Hop til indhold

Hundetræning til schæfer


Konrad
 Share

Recommended Posts

Vi har en dejlig schæfer-han som vi har lidt problemer med. Han har gået til hvalpetræning men desværre havde de ikke nogen efterfølgende kurser så han måtte stoppe.

han har lært de grundlæggende ting som sit, dæk, plads, slip osv.osv. Og han udfører dem korrekt, hvis altså bare ikke lige der er noget der forstyrre, såsom andre hunde, blade der flyver eller biler på våd vejbane.

hvis disse ting er der går han fuldstændig amok og hiver så meget i snoren at det efterhånden kun er min mand der kan gå med ham.

vi kan ikke lade ham løbe løs nogen steder for han hører overhovedet ikke efter når vi kalder på ham. Altså kun hvis de tre ovenstående ting opstår.

Vi er i tvivl om løsningen vil være et hundekursus eller måske enetimer. Vi vil jo nødig ødelægge det for andre på et fælleskursus.

er der nogen herinde der har gode forslag og som måske kender en god træner som kan anbefales ?

gerne i nærheden af holbæk men vi kører også gerne for det.

vi er løbet tør for ideer og håber nogen kan hjælpe

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv at kontakte Lise. Hun startede nye hold op forrige lørdag. I lørdags trænede vi ikke, så vi har kun været der 1 gang. Måske du kan nå at hoppe på.

Lise har stor erfaring med lige netop din race.

http://hundeskole.dk/

 

På Lises hold er vi vant til hunde af alle kalibre. At en hund er lidt "livlig" stiller jo bare større krav til os andre om at holde vores i fokus.

Prøv det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer helt an på hvilken type træning i ønsker :)

umiddelbart lyder det som noget adfærdstræning og så vil jeg anbefale at få en ud og se episoderne og få nogen enetimer :)

 

en schæfer er hyrdehund og er meget opmærksom (forstyrret) af sine omgivelser, det kræver en god gang træning at arbejde sig ud af problemerne :)

find en træner der vil bruge positiv forstærkning i sin træning, en schæfer er en blød hund og kan ikke ret godt tåle en hård behandling, så skæld ud og voldsomme irettesættelser er ikke vejen frem :)

Link til indlæg
Del på andre sites

en schæfer er hyrdehund og er meget opmærksom (forstyrret) af sine omgivelser, det kræver en god gang træning at arbejde sig ud af problemerne :)

find en træner der vil bruge positiv forstærkning i sin træning, en schæfer er en blød hund og kan ikke ret godt tåle en hård behandling, så skæld ud og voldsomme irettesættelser er ikke vejen frem :)

 

En schæferhund er ikke en blød hund, den skal iflg. standarten besidde mod, hårdhed og skarphed. Det er også min egen erfaring med racen. Dermed være ikke sagt, den skal behandles hårdt, det har ingen hunde godt af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu får jeg nok hug, men jeg har desværre erfaring for at schæferhunde der udelukkende trænes i Schæferhundeklubben blive underlige. Jeg møder rigtig mange dejlige schæfere og ganske få socialt skæve og spørger altid hvor de træner. Og der er et helt klart mønster. :vedikke:

 

Jeg er enig med dem der anbefaler noget enetime undervisning.

Link til indlæg
Del på andre sites

En schæferhund er ikke en blød hund, den skal iflg. standarten besidde mod, hårdhed og skarphed. Det er også min egen erfaring med racen. Dermed være ikke sagt, den skal behandles hårdt, det har ingen hunde godt af.

 

Jeg tror vi skal definere en blød hund så :)

schæferen kan ikke tåle hård behandling, og står der ikke en bag den er en schæfer en tøsedreng :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror vi skal definere en blød hund så :)

schæferen kan ikke tåle hård behandling, og står der ikke en bag den er en schæfer en tøsedreng :)

Blød er jo det modsatte af hård, og iflg. standarten skal schæferhunden besidde mod, hårdhed og skarphed. At beskrive racen som blød og en "tøsedreng" er ikke korrekt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med hård og blød - er det ikke langt mere kompliceret end som så? En FT Spaniel er blød at træne, men meget hård som jagthund ifht. vildt og terræn - går ikke af vejen for noget.

 

Så hvad mener man med hård? Betyder det at den er ufølsom overfor smerte? At der skal "tydelige" (altså mere ros, mere verbal korektion, mere belønning) midler til for at træne den? At den er modig - altså ikke bange for noget?

 

Hunde en meget sammensatte og ikke bare hårde eller bløde, efter min mening.

 

Og ingen hunde bør vel trænes med hårde metoder - og jeg ved ikke om nogen racer "tåler hård træning" bedre end andre? ved ikke hvilke racer det skulle være?

 

Jeg opfatter Schæfer som mere pleasende end Rotweiler - om det betyder den er blødere ved jeg ikke, men det gør den lettere at træne.

Link til indlæg
Del på andre sites

En schæfer er en lille tøs, som skal bygges op til det den er lavet til. Dens bløde sind gør at den er superpleasende og uden forbehold gør hvad den bliver bedt om.

 

Som Ascha skriver, så er de hunde der trænes i Schæferklubben oftest socialt afvigende. Det oplever jeg ikke i samme grad for den generelle schæfer. Men imo er det hvad kæft, trit og retning gør ved den slags hund.

 

Som PBC er inde på, knytter hårdheden sig nok nærmere til dens måde at arbejde. Der er store set intet der kan hindre en schæfer i at udføre sit "job". Og den vil give alt for at komme i mål.

Link til indlæg
Del på andre sites

Blød er jo det modsatte af hård, og iflg. standarten skal schæferhunden besidde mod, hårdhed og skarphed. At beskrive racen som blød og en "tøsedreng" er ikke korrekt.

 

En schæfer er en tøsedreng - de fleste er i hver fald :)

en ting er hvad du kan træne dem til/udstrålig - noget andet er hvordan de påvirkes under håndtering/træning :)

 

jeg er helt enig pbc, ingen hunde skal trænes med hårde metoder, men lige præcis grundet racestadarten med en hård hund tror mange schæferen skal trænes med kæft trit og retning, kues osv, det er noget schæferen slet ikke tåler - der ligger vidst faktisk en tråd omkring de der tiggende bombe schæfere herinde, men er på fra mobilen, så søgning er ikke lige ag foretrække :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...