Hop til indhold

Vask og frisering af hundene


PBC
 Share

Recommended Posts

Apropos undervogns skyl på hunde, har jeg fundet ud af at en passende lang 30-70 cm græsmark der er morgen våd holder undervognen pænt ren.

 

Hundene er så godt nok våde op til midten af kroppen hver eneste morgen og øre og ansigt med, men de tørrer hurtigt og er altid rene på den måde.

 

Også hvis vi har været ude at gå eller cykle i lidt vådt vejr så hundene nærmest er sorte på undervognen slutter vi lige med et par runder på græsmarken. Det renser med et søg i bare 5-10 minutter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det må være afhængig af pels, mine kan styrte rundt i højt græs og lign i flere timer og stadig være godt smurt ind i klamhed på "undervognen", særligt den hvide tornado.

 

Hvis du bare vil have en shampoo (som du tidligere har nævnt) til "almindeligt" brug, og altså uden særlige egenskaber, så ville jeg klart vælge sådan en som den jeg har (havde) stående. Den vasker hunden ren (:stupid:), gør pelsen blød og dufter mildt.

 

Som PBC oplever jeg også at mine bliver rene af en tur i vådt græs. Men nogle pelstyper gør jo ikke. Der ville jeg nok give showshine et forsøg. Det er en spray med en masse silikone, som gør dels at pelsen bliver blød og skinnende, dels at skidtet skøjter af den første uges tid. Jeg ville starte med at vaske hende med shampoo, og evt. noget balsam, børste godt igennem og så spraye hende godt med showshine og børste igen. Og derefter børste og bruge showshine 3-4 gange om måneden på understellet.

 

Potil skriver at alle hunde bør vaskes fri for gammelt snavs på understellet et par gange om året. Ingen af mine har tilnærmelsesvis gammelt skidt siddende, heller ikke på det lille stykke bart maveskind de begge har. Jeg tror det afhænger meget af dels hvilken type hud og pels, dels af hvor meget de sopper/bader.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du bare vil have en shampoo (som du tidligere har nævnt) til "almindeligt" brug, og altså uden særlige egenskaber, så ville jeg klart vælge sådan en som den jeg har (havde) stående. Den vasker hunden ren (:stupid:), gør pelsen blød og dufter mildt.

 

Som PBC oplever jeg også at mine bliver rene af en tur i vådt græs. Men nogle pelstyper gør jo ikke. Der ville jeg nok give showshine et forsøg. Det er en spray med en masse silikone, som gør dels at pelsen bliver blød og skinnende, dels at skidtet skøjter af den første uges tid. Jeg ville starte med at vaske hende med shampoo, og evt. noget balsam, børste godt igennem og så spraye hende godt med showshine og børste igen. Og derefter børste og bruge showshine 3-4 gange om måneden på understellet.

 

Potil skriver at alle hunde bør vaskes fri for gammelt snavs på understellet et par gange om året. Ingen af mine har tilnærmelsesvis gammelt skidt siddende, heller ikke på det lille stykke bart maveskind de begge har. Jeg tror det afhænger meget af dels hvilken type hud og pels, dels af hvor meget de sopper/bader.

 

Undskyld, forkert tråd:stupid: Men kan være det kan være relevant for andre (og kan alligevel ikke slette indlægget):oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
mine hunde slikker da deres ben, hvis de stadig er lidt våde efter en tur ud? :hmm: også selvom jeg har froteret dem.

 

Det samme gør mine - især den gamle - vi kalder ham tit for en mis, for der kommer også lidt hår med ind i munden som han så forsøger at spytte ud bagefter ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jer der bruger produkter med silikone, bekymrer det jer slet ikke, at hunden måske indtager det, når de slikker sig tørre?

 

Når mine skal gøres showklar, så får de nogle midler til mere fylde i pelsen, hvilket sikkert også indeholder noget knapt så godt at indtage (om det lige er silikone kan jeg ikke huske).

 

Efter sådan en showklaringsomgang, så slikker de sig ikke tørre eller pelsplejer med slikning i godt 1½ uge, så jeg tænker det smager rædselsfuldt og de derfor lader være.

 

Hvis de bare har været i almindeligt bad uden showklargøring, så slikker de sig tørre efter badet, våde gåture og som almindelig pelspleje.

 

Især Jessie er slem til at lege kat med pelsrens ved slikning og Emma er så småt begyndt at kopierer hendes adfærd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter en jagtdag, hvor hundene har fået burer, præstelus, mudder og andet skidt i pelsen, bruger de meget krudt på at slikke sig og bide/pille burer ud der hvor de kan komme til. Det er måske også derfor det er langt lettere, i mit tilfælde, at vente til de er tørre (og har renset sig selv) med at frisere dem :-)

 

Gad vide om sådan en gang silikone før jagten ville gøre hundene mere skidt resistente?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du bare vil have en shampoo (som du tidligere har nævnt) til "almindeligt" brug, og altså uden særlige egenskaber, så ville jeg klart vælge sådan en som den jeg har (havde) stående. Den vasker hunden ren (:stupid:), gør pelsen blød og dufter mildt.

 

Som PBC oplever jeg også at mine bliver rene af en tur i vådt græs. Men nogle pelstyper gør jo ikke. Der ville jeg nok give showshine et forsøg. Det er en spray med en masse silikone, som gør dels at pelsen bliver blød og skinnende, dels at skidtet skøjter af den første uges tid. Jeg ville starte med at vaske hende med shampoo, og evt. noget balsam, børste godt igennem og så spraye hende godt med showshine og børste igen. Og derefter børste og bruge showshine 3-4 gange om måneden på understellet.

 

Potil skriver at alle hunde bør vaskes fri for gammelt snavs på understellet et par gange om året. Ingen af mine har tilnærmelsesvis gammelt skidt siddende, heller ikke på det lille stykke bart maveskind de begge har. Jeg tror det afhænger meget af dels hvilken type hud og pels, dels af hvor meget de sopper/bader.

 

Gider du lige tjekke hvad den hedder den shampoo? :-D Den lyder som et godt bud på hvad jeg skal prøve næste gang.

 

Hverken jeg eller hundene har noget imod undervognsvask og den slags, og jeg er ikke så glad for at putte for meget halløj på dem, så showshine tror jeg ikke lige er mig, men mange tak for rådet. Der er sikkert andre der kan bruge det. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gider du lige tjekke hvad den hedder den shampoo? :-D Den lyder som et godt bud på hvad jeg skal prøve næste gang.

 

Hverken jeg eller hundene har noget imod undervognsvask og den slags, og jeg er ikke så glad for at putte for meget halløj på dem, så showshine tror jeg ikke lige er mig, men mange tak for rådet. Der er sikkert andre der kan bruge det. :-D

 

Karlie-something:-) Har skrevet navnet i din tråd om shampoo (som jeg forvekslede med den her:stupid:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Max kommer ikke i bad, altså hvis han en dag hopper i mosen eller ruller sig i lort ja så kan det da blive nødvendigt med et bad... I sommers blev han bruset over med køligt vand når varmen var værst, ellers får han skyllet ben når han har fræset rundt i mudder men så er det også det.

 

jo så bliver han da badet i havet haha :)

 

Ellers bliver han børstet en gang om ugen med en grov og en fin rullekam...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Nu har vi jo talt om frisering af hundene og flere på FB har spurgt hvor ofte jeg friserer/børste mine hunde, så jeg har lavet denne lille (6 min) video:

 

Vi var ude og træne til morgen fra 8-9. Da vi kom hjem var hundene lidt våde og der var præstelus mv i ører mv. De kom i hunderummet og blev fodret, da vi kom hjem.

 

1½ time senere tog jeg dem ud til frisering, før de kommer med ind. Det gør jeg et par gange om ugen. Bonnie på 9 år først og derefter maggie på ½ år.

 

Til sidst checker jeg lige Maggies poter. Det er for at vænne hende til det - og med henblik på at det kan blive nødvendigt en dag at klippe lidt klør eller ordne en flænge eller andet.

 

Det tager 6 minutter at frisere 2 Spaniels og som man kan se fælder Bonnie ikke meget og Maggie slet ikke.

 

 

[video=youtube_share;Y5KH01WYksc]

Link til indlæg
Del på andre sites

Luffe kommer i bad 4 gange om året, uanset om han trænger eller ej. Det er simpelthen et resultat af den erfaring vi gjorde med vores første hund, som var overbevist om at det var en straf, og at han skulle dø af det...

 

Vi har derfor lige fra starten, givet Luffe et bad med jævne mellemrum, og det ser ud til at være den rigtige taktik; han går selv ind i brusekabinen, når han kan se at jeg hiver remedierne (håndklæder og shampoo) frem, og forholder sig rimelig rolig under hele seancen, som nok mere er en slags fællesbadning end egentlig hundevask. Efter badet prøver vi så vidt muligt at tørre ham med håndklæder, eller i hvert fald holde håndklæderne op, så det første vand han ryster af sig, rammer dem og ikke så meget resten af badeværelset, og lukker ham hurtigst muligt ud af huset, så han kan få rystet mere vand af, og rullet sig på græsplænen (om vinteren må han dog blive inden døre, og vi må så bare tørre noget mere).

 

Den normale procedure når vi har været ude i naturen, hvilket sker næsten hver dag, er at han ligger til tørre hvor det nu bedst passer (vi prøver at undgå soveværelset) og derefter en frisering med en af fruens gamle kamme. Vi har tidligere forsøgt med en karte, men den kom aldrig ordentligt i bund. En Hovawart har ingen underuld, så tørringen går rimelig hurtigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...