Hop til indhold

Rottweiler avl.


Gæst Javer85
 Share

Recommended Posts

tjaaa. Jeg har endnu tilgode at have en hund MED stamtavle, og jeg står ved min første post uanset:

 

Citat:

Oprindeligt skrevet af Javer85 viewpost.gif

da vi bare bruger hende som familiehund, men nu syntes vi det kunne være sjovt at få hvalpe i hende.

*indebrændt smiley*

 

i bruger hende altså som avlstæve. (dvs. vil bruge hende)

Altså må man som minimum kunne forvente alle relevante sundhedstests udført.

Sjovt hører til i en helt anden del af hundeholdet. Avl er ikke for sjov, men derimod produktion af liv der gerne skulle blive bedre end ophavet. Det KAN være sjovt, ja. Men "sjov" burde ikke være den drivende kraft.

 

Hvad kan hun bidrage med af positive ting til avlen? (som ikke er noget alle siger om deres hunde?)

 

:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 123
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeres mening... Min hund.

Ja det lyder nok negativt, det er det måske også, er bare træt af at folk kommer med negative ting hele tiden i stedet for bare at ønske os det bedste.

efter jeg er kommet her ind på hunde forum må jeg nok sige at hundeejere med stamtavle er lidt nogle snopper. Nu er skal der nok komme mange henvendelser på dette også...

Kun en med stamtavle har jeg mødt der syntes det er fint!!

 

Ja jeg er nok en stamtavle-snob, men jeg vil kun racerne det bedste - og det mener jeg bare ikke at avl uden papirer er...

 

Jeg har også selv en hund uden tavle, og han er den sødeste lille hund der findes, men jeg ville aldrig drømme om at lade ham parre hvis han stadig var intakt ;-)

 

Men nu er det et debat-forum, og så må man kunne forvente at der altså kommer andre meninger og holdninger end ens egen, og at ikke alle jubler og klapper i hænderne over at man planlægger hvalpe på sin hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jeg udemærket klar over men du undersøger ikke mennesker før de får børn... De kan også have arvelige sygdomme...

Det er vist lidt det samme!!

 

Jeg kan ikke se samligningen.

 

Jeg har nu læst alle indlæg i denne tråd og som ren amatør inden for avlsarbejde, så undre det mig at du slet ikke overvejer om det er en god ide at avle på din tæve. Der er en grund til at seriøse opdrættere gør et kæmpe arbejde for at avle på fysisk og mental sunde hunde. Hunde der lever op til racestandarten. Det både udseende og racens egenskaber.

 

Blandningshunde er dejlige har selv haft en. Han var en fantastisk hund og han vil altid have en meget stor plads i mit hjerte. Men han døde desvære af en arvelig lidelse. Af egoitiske grunde kunne jeg da godt have tænkt mig at have en hvalp efter ham, netop fordi han var så dejlig en hund som han var.

 

Jeg mente også engang at stamtavler kun var det papir værd som de var skrevet på, hvad skulle man bruge det til hvis man " kun havde en familiehund" . Men efter at jeg nu i en årrække har færdes i hundeverdenen, så ved jeg nu at stamtavlen kan fortælle mig om evt sygdomme, HD status for de enkelte hunde samt deres evt. afkom. Jeg kan se hvordan de har klaret sig til prøver og på udstillinger.

 

En anden vigtig ting er at der er mange prøver og konkurencer man ikke kan deltage i hvis man ikke har en stamtavle.

 

Jeg har i dag goldens og de er begge to købt af opdrættere som jeg har fuld tillid til på alle måder.

 

Ja så man kan godt kalde mig en stambogssnob.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg prøver ikke at være negativ, men jeg synes helt bestemt du skal få hende tjekket. Ikke mindst for dine evt. kommende hvalpe og hvalpe køberes skyld.

 

HD kan for eksempel være en yderst smertefuld sygdom og hvis hundeejerene er nødt til at aflive deres hund, bliver de naturligvis meget kede af det.

 

Allergi er jo heller ikke en sjov lidelse - hunde kan komme til at lide rigtig meget under at have allergi! Jeg har set hunde med udslæt på hele maven, i ørerne og under poterne. Må være meget ubehageligt.

 

Jeg synes du skal tænke dig godt om - der er nogen, der bliver berørt af efter du har solgt hvalpene, hvis hundene kommer til at fejle noget.

 

Jeg siger ikke de gør det, men hvorfor ikke være på den sikre side?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke se samligningen.

 

Jeg har nu læst alle indlæg i denne tråd og som ren amatør inden for avlsarbejde, så undre det mig at du slet ikke overvejer om det er en god ide at avle på din tæve. Der er en grund til at seriøse opdrættere gør et kæmpe arbejde for at avle på fysisk og mental sunde hunde. Hunde der lever op til racestandarten. Det både udseende og racens egenskaber.

 

Blandningshunde er dejlige har selv haft en. Han var en fantastisk hund og han vil altid have en meget stor plads i mit hjerte. Men han døde desvære af en arvelig lidelse. Af egoitiske grunde kunne jeg da godt have tænkt mig at have en hvalp efter ham, netop fordi han var så dejlig en hund som han var.

 

Jeg mente også engang at stamtavler kun var det papir værd som de var skrevet på, hvad skulle man bruge det til hvis man " kun havde en familiehund" . Men efter at jeg nu i en årrække har færdes i hundeverdenen, så ved jeg nu at stamtavlen kan fortælle mig om evt sygdomme, HD status for de enkelte hunde samt deres evt. afkom. Jeg kan se hvordan de har klaret sig til prøver og på udstillinger.

 

En anden vigtig ting er at der er mange prøver og konkurencer man ikke kan deltage i hvis man ikke har en stamtavle.

 

Jeg har i dag goldens og de er begge to købt af opdrættere som jeg har fuld tillid til på alle måder.

 

Ja så man kan godt kalde mig en stambogssnob.

 

Hvor står der henne at jeg ikke har haft med hvalpe at gøre før siden du skriver amatør....?

Hun kan fint komme til konkurrencer uden stamtavle, for det gør hun allerede!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor står der henne at jeg ikke har haft med hvalpe at gøre før siden du skriver amatør....?

Hun kan fint komme til konkurrencer uden stamtavle, for det gør hun allerede!!!

 

Det var mig selv jeg omtalte som amatør.

 

Jeg vil da gerne høre om dit kendskab til hvalpe, hvis du har lyst til at fortælle om det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu vil jeg også blande mig lidt...

 

Jeg tænker nemlig, ligesom Ascha, at du burde lave blandingshvalpe i stedet, hvis du vil have hvalpe, på din tæve :-)

 

For jeg overvejer meget, hvorfor du vil parre din tæve med en rottweiler? For du vil vel sælge hvalpene som rottweilere?

 

Jeg tænker bare, at din tæve har aldrig "bevist", at hun kan det, hun burde være avlet til, som værende en rottweiler - altså brugsarbejde, som både kræve en vis samarbejdsvillighed og en bestemt psyke.

 

Når en hvalpekøber ser, at der står "rottweiler" på slagsannoncen, så tænker de, at så er det en Rottweiler, som er så og sådan og kan det og det. Og så er der jo mange, som ikke tænker over, at det ikke er sikkert, at tæven giver det til sine hvalpe - og det er jo endnu mindre sikkert, når man ikke ved om tæven "kan" det.

 

Derudover, så har du jo ingen anelse om, hvem forældrene er, så hvis du finder en anden rottweiler, så kan du risikere, at de er fætre eller lign - måske endda halv-/helsøskene, hvis du er rigtig uheldig :neutral:

 

Det er bare nogle tanker jeg har gjort mig gennem hele denne tråd.

 

Derudover, så angående HD og AA, så kan din tæve sagtens have det, uden du kan se det på hende - der er flere hunde, som har haft HD, AA eller anden fysisk skade, men ikke gav udtryk for det - vi har faktisk eksempler på det herinde :( Så for din egen, din tæves, dine hvalpes og dine hvalpekøberes skyld, så synes jeg, at du burde fotografere hende :-)

 

Men lige meget, hvad du vælger, så held og lykke med det :vinken:

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Det var mig selv jeg omtalte som amatør.

 

Jeg vil da gerne høre om dit kendskab til hvalpe, hvis du har lyst til at fortælle om det.

 

Helt ærligt så gider jeg ikke bruge mere til på den her snak, jeg har bare trukkrt den lidt ud fordi folk er lidt sjove med deres negative holdning til min hund.

Jeg fik det jeg kom efter... En hanrottweiler!!!

Så måske kommer der snart hvalpe tilsalg... :-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår simpelthen ikke at du fuldstændig negligerer de, ret fornuftige endda, spørgsmål der bliver stillet i denne tråd og jeg kan ikke forstå, at de svar/kommentarer du får, ikke giver anledning til i det mindste en OVERVEJELSE af om det nu også er så super smart at avle på din tæve :confused:

Gør det slet ikke indtryk på dig, at der sidder ALT for mange hvalpe/hunde på internater, i Den Blå Avis, på Gi Pote, Gul og Gratis osv. osv. osv.??? Og alligevel vil du tilføre verden endnu flere, fordi det kan være "sjovt" :confused:

 

Hvad handler det om? Hurtigt tjente penge eller??? (Hvis du altså kommer af med hvalpene...)

 

Du kan risikere at stå med valget mellem en aflivning af x antal hvalpe eller at skulle sælge dem til tvivlsomme personager, som skal have en potensforlænger, for det er jo også noget du bør tage stilling til med den race du har. Når man står med hvalpe af en "potensforlængerrace", så skal/børe man være EKSTRA kritisk i forhold til hvalpekøbere, medmindre man er fuldstændig skruppelløs i forhold til hvilket liv hvalpene bliver sat ud til. :cry:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Helt ærligt så gider jeg ikke bruge mere til på den her snak, jeg har bare trukkrt den lidt ud fordi folk er lidt sjove med deres negative holdning til min hund.

Jeg fik det jeg kom efter... En hanrottweiler!!!

Så måske kommer der snart hvalpe tilsalg... :-P

Personligt har jeg ikke noget imod din tæve - jeg har kigget på din hjemmeside og hun er da smuk!

 

Jeg har noget imod at du vælger at avle på din hund trods alle de advarsler der er kommet.

 

Men okay. Held og lykke med det da.. Jeg håber for hvalpenes skyld at de ikke kommer til at fejle noget! Du har tydeligvis aldrig set en hund med svær HD?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor står der henne at jeg ikke har haft med hvalpe at gøre før siden du skriver amatør....?

Hun kan fint komme til konkurrencer uden stamtavle, for det gør hun allerede!!!

 

Ja, men der er også lukket land for nogle konkurrencer hvis der ikke er tavle på hunden ;-)

 

Og det er stadig ikke en grund til at få hvalpe på hende!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

jeg skal ikke dømme dig men at finde en hanhund til sin tæve over et hundeforum lyder useriøst

 

jeg håber du har mødt den pågældene hund man kan da ikke sige ja til avl uden at have mødt hunden

 

men bare min mening:confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt ærligt så gider jeg ikke bruge mere til på den her snak, jeg har bare trukkrt den lidt ud fordi folk er lidt sjove med deres negative holdning til min hund.

Jeg fik det jeg kom efter... En hanrottweiler!!!

Så måske kommer der snart hvalpe tilsalg... :-P

 

Jamen Tillykke - må man spørge hvilken hanhund det er?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
jeg skal ikke dømme dig men at finde en hanhund til sin tæve over et hundeforum lyder useriøst

 

jeg håber du har mødt den pågældene hund man kan da ikke sige ja til avl uden at have mødt hunden

 

men bare min mening:confused:

 

Det er vel ikke mere useriøst end at tilbyde en kastreret hanhund til avl?! :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Det er vel ikke mere useriøst end at tilbyde en kastreret hanhund til avl?! :blink:

 

 

:blink::blink::blink::blink:

 

hi hi den var god

 

men det var nu lang tid før han fik testikelkræft:megaked::megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
]Det er vel ikke mere useriøst end at tilbyde en kastreret hanhund til avl?! :blink:[[/b]/quote]

 

 

 

du skriver dette

 

jeg svarer bare at ikke har tilbudt avl på en kastrat

har dog aldrig tilbudt min hanhund til avl men der er nogle stykker som har spurgt om de må bruge ham til deres tæve

Link til indlæg
Del på andre sites

]Det er vel ikke mere useriøst end at tilbyde en kastreret hanhund til avl?! :blink:[[/b]/quote]

 

 

 

du skriver dette

 

jeg svarer bare at ikke har tilbudt avl på en kastrat

har dog aldrig tilbudt min hanhund til avl men der er nogle stykker som har spurgt om de må bruge ham til deres tæve

 

Pssstt... Jeg tror ikke lillefod snakker om din hanhund :engel: :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...