Hop til indhold

Hundeejer på landet vs i byen


Amocca
 Share

Recommended Posts

Jeg bor i en lille by med ca 1000 indbyggere og er virkelig træt af hunde, der går løse. Jeg har efterhånden fundet en lille fin rute, jeg kan gå, hvor der ikke er løse hunde, men hvor er det bare træls. Jeg har også haft besøg i haven selv om den er hegnet ind, indtil jeg fik en 2 m høj låge i stedet for den gamle på 1,2 m.

 

De fleste hunde her ligner sjov nok også noget sort lab-blandings noget. :-) Især en sort lab/boxer blanding har jeg tidligere haft besøg af tit, inden de afleverede den til et internat. Den sprang over lågen og hvis havedøren stod åben skulle den lige ind og lette ben op ad spisebordet....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg så forøvrigt en løs, ikke indhegnet hund i dag, egentlig er det faktisk tredje gang, med 3 forskellige hunde, at jeg oplever det, men ingen af gangene har det skabt problmer, så det tæller jo ikke rigtig :-) Selvom jeg nok må indrømme at jeg blev lidt bekymret i dag, for hid til, har jeg ikke set den gå løs i deres uindhegnede have, jeg så den nogle gange i sommers ligge på deres hævede terrasse, men så var der sat et stykke hegn foran nedgangen fra terrassen, så da den lige pludselig i dag, da vi var på vej hjem fra gåtur, sad alene foran deres hoveddør og kiggede, blev jeg squ godt nok lidt nervøs for om den ville prøve at følge efter os hjem, for det ville nemlig betyde at den ville løbe over vejen, men det gjorde den heldigvis ikke, den blev lige så fint siddende og fulgte os bare med øjnene hele vejen, og mine hunde opdagede den heldigvis ikke, ellers kan det godt være at i hvert fald Joya måske havde haft lidt at sige til den :oops::rolleyes:

 

-at jeg så ikke skulle nyde noget af at have min hund til at sidde uden opsyn foran hoveddøren 5 meter fra vejen, det er så en anden sag.. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg så forøvrigt en løs, ikke indhegnet hund i dag, egentlig er det faktisk tredje gang, med 3 forskellige hunde, at jeg oplever det, men ingen af gangene har det skabt problmer, så det tæller jo ikke rigtig :-) Selvom jeg nok må indrømme at jeg blev lidt bekymret i dag, for hid til, har jeg ikke set den gå løs i deres uindhegnede have, jeg så den nogle gange i sommers ligge på deres hævede terrasse, men så var der sat et stykke hegn foran nedgangen fra terrassen, så da den lige pludselig i dag, da vi var på vej hjem fra gåtur, sad alene foran deres hoveddør og kiggede, blev jeg squ godt nok lidt nervøs for om den ville prøve at følge efter os hjem, for det ville nemlig betyde at den ville løbe over vejen, men det gjorde den heldigvis ikke, den blev lige så fint siddende og fulgte os bare med øjnene hele vejen, og mine hunde opdagede den heldigvis ikke, ellers kan det godt være at i hvert fald Joya måske havde haft lidt at sige til den :oops::rolleyes:

 

-at jeg så ikke skulle nyde noget af at have min hund til at sidde uden opsyn foran hoveddøren 5 meter fra vejen, det er så en anden sag.. ;-)

 

Jeg fatter heller ikke de der hunde der bare går løs på matriklen..??!! Der er sgu endda en inde i Søndersø, som alligevel er en rigtig by! Huset ligger ud til en befærdet vej, og hunden ligger/står i indkørslen, lige ud til fortovet. Jeg får hjertet i halsen hver gang jeg kører forbi.

 

Vores grund er jo ikke hegnet ind. Dvs. den er hegnet ind det meste af vejen rundt, men ikke i indkørslen. Og pigerne er rigtig meget uden opsyn i haven. Ingen af dem løber ud, kun hvis det lige er for hurtigt at hilse på nogle af deres venner der går forbi (og som stopper op for at hilse på hundene). Hvis de er løbet ud, løber de hurtigt ind igen. Vores indkørsel slutter så for enden af en lukket vej, men der er kun ca. 50 meter ud til Randersvej, som er meget trafikeret.

 

 

Generelt tror jeg at vores lille landsby er meget harmonisk. Hundeejerne respekterer som udgangspunkt hinanden, og der er vist kun en enkelt eller to som har lidt svært ved at forstå at det ikke er så hensigtsmæssigt at deres hunde går uden snor (den ene æder konsekvent andre hunde, den anden æder høns). Men det er længe siden der har været problemer med dem, så det kan være at de har strammet lidt op:-)

 

Og de folk der kommer udenbys fra for at lufte hunde i vores skov, er super godt opdragede! Sidst jeg mødte en løs hund som kom tonsende med kænguruhop for at hilse på pigerne (en glad ung lab), var ejeren ved at dø af skam, og undskyldte til hun var blå i hovedet:lol: Jeg er så også så heldig, at ingen af pigerne nogensinde har haft en dårlig oplevelse med andre hunde, og Bella er meget klar i mælet når hun siger fra. Og når hun endelig siger fra, er det som om folk ret hurtigt får styr på deres kræ. Det er åbenbart den reaktion en schæfer på 36 kg giver:-) Dorit gemmer sig bare altid bag Bella, og ved at hun klarer ærterne for hende:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er svært at forklare, om jeg bor i en by eller på landet. Her er to supermarkeder, en lille og en lidt større, en frisør, en kiosk og en pizzamand samt en enkelt café.

 

Der er mange mennesker i dagtimerne, fordi Roskilde Uni. ligger her, men ellers er her rimelig dødt. Omringet af marker og vi har en skov, m.m.

 

Om 10-20 år er det nok en større universitetsby og de bygger også på livet løs. Som det er lige nu, kan Taiki og jeg gå en tur på 20- minutter og komme til enden på vejen, hvor asfalten bare stopper midt i det hele. Bum.

 

Jeg oplever, at folk har styr på deres hunde - er de løse, er der styr på dem - så det er super dejligt.

 

Før boede vi på Nørrebro, og der var ikke styr på en skid.

Når vi besøger min kæreste i Brønshøj, er det samme billede trods to store naturområder omkring moserne.

 

Jeg bliver her i Midtsjælland, skal ikke tilbage til KBH.

Link til indlæg
Del på andre sites

PS. Jeg har ikke problemer med andres løse hunde, fordi jeg efterhånden er kendt som en sur, måske lettere farlig, dum k.lling, der råber og ter sig, hvis folk ikke kalder hundene til sig, så selvom det snart er et år siden jeg flyttede, så når folk på f.eks. Nørrebro ser mig og Taiki, kalder de hunden til sig --- de skal ikke nyde noget. Hahaha. :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bor på landet i en lille by med 10-15 huse. Der løber rigtig mange løse hunde rundt herude som ejerne ikke har styr på. Jeg må indrømme, at det betyder at jeg ikke er særlig glad for at bo her mere. Ligesom Umulia gør det, at jeg føler mig ret fanget og bruger en del tid på at tænke på, hvor jeg kan gå med hundene og hvornår, for at undgå mest muligt at blive generet af løse hunde der ikke hører efter. Jeg nyder ikke gåturene med hundene mere på samme måde som jeg gør før.

 

Det gør det så heller ikke bedre at 3 af de løse hunde tilhører naboen, så de er svære at undgå. Havde vi ikke et hegn rundt om vores have, så ville de gå rundt der også. De kommer i forvejen løbende hen til vores hegn og vores altan og knurrer og viser tænder af vores hunde.

 

Vandt vi i lotto, så flyttede vi meget langt ud på landet, hvor der slet ikke er nogen naboer...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det virker klart som om der er en sammemhæng mellem de løse hunde i landlige omgivelser og så den udtalelse mange hunde ejere har i netop disse bolig former- vi bor på landet og har så stor en grund at vi ikke kan hegne ind, så hunden skal lære at blive hjemme.

 

Og så er det bare at de har glemt at de stadig har naboer tæt på, folk der går forbi deres hus og trafik tæt på.

 

Jeg har oplevet det samme som mange af jer andre.

Da jeg boede i en flække med 5 huse i et sving var vi voldsomt generet af løse hunde. Og da jeg boede ned til stranden var det også alt for tit der var hunde uden kontrol. Dog ikke ud fra deres huse, men mere på selve stranden eller gæste hunde der var stukket af.

 

Så flyttede vi her til en større men stadig mindre by. Her bor vel omkring 4000 .

Her er fantastisk! Jeg tror kun det er en gang hvert halve år vi kommer i kampolage med en løs hund og så er det oftest på et af de grønne arealer hvor hunde må løbe fri. Ellers er det flexi line land .

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle

Jeg har boet mange steder. Både i byer og i udkantsbyer og helt ude på landet.

 

Det væreste sted jeg boede og jeg boede der kun et halvt år, var langt ude på landet. Der havde jeg Teitur. Der var INGEN steder han kunne løbe løs. Der var kun små veje, hvor folk kørte alt for stærkt og hvor det var lettere livsfarligt at lufte hund. og så var der marker over alt.og man måtte under ingen omstændigheder lufte hund på dem, hverken for bondemanden eller jægeren. Og det var så det. Løse hunde var ikke rigtig noget problem. Men det var nok snarere fordi at MIN hund ikke var noget problem, han var jo ligeglad med at andre hunde kom hen og hilste, han ignorere dem bare. Med min hund som jeg har nu, ville det være et problem og er et problem. og jeg har aldrig haft hunhunde i løbetid, så det er ikke et problem, heldigvis.

Vi var lykkelige da vi flyttede ind til Grenå midtby, der var skønne park områder, ingen sure jæger eller landmand der ejede det hele, man kunne gå mange kilometer langs åen, der var store plantager, strand i nærheden og sidenhen en hundeskov.

 

Nu bor jeg med Tjaldur i en mindre by og jeg oplever sjælden problemer med løse hunde, jo der er en i ny og næ, men ikke noget særligt.

 

Men min mor bor på en gård og alle hundene i omegen, er sådan nogen hunde der aldrig bliver luftet og som lufter sig selv. Der er bla en springer spaniel der altid holder fest på markene med sig selv. Den er tit langt væk hjemmefra.Så er der en gravhund der er møgtræls, da den altid løber efter , hvis man cykler forbi, den bider efter ens ben. Så er der rotweileren lige over for gården, den laver hellere ikke andet end at stikke af. Den bliver hellere aldrig luftet. Alle er hanhunde og det er min også, så igen er der ikke noget problem med løbetid. Min mor har en kæmpe grund, men min hund kan ikke være løs på den, der er alt alt for meget vildt. Han stikker bare af. Så han er altid bare ude i den lille have og så går vi tur i snor på gruden. Går aldrig på vejene med ham når vi besøger hende, det er livsfarligt, det er små landeveje, op og ned af bakke og skarpe sving, for ca 7 år siden, var der en mor med en barnevogn der blev kørt ihjel. Folk kørere gerne 80-100 km i timen på de veje og tør ikke gå tur der.

Markene rundt omkring ejes af naboen og vi må gerne gå på den når der er stubmark, men det er der jo kun ca 3-4 uger om året, resten af tiden kan man ikke gå på markerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...