Hop til indhold

Skånekost allergihund?


Sitto
 Share

Recommended Posts

Vi er så "heldige" at være ramt af mavevirus herhjemme for tiden - først Liva, så Camy - de virker til at være nogenlunde på toppen igen. Nu er det så Ayos tur - endda med blod og slim i afføringen. :( Så jeg lavede skånekost igår iform af udkogte ris og gulerødder, samt noget havregrød - og så har vi købt lidt dåsemad til at blande i. Samt Zoolac. Ayo fik skånekost til aftensmad igår, og morgenmad idag - og ja det kan Ayo så ikke tåle! Det må enten være risene eller havregrøden der er problemet.

 

Men vil rå kallun være ok at give hende bare, og så Zoolac? De er jo vant til at få kallun, i og med at de bliver råfodret, og det er umiddelbart lige det jeg tænker er nemmest for maven at arbejde med.

 

Hun er meget påvirket af sin allergi når hun får noget hun ikke kan tåle - det går lige i hendes poter og er meget (!) generende for hende. Så jeg vil ikke til at eksperimentere yderligere med om det er risene eller havregrøden der er problemet - synes det er nok hun har dårlig mave, så det er sgu synd vi lige har fået kickstartet hendes allergi oveni også! :damn: Så jeg ville helst give hende noget jeg ved hun kan tåle - og det ved vi med lammekallunen.

 

Hvad siger i, er det ok som skånekost i mangel af bedre??

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om det kan bruges af jer eller om det relevant, men jeg ved Echawa fik sådan noget slim (æggehvide-ish agtigt) dengang jeg prøvede med udkogte ris og xxxx som skånemad. Det hjalp ikke en fis men fortsatte. Fik et råd om at prøve at give torskerogn uden noget andet, måske med lidt vand i, hvis han ikke fik drukket ordentligt, og så bare lidt ad gangen igennem dagen.

 

Afhægig om det bare er tyndskid eller også opkast så doserer jeg forskelligt men det er altid det der virker for ham.

 

 

Håber tøserne får det bedre :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Misja er multi-allergiker nu på 7-8' år og har bla. gluten og lagermideallergier - relevante i forbindelse med skåne kost.

 

Det jeg gør er at jeg giver hende ris, men de er skyllet og skyllet og skyllet indtil vandet ser fuldkommen rent ud..

 

1 - Jeg putter en stor portion ris i en stor alm. si og så en frem med stor skål

2 - Så putter jeg si med ris i skålen, fylder skålen med koldt vand, ælter lidt rundt med ris og hælder så vandet fra under rindene koldt vand så urenheder ikke bliver på risene..

3 - ..og så igen og igen og igen indtil vandet ser helt rent ud.

 

Først derefter koger jeg det og som i, udkoger jeg risene. Som regel laver jeg til 2-3 dage på en gang og putter det jeg ikke skal bruge i køleskabet.

 

Som smag bruger jeg udkogt kylling, det er fedtfattigt og de fleste hunde kan både lide det og tåle det. - Det blander jeg i risene med det samme, så det kan tage smag.

 

Når jeg så skal bruge en portion er den jo is kold, jeg tager derfor hvad jeg skal bruge, putter det i madskålen og koger en sjat vand som jeg hælder over, bum, så er maden tempereret igen og risene ikke hårde og klumpet.

 

Alternativt bruger jeg kogt torsk eller anden billig torske kød, det er også fedtfattigt og de fleste hunde kan tåle det. en enkelt dag eller to, kan jeg bruge fiskeboller fra dåse eller tun i vand. Tun må dog helst ikke gives i mange dage pga. tungmetaller.

 

Jeg håber du kan få lidt inspiration, ellers skriv igen og god bedring med vuffen :bighug:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil slet ikke eksperimentere med andet i form af kartofler, rodfrugter el.lign. for det kan lige så vel være hun ikke tåler dét. Og kogt kylling er også udelukket, damen kan heller ikke tåle fjerkræ. Så derfor er mit absolut bedste bud på skånekost rå lammekallun (evt. med revet gulerødder som Anne skriver, for det ved jeg også at hun kan tåle) - så skulle bare lige høre om ikke det ville være ok, eller om I ville råbe i kor at det ikke dur som skånekost! :blink: Men tak for forslagene :bighug:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan man skylle lagermider væk?

 

Min dalmatiner måtte slet ikke få ris - ikke på grund af lagermider men på grund af selve risen. Til gengæld kunne han godt tåle lidt foder ris - altså ris flager beregnet til hunde - det fik han et par gange i ugen - men ellers fik han pasta og kartoffel. Jeg tror ikke man fuldstændig kan vaske risen "ren" - ved godt spørgsmålet ikke var henvendt til mig :mrgreen: - Pasta er i øvrigt et fremragende foder middel til hunde - det fleste hunde tåler det godt. Mine beagler får af og til pasta.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min dalmatiner måtte slet ikke få ris - ikke på grund af lagermider men på grund af selve risen. Til gengæld kunne han godt tåle lidt foder ris - altså ris flager beregnet til hunde - det fik han et par gange i ugen - men ellers fik han pasta og kartoffel. Jeg tror ikke man fuldstændig kan vaske risen "ren" - ved godt spørgsmålet ikke var henvendt til mig :mrgreen: - Pasta er i øvrigt et fremragende foder middel til hunde - det fleste hunde tåler det godt. Mine beagler får af og til pasta.

Det kan Misja så slet ikke tåle som allergi hund, der er både gluten OG lagermider i :skraek:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...