Hop til indhold

Kløende ører


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Dorits ene øre klør! Så meget at hun har kradset hul:( Her i weekenden har jeg nærmest spulet hendes øre i probiotiske øredråber, og det har hjulpet en del. Bella er meget interesseret i øret, og snuser en masse til det. Jeg kan ikke se noget (ud over at hun selvfølgelig er rød og irriteret, der hvor hun har kløet), og jeg synes ikke det lugter.

 

Jeg ringede til min egen dyrlæge, som mener at der bare skal kigges på det. Så blev jeg måske lidt gal, og ringede til en anden dyrlæge, som egentlig gav samme svar - undersøgelse med sådan et øreapparat, og så øredråber. Først hvis behandlingen ikke virker, bliver der taget prøver.

 

Er det normalt? Altså, at der ikke podes med det samme?

 

Jeg tænker infektion eller svamp. Hun var i svømmehallen for et par uger siden, og det er kommet efter det. Måske det har udløst en irritation?

Link til indlæg
Del på andre sites

Min dyrlæge laver altid en podning med vatpind og kigger på det med det samme. Er det mon det, du mener?

Har gode erfaringer med Thornit powder (købt på amazon). Det drysses i 2 gange dagligt i et par dage. Så begynder ørevoksen at arbejde sig ud, og kan fjernes med vat.

 

http://www.amazon.co.uk/Thornit-Ear-Powder-20-g/dp/B00560R08Y/ref=sr_1_1?s=pet-supplies&ie=UTF8&qid=1418642757&sr=1-1&keywords=thornit+ear+powder

 

 

Edit; Selvfølgelig skal dyrlægen tjekke det og evt. udskrive behandling. Men thornit er meget godt at have hjemme, sådan til brug ca en gang ugentligt. Det gør jeg selv, for at holde Hugos ører ved lige. Han har haft svamp et par gange.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg var ved dyrlægen med min gamle hund. Blev der taget en prøve med det samme, så de var sikre på at det var det rigtige vi fik til at behandle med.

Med min nuværende har vi været forbi en enkelt gang med øret og der var han så påvirket af det, at de lagde ham i narkose, for at han ikke skulle blive bange fremover, ved berøring af øret. Og der rensede de i bund og tog prøve af det også. Det viste sig så her at grunden til at han var så påvirket, var at han havde fået kradset hul omkring øret og at der var gået stafylokokker i det. Så det var meget ømt omkring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Walther havde jo som unghund "dårlige" ører hver anden måned, det skulle bare tænke på at regne så vupti dårlige ører.. vi vidste ikke helt dengang var det var men gik selvfølgelig til dyrlægen straks - han blev podet og det var som regel svamp eller nogen gange betændelse... dryppemiddel til 10 dage mener jeg og vupti var det væk. Der skal ikke meget til før Walther får dårlige ører men de poder altid og jeg tror uden at lyve at jeg har været ved dyrlægen med ham 10-15 gange hvor det har været svamp og de har podet hver gang.

 

Han kan stadigvæk have det - men det er over to år siden - og det er jeg sikker på er noget med hans foder at gøre - vi skiftede til kornfrit og vupti i de to år han har spist det, har han ikke haft dårlige ører, dog skal vi tørre ekstra grundig ører når han har været ude i regnvejr.

 

Nå ja Walther kradsede også altid hul så det blødte og gik og rystede på de ører altid, håber virkelig det holder nu - for det var sku synd for ham!

 

/syv ni tretten bank under bordet/ ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Øre problemer kan være alt muligt.

Min Oscar har gentagne gange haft problemer med ørerne - i form af svamp som han så måtte have øredråber for. Det har så senere vist sig at hænge sammen med hans fordøjelse og da han overgik til et "lettere" foder er det kun i ny og næ jeg tørrer det yderste af hans ører af.

Charlie har aldrig i de 7 år han har været hos os haft problemer med ørerne - men efter han i sommers fik meget ondt i venstre øre og det viste sig der sad "noget" fast op af hans ene trommhinde og dyrlægen måtte ind og rode med det - så har han lige igen haft en mild betændelse i det øre - som han måtte have øredråber for. Så jeg tror på at man kan rode for meget med ørerne.

 

Alle de gange jeg har været af sted har dyrlægen lavet en podning så han kunne give de rette øredråber eller medicin. Jeg syntes det er ret vigtigt at vide hvad man giver medicinen for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så var vi afsted. Det var heldigvis vores faste dyrlæge, og han tog en prøve. Hun har slem øregangsbetændelse, og hun fik lidt binyrebark i nakken og øredråber til 14 dage. Han ringer når der er svar på prøven, men regner med at det "bare" er bakterie. I øvrigt kostede prøven 150 kr, så kan slet ikke se pointen i ikke at få den lavet, når nu man allerede er afsted:vedikke:

 

Ninka, jeg har skam ikke noget imod at de kigger, men jeg har noget imod at de KUN kigger! De kan jo ikke ved øjesyn afgøre om det er svamp eller bakterie, og i så fald hvilken bakterie.

 

Der er heldigvis ingen allergi i familien, men jeg holder skarpt øje med hende. Hun har jo haft noget kløe ved munden, men det forsvandt med klorhexidin. Og så har hun lidt rødt mellem poterne, men det betyder ikke nødvendigvis noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ninka, jeg har skam ikke noget imod at de kigger, men jeg har noget imod at de KUN kigger! De kan jo ikke ved øjesyn afgøre om det er svamp eller bakterie, og i så fald hvilken bakterie.

 

de vel nødt til at se hunden for at tage en vurdering om hvordan forløbet skal være?

Øresygdomme findes jo i et utal, der vel ingen dyrlæge der på forhånd præcis kan sige hvad det er og hvad der skal tages af prøver og hvad der skal til? Sorry er helt lost?

Link til indlæg
Del på andre sites

de vel nødt til at se hunden for at tage en vurdering om hvordan forløbet skal være?

Øresygdomme findes jo i et utal, der vel ingen dyrlæge der på forhånd præcis kan sige hvad det er og hvad der skal tages af prøver og hvad der skal til? Sorry er helt lost?

 

Ja, det er du vist:-)

 

Jeg vil gerne at de gør MERE end at BARE se, altså tager prøver. Jeg gider ikke at en dyrlæge stiller en diagnose over telefonen, og at de samme øredråber bare skal bruges. Jeg ville være svært utilfreds med bare at prøve mig frem, når diagnosen kan stilles ved et skrab. Jeg har altså ikke noget problem med at han ville SE hunden, men med at han ikke ville ANDET end se. Giver det mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er du vist:-)

 

Jeg vil gerne at de gør MERE end at BARE se, altså tager prøver. Jeg gider ikke at en dyrlæge stiller en diagnose over telefonen, og at de samme øredråber bare skal bruges. Jeg ville være svært utilfreds med bare at prøve mig frem, når diagnosen kan stilles ved et skrab. Jeg har altså ikke noget problem med at han ville SE hunden, men med at han ikke ville ANDET end se. Giver det mening?

 

Ja det giver mening, hvis der er nogen grund til at tage prøver altså, det har jeg aldrig oplevet min dyrlæge vil tage stilling til hvad der er nødvendigt inden de har set hunden - så undrede mig over du ikke vil have dem til at se på hende, men det vil du jo så også :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men Anne, afviste de ligefrem at tage prøve?

 

Jeg tænker altså at dyrlægerne har indtil flere øregangsbetændelser om ugen og ser det som en standard procedure og måske ikke ser det som nødvendigt at tage en prøve...jeg mener de fleste mennesker vil jo nok faktisk gerne spare de penge en prøve koster..Og de har vel kombi præparater.?

 

Sheila har været til utallige øregangs undersøgelser og ofte har dyrlægen taget en prøve og aldrig konstateret svamp - hvilket er hvad de leder efter, så vidt jeg har forstået det. Men efter mange af disse undersøgelser, så fandt vi jo så ud af at det skyldes allergi, så siden har jeg bare sagt til dyrlægen at nu er den gal med ørene igen og om jeg kan få den pipette som jeg ved virker uden yderligerer undersøgelse. Aldrig noget problem med det.:) Heller ikke da jeg skiftede dyrlæge. Han ville til at stikke en vatpind i øret på hende og jeg sagde bare at det besvær kunne han spare, der var aldrig noget, hehe

Link til indlæg
Del på andre sites

Men Anne, afviste de ligefrem at tage prøve?

 

Jeg tænker altså at dyrlægerne har indtil flere øregangsbetændelser om ugen og ser det som en standard procedure og måske ikke ser det som nødvendigt at tage en prøve...jeg mener de fleste mennesker vil jo nok faktisk gerne spare de penge en prøve koster..Og de har vel kombi præparater.?

 

Sheila har været til utallige øregangs undersøgelser og ofte har dyrlægen taget en prøve og aldrig konstateret svamp - hvilket er hvad de leder efter, så vidt jeg har forstået det. Men efter mange af disse undersøgelser, så fandt vi jo så ud af at det skyldes allergi, så siden har jeg bare sagt til dyrlægen at nu er den gal med ørene igen og om jeg kan få den pipette som jeg ved virker uden yderligerer undersøgelse. Aldrig noget problem med det.:) Heller ikke da jeg skiftede dyrlæge. Han ville til at stikke en vatpind i øret på hende og jeg sagde bare at det besvær kunne han spare, der var aldrig noget, hehe

 

Ja, både ham dyrlægen ude hos min egen dyrlæge og den anden klinik jeg efterfølgende ringede til, ville begge bare kigge og behandle med dråber. De ville først teste hvis dråberne ikke virkede. Min egen, som jeg heldigvis kom ind til, testede for at se om det var almindelige bakterier, slemme bakterier eller svamp. Han var meget sikker på at det var almindelige bakterier, men han ringer med svaret når det er dyrket:-)

 

Da det jo er første gang hun har noget med ørerne, synes jeg det er ret vigtigt at vi finder årsagen nu. Jeg vil ikke have en hund som går med dumme ører i flere uger, fordi det tilfældigvis er jul/nytår. Jeg vil have den medt præcise diagnose, og til 150 kr. vil jeg bestemt gerne nærme mig målet.

 

Hun har det i øvrigt allerede bedre:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...