Hop til indhold

Et godt hundefoder er?


PBC
 Share

Recommended Posts

Hvis kriteriet er, at hunden bare skal have det godt, have god mave og blank pels, tror jeg at produkter til noget under 10 kr / kg vil gøre det fint. En sjat olie, en æggeblomme som supplement.

Spørgsmålet er om det egentligt kan blive bedre – og bedre i hvilken forstand:

Hunden kan arbejde mere og længere (er det overhovedet målbart)

Hunden holdes sundere og lever længere (meget svært at vide/måle)

Hundens velbefindende er højere (hvis bare hunden kunne fortælle)

Andre ting? (hvad skulle det være – smag?)

 

Jeg tror de fleste køber foder som koster 20 – 40 kr /kg. Men hvad mener man, man får, for de mange extra kroner?

 

Jeg har gennem tiden - og hen over 9 forskellige hunde - og 30-40 år, prøvet råfoder, discount foder til 6 kr / kg og dyrere foder til 30-40 kr / kg, (RC, Aktiv hund, Kromix, Pedigree, Sportsmans Pride, Skyttens Søcla, Arion (bruger jeg nu), Nutram, Happy dog – for bare at nævne nogle stykker), men har egentlig aldrig kunnet konstatere nogen forskel.

 

Bliver vi simpelthen fuppet til at købe dyrere produkter, som lovprises med ord som: Gode råvarer, stor optagelighed, High performance, Premium, anderkendt af dyrlæger osv.?

 

Hvis du kigger på ingrediens listen, hvad er det så der skal stå, for du vil give mere end 10 kr / kg for et hundefoder? For mit vedkommende, vil andelen af kød, fisk og æg tælle, men ofte står der jo ikke noget om det.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 95
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det eneste jeg reelt synes jeg kan forholde mig til er, at den danske lovgivning kræver at man sætter ingredienslisten op efter hvad der er mest af i foderet. Det er vel nærmest det eneste der er af regulering på ingredienslister på dyrefoder. Så det vil sige, at skulle jeg købe, så ville jeg kræve at kød stod øverst på listen.

 

Men nu er jeg simpelthen bare for nærig til ikke at fodre med det jeg vinder, så det er ikke altid at kød er nummer 1 på listen på det foder mine hunde får. Nu er jeg jo så så heldig, at mine hunde kan eksistere og trives på hvad som helst - sådan ser det ihvertfald umiddelbart ud. Og så er det jo nemt at fodre. Sikkert noget helt andet hvis man har en hund der er allergiker eller har sart mave eller hvad ved jeg...

 

Karla er lige pt på et eller andet discount-foder, det ligner noget supermarkeds-eget-brand-agtigt-noget, som har et meget lavt fedtindhold. Hun har spist 6 kg af det og ser fin ud på det - hun fiser dog noget. Så det ville nok ikke være et foder jeg selv ville købe. Johna er på RC Adult Medium blandet med RC Exigent. RC var heller ikke noget jeg selv ville købe, jeg synes det er for dyrt i forhold til hvad ingredienslisten siger der er i. Men der er ingen tvivl om, at min hunde kan lide det. Så det må smage godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

et godt foder er det som mit kræ trives på

 

fra tidligere ejer fik vi noget pro plan og hills med, derefter gnaskede hun sig igennem noget Eukanuba, fik ca 3 sække Acana og er nu startet på Purizons 4 varianter http://www.zooplus.dk/shop/hund/hundefoder_toerfoder/purizon/purizon_adult/399301#composition

 

jeg syntes at Purizon's indholdsfortegnelse ser tiltalende ud, men om det lige præcis er det, hun ernæringsmæssigt har mest behov for ved jeg ikke :-)

 

hun har haft det fint på alle fodermærker, og den diarre hun havde i Acana-tiden skyldtes måske også Giardia, som hun havde raget til sig på et tidspunkt - siden maj har maven generelt haft det fint

 

hun spiser ca 7 kg om måneden, så prisen har ikke den store betydning

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er nærig :) jeg nægter simpelthen at betale for affald, derfor fodrer jeg kun med foder uden animalske og vegetabilske biprodukter ;) jeg vil simpelthen ikke betale for slagteriernes opfej, hønsefjer, svinebørster m.m ;)

jeg er ikke i tvivl om at hundene kan leve af det;) de kan så men leve af sålelæder ;) men mine skal ikke;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg plejede gerne at svare på spørgsmålet om jeg brugte et godt foder, at det skulle jeg gerne svare på om 10 år...

 

Hvis jeg skal betale godt for et foder vil jeg kunne gennemskue ingredienslisten. Kød- og animalske biprodukter, majs, vegetabilske biprodukter, hydrolyseret protein, kødmel, fisk, olie, frugt osv. er slet ikke noget jeg vil give penge for, da råvarerne ikke er specificeret ud. Vegetabilsk biprodukt kan være stængler og dækblade fra majs for at tage et eksempel.

Bag nogle af disse betegnelser kan der være hvad som helst lige fra syltede ferskener til uoptageligt protein lavet af hønsefjer.

 

Så mindstemålet er, at jeg kan se hvad producenten påstår foderet indeholder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker, at det er meget forskelligt fra hund til hund hvad et godt foder er. Nogle hunde trives godt med blank pels, fin mave og god energi på det meste foder, mens andre stiller nogle andre krav til foderet. Der kan være hunde som min egen, der ikke kan "tåle" noget med korn uden at få tynd mave og der kan jo også være andre ting. Måske får nogle hunde lidt kedelig pels af en bestemt slags foder (eller en bestemt ingrediens...) og andre får måske noget andet, som gør at man vælger et andet foder.

 

Da jeg fodrede med tørfoder, købte jeg gerne noget foder i den lidt dyrere ende, fordi Bobo som sagt ikke trives på foder med korn i og det meste billige foder har en pæn andel korn i. I hvert det jeg kunne finde. Til gengæld har jeg også haft en hund, der trives forholdsvis fint i 8 år på billigt foder fra den lokale brugs. Og det fik han jo så.

 

I dag ville jeg nok ikke vælge at fodre med det, fordi der i det meste af den slags foder er mere korn end kød i og en hund skal altså have kød efter min mening. Jeg føler mig dog ikke fuppet. Det er et helt bevidst valg jeg tager efter jeg er begyndt at kende mere til hundes ernæring og behov.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg plejede gerne at svare på spørgsmålet om jeg brugte et godt foder, at det skulle jeg gerne svare på om 10 år...

 

Hvis jeg skal betale godt for et foder vil jeg kunne gennemskue ingredienslisten. Kød- og animalske biprodukter, majs, vegetabilske biprodukter, hydrolyseret protein, kødmel, fisk, olie, frugt osv. er slet ikke noget jeg vil give penge for, da råvarerne ikke er specificeret ud. Vegetabilsk biprodukt kan være stængler og dækblade fra majs for at tage et eksempel.

Bag nogle af disse betegnelser kan der være hvad som helst lige fra syltede ferskener til uoptageligt protein lavet af hønsefjer.

 

Så mindstemålet er, at jeg kan se hvad producenten påstår foderet indeholder.

Og så hopper jeg desuden lige med på den her :engel:
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg plejede gerne at svare på spørgsmålet om jeg brugte et godt foder, at det skulle jeg gerne svare på om 10 år...

 

Hvis jeg skal betale godt for et foder vil jeg kunne gennemskue ingredienslisten. Kød- og animalske biprodukter, majs, vegetabilske biprodukter, hydrolyseret protein, kødmel, fisk, olie, frugt osv. er slet ikke noget jeg vil give penge for, da råvarerne ikke er specificeret ud. Vegetabilsk biprodukt kan være stængler og dækblade fra majs for at tage et eksempel.

Bag nogle af disse betegnelser kan der være hvad som helst lige fra syltede ferskener til uoptageligt protein lavet af hønsefjer.

 

Så mindstemålet er, at jeg kan se hvad producenten påstår foderet indeholder.

 

Lige præcis!

 

Jeg vil have KØD i mit hundefoder.

 

På min hund kan jeg ret hurtigt se forskel på om hun fungerer eller ej. I en periode fik hun noget RC, og efter 2-3 uger fik hun fedtet og tjavset pels (og det var kun halvdelen af hendes måltider der var RC). På en sort hund er det faktisk rigtig nemt at se om pelsen bliver ringere.

 

Jeg kan ikke andet end tro at pris og kvalitet hænger sammen. Min hund er temmelig kræsen, og hendes kræsne gane nægter at spise billigere produkter. Som det er lige nu, lever hun af de 2-3 dyreste produkter jeg kan finde på zooplus:roll: Det er ikke at hun ikke bliver tilbudt billigere alternativer (som jeg i øvrigt gerne fodrer den lille med, fx Taste of the Wild, Nutram, Essentials m.m.), men hun vil altså kun spise det dyreste.

 

Den lille er totalt ukritisk, og sluger alt hun bliver tilbudt:mrgreen: Hun vil dog aldrig få noget af ringere kvalitet end det jeg nævner ovenfor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige præcis!

 

Jeg vil have KØD i mit hundefoder.

 

På min hund kan jeg ret hurtigt se forskel på om hun fungerer eller ej. I en periode fik hun noget RC, og efter 2-3 uger fik hun fedtet og tjavset pels (og det var kun halvdelen af hendes måltider der var RC). På en sort hund er det faktisk rigtig nemt at se om pelsen bliver ringere.

 

Jeg kan ikke andet end tro at pris og kvalitet hænger sammen. Min hund er temmelig kræsen, og hendes kræsne gane nægter at spise billigere produkter. Som det er lige nu, lever hun af de 2-3 dyreste produkter jeg kan finde på zooplus:roll: Det er ikke at hun ikke bliver tilbudt billigere alternativer (som jeg i øvrigt gerne fodrer den lille med, fx Taste of the Wild, Nutram, Essentials m.m.), men hun vil altså kun spise det dyreste.

 

Den lille er totalt ukritisk, og sluger alt hun bliver tilbudt:mrgreen: Hun vil dog aldrig få noget af ringere kvalitet end det jeg nævner ovenfor.

 

Det var bare så tilfredsstillende at fodre med hjemmelavet netop fordi jeg vidste præcis, hvad der var i foderet og jeg kunne justere i samråd med Pelles dygtige dyrlæge Gudrun Frantzen. Det føltes rigtig godt og det rigtigt godt i Pelles mave, påstod han :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Som i andre kigger jeg på ingredienslisten:

 

En god andel af kød, helst tørret (mere value for money)

Ingen animalske biprodukter

Ingen hydrolyseret protein (det er fx ofte hønsefjer)

Gerne en mere næringsrig stivelseskilde end korn (her tænker jeg vitamin og mineralindhold). Så slipper man også for tilsat hvedeprotein.

Gerne tilsat probiotika

Gerne fra DK (ofte strengere regulering og undersøgelser)

 

Jeg har altid set en ændring i pels og afføring, når vi har skiftet foder. Huan trives bedst på Hike, som vi fodrer med (1/2 hike, 1/2 barf)). Det er også udviklet til arbejdende slædehunde, og har i test vist højere mængde røde blodlegemer end hos de huskys der fik et dyrere foder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil, som sagt også gerne se kød, fisk og æg, som vigtige ingredienser. Dog i bred forstand - altså kødet må gerne være de dele vi mennesker ikke sætter så meget pris på = sener, brusk, indvolde (mave) osv. Fisken må gerne være øjne og hoveder osv. - æg.... er vist bare æg men incl blommen (nogen kunne vel snyde og kun putte hviden i). Jeg mener at over 50% af hundenes samlede indtag, skal være disse tre ting og æg skal være den mindste del af det.

 

Har iøvrigt lagt samme "indlæg" på FB i gruppen "Alle os der træner jagthunde"

 

https://www.facebook.com/groups/188637627929636/603861796407215/?notif_t=group_comment

 

hvis nogen er nysgerrige efter at vide hvad jæjere mener om samme spørgsmål.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som i andre kigger jeg på ingredienslisten:

 

En god andel af kød, helst tørret (mere value for money)

Ingen animalske biprodukter

Ingen hydrolyseret protein (det er fx ofte hønsefjer)

Gerne en mere næringsrig stivelseskilde end korn (her tænker jeg vitamin og mineralindhold). Så slipper man også for tilsat hvedeprotein.

Gerne tilsat probiotika

Gerne fra DK (ofte strengere regulering og undersøgelser)

 

Jeg har altid set en ændring i pels og afføring, når vi har skiftet foder. Huan trives bedst på Hike, som vi fodrer med (1/2 hike, 1/2 barf)). Det er også udviklet til arbejdende slædehunde, og har i test vist højere mængde røde blodlegemer end hos de huskys der fik et dyrere foder.

 

Bare lige et pip (so to speak), hønsefjer og fx svinebørster kan sagtens gemme sig i animalske biprodukter. Hydrolyseret betyder bare at proteinet er spaltet, så allergiske hunde ikke reagerer på det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil, som sagt også gerne se kød, fisk og æg, som vigtige ingredienser. Dog i bred forstand - altså kødet må gerne være de dele vi mennesker ikke sætter så meget pris på = sener, brusk, indvolde (mave) osv. Fisken må gerne være øjne og hoveder osv. - æg.... er vist bare æg men incl blommen (nogen kunne vel snyde og kun putte hviden i). Jeg mener at over 50% af hundenes samlede indtag, skal være disse tre ting og æg skal være den mindste del af det.

 

Har iøvrigt lagt samme "indlæg" på FB i gruppen "Alle os der træner jagthunde"

 

https://www.facebook.com/groups/188637627929636/603861796407215/?notif_t=group_comment

 

hvis nogen er nysgerrige efter at vide hvad jæjere mener om samme spørgsmål.

 

Men Per, hundene har jo også brug for muskelkød, altså rigtigt kød og ikke bare "enderne"

 

Tak for link

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var bare så tilfredsstillende at fodre med hjemmelavet netop fordi jeg vidste præcis, hvad der var i foderet og jeg kunne justere i samråd med Pelles dygtige dyrlæge Gudrun Frantzen. Det føltes rigtig godt og det rigtigt godt i Pelles mave, påstod han :-D

 

Ja, der er jo en grund til at det bedste skånefoder er hjemmelavet. Jeg ville så gerne køre hjemmelavet, men dels er Bella jo super kræsen, dels har jeg hverken tid eller plads. Lige netop det med at der ligger godt i maven, tror jeg er helt grundlæggende:5up:

 

Jeg har det rigtig godt med at give prima kvalitet tørfoder. Dorit ville jo æde hvad som helst, men Bella får lov at være kræsen:-) Engang troede jeg at hun skulle på Essentials (som jeg synes virker som et godt og lødigt foder). Hun spiste nærmest ingenting i en uge, og tabte sig selvfølgelig et par kg. Dér bukkede jeg under, og hun røg tilbage på Orijen. Det er muligt at ingen hunde vil sulte sig ihjel, og at mange hunde lever fint på et foder af dårlig eller middel karakter, men i min lille, naive, snæversynede hjerne, er der ingen tvivl om at hunde lever bedre på godt foder (og sådan er jeg nødt til at tænke, for at have samvittighed til at bruge så mange penge på foder:mrgreen:).

Link til indlæg
Del på andre sites

kød - vigtigt

vide hvad der er i - vigtigt

så vidt muligt undgå hvede og gluten - vigtigt

 

ud over det vil jeg gere variere... og da hun blev barf fodret før ville jeg gerne det... men har ikke mulighed for at gøre det 100%

så nogle dage får hun råt kød eller fisk

nogle dage mixer vi selv maden med naturlig mad fra køleskabet...

 

 

 

Jackie virker glad for earthborn...

 

dette indhold

"Earthborn Coastal Catch

Voksenfoder med fisk

 

Protein 32,0% - Fedt 18,0 %

 

Analyse: Protein 32%, Fedt 18%, Fiber 4%, Væske 10%, Kalcium 1,30%, Fosfor 1,0%, Vitamin E 300 IU/kg, vitamin C 100 mg/kg, L-Carnitine 15 mg/kg, taurin 0,05%Omega 6 2,6% Omega 3 2,0%, DHA 0,20%.

 

Sammensætning: Sild, kartofler, ærter, canolaolie (konserveret med blandede Tocopheroler – en kilde af naturlige E-vitaminer), ærteprotein, tapioka, ærtefiber, æg, søde kartofler, laks, hvidfisk, Linfrøolie, naturlig aroma, blåbærfiber, tranebærfiber, æbler, blåbær, gulerødder, spinat, tranebær, yucca Schidgera, rosmarin, vitaminer, mineraler, probiotika.

"

 

 

 

 

godt mad er mad hunden trives på og gerne vil spise

 

er ikke stål fast på hun kun skal havde sin tørkost... vandt vi noget ville hun spise det... hun spiser også rester... elsker kolderis med A38 og noget kød... skræller jeg gulerøder får hun ofte skrællerne i sin mad da hun kan lide dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men Per, hundene har jo også brug for muskelkød, altså rigtigt kød og ikke bare "enderne"

 

Tak for link

 

Det kan godt være. Det ved jeg faktisk ikke. De har i hvert fald brug for proteiner. Har vist aldrig tænkt over det. Mine hunde, i 70'erne og 80'er, fik helt primært kallun og brune ris. Hvor kan man læse at muskelkød er et must?

Link til indlæg
Del på andre sites

 

er der ingen tvivl om at hunde lever bedre på godt foder .

 

100% enig, stiller blot spørgsmål ved om godt foder behøver være dyrt foder - og i tillæg om dyrere er bedre?

 

Okse mørbrad er jo dyrt, men vel ikke sundere end klump eller det seje kød som vi mennesker ikke nyder så meget?

Link til indlæg
Del på andre sites

tror ikke altid der er sammenhæng i prisen....

 

dvs. tror ikke altid dyrt = godt.... men billigt afspejler jo råvarenes pris... men billige råvare er ikke nødvendigvis dårlige... så billige ikke altid = dårligt

 

statistisk er der nok flere dyre foder typer der er gode, end der er billige....

 

 

vi spiser jo heler ikke marvben.... men hunden har god glæde af det

 

 

foder er en jungel

Link til indlæg
Del på andre sites

100% enig, stiller blot spørgsmål ved om godt foder behøver være dyrt foder - og i tillæg om dyrere er bedre?

 

Okse mørbrad er jo dyrt, men vel ikke sundere end klump eller det seje kød som vi mennesker ikke nyder så meget?

 

Bella kan klart smage forskel på dyrt og billigt:vedikke: Pt nægter hun at spise andet en Orijen og Applaws. Og jeg gider ikke bøvle så meget mere med det, så det er det vi er landet på. I konkurrencesæsonen får hun også Kingsmoor Sport, og det æder hun gerne.

 

Så jeg har en god rettesnor for kvalitet:-) Dog er der mange kvalitetsmærker hun nægter at spise (Wolfsblut, TOTW, Essentials mm).

 

Hvis det er gået nogens næse forbi, så argumenterer jeg heftigt for at der er en meget god grund til at bruge så mange penge på foder:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan godt være. Det ved jeg faktisk ikke. De har i hvert fald brug for proteiner. Har vist aldrig tænkt over det. Mine hunde, i 70'erne og 80'er, fik helt primært kallun og brune ris. Hvor kan man læse at muskelkød er et must?

 

Tjah, proteiner fra kød har en bedre aminosyresammensætning, end fx sener og kollagen. Derudover er den biologiske værdi, der er et udtryk for optageligheden, noget højere for rent kød end bindevæv. Men (og det er nok det vigtigste i min bog) forskelligt kød, bindevæv, og organer, indeholder jo også forskellige vitaminer, mineraler, mm., hvilket er en god grund til at variere med væv fra hele dyret. Så det er som sådan ikke fordi jeg har noget imod animalske biprodukter, jeg vil bare vide hvad de helt præcist er, da foderproducenter (naturligvis) har det med at vælge det allerbilligste, og ofte mest ubrugelige. Så hellere give kallun mm., i hans barf.

Link til indlæg
Del på andre sites

Et godt foder er det ens hund fungerer på - så må det jo koste hvad det nu gør.

 

Her bevæger vi os indenfor den hypoallergene type sådan noget "all round" foder som de fleste hunde kan fungere på. Det både med og uden "korn" - dvs at der f.esk. er brune ris eller havre i foderet. Mine hunde fungerer IKKE på kornfri typer - de får noget som er kornfri - men de får også noget som ikke er. Uden korn så kokser maven altså og de får mere end særdeles svært ved at komme af med deres efterladensskaber.

De foder typer jeg bruger ligger omkring 40-50 kr. kiloet

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det skulle være gået nogens næse forbi lægger jeg vægt på at bruge de nødvendige penge på at give mine hunde et optimalt foder. Pt betyder det Arion blandet med Nutram + råfoder, knogler og ribben fra køer, æg, koldpresset rapsolie, fiskeolie, tørret kallun samt gode rester fra husholdningen.

 

og så lægger jeg vægt på ikke at blive taget ved næsen, bare fordi jeg gerne vil fodre mine hunde optimalt �

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...