Hop til indhold

Når hunden ikke vil besørge


AnnaS
 Share

Recommended Posts

Jeg håber meget at der er nogle, der kan komme med nogle gode forslag for jeg er, ind imellem ret frustreret.

 

Totte er en hund, der er lidt blufærdig omkring det at skulle skide. Det har han altid været. Han går hellere i lang tid og holder sig på gåturen end sætter sig det første det bedste sted. Ofte kan man faktisk se hans rumpehul udvide sig mere og mere, mens han bliver mere intens i sin søgen og også begynder at trække lidt i snoren for at ville bestemme tempoet. Når han endelig finder et sted har han det bedst med at trække flekslinen ud i sin fulde længde. Er han uden snor, ligner han én, der er ved at stikke af, fordi han vil finde et sted langt væk, hvor han i ro og mag kan skide med ryggen til.

 

Derudover vil han stort set kun skide på græs, hvilket kan være lidt svært, når man færdes på områder uden græs. Han er også nem at distrahere (ikke at forveksle med at være stresset, for det er nysgerrighed og han følger med i alt. Så han kan have fundet et sted, for så at afbryde sit forehavende, fordi han liiiige skal følge med i, hvad der nu foregår omkring ham.

 

Når han endelig synes at have fundet et sted, begynder han at dreje rundt om sig selv. Nogen gange er det så ikke det rigtige sted alligevel og så fortsætter søgeriet. Andre gange er stedet ok og så kan han dreje op til 25 gange rundt om sig selv for endelig at få besørget. Vi er faktisk, flere gange, kommet hjem, uden han har fået skidt, selvom det var tydeligt at han skulle. Først og fremmest fordi jeg ikke kan se rimeligheden i at hans i forvejen lange gåture skal gøres endnu længere, fordi han ikke kan tage sig sammen.

 

Det er ikke Tottes skyld og Jeg tager selv det fulde ansvar, da jeg tror at vi selv er skyld i mønstret omkring hans toiletbesøg, som vi nu synes er en dårlig vane. Vi har, fra han var lille, ladet ham styre i hvilken retning han ville og på hvilket underlag, for det var jo vigtigt han fik besørget. Og da han helst har villet på græs har han fået sin vilje omkring det også. Det gør det heller ikke bedre at han ind imellem følges med nogle hunde, der stikker hovedet op i røven på Totte, når han skal, fordi deres ejer ikke har pli omkring det at gå på toilettet. Disse ture er nu minimeret. ØV ØV. Som situationen er nu, får han mindre snor, når vi ser tegn på at han skal og han får ikke lov at styre os hid og did. Han er allerede blevet LIDT bedre.

 

Jeg tror også at vi, qua hans lange ture, har givet ham fornemmelsen af at der er masser af tid inden vi skal hjem. Så han har haft travlt med alt muligt andet end at gøre det, han skulle gøre. For når jeg f.eks ser mange andre hunde, der lige bliver luftet 3x 5 min om dagen kan de godt finde ud af at gå på toilettet.

 

Jeg kan bare ikke rigtig overskue, hvordan vi får vendt situationen. Vi genkender jo tegnene, når han skal skide og Totte forstår hvad det betyder, når vi siger han skal pølle. Det siger vi så, når han viser tegn på at skulle for at få hans fokus rettet mod at han skal besørge. Han virker ikke stresset over det, men jeg kan da godt tænke på om han føler irritation over at vi blander os i hans forehavende.

 

Ih jeg håber på nogle input, for jeg ønsker ikke at Totte skal få gener, fordi han går og holder sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du får lige lidt tanker;) jeg forbavses lidt over at du tilsyneladende mener at 3x5 min dagligt bør være nok til gåture?

hvor langt går du nu og hvor længe?

mange hunde vil helst bruge samme underlag hver gang, rigtig mange hunde vil faktisk helst bruge samme område;)

en ide kunne være at gå samme tur hver dag, det vil sige en bestemt runde hvor hunden har mulighed for at besørge på sit ynglings underlag.

jeg ville gå denne faste tur og efter hunden har besørget ville jeg så gå på nye ture, hunden har brug for at se noget nyt og "læse" avisen;)

jeg ville nok bruge en 15 m sporline, så kan hunden komme væk fra jer;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du får lige lidt tanker;) jeg forbavses lidt over at du tilsyneladende mener at 3x5 min dagligt bør være nok til gåture?

hvor langt går du nu og hvor længe?

mange hunde vil helst bruge samme underlag hver gang, rigtig mange hunde vil faktisk helst bruge samme område;)

en ide kunne være at gå samme tur hver dag, det vil sige en bestemt runde hvor hunden har mulighed for at besørge på sit ynglings underlag.

jeg ville gå denne faste tur og efter hunden har besørget ville jeg så gå på nye ture, hunden har brug for at se noget nyt og "læse" avisen;)

jeg ville nok bruge en 15 m sporline, så kan hunden komme væk fra jer;)

 

Jeg skriver på intet tidspunkt at 3x5 min om dagen er nok. Det er slet ikke min holdning. Jeg gav udtryk for min undren over at at andre hunde åbenbart kan besørge på så korte gåture, mens Totte ikke kan finde ud af det på sine lange ture. Måske ved de hunde at de bliver altså nødt til at skide i en fart, for de har ikke ret lang tid til rådighed? Anyway....måske udtrykte jeg mig ikke klart. :genert:.

 

Totte er ude 4 gange om dagen. Hans morgentur er bare en hurtig på ca. 15 min ved 8-tiden for at gå på toilettet. Ved 11-tiden er han ude 1 time til halvanden. Ved 16-tiden en time. Og ved 20-21 tiden omkring 20 min. Nogle gange er vi på en dagstur.

 

Morgen og aftenturen er allerede faste ruter på stisystemet, hvor vi bor. Han får ofte skidt på disse ture, der udelukkende er han hans. Forståede på den måde at han får lov at bestemme tempoet og hvornår der skal snuses. De lange ture er så rundt omkring for at opleve noget nyt og netop som du skriver...... at læse avisen. det kan være at tage en togtur, tage til stranden, på engene etc.

 

I vores område skal hunde holdes i snor og der bor rigtig mange hunde og ikke alle er lige venlige. Jeg kunne godt være nervøs for at give Totte en 15 m sporline på. Mine tanker går også på om han ikke allerede har fået lov at "få magten" i forhold til problemet ved netop at trække os rundt efter hans behov. Jeg ved det ikke.

 

jeg har dog lagt mærke til at totte oftest har sværest ved det, når det blæser og han får smækket en masse dufte i næsen. Han er i forvejen en kæmpe snuser og hans kælenavn er pindsvinet fordi han ofte lyder som ét, når han snuser.

Link til indlæg
Del på andre sites

først og fremmest skal du nok ikke bare minimere turene med nærgående hunde.... men helt droppe dem for Tottes skyld... eller først mødes når han har skidt

 

dernæst er han også generet (imangel af bedre ord) overfor jer?

kan du genkende de steder han godt vil skide.... jeg kender f.eks. et par af Jackies ynglings steder, og er det en kort tur så satser jeg på at nå nogle af dem.

 

det synd for den lille man at han holder sig og bliver distrerert

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh.. han lyder fuldstændig som Sheila har været hele sit liv!

 

Jeg tror bare nogle hunde er meget renlige og skal finde det helt rigtige sted først. Sheila kunne heller ikke drømme om at lave i haven.

 

Eller det vil sige nu på hendes gamle dage har hun faktisk gjort det et par gange fordi hun ikke gad på tur og fordi hun i en periode fik noget foder der fik hende til at skulle mere på wc.

 

På samme måde kan hun godt nu endelig være rimelig hurtigt på tur.

 

Det eneste jeg ellers har oplevet har haft indflydelse er stederene vi går og så foder.

Et hurtigere fordøjeligt foder har hver gang gjort at hun skulle lidt hurtigere.

Link til indlæg
Del på andre sites

først og fremmest skal du nok ikke bare minimere turene med nærgående hunde.... men helt droppe dem for Tottes skyld... eller først mødes når han har skidt

 

dernæst er han også generet (imangel af bedre ord) overfor jer?

kan du genkende de steder han godt vil skide.... jeg kender f.eks. et par af Jackies ynglings steder, og er det en kort tur så satser jeg på at nå nogle af dem.

 

det synd for den lille man at han holder sig og bliver distrerert

 

Det virker ikke til at Totte har dessideret yndlingssteder at skide.Og det virker heller ikke som om det SKAL være på hans faste rute. Det betyder vist mest for ham at der er det rette underlag og at han har fred.

 

Han virker ikke generet overfor os, han er knyttet til. Det er tydeligt, han gerne vil være i fred (det vil vi mennesker vel også, når vi er på toilettet), men han søger ikke lige så langt væk, når vi går i fred og ro allerhøjst med én anden hund, han er meget gode venner med. Det virker nu også som om, de kender hinanden så godt, at de ved, hvornår den anden vil være i fred for at gå på toilettet.

 

Det er heller ikke fordi, det er et problem hver gang han skal af med noget. Men det er et stort nok problem, til at jeg bliver frustreret. Og det tror jeg, jeg skal arbejde lidt med, for jeg synes næsten at kunne se på Totte at han kan læse på mig at jeg er irriteteret. Så står den lille hund der og ved måske ikke om han har gjort noget forkert og så har han ikke ro i sindet til at besørge. Og kan ovenikøbet finde på at kaste blikke på mig, som om han spørger om det han gør er OK.

 

Idag var jeg meget bevidst om min egen rolle, da vi den hyggeligste tur. Vi er først lige kommet hjem efter at have været ude i den friske luft i 3 timer. En lille togtur til vigerslevparken og vester kirkegård, hvor vi to bare gik og undersøgte tingene, legede med pinde og sad på bænkene og holdt pause, mens Totte drak vand. Der havde jeg besluttet mig for at nu skulle jeg lade være at blive irriteret når han viste tegn til at skulle på toilettet. Istedet stillede jeg mig afventende uden at være stiv i kroppen. Kiggede væk, gabte lidt og blinkede. Det tog Totte en brøkdel af den sædvanlige tid at gøre sig færdig.

 

Åh jeg håber ikke det lyder som om jeg er en dårlig hundeejer, for det ønsker og håber jeg ikke at være.

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh.. han lyder fuldstændig som Sheila har været hele sit liv!

 

Jeg tror bare nogle hunde er meget renlige og skal finde det helt rigtige sted først. Sheila kunne heller ikke drømme om at lave i haven.

 

Eller det vil sige nu på hendes gamle dage har hun faktisk gjort det et par gange fordi hun ikke gad på tur og fordi hun i en periode fik noget foder der fik hende til at skulle mere på wc.

 

På samme måde kan hun godt nu endelig være rimelig hurtigt på tur.

 

Det eneste jeg ellers har oplevet har haft indflydelse er stederene vi går og så foder.

Et hurtigere fordøjeligt foder har hver gang gjort at hun skulle lidt hurtigere.

 

Totte har heller aldrig besørget i haven. Og når vi går ned i hundegården, sørger han altid for at gøre sig færdig, da han ikke vil bruge hundegården som toilet. Mht. foder får Totte "kornfrit hundefoder" med kun én slags protein og ris, kartofler og andre grøntsager. Han prutter, så det hørmer, hans afføring bliver stinkende, kitfarvet, tenderer til tyndt og en kæmpe portion, hvis han er fodret med for meget korn i fodder og godbidder. Da han ikke får så meget stivelse, optager han så måske ikke sin mad så hurtigt? Mener du, det kan være en del af problemet?

 

Jeg bestræber mig på at foderets protein- og kulhydratfordeling er 70/30. da jeg har læst at fodder så tæt på 30 % i kulhydrat er foder af god kvalitet og svarer nogenlunde til dyrets fodder i naturen. Tottes dyrlæge siger at en sådan kost er god for Totte, der har været til dyrlægen en gang pga. forstoppelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder lidt som min Oscar. Han havde også svært ved at sætte sig og nogle gange skulle vi lige gå lidt længere med ham før det lykkedes. Her er sagen dog klar da han har kronisk forstoppelse og IKKE må fodres på kornfri foder - det er lig med forstoppelse og så kommer det ud som hårde "kanonkugler" - efter nogle dage kommer det linde til tynde da tarmen på et eller andet tidspunkt skal af med det.

Jeg fodre derfor kun med letfordøjeligt foder til Oscar og max 4 % fibre og ikke over et askeindhold på 7 % - helst under og det har virket - hans mave og WC problemer er et afsluttet kapitel. Udover det får han dagligt våd foder da det giver ekstra væske til tarmen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder lidt som min Oscar. Han havde også svært ved at sætte sig og nogle gange skulle vi lige gå lidt længere med ham før det lykkedes. Her er sagen dog klar da han har kronisk forstoppelse og IKKE må fodres på kornfri foder - det er lig med forstoppelse og så kommer det ud som hårde "kanonkugler" - efter nogle dage kommer det linde til tynde da tarmen på et eller andet tidspunkt skal af med det.

Jeg fodre derfor kun med letfordøjeligt foder til Oscar og max 4 % fibre og ikke over et askeindhold på 7 % - helst under og det har virket - hans mave og WC problemer er et afsluttet kapitel. Udover det får han dagligt våd foder da det giver ekstra væske til tarmen.

 

Totte får også vådfodder om aftenen, da han har haft urinkrystaller som helt lille og skal sørge for at få rigeligt med væske. Han har ikke kronisk forstoppelse, men havde det en enkelt gang, hvor han måtte til dyrlægen. Han var blevet passet i en periode og var, i den bedste mening, nærmest blevet voldfodret med godbidder, han ikke havde godt af :roll:. På den foddertype han får nu, er hans afføring helt normal i farve og konsistens. Men jeg vil helt klart have dit indlæg i tankerne, hvis Tottes afføring skulle ændre sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min Nana Bananna nu 10 år, kan ikke besørge på villaveje og græsrabatter på gader. Og kun få gange er det sket i snor. Hun skal på grønt område og slippes og så løber hun lidt væk foran mig. Hun kan i snor holde sig og gør det så i baghaven i stedet, når vi kommer hjem, hvor hun kan gøre det i fred.Snoopy er også sart, men kan i lang line.

Mine cockere kan hvor som helst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Totte har heller aldrig besørget i haven. Og når vi går ned i hundegården, sørger han altid for at gøre sig færdig, da han ikke vil bruge hundegården som toilet. Mht. foder får Totte "kornfrit hundefoder" med kun én slags protein og ris, kartofler og andre grøntsager. Han prutter, så det hørmer, hans afføring bliver stinkende, kitfarvet, tenderer til tyndt og en kæmpe portion, hvis han er fodret med for meget korn i fodder og godbidder. Da han ikke får så meget stivelse, optager han så måske ikke sin mad så hurtigt? Mener du, det kan være en del af problemet?

 

Jeg bestræber mig på at foderets protein- og kulhydratfordeling er 70/30. da jeg har læst at fodder så tæt på 30 % i kulhydrat er foder af god kvalitet og svarer nogenlunde til dyrets fodder i naturen. Tottes dyrlæge siger at en sådan kost er god for Totte, der har været til dyrlægen en gang pga. forstoppelse.

 

Jeg tror ikke det er fordi foderet skal være bedre, men måske er det lidt for koncentrerer?

Jeg har jo kun min egen hund at vurdere ud fra og har bare lagt mærke til denne forskel. Og måske det er det samme for totte. Du kunne prøve et premium foder der også indeholder ris, da ris er let fordøjeligt for hundemaver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke det er fordi foderet skal være bedre, men måske er det lidt for koncentrerer?

Jeg har jo kun min egen hund at vurdere ud fra og har bare lagt mærke til denne forskel. Og måske det er det samme for totte. Du kunne prøve et premium foder der også indeholder ris, da ris er let fordøjeligt for hundemaver.

 

Totte får, hvilket jeg allerede har skrevet foder med ris. Men også foder med kartofler og grøntsager. Men du mener måske at foderet skal indeholde ris som eneste kulhydratkilde?

 

Det kan godt være at foderet er for koncentreret. Han får ikke så stor mængde som beskrevet på emballagen, men taber sig alligevel ikke. Godt nok er han kastreret og kastrerede hunde behøver jo ofte ikke samme mængde mad som hunde, der ikke er kastrerede. Set i forhold til Tottes energiniveau og fodermængde, har dyrlægen dog nævnt at Totte måske optager maden for godt.

 

Umiddelbart virker det dog ikke som om at det er foderet, der er Tottes problem. Men jeg vil drøfte det med dyrlægen når Totte skal vaccineres om et par uger. Det virker mere som et adfærdsrelateret problem. Og måske mest fra min side:genert:. De sidste to dage har der absolut ingen problemer været. Idag har jeg gjort som i går. Ladet være at kigge direkte på ham og sendt ham dæmpende signaler. I dag nynnede jeg også, fordi jeg bare var i godt humør. Han har fået lov at gå ud i de fulde 5 m line ind på græsset, hvor han har gjort sit sædvanlige snurrenummer. Herefter har han skidt og har sprunget rundt som et kid, som om han ligefrem synes at situationen var behagelig. Dejligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

En lille opdatering.

 

Det er nu 14 dage siden, jeg startede tråden. I de 14 dage der er gået har der været en så stor udvikling at der nu er tale om et ikke længere eksisterende problem :klap:

 

Totte gør det han skal uden at gå og søge og søge og han virker meget mere koncentreret.

 

Jeg gør det JEG skal og nok ikke helt fik gjort tidligere. Nemlig at give ham tilstrækkelig fred og tid og ikke mindst...... at lade være med at lade mig irritere og blive frustreret. Bedre sent end aldrig. Men jeg kan da ikke lade være at tænke "var det bare det?" :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...