Hop til indhold

Fastedag, hvilke fordele


Nikolaj
 Share

Recommended Posts

Jeg ved der er folk, der giver deres hunde fastedage, af helbredsmæssige grunde. Jeg kan se idéen i det, hvis man har en hund med tendens til overvægt. Men hvad er argumenterne ellers for at indføre én eller flere ugentlige fastedage? Jeg kunne forestille mig det måske kunne hjælpe på hunde med manglende ædelyst.

 

Er der nogle af jer, der faster jeres hund, og hvorfor?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig med Blueberry. Hvis jeg faster Walther (har aldrig gjort det) men går det for længe mellem hans måltider for han for lavt blodsukker og får kvalme og vil slet ikke spise, så skal jeg lokke de første bidder i ham inden han selv spiser, og han er en lab :-)

 

Mine fodres to gange dagligt. Morgen og aften.

 

Tror dog godt at Zeus kunne springe en dag over men det er ikke noget jeg ville gøre, for tror så han vil æde alt for hurtigt når han så endelig fik mad.

 

Eller spise ulækre ting på gå turen ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Futte blev meget madfikseret da han blev kastreret. Da jeg havde besluttet at han ikke skulle have lov at blive overvægtig fik han en mængde mad så han holdt vægten og blev suppleret med grøntsager. Da vi gik over til råfodring kunne jeg dog give ham mad 6 dage om ugen så han blev helt mæt hvis jeg fastede ham én dag om ugen.

 

Efter vi fik Lily løber han dog mere når de leger og har derfor brug for mere mad end tidligere. Vi har dog holdt fast i fastedagen da jeg faktisk tror på at det er sund for dem. Lily, der desværre ikke er ret madglad, er også mere villig til at spise efter at have fastet. Arne er tidligere blevet misrøgtet og ikke fået tilstrækkeligt mad. Han er nok ikke begejstret for at faste, men omvendt får han 6 dage om ugen alt hvad han kan spise (det fik han i hvert fald indtil han begyndte at blive lidt rund, men han kan kun spise op ca. halvdelen af dagene selv om vi vejer maden) og lider ingen nød.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tvivler nu på at det skulle have negativ effekt på blodsukkerreguleringen. Ulve går jo i lange perioder uden at spise. Desuden er der jo påvist en del sundhedsgavnlige effekter ved faste i mennesker. Nu er der selvfølgelig en lang vej fra menneskers fysiologi til hundes, men alligevel.

 

Overvejer lidt at eksperimentere med en ugentlig fastedag til Huan. Primært for at holde gang i hans ædelyst, og se om det øger interessen for barf, hvis det er det han bryder fasten med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ikke kunne faste mine og da de to af mine har haft maveproblemer i deres unghunde tid har jeg efter aftale med dyrlægen fodret dem alle 4 x om dagen - og det er jeg forsat med. I sær Oscar ville begynde at gå på rov og rende på væggene hvis ikke han får det kvantum han har brug for. Han får ganske enkelt slinger i maven og blodsukker - så det er ikke noget vi overhovedet ønsker. Det smarte ved tørfoder er jo netop at du kan skrue op/ned for volumen - så man den vej kan regulere foder indtaget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er man sikker på at ulve går uden mad i flere dage? Spiser de så ikke bare grønt eller bær?

 

Og er der ikke forskel på at få foderpiller og så spise sig så mæt man kan i råt kød?

 

Jeg tror ikke på fastedage. I hvert fald ikke sådan som man fodre hunde idag. Blev de fodret som i naturen så ved jeg det ikke, men tror de færreste smider et helt dyr hvor hunden selv kan spise det af dyret som hunden har brug for, for at kunne klare sig med lidt eller ingen mad efterfølgende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal helt klart gøre det der fungerer for jer!

 

Jeg tror det afhænger meget af hvad man fodrer med, hvordan man fodrer, hvad hunden er vant til i forhold til fodring, hvad hunden bliver brugt til og lignende, om man opnår den ønskede effekt. Samt måske også racen?

 

God pointe. Når hunde kan være så forskellige med hensyn til ædelyst, tendens til overvægt, samt hvordan de responderer på foder, så kan det jo også sagtens være tilfældet med optimale fodringsmønstre. Nu ser jeg lige an hvordan han reagerer op ad dagen, godbidder får han i hvert fald stadig på sådan en dag. Egentlig ville jeg gerne køre ham over på 100% barf, men som det ser ud nu er det ikke realistisk. Næh, så vil han hellere have noget godt tørfoder :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

interessant.

Min den lille ville køre tom i maven og så kaster hun op. Den gamle vil bare blive pisse irriterende når vi nærmer os spisetid og fortsætte indtil hun får mad*GG* Hun kan vist klokken det gamle liv :)

Den gamle bliver ikke dårlig af at springe et måltid over, men den lille kaster op og bliver rigtig mat i betrækket.

Jeg har aldrig tænkt på at faste dem i ny og næ, men måske det er det der fungerer bedst med barf.

Link til indlæg
Del på andre sites

God pointe. Når hunde kan være så forskellige med hensyn til ædelyst, tendens til overvægt, samt hvordan de responderer på foder, så kan det jo også sagtens være tilfældet med optimale fodringsmønstre. Nu ser jeg lige an hvordan han reagerer op ad dagen, godbidder får han i hvert fald stadig på sådan en dag. Egentlig ville jeg gerne køre ham over på 100% barf, men som det ser ud nu er det ikke realistisk. Næh, så vil han hellere have noget godt tørfoder :mrgreen:

 

Gider hunden ikke barf??

Tror ikke jeg skulle give mine valget (De tog så det hele) men tror da klart frisk kød kom før tørkost.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gider hunden ikke barf??

Tror ikke jeg skulle give mine valget (De tog så det hele) men tror da klart frisk kød kom før tørkost.

 

Nu er barf selvfølgelig mange ting, men rent råt kød gider han ikke rigtigt. Kødfulde ben er en anden sag, og tilberedt kød er han vild med. Men som du siger synes jeg heller ikke det giver mening, og tror nærmere det er et spørgsmål om tilvænning til det rå kød. Det er også derfor jeg leder efter lidt metoder til at gøre det mere tiltalende, indtil han forhåbentlig får smag for det (:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved der er folk, der giver deres hunde fastedage, af helbredsmæssige grunde. Jeg kan se idéen i det, hvis man har en hund med tendens til overvægt. Men hvad er argumenterne ellers for at indføre én eller flere ugentlige fastedage? Jeg kunne forestille mig det måske kunne hjælpe på hunde med manglende ædelyst.

 

Er der nogle af jer, der faster jeres hund, og hvorfor?

Jeg har læst et eller andet sted, at hunde først føler sig mætte, når mavesækken bliver udspilet. Om det er rigtigt ved jeg ikke, men min egen oplevelse stemmer meget godt overens med det udsagn. Og hvis det er rigtigt, er det jo et meget godt argument :mrgreen:

 

Da jeg begyndte at faste, gjorde jeg det primært fordi jeg læste en artikel fra en veterinærsygeplejerske hvor der stod, at hundes fedtforbrænding først går i gang, når maven har været tom et stykke tid. Jeg har en hund, der skal tabe sig og jeg tænkte, at det ikke ville skade at prøve det. Og det gjorde det heller ikke. Det fungerer faktisk rigtig godt - han taber sig og samtidig virker han mere mæt, når han får lov til at spise et større måltid end normalt to gange om ugen. Det får han nemlig lov til inden fastedagene. Førhen gik han tit rundt og ledte efter mad både indendøre og udenfor og det er han holdt op med nu.

 

Så for os fungerer det. For alle ville det måske ikke fungere, så det må jo komme an på hunden.

 

Men da jeg begyndte at fodre med råt, ville han ligesom din heller ikke æde det. Her oplevede jeg, at det hjalp at gøre det lidt hyggeligt at spise eller lave en lille leg ud af det. Jeg gemte f.eks. kødet inde i et håndklæde eller jeg satte mig ned til ham og snakkede lidt med ham om hvor lækkert maden var - det overbeviste ham :lol: Jeg ved ikke om du har prøvet noget lignende, men tænkte at jeg lige ville dele hvad der virkede for os. For du er ikke den eneste, der har haft en hund der rynkede lidt på næsen over det rå :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...