Hop til indhold

Hvalps adfærd overfor voksen hund.


Frandsen
 Share

Recommended Posts

Jeg har en shih tzu på næsten 7 år - Sophie :hjerte:

 

Efter at vi for 2 år siden har måttet aflive hendes "søster" er hun blevet mere og mere indadvendt, passiv og virkede næsten deprimeret.

 

Vi har nu købt en hvalp - Trunte både fordi vi gerne ville have en hvalp mere - men også fordi vi håbede, at det ville live Sophie.

 

Den nye hvalp er 10 uger, moderen er pekingeser/papillon og faderen er chihuahua.

 

Den første uge var Sophie overhovedet ikke interesseret i Trunte :???:, selvom Trunte gjorde hvad hun kunne for at få kontakt med Sophie.

 

Men pludselig blev Sophie opmærksom på Trunte, og begyndte at lege med hende. Og nu skal jeg love for der er kommet liv i huset. Faktisk har Trunte så meget gå-på-mod, at hun tilsyneladende slet ikke kan stoppe legen igen. :vuf:

 

Hun rykker Sophie i halen, bider hende i skægget og i ørerne - og kommer farende fra den anden ende af stuen, for at løbe ind i siden på Sophie - gang på gang på gang ........

 

Nogle gange bliver det for meget for Sophie, som så giver hende et nap, så hun hyler - men det får hende ikke til at holde op - tværtimod er det ligesom om det hidser hende op, så hun bare fortsætter med fornyet energi.

 

Ind imellem synes jeg det ser noget alvorligt ud - for Trunte tumler jo hen over gulvet, når Sophie skubber til hende. Og sommetider gør Sophie også af hende - ligesom for at sige, at nu er det nok.

 

Jeg kan ikke rigtig finde ud af, om det er "for meget" eller om jeg bare skal lade dem selv finde ud af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

For det første, hvor er det dejligt at Sofie er livet op. For det andet, så er det helt normalt at hyper hvalpen lader det gå ud over den anden hund. Var denne der ikke, gik det ud over jer;-)

 

Lad den gamle have et sted at søge hen når hun ikke gider mere. For eksempel op i en sofa hvor den lille ikke kan nå. Og så fjerner du trunte når der er sagt tydeligt nej fra Sofie.

 

Så kan du selv lege med hvalpen eller du kan sætte gitter i mellem dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det minder mig om dengang vi havde en voksen Norsk Elghund Freje og min bror havde 2 hvalpe/unghunde Chow Chower. Når de kom på besøg stillede vi et have bord i hjørnet, så hoppede Freja derop, når hun ikke gad at lege mere. min bror havde ikke lært sine hunde at stoppe legen.

 

Det ville være bedst hvis hundene selv kunne finde ud af det for på sigt er det jo sådan det helst skal være, men i dette tilfælde kan det lyde som om at det kræver lidt hjælp fra jeg.

 

Jeg ville dog, i første omgang, prøve at klare det uden gitter, men med afledning og indgriben. Selv en lille hvalp bør kunne forstå at "nu er legen slut". Jeg bruger en slut kommando. Både i forhold til hunde der leger indbyrdes og hvis jeg leger med dem. Slut, betyder at legen med hinanden skal slutte. Har nogen lyst til at lege videre med en klud eller ruskedusk, så er det ok.

 

Dette er lykkedes med de sidste 4 hvalpe jeg har fået (FT Spaniels), hvor jeg har også har haft voksne hunde i huset, men der er jo forskel på hvalpe og på hunde, så du må prøve dig frem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Glædelig hvalp

Herligt for Sofie og jer :-D

 

Medmindre Sofie tydeligt viser ubehag, ikke er rask og ikke kan flytte sig fra situationen, ville jeg lade hende klare det selv. Dette sagt med det forbehold at jeg ikke har set situationen.

 

"Snothvalpen" skal lære at respektere Sofie og lære bidhæmning og det klarer Sofie selv bedst. Den dag hun bliver rigtig vred, skal hun nok give ordentlig besked

Risikoen ved at blande sig er at Trunte, når hun bliver kønsmoden, tager en rigtig dyst med Sofie fordi hun ikke er blevet sat "på plads" af hende gennem opvæksten og så er det for alvor.

 

Det er jo gennem legen at voksne hunde opdrager hvalpene og lærer dem hvor grænsen går. Hvis en hvalp ikke lærer dette, kan den blive en "møgkøter" overfor andre hunde når den bliver voksen.

Hvis ikke voksne hunde lod hvalpene gå langt, ville hvalpene ikke få selvtillid til at turde finde grænserne :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak til alle for mange inspirerende svar.

 

Sophie kan sagtens komme væk. Hun hopper op i sofaen, hvor den lille ikke kan nå. Og hun hopper op på skødet af sin 'far' - og disse ting har hun altid har gjort, også før Trunte kom.

 

Jeg kan jo også se, at det sommetider er Sophie selv, der begynder med legen. Jeg synes bare legen er blevet lidt vildere, og Trunte giver nogle 'av-piv' - tror jeg - mere end i starten. MEN jeg kan også se, at Trunte er provokerende eller grænseprøvende - i en større grad end i starten.

 

Grunden til at jeg kom i tvivl, var det at selvom Sophie tilsyneladende siger - nu gider jeg ikke mere - så fortsætter Trunte - hun går helt i selvsving - på den måde, at hun drøner rundt i stuen omkring bordet - og så farer hun ind i Sophie med '100 i timen'.

 

Så der er vel heller ikke noget at sige til, hvis Sophie siger fra. Og det er jo rigtigt, at hvis hun absolut ikke gider mere, så kan hun jo hoppe i sofaen, hvor hendes elskede sovebamse som regel ligger. Hun må nemlig gerne være i sofaen, og ligger der ofte.

 

Så jeg tror jeg lader dem prøve at finde ud af det lidt endnu - selv. Og så tager jeg Trunte væk, hvis jeg synes det bliver for slemt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak til alle for mange inspirerende svar.

 

Sophie kan sagtens komme væk. Hun hopper op i sofaen, hvor den lille ikke kan nå. Og hun hopper op på skødet af sin 'far' - og disse ting har hun altid har gjort, også før Trunte kom.

 

Jeg kan jo også se, at det sommetider er Sophie selv, der begynder med legen. Jeg synes bare legen er blevet lidt vildere, og Trunte giver nogle 'av-piv' - tror jeg - mere end i starten. MEN jeg kan også se, at Trunte er provokerende eller grænseprøvende - i en større grad end i starten.

 

Grunden til at jeg kom i tvivl, var det at selvom Sophie tilsyneladende siger - nu gider jeg ikke mere - så fortsætter Trunte - hun går helt i selvsving - på den måde, at hun drøner rundt i stuen omkring bordet - og så farer hun ind i Sophie med '100 i timen'.

 

Så der er vel heller ikke noget at sige til, hvis Sophie siger fra. Og det er jo rigtigt, at hvis hun absolut ikke gider mere, så kan hun jo hoppe i sofaen, hvor hendes elskede sovebamse som regel ligger. Hun må nemlig gerne være i sofaen, og ligger der ofte.

 

Så jeg tror jeg lader dem prøve at finde ud af det lidt endnu - selv. Og så tager jeg Trunte væk, hvis jeg synes det bliver for slemt.

 

Vi har haft samme udfordring. Der hvor jeg greb ind, var når jeg kunne se at den store ikke kunne få sagt ordentligt fra, men bestemt ikke gad legen mere. Det lyder meget til at være samme situation som hos jer, hvor den store kan søge væk, og hvor den lille nogle gange kammer over af glæde og ballade.

 

Jeg gjorde det, at når den lille blev FOR vild, fik hun en bestemt snor på (som kun bliver brugt til dette formål) og først sluppet når hun var faldet ned igen. Jeg prøvede med at tage hende op i skødet, men så eksploderede hun i et anfald, det ville gøre en tasmansk djævel misundelig:roll: Det med snoren fungerede ret godt, og i dag hvor hun efterhånden er 10 mdr., har vi af og til brug for at vise hende snoren - bare synet eller lyden af den får hende til at falde ned:-)

 

Så fortsæt som i gør, men støt Sophie når hun ikke selv helt har lyst til at sige fra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak til alle for mange inspirerende svar.

 

Sophie kan sagtens komme væk. Hun hopper op i sofaen, hvor den lille ikke kan nå. Og hun hopper op på skødet af sin 'far' - og disse ting har hun altid har gjort, også før Trunte kom.

 

Jeg kan jo også se, at det sommetider er Sophie selv, der begynder med legen. Jeg synes bare legen er blevet lidt vildere, og Trunte giver nogle 'av-piv' - tror jeg - mere end i starten. MEN jeg kan også se, at Trunte er provokerende eller grænseprøvende - i en større grad end i starten.

 

Grunden til at jeg kom i tvivl, var det at selvom Sophie tilsyneladende siger - nu gider jeg ikke mere - så fortsætter Trunte - hun går helt i selvsving - på den måde, at hun drøner rundt i stuen omkring bordet - og så farer hun ind i Sophie med '100 i timen'.

 

Så der er vel heller ikke noget at sige til, hvis Sophie siger fra. Og det er jo rigtigt, at hvis hun absolut ikke gider mere, så kan hun jo hoppe i sofaen, hvor hendes elskede sovebamse som regel ligger. Hun må nemlig gerne være i sofaen, og ligger der ofte.

 

Så jeg tror jeg lader dem prøve at finde ud af det lidt endnu - selv. Og så tager jeg Trunte væk, hvis jeg synes det bliver for slemt.

 

Tag kun Trunten væk hvis SOPHIE synes det bliver for slemt. Der er stor forskel på resultatet

 

Når Trunte fortsætter efter en irettesættelse er det som at sige "åh, kom nu, vi skal lege" og for at se hvor langt hun kan gå overfor Sophie. Ved at stoppe hende viser I kun hvor langt hun kan gå ift. jer og det har intet med Sophie at gøre. Som hvis far siger til barnet "tal pænt til mor". Hvis mor ikke selv kan sætte sig i respekt, kan det være lige meget hvad far siger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har haft samme udfordring. Der hvor jeg greb ind, var når jeg kunne se at den store ikke kunne få sagt ordentligt fra, men bestemt ikke gad legen mere. Det lyder meget til at være samme situation som hos jer, hvor den store kan søge væk, og hvor den lille nogle gange kammer over af glæde og ballade.

 

Jeg gjorde det, at når den lille blev FOR vild, fik hun en bestemt snor på (som kun bliver brugt til dette formål) og først sluppet når hun var faldet ned igen. Jeg prøvede med at tage hende op i skødet, men så eksploderede hun i et anfald, det ville gøre en tasmansk djævel misundelig:roll: Det med snoren fungerede ret godt, og i dag hvor hun efterhånden er 10 mdr., har vi af og til brug for at vise hende snoren - bare synet eller lyden af den får hende til at falde ned:-)

 

Så fortsæt som i gør, men støt Sophie når hun ikke selv helt har lyst til at sige fra.

 

Jeg har fundet en snor, som jeg vil prøve at bruge, som du skriver.

 

I dag var jeg netop ude for det, som du skriver - at jeg tog Trunte op, fordi jeg kunne se, at nu blev det for meget for Sophie - og hun blev faktisk lidt hård ved Trunte.

Jeg tog Trunte på skødet, og der kom den Tasmanske djævel frem - som du omtalte - hun eksploderede helt - vred og vendte sig og gjorde faktisk udfald mod mit ansigt i frustration (lignede det).

Jeg slap hende ikke, men blev siddende og nussede hende lige så stille - vuggede hende faktisk lidt frem og tilbage (hun vejer jo kun 1,5 kg, så det er kun en håndfuld) og alligevel varede det længe inden hun faldt til ro.

 

Men nu har jeg fundet snoren, og vil prøve det næste gang hun kører op.

 

På alle andre tidspunkter er hun jo så sød, dejlig, kærlig, sjov og hvad man ellers kan tænke på i forbindelse med sådan en lille hvalp

Link til indlæg
Del på andre sites

Tag kun Trunten væk hvis SOPHIE synes det bliver for slemt. Der er stor forskel på resultatet

 

Når Trunte fortsætter efter en irettesættelse er det som at sige "åh, kom nu, vi skal lege" og for at se hvor langt hun kan gå overfor Sophie. Ved at stoppe hende viser I kun hvor langt hun kan gå ift. jer og det har intet med Sophie at gøre. Som hvis far siger til barnet "tal pænt til mor". Hvis mor ikke selv kan sætte sig i respekt, kan det være lige meget hvad far siger.

 

Jeg tager kun Trunte væk, når jeg synes Sophie går rigtig hårdt til Trunte - hvor Trunte bliver sat så hårdt på plads, at hun virkelig piber rigtig meget - og gisper og hoster fordi Sophie tilsyneladende tager fat i hendes hals eller brystet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tager kun Trunte væk, når jeg synes Sophie går rigtig hårdt til Trunte - hvor Trunte bliver sat så hårdt på plads, at hun virkelig piber rigtig meget - og gisper og hoster fordi Sophie tilsyneladende tager fat i hendes hals eller brystet.

 

Hvis du ikke tager Trunte væk, hvordan reagerer hun så efterfølgende på det du beskriver her?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis ikke jeg fjerner Trunte, så bliver hun ved og ved med at hoppe på Sophie, rykke hende i halen, i ørerne og skægget - dvs hun stopper IKKE selvom Sophie sætter hende ret hårdt på plads.

 

Så selvom hun piber ret så meget, starter hun forfra med det samme? Hvis det er sådan det er skal hun nok "have en ridse" af Sophie før hun fatter det.

Hunde bider hinanden langt hårdere end de bider i os, små måske er dine grænser for hvad der er hårdt ikke de samme som Sophies, men det er dig som kan se det og måske er det rigtige at fjerne Trunten..

 

Har du noget video af det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Så selvom hun piber ret så meget, starter hun forfra med det samme? Hvis det er sådan det er skal hun nok "have en ridse" af Sophie før hun fatter det.

Hunde bider hinanden langt hårdere end de bider i os, små måske er dine grænser for hvad der er hårdt ikke de samme som Sophies, men det er dig som kan se det og måske er det rigtige at fjerne Trunten..

 

Har du noget video af det?

 

det lykkedes ikke lige nu

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har et videoklip på mit skrivebord - og i stifinder - men jeg kan simpelthen ikke få det lagt ind. Jeg har for nylig fået Windows 8 og er endnu ikke så kvik til at finde ud af det.

Håber det lykkes :oops::confused:

 

Evt. kan du oploade videoen på youtube - den kan gøres privat, så det kun er folk med direkte link til videoen der har adgang til at se den (hvis du ikke bryder dig om at lægge den ud offentligt).

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...