Hop til indhold

HJÆLP!!! Chihuahua hvalp...


Nadiavalerie
 Share

Recommended Posts

Jeg har denne skønne lille chi tæve hvalp som jeg fik hjem for 2 dage siden. Hun er 5 måneder gammel.

 

Hendes tidligere sted havde de en kattelem de kunne gå ud af, når de skulle tisse osv. Så hun er åbenbart ikke renlig, hvilket jeg er ret bitter over de ikke fortalte noget om, nu hun er 5 måneder gammel.

 

Hun sover hos mig i en transportkasse om natten, da jeg ikke kan holde øje med hvor hun tisser når jeg jo sover. Men hun tisser OVERALT konstant :-( Jeg bliver sindssyg.. hver gang hun bliver lukket ud af transportkassen tisser hun både en lille sø i den og ude på gulvet når hun hopper derud. Når hun bliver kælet med, tisser hun, når hun gør tisser hun, hun tisser hele tiden. Mange gange fordi det ligner hun bliver overivrig, men selvom jeg f.eks har været ude og gå en lang tur med hende, tisser hun lige når hun kommer ind af døren.

 

Jeg bor i lejlighedskompleks, så kan ikke bare lade hende rende ud, skal selv med og bære hende ned. Jeg går med hende ca. hver anden til trejde time. Men hun tisser stadig overalt indenfor.. i min seng, på mit gulvtæppe, overalt :-( Hvis det ikke snart stopper, kan jeg simpelthen ikke ha hende mere.. Og jeg vil bare virkelig ikke af med hende..

 

Hver gang hun tisser udenfor giver jeg hende masser af ros, men når hun tisser indenfor ved jeg ikke hvad jeg skal gøre, har opgivet at skælde hende ud.. er så magtesløs

 

Håber virkelig I kan hjælpe mig..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har denne skønne lille chi tæve hvalp som jeg fik hjem for 2 dage siden. Hun er 5 måneder gammel.

 

Hendes tidligere sted havde de en kattelem de kunne gå ud af, når de skulle tisse osv. Så hun er åbenbart ikke renlig, hvilket jeg er ret bitter over de ikke fortalte noget om, nu hun er 5 måneder gammel.

 

Hun sover hos mig i en transportkasse om natten, da jeg ikke kan holde øje med hvor hun tisser når jeg jo sover. Men hun tisser OVERALT konstant :-( Jeg bliver sindssyg.. hver gang hun bliver lukket ud af transportkassen tisser hun både en lille sø i den og ude på gulvet når hun hopper derud. Når hun bliver kælet med, tisser hun, når hun gør tisser hun, hun tisser hele tiden. Mange gange fordi det ligner hun bliver overivrig, men selvom jeg f.eks har været ude og gå en lang tur med hende, tisser hun lige når hun kommer ind af døren.

 

Jeg bor i lejlighedskompleks, så kan ikke bare lade hende rende ud, skal selv med og bære hende ned. Jeg går med hende ca. hver anden til trejde time. Men hun tisser stadig overalt indenfor.. i min seng, på mit gulvtæppe, overalt :-( Hvis det ikke snart stopper, kan jeg simpelthen ikke ha hende mere.. Og jeg vil bare virkelig ikke af med hende..

 

Hver gang hun tisser udenfor giver jeg hende masser af ros, men når hun tisser indenfor ved jeg ikke hvad jeg skal gøre, har opgivet at skælde hende ud.. er så magtesløs

 

Håber virkelig I kan hjælpe mig..

Du siger du har haft hende i to dage, har du overvejet det måske til dels kunne være stress over at hun er flyttet et nyt sted hen? Hun er jo ikke så gammel, så giv hende lidt tid til at indfinde sig og til at finde ud af hvor hun nu skal tisse. Hunde ved jo ikke per automatik at det ikke er OK at tisse indenfor, så selvom hun tissede udenfor der hvor hun boede før, er det jo ikke ensbetydende med at hun nødvendigvis ved hun skal tisse udenfor hjemme hos dig. Jeg ville være tålmodig og fortsætte med at rose når hun tisser udenfor, eventuelt medbringe nogle super lækre godbider, og så ignorere når hun tisser indenfor. Sørg for at du får fjernet lugten af urinen indenfor med rodalon, da hun ellers vil have større tilbøjelighed til igen at tisse det samme sted.

Jeg ville nok også overveje at gå ud hver time med hende, da du skal overveje at hvalpe ikke altid har den største blærekontrol. På den måde øger du chancerne for at hun tisser udenfor, og jo oftere du roser hende for dette jo oftere vil hun gøre det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hey...rolig nu :-)

 

Altså, din hvalp er kun 5 mdr, så det er helt normalt, at hun ikke er renlig endnu. Som tommelfinger regel siger man, at hvalpen skal ud og tisse når den har sovet, spist og leget. Husk, at rose meget, når hun gør det uden for.

 

For det andet har du kun haft hende i 2 dage og det er jo også en omvæltning, at komme til et nyt hjem for sådan en lille hvalp. Så giv det lidt tid, hun er vel forståligt nok også lidt utryg her i starten ved alt det nye, hun skal forholde sig til.

 

Hvis hun tisser overdrevent meget, ville jeg nok også lige få tjekket hende for blærebetændelse, bare for en sikkerheds skyld og så kan man da udelukke det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skriver at du går en lang tur med hende.

Hun er lige kommet, hun er ikke så gammel. Jeg ville vente med de lange ture og så nøjes med snuse rundt hvor i bor og i nærområdet.

I skal jo lære hinanden at kende og hun skal blive tryg ved de nye steder - nogle hunde tisser ikke nye steder og alle steder er jo nye for hende derude.

 

Gid tid og brug tid på at lære at læse hende, det KAN være enormt svært.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hendes tidligere sted havde de en kattelem de kunne gå ud af, når de skulle tisse osv. Så hun er åbenbart ikke renlig, hvilket jeg er ret bitter over de ikke fortalte noget om, nu hun er 5 måneder gammel.

 

Jeg undrer mig over at du ikke har spurgt til renlighedstræning (og alene hjemme træning osv.) :hmm: Når du overtager en 5 mdr. gammel hvalp er det da væsentligt at vide hvad de tidligere ejere har gjort og hvordan...

 

Men som de andre skriver - Ro på! Alt er nyt for både hende og dig, hun har kun været hos dig i 2 døgn, det er altså meget hurtigt at gi' op. Det er bare hårdt arbejde at ha' hundehvalp. Og undlad endelig at skælde ud, det er ikke fremmende for det tilknytningsforhold i forhåbentlig skal ha' bygget op.

Skal du ikke alligevel omkring Dr.Dyr og ha' hende tjekket, vaccineret eller lign.? For så kan h*n jo lige tjekke for evt. blærebetændelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...