Hop til indhold

Ulve i Danmark


PBC
 Share

Recommended Posts

Joh men nu er jeg ikke den store forumbruger. Har svaret dig herover også. Resten må vi se, hvad bringer for DKs ulve. Jeg håber de kan leve her og ikke kun overleve her. Hvad der sker er gætværk. Vi må snakkes ved om 5 -8 år om det, så kan du forhåbentlig sige til mig, at du fik ret og jeg tog fejl. Det ville glæde mig umådeligt for få elsker ulve som jeg

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 444
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Joh men nu er jeg ikke den store forumbruger. Har svaret dig herover også.

Ærlig talt synes jeg det er lidt mærkeligt at du vælger at ignorere at 3 brugere åbenbart ikke forstår det du skriver og fejer os af med et ubrugeligt link. Omvendt er du åbenbart forumbruger nok til at forvente at andre skal forklare dig hvad der er nyt for dig, som f.eks. her nedenunder.

 

Link? Det er nyt for mig. Dyr som bjørn og flere af de større kattedyr toppede sidst jeg tjekkede, og ulven er langt overgået af fx tamhunden på dette område i følge de seneste tal, men hvis du har nyere tal, så må du naturligvis dele dem, så vi kan få det opklaret.

 

Jeg er begyndt at få fornemmelsen af at du kun lige kommer forbi for at fortælle alle hvor meget du ved og så ellers daffer afsted igen, så ingen kan stille spørgsmål til det,... men er det så ikke nærmere en blog du skal skrive på end et debatforum?. Ja undskyld, men jeg har faktisk brugt en halv time på at lede efter noget du sikkert ville kunne forklare mig på to minutter og føler mig egentlig en lille smule til grin.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ked af, at det er din oplevelse af mig. Jeg er ingen af de ting, som du fornemmer via mine indlæg - tvært imod.

 

Jeg vil ønske dig en god dag, og så trækker jeg mig igen. Jeg får det meget skidt af den slags personlige angreb/kommentarer/gisninger, hvilket er årsagen til, at jeg har trukket mig fra fora stort set.

 

En sidste kommentar til emnet: Det bliver spændende at følge ulvene her. Jeg har foto af en ved en af store plantager i Midtjylland- en ung han, alene, og jeg tog dem med min gamle hund i halsbåndet, mens ulven stod og gloede på min hund som et spørgsmålstegn. Det var en meget stor oplevelse at møde ulv på dansk jord. Det sjoveste var, at jeg snakkede i mobil med min mor, da vi drejede om et hjørne, og den gik på en mark - vi var ikke i vindretningen - rent tilfælde. Jeg sagde helt roligt: Mor jeg lægger lige på, for her står en ulv.... :mrgreen: Da jeg en 10 minutters tid senere ringede hende op, fik jeg en kæmpe skideballe, fordi hun var blevet vildt bange... Jeg følte mig nu ikke truet - men... ok jeg kan godt se det.... så... undskyld mor:lol:

 

Tak for en sober debat om et spændende emne og god dag til alle hundevenner herinde :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ked af, at det er din oplevelse af mig. Jeg er ingen af de ting, som du fornemmer via mine indlæg - tvært imod.

 

Jeg vil ønske dig en god dag, og så trækker jeg mig igen. Jeg får det meget skidt af den slags personlige angreb/kommentarer/gisninger, hvilket er årsagen til, at jeg har trukket mig fra fora stort set.

Jeg er ked af hvis du opfattede det som et personangreb, jeg ville bare gerne forstå hvad du mente med den niche. :vedikke: Men en god dag til dig også. :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så bliver der mindre at se på i statsskovene i vest jylland, for ulvene ser man jo ikke :-)

 

http://jyllands-posten.dk/indland/ECE7608949/Ulveforsker-Mere-end-80-pct.-af-hjortene-kan-forsvinde/

 

Et smukt eksempel på et artikel hvor overskriften stort set ikke hænger sammen med indholdet, og hvor dem der kun læser overskriften får et temmelig forvrænget (skræk-) billede.

 

Edit:

Her er lidt fra fakta-boksen:

 

"En ulv har behov for mellem to og fem kilo føde i døgnet og med en fuldt udviklet bestand i Jylland på cirka 90 ulve, vil det svare til ca. 100.000 kilo kød om året. Kød der ifølge tyske erfaringer hovedsageligt leveres af rådyr, dådyr og kronhjorte.

 

Til sammenligning nedlægger danske jægere ca. 110.000 rådyr, ca. 7500 kronhjorte og ca. 5000 dådyr, hvert år.

 

Hertil kommer ca. 20.000 trafikdræbte rådyr om året."

 

Altså, 90 ulve vil skulle spise ca. 100.000 kg kød om året. I dag nedlægger jægere ca. 122.500 stk. større vildt. Jeg går ud fra at der næppe går 100.000 stykker vildt på 100.000 kg (til ulvenes maver), men nærmere ca. 2.000 stykker vildt (med en gennemsnitsvægt på 50 kg). Ikke for noget, men jægerne BURDE kunne overleve at ulvene æder 2.000 stykker vildt om året (som jo er ca. 1/10 af det antal der bliver dræbt i trafikken......).

Link til indlæg
Del på andre sites

Et smukt eksempel på et artikel hvor overskriften stort set ikke hænger sammen med indholdet, og hvor dem der kun læser overskriften får et temmelig forvrænget (skræk-) billede.

 

Edit:

Her er lidt fra fakta-boksen:

 

"En ulv har behov for mellem to og fem kilo føde i døgnet og med en fuldt udviklet bestand i Jylland på cirka 90 ulve, vil det svare til ca. 100.000 kilo kød om året. Kød der ifølge tyske erfaringer hovedsageligt leveres af rådyr, dådyr og kronhjorte.

 

Til sammenligning nedlægger danske jægere ca. 110.000 rådyr, ca. 7500 kronhjorte og ca. 5000 dådyr, hvert år.

 

Hertil kommer ca. 20.000 trafikdræbte rådyr om året."

 

Altså, 90 ulve vil skulle spise ca. 100.000 kg kød om året. I dag nedlægger jægere ca. 122.500 stk. større vildt. Jeg går ud fra at der næppe går 100.000 stykker vildt på 100.000 kg (til ulvenes maver), men nærmere ca. 2.000 stykker vildt (med en gennemsnitsvægt på 50 kg). Ikke for noget, men jægerne BURDE kunne overleve at ulvene æder 2.000 stykker vildt om året (som jo er ca. 1/10 af det antal der bliver dræbt i trafikken......).

 

Det har vist ikke noget at gøre med hvad og hvor meget ulve æder, men at klovbærende vildt forlader områder hvor der er ulve - ifølge artiklen. Jeg ved ikke noget om det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har vist ikke noget at gøre med hvad og hvor meget ulve æder, men at klovbærende vildt forlader områder hvor der er ulve - ifølge artiklen. Jeg ved ikke noget om det.

 

Sådan HELT hypotetisk, så vil 90 ulve altså have et temmelig stort territorie, særligt henset til at de flakker omkring. De vil nu nok ret nemt kunne dække et område på størrelse med Danmark (som i ulvehenseende er på størrelse med en kvart bæ). Så er teorien så at hjortene helt forlader Dk? Og er jægerne så egentlig ikke jævnt tilfredse, for så smutter ulvene jo også (når der ikke er mad)? Jeg forstår ikke helt logikken:vedikke: Der er vel nødt til at være føde for at rovdyr gider opholde sig et sted?

 

 

Vi har et havørnepar ude ved Egå Engsø. Når de er på vingerne, er der fuldstændig tavshed fra ALLE andre fugle i miles omkreds. Men så snart havørnene er ude af syne, eller bare ligger og driver den af, er fuglelivet tilbage. Mon ikke det samme sker med ulvene og deres byttedyr?

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan HELT hypotetisk, så vil 90 ulve altså have et temmelig stort territorie, særligt henset til at de flakker omkring. De vil nu nok ret nemt kunne dække et område på størrelse med Danmark (som i ulvehenseende er på størrelse med en kvart bæ). Så er teorien så at hjortene helt forlader Dk? Og er jægerne så egentlig ikke jævnt tilfredse, for så smutter ulvene jo også (når der ikke er mad)? Jeg forstår ikke helt logikken:vedikke: Der er vel nødt til at være føde for at rovdyr gider opholde sig et sted?

 

 

Vi har et havørnepar ude ved Egå Engsø. Når de er på vingerne, er der fuldstændig tavshed fra ALLE andre fugle i miles omkreds. Men så snart havørnene er ude af syne, eller bare ligger og driver den af, er fuglelivet tilbage. Mon ikke det samme sker med ulvene og deres byttedyr?

 

Jeg tror nu også det er begrænset hvor meget hjortene pakker deres kuffert og skrider, det er jo ikke fordi de ikke kommer tilbage til områderne igen når der er ro på. Helt uden at vide det ror jeg at de store hjorte vil opføre sig som de gør når vi mennesker kommer forbi, når vi er på tur i plantagerne i Thy så har jeg lagt mærke til at krondyrene rykker sig i en form for bue rundt om os (de er langt væk, men man kan lige se dem) og ikke bare render af H til..

 

Det er vel noglelunde det samme man ser i alle de dyreprogrammer fra afrika, hvor en løveflok æder et eller andet stakkels dyr, og flokken står en halv kilmeters penge væk og æder græs igen, mens deres kammerat er lavet til hakkebøf..:hmm:

 

Men korrekt vi har fame mange rådyr i DK:shock: og så skal jeg altså have lavet en tur med en af mine veninder ud til Egå og få set de efterhånden ret så berømte ørne. Ser dagligt billeder af dem på facebook, det er meget fascinerende at de er så tæt på bebyggelse og mennesker, og folk snakker om at de er de eneste ørne de lige kan komme på her i norden der har den opførsel..:lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

For en jæger måske, men jeg kan da godt lide at se på fugle.

 

Og dem kan man jo se mange steder, men mange tager til vestjylland og går ture i håb om at se kronvildt. Rigtig mange. så mange at der kører busser speciel for det i den periode hvor de samler sig i store rudler og hjortene brøler. det er et fantastisk syn.

 

http://nrvosborg.dk/Arrangements-Kalender.676/P%C3%A5-tur--Hjortebr%C3%B8l.280292160.aspx

 

http://www.naturogkultur.dk/hjortebrol.html

 

http://naturstyrelsen.dk/lokale-enheder/lokale-nyheder/2009/nov/hjortebroelsture/

Link til indlæg
Del på andre sites

Og dem kan man jo se mange steder, men mange tager til vestjylland og går ture i håb om at se kronvildt. Rigtig mange. så mange at der kører busser speciel for det i den periode hvor de samler sig i store rudler og hjortene brøler. det er et fantastisk syn.

 

http://nrvosborg.dk/Arrangements-Kalender.676/P%C3%A5-tur--Hjortebr%C3%B8l.280292160.aspx

 

http://www.naturogkultur.dk/hjortebrol.html

 

http://naturstyrelsen.dk/lokale-enheder/lokale-nyheder/2009/nov/hjortebroelsture/

WTF.. Man skal bare køre en tur på kystvejen i Thy om natten, der ligger de nærmest i lag for at genere trafikken og få folk til at skide grønne grise når der står en stor 12 ender og glor mit på vejen..:lol::genert: Men det er faktisk lidt scary at høre på sådan en tyr der går rundt og brøler, og man ikke lige er klar over hvor han helt præcist befinder sig, jeg skal sgu ikke i stå i vejen for sådan en når den er i det lune..:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det var bare en kommentar til at kun jægere interesserer sig for at se krondyr....

 

Jeg var inviterer over sidste år til at se og høre krondyr. Det var en tidligere hvalpekøber, jeg havde hjulpet med at finde en ny hund, som synes han lige ville kvittere. Havde aldrig hørt om det før, men var virkelig dybt imponeret både over krondyrene og det tilløbsstykke de er blevet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det var bare en kommentar til at kun jægere interesserer sig for at se krondyr....

 

Jeg var inviterer over sidste år til at se og høre krondyr. Det var en tidligere hvalpekøber, jeg havde hjulpet med at finde en ny hund, som synes han lige ville kvittere. Havde aldrig hørt om det før, men var virkelig dybt imponeret både over krondyrene og det tilløbsstykke de er blevet.

Joe det er noget anderledes at se på dem end en flok rådyr der står og driver den af på et markstykke..:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da noget du digter at jeg har sagt.

 

For en jæger måske, men jeg kan da godt lide at se på fugle.

 

Det var din kommentar til at jeg skriver at der bliver mindre at se på - underforstået ifht. artiklen krondyr.

 

Så digter - nej, men nok en tolkning.

 

Men du er jo velkommen til at uddybe det så vi alle forstår hvad du mener. Hvis det ellers er målet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var din kommentar til at jeg skriver at der bliver mindre at se på - underforstået ifht. artiklen krondyr.

 

Så digter - nej, men nok en tolkning.

 

Men du er jo velkommen til at uddybe det så vi alle forstår hvad du mener. Hvis det ellers er målet?

 

Der er ingen grund til at være spydig.

 

Der bliver jo ikke mindre at se på, det bliver bare nogle andre arter.

 

I mine øjne er det ikke underforstået at artiklen taler om krondyr. Jeg ved sgu da ikke hvor der bor krondyr ovre i Jylland og da rådyrene efterhånden er en slags rotter, gik jeg ud fra at det primært var dem artiklen mente.

Link til indlæg
Del på andre sites

Artiklen taler om hjortevildt - altså alle klovbærende arter - her i DK dåvildt, kronvildt, sikavildt og råvildt.

 

Mange folk (ikke kun jægere) nyder at gå i naturen og jeg tror at mange synes det er lidt mere "fantastisk" at se de større dyr - pattedyr, men også de store fugle. dette illustreres vist meget godt at hjortebrølsturene.

 

Jeg kunne forestille mig at mange vil være lidt ærgerlige, hvis der bliver mindre hjortevildt at få øje på fordi der er ulve, som man jo så ikke ser, siger experterne, fordi de er væk længe før der kommer mennesker.

 

Og hvis du er fløjtende ligeglad og er fint tilfreds med det er det jo ok, men det er altså ikke kun jægere, der nok ikke er ligeglade, vil jeg tro.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Nu er det ikke kun ulve der ødelægger hvad vi kan se af hjorte i Danmark. Jeg bor 5 minutters gang fra storåen. Et sted hvor jeg ofte går med mine hunde. Lige over på den anden side af åen, hvor vi også ofte gik over. Var der en stor bestand af råvildt, ræve, hare og der var set grævlinge. På den her side af åen, så vi hver år ugleunger og vi kunne betragte uglemor, der jagede på den anden side.

 

Den anden side er i dag hegnet ind, med højt hegn. Dyrene har ikke længere en naturlig tilgang tilgang til åen, hvor de kunne gå ned og drikke.

 

Det er ikke ulven, der har hegnet det ind. Men derimod et menneske. Nu går det lamaer, hjorte, der ikke naturligt høre hjemme i Danmark og kvæg, som jeg ikke hellere har set før.

 

En mand kan ødelægge det for mange.

 

Jeg er overbevidst om, at vi mennesker har større skyld i ødelæggelser af naturen, end ulven bare kan komme i nærheden af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det ikke kun ulve der ødelægger hvad vi kan se af hjorte i Danmark. Jeg bor 5 minutters gang fra storåen. Et sted hvor jeg ofte går med mine hunde. Lige over på den anden side af åen, hvor vi også ofte gik over. Var der en stor bestand af råvildt, ræve, hare og der var set grævlinge. På den her side af åen, så vi hver år ugleunger og vi kunne betragte uglemor, der jagede på den anden side.

 

Den anden side er i dag hegnet ind, med højt hegn. Dyrene har ikke længere en naturlig tilgang tilgang til åen, hvor de kunne gå ned og drikke.

 

Det er ikke ulven, der har hegnet det ind. Men derimod et menneske. Nu går det lamaer, hjorte, der ikke naturligt høre hjemme i Danmark og kvæg, som jeg ikke hellere har set før.

 

En mand kan ødelægge det for mange.

 

Jeg er overbevidst om, at vi mennesker har større skyld i ødelæggelser af naturen, end ulven bare kan komme i nærheden af.

Jeg kan sagtens se hvad du mener, men omvendt så er der altså en mand der dagligt betaler for at du og andre kan se grævlinger, hjorte m.m, nu prøver han så tilsyneladende at få lidt af sine penge ind igen, jeg forstår ham godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det ikke kun ulve der ødelægger hvad vi kan se af hjorte i Danmark. Jeg bor 5 minutters gang fra storåen. Et sted hvor jeg ofte går med mine hunde. Lige over på den anden side af åen, hvor vi også ofte gik over. Var der en stor bestand af råvildt, ræve, hare og der var set grævlinge. På den her side af åen, så vi hver år ugleunger og vi kunne betragte uglemor, der jagede på den anden side.

 

Den anden side er i dag hegnet ind, med højt hegn. Dyrene har ikke længere en naturlig tilgang tilgang til åen, hvor de kunne gå ned og drikke.

 

Det er ikke ulven, der har hegnet det ind. Men derimod et menneske. Nu går det lamaer, hjorte, der ikke naturligt høre hjemme i Danmark og kvæg, som jeg ikke hellere har set før.

 

En mand kan ødelægge det for mange.

 

Jeg er overbevidst om, at vi mennesker har større skyld i ødelæggelser af naturen, end ulven bare kan komme i nærheden af.

 

i dén forbindelse er det vel værd at huske folk på at standardargumentet i enhver ulvedebat er, at man da bare kan hegne sine dyr ind, hvis man vil undgå at ulven tager dem...

 

Ja... det kan man.. vil man så reelt også leve med konsekvenserne af dét?

Eller hellere acceptere at at der bliver betalt for det ulven tager af ens husdyr?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det ikke kun ulve der ødelægger hvad vi kan se af hjorte i Danmark. Jeg bor 5 minutters gang fra storåen. Et sted hvor jeg ofte går med mine hunde. Lige over på den anden side af åen, hvor vi også ofte gik over. Var der en stor bestand af råvildt, ræve, hare og der var set grævlinge. På den her side af åen, så vi hver år ugleunger og vi kunne betragte uglemor, der jagede på den anden side.

 

Den anden side er i dag hegnet ind, med højt hegn. Dyrene har ikke længere en naturlig tilgang tilgang til åen, hvor de kunne gå ned og drikke.

 

Det er ikke ulven, der har hegnet det ind. Men derimod et menneske. Nu går det lamaer, hjorte, der ikke naturligt høre hjemme i Danmark og kvæg, som jeg ikke hellere har set før.

 

En mand kan ødelægge det for mange.

 

Jeg er overbevidst om, at vi mennesker har større skyld i ødelæggelser af naturen, end ulven bare kan komme i nærheden af.

 

Hvis området er privat ejendom er det jo mandens ret. Hvis man ønsker at udlægge arealer til fri natur må man jo til lommerne. Højere skat eller naturbeskyttelsesforeninger, som faktisk opkræver et kontingent som kan føre til noget - ikke bare stiller krav til hvodan andre skal forvalte Deres jord.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...