Hop til indhold

agria breed profiles 2006-2011


brittagarly
 Share

Recommended Posts

Her er et lille sammenskriv fra agrias breed profiles 2006-2011.

 

Det er opgjort i dog-years-at-risk (dyar) for cavaliere i forhold til et gennemsnit af alle andre hunde. I perioden er der årligt mellem 2000-5000 cavaliere, og 1.350.000 andre hunde.

 

Cavalieren er til dyrlægen 1,2 gange oftere end gennemsnittet af alle andre hunde, og det gælder et dyrlægebesøg der koster mere end selvrisikoen på forsikringen. Gennemsnitsalderen for første dyrlæge besøg er ca. 5,0 år for cavalieren og 5,3 år for alle andre hunde.

 

Sygdomme hvor cavalieren har en højere relativ risiko, end gennemsnittet af alle andre hunde: hjerte, øjne, neurologiske, lunger, næse/svælg, blod, ører, hud, tævens kønsorganer, fordøjelsesystemet, infektion, hele kroppen, blære, led og lemmer, nyrer.

 

Sygdomme hvor cavalieren har en lavere relativ risiko, end gennemsnittet af alle andre hunde: hannens kønsorganger, hormonelle sygdomme, immunsystemet, cancer, brystkassen, skader, klør.

 

Den relative risiko for dødsfald er 1,3 gange større for cavalieren end for gennemsnittet af alle andre hunde. Gennemsnits alderen for cavalierer er 7,85 år, for alle andre hunde er den 6,8 år.

 

Dødsårsager hvor cavalieren har en højere risiko end alle andre hunde: hjerte, lunger, næse/svælg, ører, neurologiske, tævens kønsorganer, ingen diagnose, fordøjelse.

 

Dødsårsager hvor cavalieren ligger på samme gennemsnit som alle andre hunde: blod, øjne, brystkassen.

 

Dødsårsager hvor cavalieren har en lavere risiko end alle andre hunde: nyrer, immunforsvar, hele kroppen, hormonelle, skader, cancer, hud, blære, led og lemmer, adfærd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan tolker I andre tallene? Har set det i dag i gruppen for cavalieropdrætterne, og her blev det fremhævet som positivt. Jeg læste det egentlig som skidt nyt, selvom gennemsnitsalderen er bedre end andre.

Jeg synes ikke, det lyder særlig godt. Men jeg er heller ikke overrasket. Jeg synes egentligt bare, at det bekræfter det jeg allerede godt vidste :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, desværre... Det taler jo ikke ligefrem for at købe en - man har jo ikke lyst til at købe en hund, som man på forhånd ved bliver syg på et eller andet tidspunkt :???:

Hvis jeg havde en krone for hver cavalierejer jeg har mødt, der ikke tør få racen igen, havde jeg mindst 15 kr. Selvom det egentlig er sørgeligt og slet ikke sjovt. Det har jeg godt nok ikke prøvet med golden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg havde en krone for hver cavalierejer jeg har mødt, der ikke tør få racen igen, havde jeg mindst 15 kr. Selvom det egentlig er sørgeligt og slet ikke sjovt. Det har jeg godt nok ikke prøvet med golden.
Nej, det kan jeg godt forstå. At købe en hund, som man ved på forhånd bliver syg orker man da ikke ret mange gange. Jeg ville i hvert fald hele tiden holde øje med hunden og være ved at dø af bekymring hver gang den blev den mindste smule syg - det er jo ikke til at holde ud :(
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...