Hop til indhold

Rigtig hundearbejde


PBC
 Share

Recommended Posts

Mange af os herinde arbejder jo med hundene. På den ene eller anden måde. Det er godt for både hund og ejer uanset hvad det så er vi gør.

 

Jeg har dog den oplevelse, at der er forskel for mig, på om man træner og arbejder for "sjov" så at sige eller om det arbejde man bruger hunden til også har en værdi udover arbejdet i sig selv.

 

Men hvad kan man egentlig arbejde med, som betyder, at man også får lov til - eller bliver bedt om, at hjælpe med "rigtigt arbejde"?

 

Altså kan man uddanne en bombehund, som faktisk også bliver brugt irl

Eftersøgningshund, som bliver tilkaldt når et barn er blevet væk eller i andre situationer

Kan man uddanne en redningshund, som vil blive brugt

 

Er der andre muligheder?

 

Min kone taler somme tider om at hun godt ville have en hund herhjemme når jeg tager på jagt - altså ikke nødvendigvis en jagthund. Det kunne jeg godt gå med til, men helst en der så kan bruges til noget "rigtigt" arbejde, hvis det er muligt

Link til indlæg
Del på andre sites

Der findes et par kommunale rottehunde

Der findes narkohunde. Vi havde en bruger herinde på et tidspunkt, hvis hund blev brugt som narkohund på diskoteker.

De private vagtselskaber har også nogle hundevagter

Nogle lufthavne har fuglehunde - der fjerner fugle fra landingsbanerne, men ved ikke om disse er nogle de selv har uddannet og ejer, eller om de tilkalder nogen udefra.

Og så kan man jo blive besøgshund for trygfonden - hvis det tæller som "et rigtigt arbejde" ;-)

 

 

Ja, man kan uddanne en redningshund, som kan blive kaldt ud til katastroferamte områder - men man skal bestå en hel del prøver og certificeringer. Jeg ved ikke med bombehunde, jeg tror det er politiet selv der uddanner disse. Det samme med narkohundene tolderne bruger tror jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Et rigtigt arbejde defineres vel som noget der giver værdi uden førerens indblanding, altså fx en redningshund, en eftersøgningshund, en schweisshund m.m. En lydighedshund gør jo bare sit "arbejde" for at stille sin fører tilfreds, en jagthund for at ejeren kan dyrke sin hobby osv.

 

Anyways, der er jo masser af opgaver der læner sig op af rigtigt arbejde, fx hyrdning, PH, DcH arbejde (både almindeligt og nordisk) osv. Og så er der mange grene hvor man måske træner hele hundens liv, uden at der nogensinde bliver brug for den i det virkelige liv - redningshunde, eftersøgning, schweiss, mantrailing m.m.

 

Du spørger til fx narko- og bombehunde. Det er som udgangspunkt ikke noget man kan træne, uden at være en del af en forening der har til formål at træne hundene op i de forskellige discipliner. Det kræver særlige tilladelser, da hverken bomber eller narko er noget man sådan lige har liggende i træningstasken. Der er et par private som træner hunde til dette formål, men det er basal træning, hvorefter hundene sælges til myndigheder. Forsvaret har deres egen enhed som træner hunde op. Og forlydende er at politiet vil til at gøre nogenlunde det samme (tror dog ikke de kommer igennem med det).

 

Inden for schweiss og DcH eftersøgning, er der godt chancer for at blive kaldt ud, når hunden først har bestået de nødvendige prøver. Jeg har indtryk af, at hundene og førerne der bruges til disse opgaver, er flittigt brugt, og er afsted på rigtige opgaver 8-10 gange om året. Jeg ved at vores lokale schweisshund er afsted flere gange om ugen, men det beror vist mere på mangel på andre egnede hunde, sammenholdt med en kæmpe vildtbestand i et meget trafikeret område.

 

For så vidt angår redningshunde (og mantrailing) er det super at arbejde frem imod, og nogle hunde bliver da også godkendt til at deltage i rigtige redningsaktioner. Men hav for øje at det kræver rigtig meget, både af hund og fører. Det er de færreste mennesker der kan forudsige deres egen reaktion, når de står i en ruin på Haiti og leder efter lig. For hundene kan det også have store konsekvenser at arbejde med redningsarbejde i det virkelige liv - risiko for brandskader, nedstyrtning m.m. Jeg ved egentlig ikke hvordan det foregår i Danmark, men i Norge skal hundene (så vidt jeg har forstået) bestå en ret omfattende prøve, som de fleste først består når de er 3-4 år.

 

Så vidt jeg ved, benyttes kun politiets hunde til eftersøgningsopgaver på mennesker. En sjælden gang imellem kontaktes en hundefører som er en af de få her i landet der dyrker mantrailing på højt plan. Det kræver så af hende, at hun flere gange om måneden tager til Tyskland for at træne, og i øvrigt træner over det ganske land, for at have nogle ordentlige arealer.

 

 

Der er ikke noget galt med at starte et sted, for så senere at beslutte sig for OM man vil bruge hunden til reelle opgaver, eller blot fortsætte med fiktive situationer:-) Særligt når man ikke har beskæftige sig med den type arbejde tidligere, kan det være svært at sætte forudsætningerne for at lave en hund der egner sig til det formål man har i tankerne (med mindre man fx er politimand, og kan få hjælp 24/7).

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er også schweiss hunde der bliver tilkaldt hvis fx nogen har påkørt et dyr eller en jæger rammer forkert og ikke kan finde vildet så kommer de ud og finder det..

 

Når man er jæger falder dette jo lige for. Så kunne jeg lade mine Spaniels blive hjemme, når jeg skal bruge schweiss hund og lade schweiss hunden blive hjemme, når jeg skal på fugle og små vildt jagter. Jeg tror bare det let kunne ende med at jeg tager dem alle med på jagt, man kan jo aldrig vide hvad der bliver brug for - og så er jeg - eller nærmere, min kone, jo lige vidt :-)

 

Jeg tror det skal være noget som ikke er jagt relateret.

 

Annemangetal, tak for et meget vidende og fyldestgørende svar. Der er flere ting i jeg må tænke over. Det er der jo så også god tid til for jeg skal jo ikke have ny hvalp før Maggie er et par år, men det er jo gratis at drømme. Jeg tænker også at der godt må være lidt vagthund i hunden, da min kone savner vores Riesenschnauzere på dette punkt og somme tider nævner det, når jeg er væk hele dage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Annemangetal, tak for et meget vidende og fyldestgørende svar. Der er flere ting i jeg må tænke over. Det er der jo så også god tid til for jeg skal jo ikke have ny hvalp før Maggie er et par år, men det er jo gratis at drømme. Jeg tænker også at der godt må være lidt vagthund i hunden, da min kone savner vores Riesenschnauzere på dette punkt og somme tider nævner det, når jeg er væk hele dage.

 

Altså, prøv at få din kone til at læse om de forskellige ting. Fx træning af redningshunde lyder sygt spændende (for mig). Måske fordi det harmonerer godt med dét vi træner til dagligt. Men tænker bare at de personlige omkostninger kan være store:hmm: Dertil er der åbenbart nogle alderskrav for føreren (ikke at jeg siger din kone er gammel:mrgreen:).

 

Sådan noget som DcH's eftersøgningstjeneste ligger jo til højrebenet for dig. Du er vant til at træne hunde op i søg, og det her er bare en anden type søg. Det er opgaver hvor der typisk ikke står vildt meget på spil (ihvertfald ikke liv), men kunderne er verdens gladeste mennesker, når eftersøgningen giver bonus. Hvis du er på facebook, kan du gå ind og søge efter DcH's Eftersøgningstjeneste, hvor de er søde til at skrive deres beretninger når de har været på opgaver. Der bliver årligt afholdt nogle seminarer for hunde og førerne, og jeg har indtryk af at de har det super sammen. Der lægges ikke så stor vægt på lydigheden, men bare at hunden kan søge og styres under søget.

 

Mange typer hunde lever op til både krav til eftersøgning og kan sige vov og passe på. Med redningshunde foretrækkes (i det virkelige liv) mindre hunde, da føreren skal kunne løfte dem. Det sætter jo en vis grænse for at den samtidig skal sige vov (ikke at jeg siger din kone er slap:mrgreen:).

 

Synes i øvrigt det er fedt hvis hun får en hund som hun kan træne sit med:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er også meget rart med lidt afveksling :)

altså vi hyrder men det er også både for max skyld men også fordi vi op sigt gerne selv vil have får så for os har det jo et formål at træne ham så han kan hjælpe til når vi selv får, får... Men har man ikke ambitioner om at have får har det jo ikke et større formål at hyrde andet end for hundens skyld og hyggen ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det bliver nu mig der skal arbejde og træne med hunden. Min kone er førtidspensionist med kroniske smerter og meget medicin. Det betyder også at hun ikke kan være særlig aktiv og derfor jo er en del alene hjemme i week-enderne, når jeg er på jagt. Og som hun siger: "Så tager du jo hundene med". Jeg tror hun havde håbet på at Mille kunne være selskabshund, når hun blev for gammel til jagt, men alligel vel havde det godt nok til at være hjemme hyggehund. Det er dog oftest sådan med arbejdshunde, at når det går nedad bakke, går det hurtigt, som med Mille.

 

Så jeg skal træne og arbejde med hunde og så skal den være selskabs og vagthund, når jeg ikke er hjemme.

 

Det med eftersøgningshund lyder til at være ret meget lige i øjet. Hvilke racer gør sig optimalt til det? Jeg har det nok sådan, at skal jeg arbejde med noget hundearbejde, skal jeg helst have den optimale hund til det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med eftersøgningshund lyder til at være ret meget lige i øjet. Hvilke racer gør sig optimalt til det? Jeg har det nok sådan, at skal jeg arbejde med noget hundearbejde, skal jeg helst have den optimale hund til det.

 

Chodsky pez/bohemean shepherd/tjekkisk hyrdehund (og er slet ikke farvet af egne ønsker:mrgreen:). Helt alvorligt, det er en fin lille størrelse, omkring 22-25 kg, meget trænbar (kig dog efter lette linier), god vagthund. Ellers er aussie jo et godt bud, igen kig efter de lettere linier. Hvis man ikke er ovre i hyrderne, er tolleren et bud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det bliver nu mig der skal arbejde og træne med hunden. Min kone er førtidspensionist med kroniske smerter og meget medicin. Det betyder også at hun ikke kan være særlig aktiv og derfor jo er en del alene hjemme i week-enderne, når jeg er på jagt. Og som hun siger: "Så tager du jo hundene med". Jeg tror hun havde håbet på at Mille kunne være selskabshund, når hun blev for gammel til jagt, men alligel vel havde det godt nok til at være hjemme hyggehund. Det er dog oftest sådan med arbejdshunde, at når det går nedad bakke, går det hurtigt, som med Mille.

 

Så jeg skal træne og arbejde med hunde og så skal den være selskabs og vagthund, når jeg ikke er hjemme.

 

Det med eftersøgningshund lyder til at være ret meget lige i øjet. Hvilke racer gør sig optimalt til det? Jeg har det nok sådan, at skal jeg arbejde med noget hundearbejde, skal jeg helst have den optimale hund til det.

Okay, på den måde... :-D

 

Jeg ved ikke helt, hvad den der eftersøgningstjeneste går ud på eller hvad hunden skal kunne, men går ud fra at det handler om at finde ting, der af en eller anden grund er blevet væk?

 

I så fald er der umiddelbart en del racer, der vil egne sig fint, tror jeg. Schæfere, Rottweiler, måske en schnauzer igen, howavart, en af belgierne, tjekkisk hyrdehund (eller hvad de hedder) eller en aussie, som du nævner i en anden tråd som en mulighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min kone har da i øvrigt både trænet Riesenszhnauzer i politihundeforening, konkurreret i LP med den. Løbet Agility med vores Norske Elghund da vi havde den og udstillet alle hundene, men det var før hun blev førtidspensionist. Dog kan hun jo stadig godt "styre" hundene selvom hun ikke kan hverken gå med dem eller træne.

 

Den der Tjekkiske hyrdehund har jeg tidligere kigge på, nok fordi du har skrevet om den Anne - og det er den størrelse jeg mener vi skal kigge efter. Men gætter vi bare på at den ville kunne blive super god eller ved vi det?

 

Jeg er meget mere til Aussi end til Border. Det har noget med kropssprog, øjne og pels at gøre. Nærmere kan jeg ikke komme det. jeg er også ret vild med de belgiske hyrdehunde, men de er jo noget større vistnok.

 

Er der nogen spidshunde som gør sig godt som eftersøgningshunde. Gad vide om en Norsk Elghund ville kunne arbejde med det. den er jo i hvert fald selvstændig nok og den skal jo bare gø når den har fundet objektet. Vores Norske Elghund tog aldrig noget i munden som ikke skulle spises.

 

Det med vagthund er nok ikke så vigtigt. Jeg tror jeg ville kunne lære de fleste hunde at gø når der kommer nogen - og det er nok til os tror jeg :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det bliver nu mig der skal arbejde og træne med hunden. Min kone er førtidspensionist med kroniske smerter og meget medicin. Det betyder også at hun ikke kan være særlig aktiv og derfor jo er en del alene hjemme i week-enderne, når jeg er på jagt. Og som hun siger: "Så tager du jo hundene med". Jeg tror hun havde håbet på at Mille kunne være selskabshund, når hun blev for gammel til jagt, men alligel vel havde det godt nok til at være hjemme hyggehund. Det er dog oftest sådan med arbejdshunde, at når det går nedad bakke, går det hurtigt, som med Mille.

 

Så jeg skal træne og arbejde med hunde og så skal den være selskabs og vagthund, når jeg ikke er hjemme.

 

Det med eftersøgningshund lyder til at være ret meget lige i øjet. Hvilke racer gør sig optimalt til det? Jeg har det nok sådan, at skal jeg arbejde med noget hundearbejde, skal jeg helst have den optimale hund til det.

 

Min erfaring: Schæfer, ja sådan set næsten alle de lidt større flyttende og drivende hyrdehunde (uden megapels) som jo også har en stor grad af samarbejdslyst.

Labrador og jagtgolden, de store goldens synes jeg er for tunge, men de kan naturligvis sagtens, flere at jagthundene, de skal elske at løbe og have en god næse så din egen race ville også være fin.

Elghunden og kareler vil også være fin, når bare man får lagt den gode linie fra start.

 

Tænker du eftersøgning i ruiner eller i terræn?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker nok eftersøgning i terræn. Altså hvis det skal kunne bruges så man kunne blive tilkaldt, hvis nogen har tabt tegnebogen eller lignende. Det skal ikke være en jagthunde race, for så ender den som jagthund er jeg ret sikker på.

 

Karelsk Bjørnhund tror jeg er lidt for hård sådan som jeg kender dem, men kunne man få en Norsk Elghund der kunne trænes til den slags eftersøgning og ville kunne blive god til det var det bestemt interessant. Herlig hund i herlig størrelse med en herlig mimik og udtryksform

Link til indlæg
Del på andre sites

hvorfor ikke en border collie, istedet for en aussie? (spørgsmål til Anne..)

 

Fordi PBC i en anden tråd skriver at hans kone er vild med aussie:-) Og fordi den er vagtsom.

 

PBC, jeg har jo kig på en norsk tæve, som er ved at blive uddannet til redningshund. Jeg synes klart at der er nogle lækre linier - bare ikke så meget her i landet (kun én opdrætter). Jeg så både godt og skidt på den udstilling, og noget er jo helt sikkert også miljø. Hende jeg har kig på, er lille og for lidt pelset. Tilgengæld vil hun bare arbejde:ivrig: Og så synes jeg jo bare de er super smukke:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker nok eftersøgning i terræn. Altså hvis det skal kunne bruges så man kunne blive tilkaldt, hvis nogen har tabt tegnebogen eller lignende. Det skal ikke være en jagthunde race, for så ender den som jagthund er jeg ret sikker på.

 

Karelsk Bjørnhund tror jeg er lidt for hård sådan som jeg kender dem, men kunne man få en Norsk Elghund der kunne trænes til den slags eftersøgning og ville kunne blive god til det var det bestemt interessant. Herlig hund i herlig størrelse med en herlig mimik og udtryksform

 

Jeg troede du tænkte søg efter personer, men du tænker en "tingfinder" :-D

 

Med kareler og elghund var min tanke, at de kan lide de lange løbestrækninger og har en eminent halsgivning, men skal du finde genstande skal hunden søge mere lavt end ved personsøg og som disse to racer naturligt gør samt have et mere dæmpet tempo og mindre aktionsradius.

Hyrdehundene og retrieverne ville være mit valg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...