Hop til indhold

Retriever


Høne
 Share

Recommended Posts

Hvor i landet bor du? Du må gerne komme og opleve min jagt Golden :-)

jeg kan IKKE nikke genkendende til at de skulle kræve mere end udstillingsgolden? Tværtimod kender jeg udstillingsgoldens som kræver mere end min. Er jeg syg en dag, jamen så affinder han sig fint med det. Og i eksamensperioder med mindre aktivitet er han også fint tilfreds med sin daglige luftetur. Nu træner jeg en del med min, men kun fordi jeg synes det er sjovt. For hans skyld kunne vi nøjes med gåture hvor han får lov at apportere på vand, land og søge efter sin bold i alverdens krat - altså ting man sagtens kan lave på den daglige gåtur.

Min stresser aldrig. Da vi var til vores første agility konkurrence lå han lige ved siden af banen og snork sov! På trods af hylende hunde og et højt stress niveau ved hundene på banen.

Når han er med nede og se min kæreste spille fodbold, sidder eller lægger han sig også bare. Det samme når vi har gæster. Men når vi så tager i skoven eller andet, så er han klar og på men aldrig stresset.

Han er rolig, nem og lige som jeg synes en Golden skal være.

Jeg synes personligt at en hund (uanset race) skal bruge hovedet, så jeg synes man bør træne lidt med sin hund, så den får brugt hovedet. Men 10 min. Hjemme i køkkenet kan sagtens gøre det :-)

Og så selvfølgelig den daglige gåtur på 1-2 timer med indlagt søg og apportering. Det kræver ikke det store og du får en glad hund.

Men hvis du er bange for at få en hund der kræver for meget, kunne du jo også kigge i selskabsracerne? De kræver typisk lidt mindre er min erfaring.

Jeg tror i hvert fald ikke at jagt Golden er mere krævende end udstillingsgolden. De fleste udstillingsgolden jeg har mødt (ikke alle, men nogle af dem) har tendens til uhensigtsmæssig stress, meget lyd (gø eller pibe) og er mere "vimsede" end min jagt Golden i hvert fald er. Det er selvfølgelig langt fra alle, og det kan du jo også opleve indenfor jagt Golden. Men hvad med at tage ud og besøge en kennel der opdrætter jagt Golden og en der opdrætter udstillingsgolden og så se hvad du er mest til? Og så bestem på forhånd at du SKAL besøge begge opdrættere selvom du efter første besøg er faldet for hundene på det sted. Så kan du se begge typer hunde og snakke med nogle folk som virkelig har forstand på det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 59
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Lige et hurtigt pip herfra... Jeg har haft begge typer på hold og vil personligt langt foretrække jagtlinierne... Og ikke kun fordi jeg foretrækker en hund med et stort arbejdsdrive ;-) men fordi de udstillingsgoldens jeg har haft har været sindssygt stressede i hovedet og ikke god stress... Men frustrationsgøen og uden fokus...

 

Jeg har akkurat samme indtryk. Og ikke blot stress, men også tenderende til, for golden retrievere, malplaceret aggression.

Grunden til at jeg skriver "for golden retrievere, malplaceret aggression", er at det for en hel del andre racer ville være fuldt forståeligt, måske endda forventeligt og absolut ikke noget man egentlig bør bekymre sig om. Så med andre ord, ikke noget vildt, voldsomt og blodigt, bare ukarakteristisk for racen.

 

 

Og den der med "dual" hundene....... eksisterer ikke. Der er mange der opdrætter noget de påstår er "dual", det er bare hverken fugl eller fisk, og oftest vil der alligevel være lagt mere vægt på udstilling end alt andet. Eksempelvis ser og hører jeg ofte ejere/opdrættere af sådanne hunde på prøverne, regne med at de er en dual-pokal værdige, blot fordi de har stillet i begynderklassen på en c-prøve...

 

Man kan da sikkert finde en lækker hund, der, på papiret er en dualhund. Jeg har da mødt en enkelt histen og pisten. Men der er godt nok langt imellem dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min erfaring med goldens af udstillingslinier i de senere år, er, at der er mange individer, som er sig selv nok, ikke har lyst til at yde og har tendens til aggressivitet hvis de bliver pressede. Især hannerne kan være nogle skiderikker ift. andre hunde, de tager ikke et nej for et nej, men tromler andre hunde over.

Jeg er blevet fortalt af en som skulle have fingeren på pulsen, at retrieverklubben er opmærksom på dette, så det kan ikke kun være min oplevelse.

 

Disse goldens har skabt et nyt begreb hos mig nemlig "retrieverstædighed". Vil de ikke, kan ikke ti vilde heste få dem til det. Naturligvis spiller ejeren meget ind, men man kan nu engang ikke finde noget frem, hvis det ikke ligger der allerede.

 

Skulle jeg have golden ville det helt sikkert blive en af jagtlinier. I mine øjne er de smukkere, langt mere vågne og samarbejdslystne og arbejder i andet end luntetempo, hvilket jeg godt kan lide. Hende jeg havde tidligere krævede ikke mere end mine andre hunde af forskellige racer blandt andet labrador. Hun slappede af når der intet skete og der var fuld fart over feltet, når hun var ude på tur eller til træning.

Der er mindre pels hvilket kan være ret praktisk i fældesæsonen.

 

Jeg ved at der naturlig render mange, mange lækre goldens af udstillingslinier rundt, det drejer sig bare om at finde de rette opdrættere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ret mange Golden i pensionen, både udstillings og jagt typer:) jeg foretrækker langt jagttyper, normalt livlige, glade og de fleste har let ved at tilpasse sig;) udstillingstyperne er ofte lette at passe, men mange specielt hanner har problemer med andre hunde og er utrolig stædige;) en del af dem gøer også en del;( vil man bare have en sofa/havehund tror jeg da en stor udstillings type kan gå;) men vil man bare lidt ekstra så er det godt nok risikabelt at vælge den type, der er rigtig mange der er totalt døde i en tidlig alder;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Udstilling/jagt - her er en brtragtning som måske er værd at fundere over! (En del erfaret gennem nogen labrador folk)

 

retrieveren er en hund der på post mest skal være i ro, derfor er deres tænd/sluk funktion enorm vigtig og noget som man virkelig ligger vægt på i avlen af jagt linierne. Det er denne oprindelige hund som har gjort retrieveren til den fantatiske og populære familiehund den er! Når man avler på udsegende som første prio så nedprioritere man nogen af de kvaliteter som jagthunden har. Derved er der flere og flere der oplever at nogen udstillingsliner har tendens til mere usund stress fordi der ikke er lagt nær så meget vægt på roen/tændsluk funktionen i racen.

 

Så når det nu er den oprindelige retriever der har gennem generationer af årtier har gjort racerne til de populære hunde de er i dag, så forstår jeg ikke hvorfor man mener at en afart(for det er hvad det er) af racen skulle gøre sig bedre som familiehund når de funktioner som har gjort hunden til den populære hund kun er sekundær i avlen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Igen mange tak for svar :)

 

Når tiden er dertil, kommer jeg helt sikkert til at tage ud og opdrætterne, møde og snakke med dem og deres hunde, og det indtryk kommer til at veje tungt.

For nuværende er jeg i gang med 'sofa-research' ;-) Jeg synes jeg får et bedre indtryk af de to forskellige typer - også sammenlagt med de hunde jeg selv har mødt.

Men jeg sidder nu og bliver nysgerrig på min egen hunds avl. Er der nogle der har tjek på det der med stamtavler, og måske kunne fortælle mig om hvilken linie vejer tungest i hans blod? Hvis man altså kan se det via. hans stamtavle. Den er fra DJR.

 

Jeg har i hvert fald været heldig med min hund - og han har overgået alle mine forventninger.

Han er helt rolig herhjemme, og byder alle gæster velkommen ved at sætte sig på bagbenene og misse med øjnene. Det virker HVER gang.

Han er evigt glad og meget lydhør, næsten høflig - og man kan med få midler kommunikere med ham. På vores ture sætter han tempoet op, og totalt 'on'. (Det kan jeg godt lide)

Han er mild, og samtidig selvsikker og nervefast - stresser ikke nemt op. Og så har jeg hørt ham gø to gange på 3,5 måned - og det er også SÅ dejligt, da jeg er vant til hunde der elsker at høre deres egen røst ;)

Snus.jpg Har kun lige dette re-post billede af vidunderet.

Link til indlæg
Del på andre sites

djr, så er det med stor sandsynlighed jagtlinjer. (Dansk JagthundeRegistrering, foreningen der opstod, fordi man fra DKK's side engang fik dén idé at det skulle være ikkejægere (udstillingsdommere) der skulle bestemme om jægerne havde hunde der måtte avles på)

 

Og det kan skam også ses dér.

 

Mon det holder for Golden - ikke så sikker?

 

http://www.falkirks.dk/ laver jagt Goldens med DKK stambog

Link til indlæg
Del på andre sites

Djr stambøger har fortrinsvist været brugt af opdrættere som lavede jagthunde, som ikke kunne præmieres på udstilling eller hvor opdrætteren ikke ville udstille og ikke ville samarbejde med DKK. Desværre er djr så også blevet (mis) brugt til at stambøgsføre hunde som egentlig ikke var/er jagthunde, men hvor opdrætteren bare ikke gad DKK cirkusset - og djr er også billigere.

 

Fremadrettet er der lavet aftaler om stambøgsføring at både Jagtspaniels, Jagtlabradorer og Jagtgoldens så de kan registreres i DKK uden problemer. En del opdrættere synes dog nok stadig ikke om DKK (gammelt nag oa.) og vil måske fortsætte i djr, så længe den nu overlever, men man må nok forvente at flere og flere bruger DKK, da den er internationalt anderkendt FCI stambogsførende og også har en ganske god stambogsdatabase mv.

 

I overgangsfasen er det noget rod, hvor man på fx Jagtspaniels ikke altid kan se markprøve resultater mv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg en "dual" Golden og hun lever til fulde op til det jeg burger hende til. Jeg burger hende til LP og rally da hun var 10mdr var vi til vores første LP prøve og vi fik en første præmie, i dag er hun 5 år og er dansk champion i LP og rally. Så det med at en "dual" hund hverken er fulg eller fisk ved jeg ikke rigtig om jeg vil give jer ret i. Jeg er bestemt ikke til udstillings modelen da jeg syntes den er tung og ofte umotiveret til at arbejde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg en "dual" Golden og hun lever til fulde op til det jeg burger hende til. Jeg burger hende til LP og rally da hun var 10mdr var vi til vores første LP prøve og vi fik en første præmie, i dag er hun 5 år og er dansk champion i LP og rally. Så det med at en "dual" hund hverken er fulg eller fisk ved jeg ikke rigtig om jeg vil give jer ret i. Jeg er bestemt ikke til udstillings modelen da jeg syntes den er tung og ofte umotiveret til at arbejde.

det lyder som en dejlig hund;) men lp og rally er rigtig rigtig langt fra det retriveren egentlig er lavet til;) nemlig aktiv jagt og at hunden går rally og lp i fin stil, siger ikke ret meget om dens evner for det den jo egentlig er lavet til;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er absolut ikke enig. Det beviser at hunden kan samarbejde og vil arbejde, vi appotere også I LP endda metal aport. Jeg er godt klar over det ikke har noget med jagt at gøre. Er en hund samarbejdsvillig og ivrrig så kan man lære dem hvad det skal være. Jo jo jeg har haft meget nemt ved at lære alle øvelserne hvor hun skulle hente noget. Jeg er helt sikker på at hun ville være ligeså god hvis det nu var jagt der var min interesse, men det er det langt fra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder jo som en dejlig hund Ane og der er da sikker flere derude. Du skriver ikke noget om hvordan den har klaret sig på udstillinger?

 

Og hvor god skal en hun være på begge fronter for at man kan kalde den dual? For en Retrievers vedkommende vil jeg mene at den skal kunne klare sig på krævende markprøver. Jeg vil tro at DKW vil kunne give os en ide om, hvad man kan kalde krævende, men det er i hvert fald langt over begynderprøverne. på udstilling må man vel kunne klare sig og få excellent + vinderplaceringer.

 

 

Lever din hund op til disse krav er den en god dual Golden retriever, vil jeg mene. Dem er der ikke mange af, tror jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej udstilling har vi ikke gjort det meget i, da det simpelthen ikke interesserer mig. Dog har vi da hun var hvalp været på DKK skue og her blev hun skuet 4 bedste hvalp. Men nej hun vil aldig kunne komme i stor ring eller går fløj. Vi bliver aldrig enige om hvad den rigtige type hund er, og måske heldigvis for det ellers hvade vi alle haft samme slags. Jeg ved ihvertfald at jeg skal have en dual golden igen, da det for mig er den helt perfekte hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

ok, vi mener så ikke det samme med dual, tror jeg. Hvis man stille passende lave krav til det ene eller andet eller begge dele - er alle hunde jo dual - der findes jo bunkevis af udstillingslabradorer som godt kan apportere lidt på jagt - det bliver de altså ikke dual af i min verden.

 

Efter min mening er en rigtig dual - en hund som klarer sig rigtig, rigtig godt både som arbejdshund og som udstillingshund.

 

Vi er heldigvis mange som har rigtige multi hunde. Hunde som er smukke, super arbejdshunde, dejlige krammehunde, fine familiehunde, pragfulde selskabshunde og uovertrufne venner. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

det lyder som en dejlig hund;) men lp og rally er rigtig rigtig langt fra det retriveren egentlig er lavet til;) nemlig aktiv jagt og at hunden går rally og lp i fin stil, siger ikke ret meget om dens evner for det den jo egentlig er lavet til;)

 

Til dels enig med Alfen.

 

Os der ikke bruger retrieverne til jagt eller markprøver, udnytter hundenes naturlige anlæg i vores træning (jeg træner selv DCH lydighed), men det betyder jo ikke, at hunden automatisk er god på jagt, fordi den er god til f.eks. rally.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er absolut ikke enig. Det beviser at hunden kan samarbejde og vil arbejde, vi appotere også I LP endda metal aport. Jeg er godt klar over det ikke har noget med jagt at gøre. Er en hund samarbejdsvillig og ivrrig så kan man lære dem hvad det skal være. Jo jo jeg har haft meget nemt ved at lære alle øvelserne hvor hun skulle hente noget. Jeg er helt sikker på at hun ville være ligeså god hvis det nu var jagt der var min interesse, men det er det langt fra.

 

og dermed viser du at du ikke ved ret meget om hvad det drejer sig om....

 

Og det er virkelig ikke for at være nedladende. Men alene "vi apporterer også i LP" er nok for mig til at strege dit indlæg i debatten. En LP apportering er milevidt fra en jagtrelevant apportering, og endnu længere fra en reel jagt. Det er lige før månen er tættere på.

 

 

Hele "dual" tanken var (og ér) at man skal kunne tage ud og vinde vinderklasserne på prøverne den ene dag (og dermed få cert) og tage ud og vinde på udstillinger den næste dag (og dermed få cert)

Der er, siden man begyndte at hente de rigtige jagtlinjehunde hjem fra England, ikke lavet én eneste dual-hund i Danmark

Link til indlæg
Del på andre sites

ok, vi mener så ikke det samme med dual, tror jeg. Hvis man stille passende lave krav til det ene eller andet eller begge dele - er alle hunde jo dual - der findes jo bunkevis af udstillingslabradorer som godt kan apportere lidt på jagt - det bliver de altså ikke dual af i min verden.

 

Efter min mening er en rigtig dual - en hund som klarer sig rigtig, rigtig godt både som arbejdshund og som udstillingshund.

 

Yatzy! :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

og dermed viser du at du ikke ved ret meget om hvad det drejer sig om....

 

Og det er virkelig ikke for at være nedladende. Men alene "vi apporterer også i LP" er nok for mig til at strege dit indlæg i debatten. En LP apportering er milevidt fra en jagtrelevant apportering, og endnu længere fra en reel jagt. Det er lige før månen er tættere på.

 

Helt enig.

Der er intet i LP-programmet som kan minde om retrievernes "normale" arbejdsopgaver. Måske også derfor man ser flest bordere, når man kommer op i klasserne.

 

DCH-programmet ligger lidt tættere på, da vi har feltsøg (dog efter menneskefært og ikke dyr) og spor (udnytter hundens næse).

Ved DM for 14 dage siden var 9 hunde ud af 18 i Elite-klassen, 9 ud af 24 i A-klassen, 18 ud af 35 i B-klassen og 16 ud af 40 i C-klassen retrievere.

Det siger bare noget om, at programmet ligger godt til retriever-racerne

Link til indlæg
Del på andre sites

og dermed viser du at du ikke ved ret meget om hvad det drejer sig om....

 

Og det er virkelig ikke for at være nedladende. Men alene "vi apporterer også i LP" er nok for mig til at strege dit indlæg i debatten. En LP apportering er milevidt fra en jagtrelevant apportering, og endnu længere fra en reel jagt. Det er lige før månen er tættere på.

 

 

Hele "dual" tanken var (og ér) at man skal kunne tage ud og vinde vinderklasserne på prøverne den ene dag (og dermed få cert) og tage ud og vinde på udstillinger den næste dag (og dermed få cert)

Der er, siden man begyndte at hente de rigtige jagtlinjehunde hjem fra England, ikke lavet én eneste dual-hund i Danmark

 

nu kiggede jeg lige på kennel fallkirk og jeg synes da ellers nogle af deres hanhunde vil kunne betegnes som dual? En hund som går markprøver. åbenklasse. og som får første premier på udstilling. Jeg tror det er usandsyligt at det kan blive bedre i samme hund. Det er for mange parametre at avle efter i samme hund.

Der hvor dual begrebet giver mening er når man forsøger at lave hunden der kan det hele. I praktisk form - ikke som ekspert. Det vil sige hunden som ser ud som den race nu skal se ud og dermed også lever op til sin standard og kan få en første premie på udstilling og som kan bruges til praktisk arbejde- hvad den race nu er avlet til på et fornuftigt niveau. Og hos en retriever at den først og fremmest er samarbejdsvillig!

Og det kender jeg flere eksempler på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du ser på Ruhåret Hønsehund mener jeg du kan finde hunde som er både tophund på markprøve og på udstilling. Altså rigtige dual hunde

 

Men man kan selvfølgelig sænke kravet lidt på begge dicipliner og kalde hundene dual. Det er bare ikke den slags jagthund jeg vil have, hvor der er kompromiseret på niveauet på de jagtlige kvaliteter.

 

jeg kunne derimod sagtens leve med at man sænker eksteriør kravene på jagthunde, så længe de er racetypiske er det nok for mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er blevet en hel golden snak så kan ikke lade være med at skrive... Jeg har to golden retrievere, begge DKK. Hanhunden er hverken eller når det kommer til type. Han er stille inde, aktiv ude, ikke aggressiv, men lidt for usikker. Han er aldrig i pels som udstillingshunde eller har størrelsen. Hans pels er dog langt mere praktisk. Han vil gerne arbejde, men kan ikke holde til at koncentrere sig i lang tid eller for ofte. Vi træner lydighed har også været i drk. Jeg ville gerne træne mere, men så slukker han helt. Han elsker selskab og er noget af det sødeste. Han er en rigtig god familie hund. Hverken udstillings, lydigheds eller jagt folk vil kalde ham et pragteksemplar. Jeg elsker min hund. Jeg vil dog ikke vælge samme type igen hvis jeg har tid til at træne på det tidspunkt.

Jeg må indrømme at jeg finder mange golden og labrador hanhunde af udstillingslinier meget bombastiske, hunhundefixerede og mindre positive overfor andre hanhunde, det er ikke som jeg ser en golden eller labrador. Jeg vil gerne have en golden af godt temperament, sund, arbejdsvillig og som lever op til racestandarden. Det sidstnævnte er efterhånden efter overvejelse.

Tæven derimod er af ok pels, bygning og arbejdsvillighed. Hun kan blive ved i timevis og ofte. Mere vellykket og kærestens højt elskede hund. Jeg er dog ikke sikker på at hun er verdens bedste familiehund, hun stresser lidt for nemt og kan drive mig til vanvid, hvilket hanhunden aldrig gør ;)

Selvom golden retriever er en race er jeg overrasket over hvor forskellige individerne er!

Link til indlæg
Del på andre sites

Der hvor dual begrebet giver mening er når man forsøger at lave hunden der kan det hele. I praktisk form - ikke som ekspert. Det vil sige hunden som ser ud som den race nu skal se ud og dermed også lever op til sin standard og kan få en første premie på udstilling og som kan bruges til praktisk arbejde- hvad den race nu er avlet til på et fornuftigt niveau.

 

Standarden er andet, og mere, end blot udseende, så at hunden "ser ud" som den race den burde se ud som (i udstillingsdommernes øjne), er ikke = Lever op til sin standard.

 

Og slet ikke ved retrieverne, hvor standarden, som beskriver en hund der kan holde til arbejdet som apportør, ikke just overholdes i udstillingsringen. Iøvrigt pudsigt at man har anerkendt og accepteret dén kendsgerning i racens hjemland siden 40'erne hvor racerne begyndte at blive delt.. Herhjemme nægter man pure at det er tilfældet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...