Hop til indhold

Et godt hundefoder er?


PBC
 Share

Recommended Posts

Jeg pipper lige om gluten. Der er ikke gluten i ris. Jeg ved ikke hvor folk får det fra, men det er der ikke. Der kan være gluten i havre, fordi det krydskontamineres af andre kornsorter.

 

Gluten er et protein der findes i korn. Grunden til at hunde imo ikke bør få korn, er fordi det er kulhydrat, og det har hunde ikke såehet at bruge til. Man kan udvinde protein (gluten) af korn for at forhøje proteinindholdet. Det er sikkert fint på kort sigt, men en kødæder bør få sit protein fra kød, ikke fra korn (eller hønsefjer).

 

Gluten er det rene gift. For os der ikke kan tåle det. For resten af befolkningen er det en rigtig fin måde at erstatte kulhydrater med protein. Os der ikke tåler gluten, har desværre en tendens til at erstatte gluten med kulhydrat. Sådan gør vi heldigvis ikke med vores hunde!

Hvad kan forklaringen så være på at Luna ikke kan tåle mad uden korn. Hun bliver rigtig syg af det.

Altså når nu korn er sådan noget bras?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 95
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Da Flipsen flyttede ind her, fik han ''dyrlægens'' fra Rema eller Fakta eller Pedigree, så fik jeg den store foderåbenbaring da jeg kom ind her på HF og så fik han Olivers selected fish, men han var jo desværre en af de hunde der reagerede kraftigt på ændringen i Olivers produktion, så han endte med en hæsblæsende allergi..

 

Nu får han Golden Eagle and og det trives han fortrinligt på, det er dyrt men alle pengene værd!!

Jeg køber kun 2 kg-sække pga holdbarheden, tror at man kan købe massevis godt foder, men hvis det står for længe eller en stor sæk bliver åbent dagligt, så bliver det trist og uindbydende for hunden alligevel.. (hvem af os selv gider at sætte tænderne i en blød småkage :mrgreen: )

 

Så min erfaring er at der er kæmpe forskel på discountfoderet også de rigtig dyre mærker :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad kan forklaringen så være på at Luna ikke kan tåle mad uden korn. Hun bliver rigtig syg af det.

Altså når nu korn er sådan noget bras?

 

Johna bliver ikke syg, men hun får lind mave hvis hun får rent kornfri foder. Så for nogle er kornet tydeligvis "nødvendigt"

 

og her taler vi altså om en hund der har ædt tandbørster, sokker, medicin og et helt kaninskind uden at få dårlig mave :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

:5up:

 

Det er også derfor jeg bevidst, i mit startindlæg, skrev at hun reagerede på ris/havre - og ikke gluten, da jeg fra min søster godt ved at ris ikke er lig med gluten. Hun spiser nemlig ris indimellem. :-)

 

Men når du er allergisk reagerer du på protein delen, altså gluten. Og i følge undersøgelser er det en meget lille del af befolkningen der er allergisk overfor gluten. Under 5 procent, tror jeg det var.

 

Dem der er til gengæld er det alvorligt.

 

Op gluten kan faktisk have en højere fordøjelighed og være dyrere at fremstille i ren form end det er at tilsætte ekstra kyllingekød mel, som ellers lyder så fint;-)

 

Og når først et protein er udvundet af enten kød eller korn så gør det det samme ved kroppen. Altså kan man ikke sige at protein fra kylling er bedre end protein fra hvede. Så længe den der spiser det vel og mærke kan tåle det.

 

Man skal i den grad skelne mellem korn i foder der bare erlistet som det hele korn og så på det der er listet som gluten. Ligesom man skal skelne mellem kød der bare er listet som kød og som proteinmel. Sidstnævnte har en langt højere biologisk værdi i begge tilfælde.

 

Og angående at undgå kulhydrat i foder, så giver det i mange tilfælde ikke mening at vælge kornfrit. Der er kulhydratdelen bare kartofler i stedet, noget som ikke har sø høj en fordøjelighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad kan forklaringen så være på at Luna ikke kan tåle mad uden korn. Hun bliver rigtig syg af det.

Altså når nu korn er sådan noget bras?

 

Korn er ikke noget bras. Og slet ikke når man trives på det. Korn er jo hurtig energi, og så en del fiber. Jeg gætter på at Luna fint ville trives på kornfrit med tilskud af fiber, men når man ligeså godt kan købe et foder med korn, er der jo ingen grund til at blive teknisk.

 

Lige præcis Eukanuba har jeg det svært med, men det er fordi det virkelig stinker. Selv Dorit ville ikke æde det:shock: RC kan noget med at gøre deres foder lækkert for de fleste, så skulle jeg fodre med kornholdigt, ville jeg hoppe enten på det eller på Acana (dem med korn i).

 

Jeg er blevet meget mindre kornforskrækket på mine hundes vegne efter jeg selv er blevet syg, men jeg ville stadig ikke lade dem leve af et foder hvor der ikke er kød som hovedingrediens.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg pipper lige om gluten. Der er ikke gluten i ris. Jeg ved ikke hvor folk får det fra, men det er der ikke. Der kan være gluten i havre, fordi det krydskontamineres af andre kornsorter.

 

Gluten er et protein der findes i korn. Grunden til at hunde imo ikke bør få korn, er fordi det er kulhydrat, og det har hunde ikke såehet at bruge til. Man kan udvinde protein (gluten) af korn for at forhøje proteinindholdet. Det er sikkert fint på kort sigt, men en kødæder bør få sit protein fra kød, ikke fra korn (eller hønsefjer).

 

Gluten er det rene gift. For os der ikke kan tåle det. For resten af befolkningen er det en rigtig fin måde at erstatte kulhydrater med protein. Os der ikke tåler gluten, har desværre en tendens til at erstatte gluten med kulhydrat. Sådan gør vi heldigvis ikke med vores hunde!

 

Og mængderne i havregryn er i så fald virkelig små.

 

Til det markerede: Erstatte kulhydrater med protein? Glutenholdige kilder er jo netop altid rige på kulhydrat - den mængde protein de fødevarer indeholder er virkelig minimal, på trods af at gluten er et protein.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad kan forklaringen så være på at Luna ikke kan tåle mad uden korn. Hun bliver rigtig syg af det.

Altså når nu korn er sådan noget bras?

 

Ja det kunne jeg også godt tænke mig at vide. Min den ene bliver ikke syg som sådan - men han får kanon hård mave og så æder han alt på sin vej inklusiv enorme mængder græs for at komme af med det igen - så nul kornfri til ham - han trives kun på noget med "korn" og allerhelst ris og havre

Link til indlæg
Del på andre sites

Og mængderne i havregryn er i så fald virkelig små.

 

Til det markerede: Erstatte kulhydrater med protein? Glutenholdige kilder er jo netop altid rige på kulhydrat - den mængde protein de fødevarer indeholder er virkelig minimal, på trods af at gluten er et protein.

 

Ja, men der er trods alt protein - ca. 10%. Og fiber! I glutenfrit er det ren stivelse, og der skal tilsættes fiber. Du kan ikke sige at der er "små mængder gluten" i havre. Kan man ikke tåle det, er mængden stort set underordnet. Problemet med havre er, at med mindre det er rent, kan man ikke styre hvor mange andre kornsorter der er i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Korn er ikke noget bras. Og slet ikke når man trives på det. Korn er jo hurtig energi, og så en del fiber. Jeg gætter på at Luna fint ville trives på kornfrit med tilskud af fiber, men når man ligeså godt kan købe et foder med korn, er der jo ingen grund til at blive teknisk.

 

Lige præcis Eukanuba har jeg det svært med, men det er fordi det virkelig stinker. Selv Dorit ville ikke æde det:shock: RC kan noget med at gøre deres foder lækkert for de fleste, så skulle jeg fodre med kornholdigt, ville jeg hoppe enten på det eller på Acana (dem med korn i).

 

Jeg er blevet meget mindre kornforskrækket på mine hundes vegne efter jeg selv er blevet syg, men jeg ville stadig ikke lade dem leve af et foder hvor der ikke er kød som hovedingrediens.

 

Nå okay. Jeg elsker at lære en masse mere.

En skønne dag bliver jeg vildt klog på det der foder.

 

Altså nu var det Eukanuba jeg kunne prøve og det virkede, så nu holder vi os til det for at holde hende HELT frisk og få arbejdet en masse med hende. Tør slet ikke prøve noget andet endnu.

Jeg må indrømme at jeg slet ikke har set på hvad der er i det her foder. Jeg har bare nydt at have en frisk hund og sikke frisk hun er.

 

Jeg elsker duften af wolfsblut he he he det dufter darjligt og mine piger kan danse når vi har det. Uha de er glade for det.

 

Vores reagerede jo på at olivers ændrede deres foder og det var bare så voldsomt.

Så det overraskede mig at der skete mirakler så snart hun fik noget andet.

Hun prøvede olivers, nutriam og wolfsblut og fælles nævneren må være at det var kornfrit - så vi gætter på det var korn hun savnede.

Link til indlæg
Del på andre sites

hvad mener du med kød? Kun skært muskelkød eller fedt, sener, marv, knogler fisk....... ?

 

og hovedingrediens - betyder det mere end 50% eller bare den enkeltdel der er mest af eller?

 

Jeg foretrækker 80/20 som i Orijen. Jeg kan ikke komme i tanke om noget der er så "rent" som det, og min hund æder det med fornøjelse og trives på det.

 

Hvis det ikke er 80/20, vil jeg gerne at de første mange ingredienser er kød, evt. suppleret med kødmel. Grønt skal komme et godt stykke nede på listen.

 

 

Orijen Adult:

Friske udbenet kylling (22%), dehydreret kylling (15%), frisk kyllingelever (4%), friske hele sild (4%), frisk udbenet kalkun (4%), dehydreret kalkun (4%)frisk kalkunlever (3%), friske hele æg, frisk udbenet sandart (3%), friske hele laks (3%), friske kyllingehjerter (3%), kyllingebrusk (3%), dehydret sild (3%), dehydreret laks (3%), kyllingelever olie, røde linser, grønne ærter grønne linser, soltørret alfalfa, yams,ærtefibre, kikærter, græskar, melongræskar, spinat, gulerødder, red delisious æbler, bartlett pærer, tranebær, blåbær, lakridsrod, kvanrod, bukkehorn, morgenfrueblomst, sød fennikel, pebermynteblade, kamille, mælkebøtte, sommer sar, rosmarin.

 

 

Og ja, det dufter faktisk af kød:mums:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er godt nok et foder som rykker. Gad vide om man ville kunne konstatere en forskel hvis man prøvede det i 3 måneder.

 

koster det bare de der godt 600 kr for 13 kg eller kan det købes billigere?

 

Det kan være tand billigere i Tyskland, men ikke meget. Jeg oplever det som et virkelig godt foder, men jeg ved også at mange hunde ikke fungerer så godt på det.

 

Det kunne jo komme an på en prøve med din del lille til sommer. Det passer med at det er tiden hvor hun er ved at være færdig, og skal i sit livs form:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, problemet (udfordringen) er at man jo skal have en sammenlignende "prøve". Det er det der gør det svært.

 

Næsten uanset foder (altså hvis vi taler om alm tørfoder), vil en ung hund som Maggie sprudle, have super pels, være fuld af energi og banke derudaf de næste 5-6 år. Jeg har i hvert fald aldrig oplevet andet med unge spaniels og så kan det jo være svært, at se om det er lidt bedre eller ringere ifht. dette.

 

I virkeligheden skulle jeg prøve Orijen fra nu, når den har spist op og frem til fx. november næste år og så skifte tilbage til det, jeg giver nu. Hvis det ikke giver synlig "forringelse", må jeg vel kunne konstatere, at det er lige så godt - i hvert fald, hvis man ser bort fra evt. indflydelse på langsigtet sundhed og levetid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal lige have læst op på Eberhards Trumblers anbefalinger på dette område. Han har også givet ret meget information om vildhundes "naturlige foder" og jeg tror det måske er derfra jeg har ideen om at 50% gode animalske ingredienser skulle være passende.

 

Hvad er Jeres mening om dette produkt:

 

Sammensat til at give hunde af alle racer og størrelser energi til krævende præstationer.

Der er især lagt vægt på en høj andel af animalsk protein, og et højt indhold af fedt og olier, der sammen med indholdet af vitaminer og mineraler sikrer at hunden kan præstere maksimalt.

Velegnet til bl.a. jagthunde, agilityhunde, slædehunde, diegivende tæver, hunde der skal restituere efter sygdom, og som energi booster op til krævende aktivitet.

Vi anvender friske råvarer, der nænsomt bliver tørret for at bevare kraften, den gode smag og for at undgå unødvendige konserveringsmidler. 84% af proteinindholdet kommer fra let omsætteligt kyllinge- og laksekød.

Indeholder over 45% tørret frisk kyllingekød og fedt, samt over 6% tørret frisk laks og lakseolie.

Sammensætning: Tørret frisk kyllingekød og kyllingefedt, majs, hvede, tørret frisk laks og lakseolie, byg, ris, rapsolie, roetrævler (Prebiotika), hørfrø, blodmel, gær, vitaminer, mineraler og lecithin.

Energiindhold pr. kg: 18550 KJ / 4438 Kcal.

[TABLE=width: 554]

[TR]

[TD=colspan: 2]Analytiske bestanddele/kg.[/TD]

[TD]Ernæringsmæssige fordele[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Råprotein[/TD]

[TD]30%[/TD]

[TD]Muskler, vækst og vedligeholdelse[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Råfedt[/TD]

[TD]26%[/TD]

[TD]Energi, pels og hud[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Træstof[/TD]

[TD]2,5%[/TD]

[TD]Tarmfunktion og fordøjelse[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Råaske[/TD]

[TD]8%[/TD]

[TD]Muskler, tænder og knogler[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Calcium[/TD]

[TD]14 g[/TD]

[TD]Tænder og knogler[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Fosfor[/TD]

[TD]10,5 g[/TD]

[TD]Tænder, knogler og energioverførsel[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Kalium[/TD]

[TD]7 g[/TD]

[TD]Muskler og væskebalance[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Natrium[/TD]

[TD]4 g[/TD]

[TD]Urinudskillelse, muskler og væskebalance[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Magnesium[/TD]

[TD]1,1 g[/TD]

[TD]Nervesystem, tænder, knogler og energioverførsel[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]A-Vitamin[/TD]

[TD]15.000 ie[/TD]

[TD]Syn, vækst og hud[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]D3-vitamin[/TD]

[TD]1.500 ie[/TD]

[TD]Knogler, tænder og vækst[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]E-vitamin[/TD]

[TD]500 mg[/TD]

[TD]Cellebeskyttelse[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]B1-vitamin[/TD]

[TD]8 mg[/TD]

[TD]Pels, hud, knogler, tarmfunktion, celler, nerver og forplantning[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]B2-vitamin[/TD]

[TD]6 mg[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]B6-vitamin[/TD]

[TD]5 mg[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]B12-vitamin[/TD]

[TD]0,03 mg[/TD]

[TD]Leverfunktion[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]C-vitamin[/TD]

[TD]105 mg[/TD]

[TD]Cellebeskyttelse[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]D-Pantotensyre[/TD]

[TD]15 mg[/TD]

[TD]Forbrænding af proteiner og kulhydrater[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Folinsyre[/TD]

[TD]1 mg[/TD]

[TD]Cellevækst, celledeling, røde og hvide blodceller[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Biotin[/TD]

[TD]0,6 mg[/TD]

[TD]Hud og pels[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Niacin[/TD]

[TD]20 mg[/TD]

[TD]Nervesystem[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Cholinklorid[/TD]

[TD]200 mg[/TD]

[TD]Leverfunktion[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Jern[/TD]

[TD]150 mg[/TD]

[TD]Hud, pels og muskelceller[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Kobber[/TD]

[TD]10 mg[/TD]

[TD]Knogler og tænder[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Zink[/TD]

[TD]150 mg[/TD]

[TD]Sårheling[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Jod[/TD]

[TD]2 mg[/TD]

[TD]Energioptagelse[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Selen[/TD]

[TD]0,1 mg[/TD]

[TD]Cellebeskyttelse[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Mangan[/TD]

[TD]10 mg[/TD]

[TD]Nervesystem[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Kobolt[/TD]

[TD]1 mg[/TD]

[TD]Enzymproces[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Omega-3[/TD]

[TD]12 g[/TD]

[TD]Pels[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Omega-6[/TD]

[TD]24 g[/TD]

[TD]Pels[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Link til indlæg
Del på andre sites

Trådstarters spørgsmål er et godt spørgsmål, fordi svaret ikke er enkelt.

 

Min erfaring er, at det billigste foder har en meget høj andel af kornprodukter samt at kødindholdet normalt er sparsomt og angivet under en betegnelse, der ikke er særligt informerende (hvilket bruges til at "skjule" hvad kødproduktet egentlig er). Hertil kommer, at mange af de billige mærker ikke skelner mellem faktorer såsom hundens alder, størrelse osv., hvilket i mange tilfælde er vigtigt (dog nogle mere end andre; f.eks. bør hvalpe altid fodres med hvalpefoder, hvorimod seniorhunde nok godt kan klare sig med voksenfoder i stedet for seniorfoder). Men kort sagt: det meget billige foder er ofte billigt, fordi det består billige ingredienser, og foderet er sandsynligvis ikke optimal kost for hunde.

 

Mere vanskeligt bliver det, når vi taler mellemdyre og dyre fodertyper, fordi der ikke nødvendigvis er sammenhæng mellem ingredienser og priser. Der findes uden tvivl nogle fodertyper, hvor ingredienserne er i orden og med dem, får man i hvert fald, dét man har betalt for. Omvendt findes der også mange af de dyrere produkter, der består af det samme, som de billige produkter. Og uanset om foderet er billigt eller ej, er der ingen garantier for, at det er optimalt for netop din hund.

 

Derfor mener jeg, at det bedste man kan gøre, er at prøve sig frem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen Jesper og tak for et godt indspil.

 

Hvis du nu kigger på det produkt jeg havde i mit forrige indlæg, mener jeg at det er et lødigt produkt, hvor det er ret gennemskueligt hvad der er i. Det er et produkt som i normal handel koster ca 30 kr / kg.

 

Men hvis man tager en palle, kan man få 40% rabet! Jeg føler mig snydt, hvis jeg giver 30 kr / kg for sådan et foder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej PBC,

 

Ja, foderet fra Hike er et godt valg (til meget aktive hunde), fordi det 1) er kornfrit, 2) indeholder få ingredienser og 3) har en høj andel af animalske ingredienser.

 

Mht. til prisen så er 30 kr./kg en udemærket pris på det danske marked. Tilsvarende foder fra andre producenter koster som udgangspunkt minimum 40 kr./kg. Og hvis du kan få 40% rabat, så er det uden tvivl den bedste pris, du nogensinde vil finde. Men inden du køber en hel palle, vil jeg anbefale dig prøve foderet i en periode, for at se om din hund overhovedet kan lide det samt om den trives med det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er ingredienserne i GE And, det er det Flipsen har haft det bedst på til dato og så som sagt køber jeg i små sække så det ikke bliver trist og kedeligt..

 

 

''Golden Eagle Holistic Health And & Havre

23% protein, 13% fedt

 

Det bedste andekød fra kødfulde ænder er hoved proteinkilde i denne variant.

Den er velegnet til hunde med allergi og problemer med fordøjelsessystemet.

 

Anbefales til hunde med hudallergi, eksem, øreproblemer og problemer med fordøjelsen.

Men GE And & Havre kan bruges af alle hunde, og den er en virkelig god variant til den daglige fodertype. For eksempel som supplement til varianten Kylling & Ris. På den måde får du en ekstra proteinkilde - og endnu større variation til din hund.

 

Ingredienser:

Tørret og malet andekød (>25%), Hele brune ris, Hele hvide ris, Havre, Kyllingefedt (preserveret med vitaminer), Hørfrø, Presset Tomat, Roetrævler, tørret og malet æg (>3%), Andelever sky, Tørrede Ærter, Tørrede Gulerødder, Alfalfa, Lakseolie, Tørret Kelp Søtang, Tørrede æbler, Tørrede Tranebær, hydrolysat af krebsdyr, hydrolysat af brusk, Yucca, Selen, Beta Caroten, L-carnitin, Vitaminer og Mineraler. Indeholder specielt gavnlige, naturlige og holistiske tilskud, MicroHealthTM, BioHealthTM og LactoHealthTM''''

 

 

 

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er rigtigt - men webshopejerne skal jo også have brød på bordet :-D Men der er jo avance på alt hvad vi køber, så det kan man desværre ikke slippe for.

 

jo, men med opdrætter kort får jeg 35% Rabat på Arion uanset om jeg køber 1 sæk eller 5 sække. Her er ingrediens listen bare ikke helt så gennemskuelig. jeg siger ikke det er ringere, men det er svært at se om det er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...