Hop til indhold

Spilops Wild Weather Wilma


Amocca
 Share

Recommended Posts

  • Svar 128
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hvor er hun bare dygtig.

Det har jeg aldrig prøvet med mine, men det ser nu altså skægt ud. Måske den næste skal prøve det.

 

Alle mine elsker det - synes det er en hysterisk morsom øvelse. Og det giver super bagpartskontrol og er den nemmeste måde at få en god pladsposition på, i mine øjne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke i pladstræning, nej. Senere, introducerer jeg spanden igen - men uden mig ved siden af - og så får de lov at twiste på den - begge veje. Men lige pt bruger jeg den som pladspositionstræning. Der går vi ikke begge veje.

hvorfor ikke? :hmm: man kan da godt gå plads på begge sider, og det er da super intro til højrehandling senere i hendes karriere? :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det bare en rund opvaskebalje?

 

Jep, bare en hel almindelig rund balje. Når hun ikke længere er i tvivl om position, lige meget hvor jeg står på baljen, så fjerner vi baljen og starter øvelsen forfra. Så skulle vi gerne ende med et lille kræ der søger mit venstre ben, ligemeget hvor jeg bevæger mig hen.

Link til indlæg
Del på andre sites

hvorfor ikke? :hmm: man kan da godt gå plads på begge sider, og det er da super intro til højrehandling senere i hendes karriere? :mrgreen:

 

Selvfølgelig kan man det, jeg føler dog det er forvirrende for hunden at introducere begge dele på een gang? Men måske er det bare mig der kun har et kogeprogram i hjernen? Jeg vil have hende fast - og på jorden - i en pladsposition - før jeg begynder at introducere andre ting med spanden. men det kan sagtens tænkes jeg tager fejl?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er hun bare dygtig.

Det har jeg aldrig prøvet med mine, men det ser nu altså skægt ud. Måske den næste skal prøve det.

 

Det er iøvrigt aldrig for sent. Karla røg først på spanden som 3 årig - da jeg startindlærte Johna - og hun har fået en langt større forståelse for pladspositionen af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig kan man det, jeg føler dog det er forvirrende for hunden at introducere begge dele på een gang? Men måske er det bare mig der kun har et kogeprogram i hjernen? Jeg vil have hende fast - og på jorden - i en pladsposition - før jeg begynder at introducere andre ting med spanden. men det kan sagtens tænkes jeg tager fejl?

 

Jeg lærte ret hurtigt Lemon begge veje, for at hun ikke skulle hænge fast i, at det kun kunne gøres én vej rundt (og det gælder for øvrigt de fleste tricks, f.eks. også twist/turn, cirkle rundt om en pind/om mig, bakke rundt om mig osv.). Jeg indlærte dog den ene vej "færdig", før jeg indlærte den anden (jeg lærte hende først at gøre det selvstændigt som et trick og overførte det bagefter som en hjælp i pladsindlæringen). Men som sagt indlærte jeg den anden vej hurtigt derefter.

 

I forhold til pladspositionen gik jeg ret hurtigt over til at lade hende lave "find ind i plads/følg med i plads" på et lavere og mindre target end baljen (først en rundt korkbordskåner, siden et lille, kvadratisk typperwarelåg), så snart hun havde forstået pointen på baljen. Det gjorde jeg, fordi positionen så blev mere korrekt i forhold til hendes skulderplacering ud for mit ben, og fordi det ad den vej gik hurtigt med at få udfaset det target, som baljen jo er. Jeg kunne gå ret hurtigt videre til helt at fjerne target og lade hende lave "pladselefant" uden et target.

 

Jeg er helt enig i, at det er en fantastisk øvelse til at lære hunden at følge med rundt i plads med super bagpartskontrol. Dog vil jeg sige, at jeg har set flere større hunde få lidt "banan-tendenser" (altså at hundens krop bøjer lidt rundt som i bananfacon, når hunden går i plads), hvis de har lavet elefantpladsen for længe . Jeg begyndte også at se lidt tendens til det hos Lemon, på trods af at jeg sideløbende uden balje trænede indtagelse og fastholdelse af pladsposition i stå (som de jo skal i HTM i stedet for at sidde ned). Det var også en af grundene til, at jeg hurtigt gik væk fra baljen. Jeg måtte bruge lidt træning efterfølgende på at få hende helt sikker i, at hendes krop altid skal være helt lige, når hun indtager/går i pladspositionen, og at hun altså ikke skal bøje numsen lidt ind bag mig. På højre side kortede jeg derfor denne proces endnu længere ned, og der har jeg ikke oplevet problemet.

 

Med en lille hund er det ikke sikkert, at man risikerer at få banansyndromet, det skal jeg ikke kunne sige :-) - Tyson har altid kun lavet elefanten som et trick, jeg har aldrig brugt det til at indlære plads hos ham. :-)

 

Nå ja, for øvrigt, jeg vil også anbefale hurtigt at indlære elefanten i begge retninger, fordi det netop giver bagpartskontrol i begge retninger - hvilket er en fordel i indlæringen af mange andre tricks/øvelser og selvfølgelig er en fordel for hundens kropsbevidsthed og -kontrol generelt. F.eks. lærte Lemon meget hurtigt bevægelsesmønsteret i at lave en bakkende slalom mellem mine ben - hvilket jo faktisk også "bare" er nogle kvarte elefanter i hver retning. På mine trickshold er det en af de øvelser, som rigtig mange bøvler med, fordi hundene ikke forstår eller helt kan kontrollere, hvad deres bagpart skal. Der kan jeg typisk se, hvis kursisterne først har lært hunden elefanten i én retning, for så er den ret god til at bakke igennem benene fra den ene side - men når de så skal fortsætte på den anden side, bliver det meget sværere for den.

 

Ups, det blev et langt off topic-indlæg i din hvalpetråd, sorry. :oops: Blev bare lidt grebet af emnet. :engel: Men skal da lige huske at sige super sød og dygtig Wilma :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hhe, tak for dit meget fine lange indlæg - ikke spor off topic, diskussionen var jo gået den vej allerede. Synes aldrig jeg har haft kvaler med at indlære elefanten begge veje, selvom jeg først gør plads-delen færdig. Nu skal det jo heller ikke forståes, som at der går flere år, inden næste del kommer på. Men min hjerne kan ikke ret håndterer begge veje på baljen før mit primære mål er ovre :lol:

og mit primære mål med øvelsen er plads i pladsposition - bagpartskontrollen er en rar bonus. Men det er pladspositionen jeg søger.

 

Vi laver så meget andet kropskontrol, at jeg ikke er bange for at hun / de kommer til at halte på nogen sider. Men det kan være jeg tager fejl

 

jeg har aldrig brugt et "mellem-led" mellem balje og uden. Har altid tænkt, at det bare var endnu en ting der skulle pilles af igen? Føler du det giver så meget ekstra at have det led på?

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har aldrig brugt et "mellem-led" mellem balje og uden. Har altid tænkt, at det bare var endnu en ting der skulle pilles af igen? Føler du det giver så meget ekstra at have det led på?

 

Det, det gør, er, at man meget hurtigt kan gå væk fra baljen - når jeg ser hvor skrap wilma er på baljen i din video, ville jeg allerede være gået videre til lavt target. På det lave target kan jeg få den rette position, dvs den rette skulderpuderne ud for mit ben - det mener jeg ikke helt man kan på baljen. Jeg gik som sagt også hurtigt videre fra lavt taget til intet target - som i meget hurtigt, for fra det lave target var der ikke særlig stor forskel for hunden, om der var target eller ej.

 

Men hvis det har fungeret fint med Karla og Johna, er der jo ingen grund til at lave det om med wilma. :-) Jeg synes bare det er interessant at diskutere sådan helt generelt. ;-) Og så synes jeg at det med banantendensen er værd at være opmærksom på for folk med store hunde, som fx pivpiv :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har du helt sikkert ret i. Karla vil også gerne krølle lidt ind bag mig, hvis hun ikke mener hun selv er placeret korrekt. Johna er altid lige, men det hun generelt i alt hun laver - bakke osv. Tror simpelthen ikke hendes krop kan krølle sig på samme måde? :vedikke: samtidig skal man jo være meget obs på ikke at rette på Johna / trække belønning / ros for længe, da hun jo så bliver ked af det. Så hun er ikke så præcis generelt, da der ikke stilles særligt store krav til hende.

 

ved Wilma har jeg indtil videre kun observeret trang til at krølle ind foran mig - i ALT hun gør, hun er umulig at gå med ved siden af :lol: derfor jeg belønner udaf.

Jeg vil tænke over det lave target, men bruger det flade target i andre sammenhænge og så er tilbage til, at min hjerne kun har eet kogeprogram :lol: men ja, Wilma er ved at være klar til at hoppe af sin spand.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil tænke over det lave target, men bruger det flade target i andre sammenhænge og så er tilbage til, at min hjerne kun har eet kogeprogram :lol: men ja, Wilma er ved at være klar til at hoppe af sin spand.

 

Lemon trænede også at løbe ud og sætte forpoter på target i samme periode, men jeg brugte bare et andet target, så kunne hun fint skelne (elefant ville hun dog gerne lave på ALT i en periode :lol:). Da jeg indlærte bagpotetarget, brugte jeg et helt tredje target, netop for at undgå at forvirre hende. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Kan lige opdatere, at Wilma kom af sin spand til træning i tirsdags og med det samme fattede, at det var samme øvelse vi lavede, blot på jorden. Vi har så ikke rigtigt trænet det siden, da vi har fokuseret på andre ting. Men til spanielstræming i aften viste hun, at hun har så meget styr på positionen, at jeg kan tage både skridt fremad, til siden og baglæns med en klæbende hundehvalp i plads! :5up: tilgengæld kan hun nu ikke længere sidde foran mig :lol:

 

i den forgangne uge har vi trænet apport en del. Hun har hele tiden naturligt villet løbe ud og samle op, men var lidt en bølle med kun at løbe halvvejs hjem og så tænke: næææææææh! Den beholder jeg selv! Så det har vi arbejdet på. Her er en video fra sidsteuge, hvor hun pludselig fangede ideen! Og heldigvis kunne vi fremvise 2 styks fineste appporteringer til spanielstræning i aften!

 

[video=youtube_share;B0YQkGz1Gf8]

 

hun er bare helt fænomenal lækker at arbejde med generelt. Hun vil og vil og vil så gerne og tilbyder alverdens narrestreger og fiduser :lol: hun er - indtil videre - alt hvad jeg har bedt om, og mere til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og heldigvis kunne vi fremvise 2 styks fineste appporteringer til spanielstræning i aften!

Så du er begyndt på sådan noget træning. Hvad synes du om det?.

 

hun er bare helt fænomenal lækker at arbejde med generelt. Hun vil og vil og vil så gerne og tilbyder alverdens narrestreger og fiduser :lol: hun er - indtil videre - alt hvad jeg har bedt om, og mere til.

Hvor er det dejligt at høre at du er glad for hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så du er begyndt på sådan noget træning. Hvad synes du om det?.

 

 

Hvor er det dejligt at høre at du er glad for hende.

 

Indtil videre er det jo ikke meget anderledes end alt andet basis træning - de er jo trods alt kun lige 13 uger i denne uge. Selvom det selvfølgelig har en twist, der skal bruges i senere sammenhænge. Mange af øvelserne er rigtigt fine og kan sagtens bruges i andre sammenhænge / dagligdagen, så ligemeget om vi fortsætter med jagttræningen eller ej, så er det et fint fundament at få lagt. Især med hensyn til impulskontrol og at få lavet nogle gode adfærdsmønstre, når det kommer til til byttedrift. Og så synes jeg det er rart at træne hos et menneske der har stor erfaring med racen, for det har jeg jo ikke selv. Og selvom man jo altid lærer hen ad vejen, sammen med hunden, så ved hun jo, hvor det er vigtigt at sætte ind allerede fra ganske ung!

 

En del af øvelserne - kontakt, pladsposition, impulskontrol, "vent på signal før du løber" osv. har jeg jo trænet før, med mine andre hunde. Mens andre øvelser er helt nye, som fx apportering og stopfløjt. Men det er spændende og som brugbart. Hvad fremtiden bringer ved jeg ikke - men jeg synes dirrigeringstræning ser sjovt ud, så måske forsætter vi også efter hvalpetræningen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder til at det er en fornuftig træner I går hos, spændende at se om du så bliver "hooked" på jagttræning. Jeg startede kun fordi jeg syntes jeg skyldte hunden at vide hvad den var skabt til, men nu synes jeg det er ret sjovt og ville ikke vælge anden træning.

 

Jeg går hos min opdrætter ;-) Det var en del af vores hvalpepakke, at vi fik spaniels-træning med i købet. Hun har selv 5 FT cockere og en FT springer og har så vidt jeg kan høre rundt omkring, ry for at være meget dygtig - også i denne verden ;-) Hun har været min agilitytræner i 6 år, så jeg vidste jeg kunne stå inde for hendes træningsmetoder

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går hos min opdrætter ;-) Det var en del af vores hvalpepakke, at vi fik spaniels-træning med i købet. Hun har selv 5 FT cockere og en FT springer og har så vidt jeg kan høre rundt omkring, ry for at være meget dygtig - også i denne verden ;-) Hun har været min agilitytræner i 6 år, så jeg vidste jeg kunne stå inde for hendes træningsmetoder

Aaah, på den snedige facon.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ville gerne have vist med denne video, at vi havde fået mere fart og intensitet i tilbageløbet og at vi nu kan finde ud af at appotere vores dummy. Men køkkenet er så smalt, at det er svært at filme i det :roll: håber snart jeg føler mig sikker nok til at turde flytte vores apporteringstræning ud i udestuen, hvor vi har mere plads

 

[video=youtube_share;dfe27CXdPo8]

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...