhalsbånd, og at det sidder oppe bag ørerne får mig til lige at undres. Jeg bruger selv alm. fast halsbånd og/eller sele, og har derfor ikke mange erfaringer i den retning, men har lige set en masse billeder i "Hunden" fra DKK - Rigtig mange udstillingshunde har også halsbåndet helt oppe bag ørerne, og mange bruger da også kvæler dér...hvorfor accepterer man det, hvis det gør så ondt? Eller hvad er forskellen i måden de håndterer det på? :confused:

Jeg ved ikke, hvordan man gør på udstilling, for jeg har aldrig været på en og jeg ved derfor heller ikke hvorfor halsbåndet sidder som det gør. Men helt generelt mener jeg ikke det er okay at påføre hunden et ubehag helt bevidst for at opnå et bestemt resultat. Og så er det egentligt ligegyldigt for mig hvem man er og hvad man bruger hunden til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...