Hop til indhold

Næsearbejde i højden


Amocca
 Share

Recommended Posts

Ok, lidt mærkelig titel, men...

 

her i huset ynder vi at lege narkohund med te. Begge hunde elsker denne leg. De bliver sat af i entreen og så gemmer jeg et te-brev i huset, som de så bliver sendt afsted for at finde.

 

de har vidt forskellige indgangsvinkler til legen. Karla starter med at løbe rundt og lede med øjnene, hun starter der hvor den var gemt sidst :roll: når det glipper, så slår hun næsen til og går igang. Hun søger både højt og lavt, med næsen i gulvet og i luften og rejser sig på bagben for at lade gå op over kanten på borde, reoler osv.

 

johna slår næsen til næsten med det samme. Men hun søger kun lavt. Hvis den er over hovedhøjde kan hun gå forbi den igen. Det er tydeligt at færden er i området, for hun kan kredse om det rigtige sted i evigheder, men hendes næse løfter sig ikke af gulvet.

og så opgiver hun :stupid: finder et stykke legetøj eller giver til at bide i Karla, som måske stadig søger og derfor bare ignorerer at der hænger 8 kg terrier i hendes øre :roll:

 

jeg skal være ærlig at indrømme, at Johna ikke rigtigt har fået den store introduktion til denne leg, hun har mest af alt lært den ved at observere Karla, men selvom jeg synes jeg har forsøgt at give hende hjælp, ved at placere søget i fx hendes skulderhøjde, så nægter hun pure at løfte snuden fra gulvet overhovedet.

 

hendes næse fejler absolut intet. Så længe den er i gulvhøjde, så kan jeg gøre det så svært som jeg overhovedet vil: gemme tebrevet under ting, indeni ting eller endda sammen med andre stærkt duftende ting som fx sæbe eller duftlys.... Og hun er jo en ekstremt habil musejæger på gåture.

 

Men, hvordan får jeg hende til at løfte hovedet? Any ideas?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville nok hæve søgegenstanden langsomt, bare et par cm af gangen, start evt med et stykke kylling i stedet for;)

ofte vil udendørs søgning være en fordel, her er vinden med til at give et anderledes fært billede, hunden kan fange færten på længere afstand og lærer at følge færten på en anden måde

Link til indlæg
Del på andre sites

Udendørs er der intet problem med at fange færd, tværtimod, der er det en daglig kamp at få hende til IKKE at gå på færd. :roll: men jeg kunne selvfølgelig overveje at flytte legen ud i haven...

 

jeg ville egentlig gerne undgå at blande mad ind i denne leg, men det kan godtvære, at jeg bliver nødt til det... Tror dog jeg prøver at se om hun kan lokkes til at løfte hovedet bare en cm i første omgang, det kan godt være, at jeg var for optimistisk med skulderhøjde...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror også du langsomt skal arbejde dig op i højden. Hvis du tager en cm ad gangen kan det være hun langsomt finder ud af at tingene også kan være gemt højere oppe, for det kan jo være hun ikke forstår det også er en del af legen.

 

Hvordan har du introduceret til denne leg? Kunne godt tænke mig at prøve med T, men er lidt usikker på den bedste måde at introducere det på. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Den yngste, som er "problemet" her, har som sagt lært den primært via observation af den gamle. Men ved den gamle introducerede jeg den ca. således:

 

1. smid tebrev ned foran hunden og beløn interesse for den.

2. Tebrev i ro foran hunden. Beløn interesse for den. Personligt bad jeg i sin tid hende om at samle den op. Men markering ved snudetarget er nok smartere, da den bliver lidt klam egter et par gange i munden :lol:

3. Tebrev et par meter fra hunden - så den skal flytte sig for at finde den. Når den gør dette automatisk hver gang den ser tebrevet, så sæt et signal på. Ved mig er det FIND TE

4. Læg tebrev ind i næste rum eller bag stoleben eller lign. Den skal stadig være synlig, men ikke synlig derfra hvor hunden sidderog venter, så der skal "ledes" bare lidt, når man får kommandoen.

 

herefter kan man øge sværhedsgraden løbende. Vær obs på, at næsen er det sidtse der slåes til, så i starten skal den være fuldt synlig fx på gulvet, så der ikke skal arbejdes alt for hårdt.

Mine kender og elsker legen - og frugt te dufter stærkt - så jeg kan finde på at gemme det i skuffer og skabe, under sofapuder og i reoler og den slags...

Link til indlæg
Del på andre sites

Lyder som en sjov leg, tror jeg vil prøve den på Zeus :-) vi har aldrig prøvet med te, men gør det med en lille dummy. Zeus sidder på gangen og jeg gemmer dummy. Han får så kommandoen søg apporten og begynder at søge, med det samme med snuden i jorden. Når han finder den skal han hen til mig på plads og afl dummy.

 

Er dummy lidt over gulv højde finder han den men er den over en meter fra gulvet snuser han oppe i luften men det tager noget længere tid at finde den for ham.

 

Jeg gemmer også under dynen eller puden, i brusekabinen det er åbenbart en af de svære for ham. Bag ved skabe sofaer mv det er en sjov leg og han blir træt :-)

 

Jeg vil prøve med din lille vejledning i morgen mht te tak for det tip :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lyder som en sjov leg, tror jeg vil prøve den på Zeus :-) vi har aldrig prøvet med te, men gør det med en lille dummy. Zeus sidder på gangen og jeg gemmer dummy. Han får så kommandoen søg apporten og begynder at søge, med det samme med snuden i jorden. Når han finder den skal han hen til mig på plads og afl dummy.

 

Er dummy lidt over gulv højde finder han den men er den over en meter fra gulvet snuser han oppe i luften men det tager noget længere tid at finde den for ham.

 

Jeg gemmer også under dynen eller puden, i brusekabinen det er åbenbart en af de svære for ham. Bag ved skabe sofaer mv det er en sjov leg og han blir træt :-)

 

Jeg vil prøve med din lille vejledning i morgen mht te tak for det tip :5up:

 

Om det er legetøj, te ellet beskidte sokker er jo ligemeget. Ideen er den samme. Vi har også brugt te til færddiskriminering, hvor de skal finde en bestemt slags te blandt andre slags te...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...