Hop til indhold

Lidt for ivrig med gæster


Jeanette Andersen
 Share

Recommended Posts

Hej, jeg har en fox terrier/ labrador blanding på lidt over 1 år, og han bliver meget ivrig når der kommer gæster. Han er en hund der er fyldt med energi og vil gerne lege og gå ture meget af tiden, så jeg tager ham med i hundeskoven flere gange i ugen. Jeg går selvfølgelig også almindelige ture med ham.

Han har ikke gået til hundetræning da jeg ikke har kunne få en plads til ham men han er på venteliste.

Når der kommer gæster bliver han så ivrig og utroligt glad at det er nærmest umuligt at få ham til at slappe af og lade være med at hoppe op af andre. Vi har prøvet metoden med at ignorere ham når han er er så vild men det har bare ikke rigtig gjort noget. Han hopper alligevel op og piber. Jeg er nød til at give han snor på når der kommer gæster så de ikke bliver overfaldet af en meget glad hund.

Han bliver altid rolig efter et stykke tid. Nogle gange går det hurtigere end andre men han kan godt finde ud af at lege roligt og blive nusset når han er faldet til ro.

Jeg elsker ham helt utroligt meget og det gør mig derfor rigtig ked af det når folk ikke syntes at han er lige så dejlig som jeg selv gør når de kommer ind af døren. Der er jo ingen der kan lide at en hund kommer og hopper op af en når de kommer på besøg.

Jeg håber at i har nogle råd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har han stået på venteliste til træning i over ½ år:shock:?

 

Du må finde et andet sted og gå til træning så.....

 

Hvis du fortalte hvor i landet, I bor, så ville der måske være nogen, der kunne hjælpe dig med at foreslå træning et andet sted.

 

Når du ikke kan komme til træning, så må du jo selv lære ham ALT. Hvad har du lært ham indtil nu, ud over renlighed og at gå i snor?

 

Hans væremåde overfor gæster er jo simpelthen fordi han er uopdragen.

 

Indtil du har fået lært ham simple kommandoer, som: "Gå hen og læg dig", eller "Stop". eller lignende, --så må du simpelthen lukke ham inde i et andet værelse til gæsterne er kommet og der er faldet ro over alle, altså til folk sidder ned. Så vil dine gæster også bedre kunne holde ud, hvis han er lidt vild. Men det tror jeg slet ikke han vil være, hvis han først kommer ind når alle sidder ned, og du så tager ham i snor og dæmper ham så han kan hilse forsigtigt på alle efter tur, --eller når han har fundet ud af, hvad det hele går ud på, så kan han selv gå rundt og hilse, når alle gæster er forberedte og sidder ned.

 

Hvis han bjæffer på den anden side af døren mens gæsterne kommer, så må du bede gæsterne om at ignorere ham. Helt. Og han skal selvfølgelig ikke ind til jer, før han selv er rolig osse... :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er så i den anden grøft end birgitta.

 

Det er temmelig normal adfærd for en glad ung hund og jeg bider mærke i at han sagtens kan være rolig efter et stykke tid. Det er positivt.

 

Så skal du bare have flyttet grænsen fremad så han hurtigere slapper af.

 

Snor er fint og så belønner du ham hos dig for at holde kontakt med dig og ikke forsøge at komme over til gæsterne.

 

Slip ham når han slapper af. Ingen grund til st blive ked eller skuffet over din hund, han er helt normal.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er så i den anden grøft end birgitta.

 

Det er temmelig normal adfærd for en glad ung hund og jeg bider mærke i at han sagtens kan være rolig efter et stykke tid. Det er positivt.

 

Så skal du bare have flyttet grænsen fremad så han hurtigere slapper af.

 

Snor er fint og så belønner du ham hos dig for at holde kontakt med dig og ikke forsøge at komme over til gæsterne.

 

Slip ham når han slapper af. Ingen grund til st blive ked eller skuffet over din hund, han er helt normal.

 

Min første tanke var også at det er en overivrig unghund og problemet vil med forsat indsats løse sig selv inden for et års tid når han bliver voksen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er så i den anden grøft end birgitta.

 

Det er temmelig normal adfærd for en glad ung hund og jeg bider mærke i at han sagtens kan være rolig efter et stykke tid. Det er positivt.

 

Så skal du bare have flyttet grænsen fremad så han hurtigere slapper af.

 

Snor er fint og så belønner du ham hos dig for at holde kontakt med dig og ikke forsøge at komme over til gæsterne.

 

Slip ham når han slapper af. Ingen grund til st blive ked eller skuffet over din hund, han er helt normal.

 

Helt enig med luckyluna her! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Fuldstændig enig med Luckyluna!

 

Det har intet at gøre med en uopdragen hund:???: I øvrigt handler hundetræning sådan set om at man som ejer selv lærer hunden ALT - man er bare så heldig at få hjælp og inspiration fra nogle trænere undervejs:-)

 

Jeg ville nok vælge samme vej som Blueberry med at give ham lækkerier. Ting der skal gumles på længe, har en beroligende effekt, så det er værd at prøve.

 

Man kan også vælge at lukke hunden væk bag et gitter, og lade den komme ud og hilse når den er rolig. Men det kan godt være en larmende affære i starten.

 

Og så kan man vælge at være ligeglad. Her i huset kommer kun gæster som kan leve med at blive kysset halvt ihjel:mrgreen: Schæferen hopper op og slikker folk i hovedet, og corgien hopper op af deres ben og larmer. Hvis corgien ikke får opmærksomhed, napper hun bare folk i haserne:lol: Det kan godt være at corgien er uopdragen, men det er schæferen bestemt ikke - hun er bare glad:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er "uopdragen" sådan et følelsesladet ord, men hvis vi bruger "utrænet" i stedet for, dækker det vel meget godt.

Det er en ung hund, som blir meget glad når der kommer besøg - og som derfor skal lære at styre sin glæde :lol: Man vælger selv, hvor man sætter grænsen for hvad man vil acceptere, men det fremgår jo at TS synes det er et problem.

Jeg ville nok forsøge mig med en tyggeting, der holder lidt længere end bare en almindelig godbid, og så kræve at den blev spist i kurven eller bag et gitter. Når så gæsterne er kommet ind og der er faldet ro på igen, så lade ham hilse.

 

Til din sidste bemærkning vil jeg bare sige, at det er sådan med hunde (og børn) - vi knuselsker dem, men kan ikke forvente at andre gør det samme. Og det behøver de heller ikke, de skal bare acceptere at her bor der en hund på godt og ondt, sådan er det - og kan de ikke klare det er det deres problem og ikke dit/vores!

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så kan man vælge at være ligeglad. Her i huset kommer kun gæster som kan leve med at blive kysset halvt ihjel:mrgreen: Schæferen hopper op og slikker folk i hovedet, og corgien hopper op af deres ben og larmer. Hvis corgien ikke får opmærksomhed, napper hun bare folk i haserne:lol: Det kan godt være at corgien er uopdragen, men det er schæferen bestemt ikke - hun er bare glad:-)

 

Den indgangsvinkel har vi også valgt herhjemme, vi kan begge godt lide den glæde og kan begge finde på at opfordrer hende til at hoppe op, og så kan man jo ikke rigtig forvente at hun forstår at hun godt må ved os, men ikke ved andre. Så vi advarer bare folk om at hun hopper op, og hvis de bliver forskrækkede ved det, så venter vi med at lukke Luna ind til dem til de sidder ned og ikke kan (næsten ikke) hoppes op ad :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Begge mine elsker gæster, ham på 8 år læner sig op af folk for at får kæl og klap, den lille er meget vild når der kommer gæster, der plejer jeg at smide et par godbidder i indkørslen alt imens gæsterne kommer ind, der bliver så smidt lidt på gulvet indenfor også plejer han at falde lidt ned. Så er han tålelig. Men kan man ikke lide hunde så er det nok ikke så sjovt at være gæst her :-) jeg mener også "bare" du har en ung og glad hund.

 

Altså jeg tror faktisk at min den ældste var en 5-6 år inden han ikke var nær så vild når vi får gæster. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde bliver lukket væk, inden jeg åbner døren for gæster, nu har vi kun to hunde, men tidligere har vi haft både 3, 4 og 5 hunde af gangen og det kan squ godt blive lidt kaos agtigt når man skal tage i mod gæster med 3-4-5 mellemstore hunde om benene og selvom jeg godt kan kommandere mine hunde i ro, så foretrækker jeg, rent personligt, at kunne koncentere på 100% om at kunne tage i mod mine gæster (med meget få, meget hundevante undtagelser), så først når gæsterne er blevet sat ned bliver hundene lukket ud og får en tyggeting, griseøre eller lign. som de selv går i kurven og spiser og når de er færdige med at gnaske i sig, er de klar til at komme og hilse på en rimeligt civiliseret måde :cool:

 

Man kan kalde det den nemme løsning, men det er den løsning jeg har valgt og som passer mig bedst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er det vist det rene kaos når vi får gæster. Hvis det er nogen der kender os godt (familie eller hundeveninder), så får Iso bare lov at både springe op og larme. Faktisk gør hun oftest det at hun gi'r gæsterne en mavepuster, for derefter at løbe hen til terrassedøren, for at lokke dem med ud at lege... :roll: Er det folk som ikke kender os så godt, bli'r Iso som regel lukket ud i køkkenet bag babygitter, indtil hun er faldet lidt ned. Er jeg nødt til at åbne døren for posten, skorstensfejer, håndværker eller lign. så bli'r hun lagt i dæk, og der bli'r hun sgu. Helt klart en træningssag, og helt klart mig der har "givet hende lov til" at te sig som en tosse når der kommer gæster... :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg træner stille og roligt en slut (slut pjatteriet eller hvad det nu er) - eller rolig kommando ind i hundene. Jeg forventer ikke den er rimelig på plads før en hvalp/unghund er i stand til at udøve den fornødne selvkontrol - måske i 9-12 måneders alderen. Det er en overordentlig rar kommando at have lært hundene i mange situationer. Alle mine hunde har kunnet dette senest i et års alderen.

 

Som med al træning starter jeg uden distraktioner. I haven leger jeg lidt med hvalpen og når jeg synes stopper jeg legen og siger "Slut" - efter dette er sagt nægter jeg at lege videre. Når/hvis den så falder ned roser jeg og giver godbidder. Når dette sidder helt fast gør jeg det med små distraktioner - og øger til større og større. Størst er at sige slut til min hund når den leger med en anden hund. Det kræver så at den andens hund ejer er med på træningen. Kan den det, kan du "slutte" din hund i de fleste relevante situationer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for jeres svar!

Det er dejligt at vide at han kommer til at blive lidt lettere når han bliver voksen. Jeg vil helt sikkert prøve at flytte hans kurv ud til døren og så kan jeg holde hans fokus med godbidder.

Det er dejligt at vide at selv når han er lidt umulig, så er han alligevel en almindelig vild unghund:rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...