Hop til indhold

løbetids spørgsmål


Anettesb
 Share

Recommended Posts

Hej jeg er ny her

 

Har en lille ny corgi (som er 5 år)

 

har lige overtaget hende og hun er min første hun hund... så løbetid har givet mig et par spørgsmål jeg håber nogle her vil og kan hjælpe med.

 

 

1) har læst det heder 3x 7 dage fra første blødnings dag

så når hun blødte første gang i torsdags, kan jeg så regne med at vi er sikre igen d. 13 december (så har jeg sat 23 dage) eller er der andet jeg skal kikke efter? før jeg lader hende være løs i hundeskov igen.

 

2) kan løbetide give dårlig mave når de er højløbske? mennesker kan jo få mylder mave ved menstruation (jeg ved godt det ikke er det samme men altså..) :confused:

for lille pigen fik mylder mave i går aftes.... staklen havde et uheld efter aften turen ude i køknet..... nu ser maven nogenlunde ud så hun får skåne kost

 

3) klorofyl erfaringer... har hørt de tager lugten... og købt nogle og givet efter anvisning fundet på nettet.... men så fik hun dårlig mave så jeg har ikke givet flere.

kan de være skyld i mave problemerne?

jeg købte klofyl fra apoteket (50 mg tabletter...) fik at vide der er 1 tablet pr 2 kg hund.... så skulle 13,5 kg hund give knap 7 tabletter...

men er det nu rigtigt...

 

 

 

4)

og så en sidste... hun skal jo ikke havde hvalpe... så skulle jeg lade hende sterilisere....

fordele og ulemper?

er ikke meget for en unødvendig operation (det er lidt stort at skulle i narkose)

selv har jeg intet problem med at der skal tørres lidt pletter op og hun skal være i snor alle steder... og andre begrænsninger...

hun virker heler ikke specielt ked... eller påvirket... dog ked af ikke at løbe løs.....

 

 

tak for hjælpen

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 69
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jeg lader altid gå mindst en uge efter løbetiden er slut før jeg lader dem være sammen med hanhunde og hvis hun er en af dem der lugter ekstra spændende, ville jeg vente endnu længere med at gå i hundeskoven da det let bliver en plage for alle at hun dufter spændende

 

Ja, min erfaring er at de godt kan få dårlig mave. Mine har i hvert fald begge tendensen.

 

Klorofyl har jeg aldrig givet så kender ikke noget til det

 

Og angående sterilisation så er det jo lidt et holdning spørgsmål

Jeg er blevet tilhænger på grund af sygdom forebyggelse, men jeg synes du skal snakke med din dyrlæge om fordele og ulemper.

 

Ulemper er dog primært måske en ændret pels og en forøget risiko for urin inkonsistens.

Link til indlæg
Del på andre sites

tak

 

ok så du siger vent til det 20 december med at lade hende gå løst? det bliver hun ked af

 

stakkels lille pus med ondt i maven... må bare give gode mave mad så (heldigt at hun anser den slags mad for GUF)

 

ja sterilisation skal jeg snakke med dyrelægen om... derfor stadig rart at høre fra andre om deres erfaringer.... pels kan jeg leve med... inkonsistens mere besværligt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen:-)

 

Er du på nogle af corgi fb-grupperne?:-) I så fald er vi nok stødt på hinanden før.

 

En løbetid varer typisk 3 uger. 2 uger med blødning og derefter 1 uge hvor tæven er højløbsk og parringsklar. Mens blødningen står på, er tæven typisk ikke interesseret i hanhunde (men ofte er hanhunde interesseret i tæven). Tiden hvor tæven er højløbsk, kan variere meget, så det er ikke sikkert at hun er "sikker" efter en uge. Du kan tjekke ved at klø hende lige over halen. Hvis hun vipper halen til side, er hun stadig løbsk:-)

 

Hun kan stadig dufte lækkert for hanhunde i en rum tid efter løbetiden, så kig på hvordan hannerne reagerer. Der er ingen grund til at gå i hundeskoven hvis hun er omsværmet. Det gør ikke noget godt, hverken for hende eller hannerne.

 

Min tæve havde en del maveproblemer under løbetiden, og det tilskrev jeg hormonerne. Dog vil jeg lige bemærke, at din tæve jo ikke er højløbsk:-)

 

Klorofyl kan have en effekt, men bør kun benyttes hvis i fx skal til træning eller når løbetiden er helt overstået. De fjerner ikke løbetiden, kun lidt af duften.

 

Corgier kan have meget pels. Pelsen kan tage varig skade ved neutralisering. Jeg tror at det er 50/50 om corgier ændrer pels (nogle racer er meget disponerede for pelsændringer, nogle ikke så meget). Omvendt synes jeg at der er en del som døjer med både livmoderbetændelse og kræft i racen. Jeg er klart for at sterilisere, men det er en holdningssag.

Link til indlæg
Del på andre sites

tak

nej jeg er ikke på fb, og kommer det ikke.

 

hmm jeg læste det var 7-10 dage og så højløbsk i en uges tid.... og så 1 uges tide der var knap så højløbsk... (havde 3 meget fine navne)

den med halen vil ikke virker på Jackie... hun har lagt den til side al den tid jeg har haft hende... beste klø sted i verden... sammen med maven og under kæben

 

ved godt det kun er duften... derfor skulle det jo også være i mens (af hensyn til han hund hos nabo)

 

hvordan ændre de pels? mindre.. mere...?

oh se hvis en del corgier har de problemer tæller det jo klart for en neutralision

 

tak

Link til indlæg
Del på andre sites

En anden måde at teste om løbetiden er overstået, er at lade en hanhund hilse. Ud fra hans og hendes reaktion, kan man hurtigt se det

 

Neutralisering kan give rigtig meget underuld og ændringer i dækpelsen. Hos corgier er det som regel "bare" underulden der går amok. Men når jeg ser på corgisiderne, er der mange der ikke har pelsændringer. Derfor vurderer jeg det som at det er 50/50.

 

Hvor har du fået hende fra? Jeg tænker, hvem er opdrætter? Jeg har en lille skid fra Kennel Godthaablund i Nibe:hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

hun er fra Rasseman

 

nu skal hun bare nyde livet som alene hund og prinsesse (den del har hun hurtigt fanget)

 

 

 

 

hmm underuld har hun ikke så meget af i forvejen... så det ville kun være godt med mere :lol:

 

 

som det er nu bliver det neutralisering med mindre dyrelægen direkte fraråder det..... skal dog lige gøres på et godt tidspunkt, hendes cyklus tæller vel her, det også vigtigt det et tidspunkt hvor vi kan bo hos min mor (så forår sommer) da det er et meget bedre sted at være hund efter en operation.... (hun har ingen trapper)

 

 

 

ah en han hunde test... ¨kunne låne nabo og hund når vi forbi det 13... :hmm: hvad skal vi se efter (bort set fra hans forsøg på at hoppe op)

kan også bare kikke efter om kroens hund forsøger at bryde ud :hmm: det siger de andre hun hunde ejer han plejer at prøve på

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, hvis der er noget de kan, så er det at være magelige og kræve opmærksomhed:mrgreen:

 

Du kan undersøge om i kan få hende neutraliseret med kikkertoperation. Så er det bare 2 små huller, og hun er klar igen dagen efter. hun skal helst steriliseres 2-3 måneder efter endt løbetid, så forår/sommer kan nok ikke helt lade sig gøre. Dog kan det være at det ikke gør så meget når det er kikkert, da det primært er pga. blødningsrisikoen at de ikke opererer i forbindelse med løbetid.

 

I skal primært holde øje med hendes reaktion omkring hanhunde. Bakker hun til eller afviser hun?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej og velkommen til :-D

 

Jeg ville lade hende sterilisere. I de fleste tilfælde er det klart en holdningssag om man er for eller imod - nogen mener det er forkert at sterilisere forebyggende, fordi det er at operere en hund "uden grund" - den kategori har jeg selv hørt til, skal lige siges. Men idag er jeg klart FOR sterilisering hvis ikke hunden skal indgå i avl.

 

Vi har fire tæver herhjemme og alle er steriliseret. :5up: Jeg har ikke oplevet pelsforandringer hos nogen af dem.

 

Jeg er blevet FOR sterilisering forebyggende da vi opdagede at vores ene tæve havde noget hvidligt udflåd efter 1. løbetid. Hun var glad og frisk som hun plejede, løb, legede, spiste og drak fuldstændig som normalt. Vi tog hende dog til dyrlæge og han tog hendes temperatur - hun havde heller ikke feber. Han mente det var noget skedebetændelse, men som vi skulle holde øje med, da der kunne være risiko for at det udviklede sig.

 

Vi gik weekenden i møde og jeg vidste at det ikke var vores egen dyrlæge der havde vagt - torsdag ringede jeg vores dyrlæge op og spurgte om ikke nok han kunne presse os ind i hans program fredag og så få hende steriliseret. Jeg skulle ikke risikere at stå med en omgang akut livmoderbetændelse i weekenden og så skulle køre måske 45 min til vagtdyrlægen!

 

Hun blev steriliseret fredag - og de åbnede op til en livmoder der var fyldt af betændelse til bristepunktet. Det var ganske uforståeligt at hun ikke hverken havde feber eller vist adfærdsændringer - hun må have haft rigtig ondt! Og livmoderen kunne meget vel have bristet i weekenden, så fyldt var den. Så det var GODT jeg besluttede mig for at "sterilisere hende forebyggende".

 

Siden den oplevelse har vi fået steriliseret de sidste to tæver vi havde der var intakte - og så har vi en som allerede var steriliseret inden hun flyttede herhjem. Så nu er alle fire steriliseret og det er en beslutning jeg er virkelig glad for!

 

Og jeg vil hellere have en hund med inkontinens og mærkelig pels end at miste en til livmoderbetændelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener at en normal tæve er højløbst fra 10-11. dagen fra blødningver startet. Den har ofte lysere / gulligt udflod i den højløbske periode. Den er højløbst i 4-5 dage og herefter stopper den med at have udflod. Jeg plejer at passe på den en uges tid efter dette tidspunkt - altså lige godt 3 uger ialt. Herefter lader jeg tæven svømme en god tur så mest muligt duft vaskes af bagenden af hunden. Et almindeligt bad kunne jo også gøre det.

 

Sterilisation vil jeg kun anbefale hvis løbetid giver væsentlige problemer udover det normale. Skøn race, held og lykke med den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak alle sammen:-D

 

AnneMangetal hmm kan godt se det med dato.... nå ja det klar vi nok alligevel... det var mere fordi at der er 1 trappe i huset.. men er det varmt er der næsten ingen der oppe alligevel.... + så var der sommerhuset

 

vil nok helst den hvor de fjerner det hele hvis det skal være... fordi tænk hvis hun alligevel fik betændelse, uden at havde løbetiden.... hvis det er en risiko

 

ang magelig blev jeg så glad da hun første gang var afslappet nok til at ligge på ryggen... ny ved hun godt at sider jeg i sofaen og hun smider sig på gulvet på ryggen og ser frækt på mig mens hun logre så der 99% chance for mave nusning :blink:

 

 

PBC

10 dag er jo så på søndag... spænende

den med bad skal vi lige tale om hende og jeg... hun skulle elske at svømme... men da vi var ved stranden ville hun end ikke soppe... og bade værelset er ikke hendes hof ret ej helr vand der sprøjter.... såååå det bad bliver nok nemmest hvis det kommer i form af et ordentligt regnskyl... ;-)

 

 

 

Sitto jeg ser ikke forbyggelse som uden grund.... men ville ikke bare med grunden vil ikke havde hvalpe.... grunde som mindre risiko for x, y og z sygdom er gode grunde, det samme er grunden gladere hund.....

føj for en oplevelse... det ville jeg ikke kunne bære...:megaked:

og du har da ret heler ha hende i mange år med sjov pels og på inkontines medicin... end miste hende...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har to tæver. Den ældste var intakt indtil hun hendes 6 leveår, hvor hendes falske drægtigheder desværre blev en plage for hende. Jeg er ikke stor fan af operationer uden grund, men jeg er heller ikke fan af at lade tæven forblive intakt hvis den har store gener af løbetiden. Den yngste på 3,5 er intakt og forbliver intakt medmindre der opstår en grund til at sterilisere hende.

Vi har ikke oplevet pelsændringer, men hun har heller ingen underuld og det er i racer med underuld man oftest ser pelsændringerne i min erfaring.

 

den ældste har - før hun blev neutraliseret - formået at gå i højløb så tidligt som dag 3 og så sent som dag 18 tror jeg. Hun har været højløbsk i op til 13 dage! Så man kan ikke helt regne med lærebøgerne ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

ja og underuld har corgier jo....

 

fra dag 3 til dag 18... det var noget af et spænd

godt jeg også spørg her og ikke bare læser....

 

 

 

nussede hende lidt over halen... som altid gik den til siden... men måske lidt mere og letter løftet.... kan være den check metode også virker på hende trods normal flytten af halen

 

 

 

 

 

hendes mave er heldigvis ok igen... så måske var det bare noget hun spiste.... måske klorofylen... prøver med en mindre dosis.... hvis maven stadig er god i morgen....

Link til indlæg
Del på andre sites

Om hun kan være løs eller ej afhænger nok mere af hvor sikker du er på hende og hvilke steder i kan gå

 

Min den ene er løs hver dag i hele løbetiden, naturligvis bare ikke sammen med hanhunde og hun har slet ikke fantasi til at smutte. Hun er også færdig med at lugte spændende efter et bad efter tre uger

 

Den anden derimod! Er steriliseret nu, men hold da op hvor var hun en skøge:-D

 

Der var snor på i 4 uger for jeg vidste aldrig hvornår hun alligevel synes at den der hund hun så i går i skoven ikke godt kunne bruges, hvis nu hun fandt den.

Hun var tæt på at snyde mig engang. Jeg synes ikke længere hun viste tegn på høj løb og der var gået tre uger, så hun fik lov at hilse på en hund og inden jeg havde set mig om, så stod hun og bød sig til!

 

Jeg er desuden også glad for at hun er steriliseret nu, det eneste jeg fortryder er at hun ikke blev det noget før.

Link til indlæg
Del på andre sites

har hørt at hun før var god til at byde sig til... normalt går hun dog ikke mere end 5-10 meter fra mig

 

MEN vi har mindst en meget nærgåede han hund som ikke er i indhegnet have (den løber løse i hele byen... alle ved hvem det er) flere har advaret mig mod ham.....

Kan være en god idé at tage en ekstra snor med ud at gå mens hun er lækker. Så kan du koble han hunden også, så er det lettere at styre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det at en tæve byder sig til er ikke ens betydende med at den er højløbsk. Mine FT Spaniel byder sig til i en længere periode på måske 10 dage, men det er kun 3-4 dage af disse de lader sig parre og kan blive drægtige.

 

Jeg har fået parret tæver 4 gange (2 forskellige, Sally og Mille) og selv om de umiddelbart kører halen ud til siden lader de sig ikke nødvendigvis bedække. Mine gjorde i hvert fald ikke. 4. gang kom vi for sent idet det ikke var muligt for os at køre over til hanhunden før på 13. dagen og det var for sent. Desværre. De 3 andre gange, har jeg afleveret min tæve i 3 dage 11. - 14. dagen og de er alle gange blevet parret på 13. dagen med succes, så jeg troede jeg kunne nå det, men det kunne jeg så ikke.

 

Det er derfor vi ikke har en hvalp efter Mille. Det var nemlig ellers planen. Året efter var hun fyldt 8 år og vi mente det ville være for sent.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det at en tæve byder sig til er ikke ens betydende med at den er højløbsk. Mine FT Spaniel byder sig til i en længere periode på måske 10 dage, men det er kun 3-4 dage af disse de lader sig parre og kan blive drægtige.

 

Jeg har fået parret tæver 4 gange (2 forskellige, Sally og Mille) og selv om de umiddelbart kører halen ud til siden lader de sig ikke nødvendigvis bedække. Mine gjorde i hvert fald ikke. 4. gang kom vi for sent idet det ikke var muligt for os at køre over til hanhunden før på 13. dagen og det var for sent. Desværre. De 3 andre gange, har jeg afleveret min tæve i 3 dage 11. - 14. dagen og de er alle gange blevet parret på 13. dagen med succes, så jeg troede jeg kunne nå det, men det kunne jeg så ikke.

 

Det er derfor vi ikke har en hvalp efter Mille. Det var nemlig ellers planen. Året efter var hun fyldt 8 år og vi mente det ville være for sent.

 

Det har du ganske givet ret i. Jeg har aldrig fået en tæve parret og tænker heller aldrig jeg får det. Det kan sagtens tænkes, at Karlas byden sig til allerede fra dag 3 og i op til 13 dage af sin løbetid, aldrig ville have resulteret i en reel bedækning. Men better safe than sorry, når man nu ikke ønsker at lave hvalpe

Link til indlæg
Del på andre sites

hvad vil du vide om klorofyl??

 

lidt af hvert

mænge og erfaringer

 

klorofyl erfaringer... har hørt de tager lugten... og købt nogle og givet efter anvisning fundet på nettet.... men så fik hun dårlig mave så jeg har ikke givet flere.

kan de være skyld i mave problemerne?

jeg købte klofyl fra apoteket (50 mg tabletter...) fik at vide der er 1 tablet pr 2 kg hund.... så skulle 13,5 kg hund give knap 7 tabletter...

men er det nu rigtigt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...