Hop til indhold

Struktur fascist....


PBC
 Share

Recommended Posts

Her er lidt om hundes behov for søvn... https://adferdstrening.wordpress.com/2012/02/12/hundenes-sovn-og-sovnbehov/

 

Flipsedyret er total struktur-fascist, men han er også meget nem at stresse og kører op, morgen og formiddag er han dog meget fleksibel selv med morgenmaden, men når vi når spisetid ved 16-tiden så skal det bare være, det samme med den lange tur bagefter :mrgreen:

Han elsker at sove, han går selv i seng ved 22-23tiden og putter under dynen og kan snildt sove til langt op af formiddagen :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Puha.... Struktur..... Det eksistere bare ikke i vores hjem.

 

.......

 

Når jeg får hvalp, så planlægger jeg naturligvis efter det og den får en fast struktur fra starten, som så langsomt begynder at blive mere glidende, efterhånden som hunden kan kapere det.

Men har aldrig oplevet det som et problem, at to hverdage sjældent ligner hinanden.

 

Har min egen lille hypotese om, at det handler meget om hvad vi som mennesker selv trives med og det vi udstråler til hundene.

Mine hunde er slet ikke i tvivl om, at nu er det slap-af-søndag og der ikke kommer til at ske en skid hele dagen og så lægger de sig bare. Ligesom de udmærket ved, at i dag så skal der ske noget og det kan betale sig at følge med.

De kan endda skelne mellem, at der skal ske noget for dem og at vi skal lave noget i hjemmet f.eks bygge om osv.

Så jeg tror det handler meget om de signaler vi giver til hundene om hvad der skal ske og det lure de lynhurtigt.

 

:5up:

 

det vil være løgn at sige, at vi ikke har en form for struktur herhjemme. Det er nødvendigt med mindre børn, børnehave og skole.

 

I hverdagene står vi op ml 5.30 og 6. Men hunden gør altså ikke :lol: han bliver liggende, til vi går ud af døren (eller efter vi har fået høns, går han med ud pg åbner for dem, og går så ind i seng igen til vi alle går et sted ml 6.30 og 7.45)

 

Men hvor mange ture, hvor lange, med hvem, hvor henne, fodring, træning og alt er komplet flydende. Især fodring. Jeg gider nemlig ikke en hund, der vækker mig til 5.30 i weekenderne for at få mad. Been there, done that :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

når jeg skal lufte er det kl 0600 og kl 1515 og mad efter gåturen - jeg vil helst lufte i dagslys, da der så er mange flere "gåtursmuligheder" så derfor så tidlig eftermiddagstur - jeg kan selv bestemme møde- og gåhjemtid på arbejde men foretrækker at se noget lys om eftermiddagen, så derfor møder jeg tit kl 7.

 

når manden arbejder hjemme luftes der vel kl 08 og ca kl 15 - sommetider går de 2 timer og andre gange bare "rundt om blokken" hvis det står ned i stænger....

 

kræet får sommetider en tidlig aftentur, men faktisk falder hun i søvn kl 18 og sover til kl 07 - manglen på lys formoder jeg :-)

 

mht mad foregår det ude på græsplænen både morgen og aften, men mange eftermiddage får hun et ben eller en kong udenfor så den rigtige aftensmad er vel kl 18

 

skal vi træne får hun ikke mad før træningen og er selvfølgelig ved at DØØØØØØ af sult men det er hun jo egentlig altid mere eller mindre ....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har rimelig faste tidspunkter for fodring og gåture i pensionen, mine egne hunde er det lidt mere flydende med:)

i pensionen luftes der første gang kl 6 ca og der fodres omkring kl 7.30, så luftes der igen og så er der pause i pensionen, her fodres mine egne hunde for det meste;) formiddagen går med leg og gåture med alle hunde på skift og sammen for dem der kan, middagspause helst 2 timer;) så går det løs igen med leg og ture, aften fodring omkring kl 18 luftning og så er der ro i pensionen og mine egne hunde får gerne lidt mad når vi selv spiser;) vi lufter nat omkring kl 21.30- 22.00

i pensionen syntes jeg det giver mere ro at have faste rutiner, mine egne hunde er nødt til at blive stoppet ind i pauser m.m nogen gange er der gæster som kan gå sammen med mine, andre gange er de inde meget af dagen;) pauser tilbringer jeg altid med mine egne hunde;)

Link til indlæg
Del på andre sites

struktureret mener jeg ikke vores hverdag er. Vi har nogle rutiner, vaner, ritualer eller hvad man vælger at kalde det. Da jeg er aftenvagt, går vi oftest en lang morgentur. Turen kan vare lige fra 1 time til 2 timer. Vi laver altid et eller andet på turene. Det variere fra dag til dag, hvad vi lige finder på. Men en ting er sikker, det er at turene næsten altid bliver længere end jeg havde planlagt. Hjemme igen spiser vi morgenmad. Så laver jeg måske lidt herhjemme og hundene hviler sig eller jeg tager en mormor sammen med hundene hvis jeg skal i aftenvagt.

De dage jeg har fri, da er det også mig der går med hundene om eftermiddagen. Det er en tur på en 1/2 - 1 time. Manden går eftermiddagsturen de aftener jeg er på arbejde. Når jeg kommer hjem, gpr jeg en lille aftentur med hundene. Ja det gør jeg faktisk hver aften.

 

Victor går meget op i, at spisetiderne foregår inden for bestemte tider. Særlig aftensmaden. Jeg syntes ikke selv, at det er noget jeg har vænnet ham til. Vi har problemet hver gang urene stilles tilbage. Så rykker vi tidspunktet langsom, så det til sidst passer med, at de ikke får deres aftens mad sidst på eftermiddagen.

 

Mine hunde er udemærket klar over om jeg har fri eller om jeg skal på arbejde. De eftermiddage jeg skal på arbejde er de klar over, at de ikke skal med. Har jeg fri, er de klar til at komme med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er en vis struktur over vores hverdag, dog er det eneste der er fastlagt på klokkeslet, spisetider. I hverdagen står jeg op kl.5.30 og gør mig færdig, så ind og vække mand og hunde - kl. 6 får de deres morgenmad og herefter går de i haven. Pga Livas mave ikke kan klare at gå uden mad, så må der ikke gå mere end 12 timer mellem måltiderne - så i hverdagene får de så også aftensmad kl. 18.

 

Ellers har jeg arbejdstider (indtil videre) hvor jeg har fri på forskelligt tidspunkt hver dag - så jeg er aldrig hjemme til samme tid hverdag. Men de ved så at når jeg kommer hjem, så skal vi på tur. De ved godt at selvom Michael kommer hjem først, så er det ikke lig med gåtur - det er først når jeg er hjemme.

 

I forårs/sommerperioden går Ayo meget højt op i at vi går en lille aftentur kl. 21. Efterårsperioden med gråt og vådt vejr, not so much. Så vil madammen sgu hellere ligge og fede den i sofaen om aftenen :lol:

 

I weekenderne plejer vi at stå op omkring kl. 8. Her vækkes vi ikke af hundene kl. 6 fordi de vil have mad. De sover bare, indtil vi røre på os. Om fredagen får de så som regel en gulerod tæt på sengetid, så Livas mave ikke går tom af at morgenmaden forskydes med 2 timer ifht i hverdagene.

 

I weekenden forventer de ikke aktivitet på et bestemt tidspunkt - de er meget afslappede og kan sagtens se på os om vi bare slapper af eller om det er nu vi skal ud på tur. Så dét er der ingen faste tider for i weekenden - nogle gange går vi den lange tur i skoven om formiddagen, nogle gange først om eftermiddagen. Det er lidt som vejret er til og hvad vi ellers lige skal have ordnet herhjemme mm. De tager det som det kommer.

Link til indlæg
Del på andre sites

vi har.. en form for struktur... men ikke låst

 

jeg går hjemme... så maser af fri tid og sammen tid

 

op normalt ved 8 tiden... men nogle gange senere.... så går vi en morgen tur og hun får mad på plænen, enten hjemme eller på legepladsen.. eller et andet sted på turen... turen er alt fra 10 minutter (æv det vådt og blæser - ingen af os kan lide det) til næsten 1 time....

så hygger vi hjemme, eller jeg tager afsted til hvad jeg måske skal den dag.

i løbet af dagen går vi 1-2 ture... evt. ned at handle...

spise mellem 17 og 21

nat tur mellem kl 22 og 24 (oftest tidligt... men er der lige noget godt i tv så flexer vi)

sove

 

hun er så altid med mig hvis det er muligt....

maden er fordelt som ca. 50% kræver jeg noget af hende for - opgaver, trænning, legetøj, søg på græs ectra. De sidste 50% får hun som aftens mad i skålen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...