Hop til indhold

Agilitytræning 2015


PinPoynter
 Share

Recommended Posts

Hun er ekstremt følsom, det er bare de færreste der er klar over det.

 

I bogen står der noget omkring at bruge bur, og han er jo ret glad for sit but, både det i bilen, klap sammen buret og det store på soveværelset(det er sjovt at se ham skynde sig ind i det bur når jeg skal hjemme fra og vil give en guf til dem. Især hvis det kun er Cassi der skal blive hjemme, for så er han næsten ikke til at få ud...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 1,1k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ok jeg var ikke klar over at Cassi var så følsom. Så duer det nok ikke at bruge hende før Calle er blevet bedre.

Jeg har set en del der anvender de der anti gø halsbånd i en periode. Dog med varieret effekt. Jeg bryder mig ikke synderligt om dem, men de er jo uskadelige.

Jeg tager et online kursus ved Susan Garrett og hun har mange gode problemløsninger. Crate games ( bur træningslege) anbefaler hun til at få hunden i ro imens andre træner og leger. Samt en god tænd/sluk funktion. Og det er super effektivt, men også lidt omfattende træning. Jeg er dog i fuld gang med Archie.

Det er dog godt der er et helt års frit adgang til hendes onlineklasser, for det er vildt omfattende. Lige fra indkald, leg, tricks, styrketræning, mental forberedelse, opvarmning, nedkøling og så alle agility handlings metoder til mindste detalje.

Jeg kan slet slet ikke overkomme at træne det hele. Men udvælger noget og det virker super godt. Og bruger det som problemløsning.

Jeg er måske også lige grøn nok til sådan et kursus, for nogle af de baneanalyser og linjer med 0,01 sekund i tidsforskel er alt for omfattende for mig.

 

Øer det 360 du er med på?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jep det er Handling 360

men jeg har Crate games på dvd fra Susan Garrett. Der er dog rigtig mange hundetrænere der har kopieret hendes bur træningslege. Så det trænes mange steder nu.

 

Tror også det er med i CU, ihvertfald er det nævnt en del gange...

 

 

mht 360, er de så pengene værd? Jeg tænker, man kan jo komme på mange kurser for den formue man skal betale?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror også det er med i CU, ihvertfald er det nævnt en del gange...

 

 

mht 360, er de så pengene værd? Jeg tænker, man kan jo komme på mange kurser for den formue man skal betale?

 

altså det er jo lidt svært at svare på.... :hmm:

Jeg syntes selv det er pengene værd. Desuden var det en julegave :mrgreen:

Det er masser af små videoer i de forskellige klasseværelser, (4 niveauer) med hvordan du skal træne de forskellige ting.

Jeg har ikke sendt videoer ind, men har læst en del spørgsmål, svar og kommentarer og set andres videoer.

Der er jo helt vildt mange folk fra hele verden, på sådan et kursus. Det er et stort foretagende hun har startet op.

 

Ja det er dyrt, men jeg giver ca 700-800 kr for et weekend kursus eller et stævne med to hunde.

De 5000kr er jo for et helt år og hele døgnet. Det passer godt ind i mit liv med fuldtidsjob, gård, mand og børn.

Link til indlæg
Del på andre sites

altså det er jo lidt svært at svare på.... :hmm:

Jeg syntes selv det er pengene værd. Desuden var det en julegave :mrgreen:

Det er masser af små videoer i de forskellige klasseværelser, (4 niveauer) med hvordan du skal træne de forskellige ting.

Jeg har ikke sendt videoer ind, men har læst en del spørgsmål, svar og kommentarer og set andres videoer.

Der er jo helt vildt mange folk fra hele verden, på sådan et kursus. Det er et stort foretagende hun har startet op.

 

Ja det er dyrt, men jeg giver ca 700-800 kr for et weekend kursus eller et stævne med to hunde.

De 5000kr er jo for et helt år og hele døgnet. Det passer godt ind i mit liv med fuldtidsjob, gård, mand og børn.

 

Jeg overvejede det, men synes simpelthen det er for mange penge... Jeg har været rigtig glad for det onlinekursus jeg har været på med Calle, men jeg får simpelthen ikke taget mig sammen til at træne... Agilityen har ikke rigtig første prioritet, det har arbejdet med mine nye programmer til freestylen. Det er nok en af de ting der er svært at få til at balancere når man dyrker flere sportsgrene med hundene og de begge skal til konkurrencer. Nu er rally'en sat på standby, så er der da en ting mindre at tænke på(det skyldes bl.a. At vi på arbejdet kommer til at have mødedag den dag hvor jeg normalt træner rally og så har jeg bare brug for en lang pause fra den sport).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg overvejede det, men synes simpelthen det er for mange penge... Jeg har været rigtig glad for det onlinekursus jeg har været på med Calle, men jeg får simpelthen ikke taget mig sammen til at træne... Agilityen har ikke rigtig første prioritet, det har arbejdet med mine nye programmer til freestylen. Det er nok en af de ting der er svært at få til at balancere når man dyrker flere sportsgrene med hundene og de begge skal til konkurrencer. Nu er rally'en sat på standby, så er der da en ting mindre at tænke på(det skyldes bl.a. At vi på arbejdet kommer til at have mødedag den dag hvor jeg normalt træner rally og så har jeg bare brug for en lang pause fra den sport).

 

man kan jo ikke det hele på en gang ;-) jeg vil gerne LP lydighed, rally og agility med begge hunde samt hyrde får med Archie. Men det er jo umuligt at træne grundigt i det hele.

Jeg er stoppet med Lp og hyrdning lige pt.

Jeg håber på at komme med til DCH DM agility med Buster ( mangler 1 udtag) og Archie skal starte sit første Dgi stævne i agility om 14 dage.

Archie er kvalificeret til DKK DM i rally og Buster ligger øverst på reserve listen så han kommer muligvis også med.

Så Agility og rally skal trænes igen efter ferien.

Lige nu træner jeg kun lidt tricks og styrkeøvelser og selvkontrol for hyggens skyld da vi jo holder sommerferie.

Heldigvis har jeg ikke de store ambitioner med hundene, så vi skal bare have det sjovt og så må tingene komme som de gør.

 

Det video jeg har set af Calle ser jo supergodt ud. Og han er en lækker hund. Men han er jo teenager :slem: så du skal nu nok få styr på vildbassen.

Link til indlæg
Del på andre sites

man kan jo ikke det hele på en gang ;-) jeg vil gerne LP lydighed, rally og agility med begge hunde samt hyrde får med Archie. Men det er jo umuligt at træne grundigt i det hele.

Jeg er stoppet med Lp og hyrdning lige pt.

Jeg håber på at komme med til DCH DM agility med Buster ( mangler 1 udtag) og Archie skal starte sit første Dgi stævne i agility om 14 dage.

Archie er kvalificeret til DKK DM i rally og Buster ligger øverst på reserve listen så han kommer muligvis også med.

Så Agility og rally skal trænes igen efter ferien.

Lige nu træner jeg kun lidt tricks og styrkeøvelser og selvkontrol for hyggens skyld da vi jo holder sommerferie.

Heldigvis har jeg ikke de store ambitioner med hundene, så vi skal bare have det sjovt og så må tingene komme som de gør.

 

Det video jeg har set af Calle ser jo supergodt ud. Og han er en lækker hund. Men han er jo teenager :slem: så du skal nu nok få styr på vildbassen.

 

Han er en lækker lille hund, lige en smule mindre end Cassi, han får forhåbentligt lidt mere bredde, for 50 cm og veje lige under de 15 kg, det er i underkanten når man er hanhund. Til sammenligning vejer Cassi 16-17 kg og er omkring en centimeter højere. Men Calle er kun skind og ben pt. Og forhåbentlig begynder han snart at få sat en masse dejlige muskler.

 

Han har også den selvtillid og drive, som der af og til mangler i Cassi(og det er jo ikke fordi hun ikke kan arbejde, hun er bare lige en tand for følsom). Han er meget hurtigere, både til at lære nye ting, til at huske kæder i de programmer vi arbejdet med og til at udføre øvelserne. Det er også det at han kan arbejde så godt herhjemme og på steder med ro, der gør at jeg tror på at han nok skal blive god.

 

Mht. Det at dyrke mange ting, så har vi i år været ude til konkurrencer i både rally, freestyle og agility, og det er klart freestylen, der kommer først. Vi rykkede op i ekspertklassen efter DM sidste år og måske har jeg været lidt for vant til altid at få en ok placering(Der var jo ikke mange i øvet sidste år grundet nye skilte, så hun vandt næsten alle klasser hun stillede i og blev altid blandt de tre bedste), men vi har bare ikke fundet rytmen sammen. Og lillebror har slet ikke hjernen til at kunne gå ind i ringen lige nu. Han har været med to gange, den første gang var han faktisk OK, selvom vi blev IB'et, anden gang forlod jeg banen efter andet skilt, der var intet hul igennem. Det bliver nok sjovere at komme ud, når jeg kan have begge hunde med(hvis vi tager ud igen). Jeg havde egentlig satset på at få Cassi udtaget til DM i rally i år. Med de nye regler var det reelt en mulighed, men der er en dogdancing konkurrence i samme weekend, og har valgt at Cassi skal debutere i FS3 og Calle i FS1(så må jeg jo se om vi skal have legetøj med ind eller om han kan klare det).

Og nu hvor Cassi er begyndt at få pinde i agility(der skulle også kun gå to år :genert:) er det jo blevet lidt sjovere at komme ud til konkurrencer. Faktisk er vi kun blevet disket tre gange på de sidste 11 starter, der er faktisk lidt af en præstation når man løber agility med en Cassi.

 

Men ja, det er svært at prioritere, og jeg overvejer tit om jeg bare skulle vælge den ene ting og fokusere på det. Men begge dele er bare så sjovt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal jeg omdøbe tråden, eller skal vi starte en ny? Der var heller ingen af jer der svarede på om i kommer til KCI festival! :vuf:

 

Jeg synes bare du skal omdøbe den, den bliver vist ikke for lang - og jeg ved ikke om det overhovedet er et problem mere.

 

Ved ikke lige hvad KCI festival er, men er ret sikker på at jeg ikke kommer. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal jeg omdøbe tråden, eller skal vi starte en ny? Der var heller ingen af jer der svarede på om i kommer til KCI festival! :vuf:

 

Kommer ikke i år. Min træner Julie kommer, hun snakkede om det i går, og det lyder bare alt for fedt!! :-D hun har lovet at give en update på om det var turen værd, for så kan det være at vi tager afsted nogle stykker næste år :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ihhh hvor spændende :-D held og lykke

tak :mrgreen: regner ikke med noget stort om torsdagen, jeg kommer til at dø af nerver! Det er en "starters cup" for grade 1 og 2 hunde, der enten har 50 point i agility eller placering bedre end 10. Og Dexter har jo en 2. plads i agility :mrgreen: De skal løbe en agility- og en springbane. Har meldt i en almindelig agility klasse udover det. Og almindelige klasser om søndagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

tak :mrgreen: regner ikke med noget stort om torsdagen, jeg kommer til at dø af nerver! Det er en "starters cup" for grade 1 og 2 hunde, der enten har 50 point i agility eller placering bedre end 10. Og Dexter har jo en 2. plads i agility :mrgreen: De skal løbe en agility- og en springbane. Har meldt i en almindelig agility klasse udover det. Og almindelige klasser om søndagen.

 

Ja okay, jeg krydser for jer :banan: har stadig ikke gennemskuet jeres system hihi :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Calle har været med til konkurrencer siden jeg fik ham og der har egentlig ikke været nogen problemer med at se andre løbe agility indtil han begyndte at gå på et decideret hold. Sidst Cassi var til konkurrence måtte han sidde i bilen mens jeg løb med hende, for han blev helt hysterisk da jeg gik med hende(han har ellers aldrig haft problemer med at sidde i bur alene i teltet, så det er lidt noget skidt). Det er dog ikke helt håbløst, for et par uger siden kunne han overtales til at træne lydighed med fuld udsyn til en agilitybane og vi brugte bagefter ti minutter på at sidde og nusse og hygge fem meter fra banen uden noget stress hos ham, vi lå bare i græsset sammen.

 

Han har været til decideret træning en gang om ugen det sidste halve år (dvs. Hold)og ellers har han fået lov til at lave lidt tricks og så ellers blive luftet hver dag. Hvis der har været tid til det har han fået et træningspas på omkring er kvarter(ikke agilityrelateret).

 

Om du har taget det mere roligt og laid back... Det ved jeg nu ikke... Umiddelbart lyder det ikke som om der har været den store forskel på hvad de har oplevet.

 

At give en pause fra agilityen er overvejet, men det er jo ikke det der er problemet. Det er de hunde der løber rundt. Så snart de er væk/i ro, så er han 100% klar og så er det ligegyldigt hvad jeg beder ham om at lave.

Havde slet ikke set at du havde svaret...

 

Jeg har været til træning med ham samlet 10 gange inkl. mini-kursus med AB og Kim (talte lige) og han er nu 7 md, så i fht. hvad du og mange andre skriver om hvad I laver med jeres hvalpe, så er jeg altså en del mere afslappet på den front ;)

 

Anyways, nogle gange tænker jeg bare at det er meget godt at få noget feedback fra andre på et forløb. Jeg har jo desværre selv problemer med, at jeg har en lille hidsig, hysterisk (og morsyg) djævel når det kommer til at være alene-hjemme, så jeg har nogle udfordringer på andre områder, og der er jeg glad for, at jeg har folk "udefra" som lige kan komme med et par kommentarer og en objektiv bedømmelse.

 

Og måske ville en pause fra agility - og anden træning (LP, færdighedsprøver mm.) ikke være en skidt ide for en kort periode, så du samlet set kan se hvor meget det påvirker ham i jeres problematik? Eller at fokus ligger på stress og forstyrrelser og så når hans hoved er klar til de udfordinger, så kan du skrue op for træningsintensiteten igen?

 

Talte faktisk med Jane om det her sidste onsdag.. Altså hvornår det bliver for meget og hvornår der er en acceptabel adfærd. Ofte er det også et spg. om hvad man selv synes er ok, og hvor ens grænse går. En Mudi elsker jo sin egen stemme (hele tiden), og jeg har fra start accepteret det faktum, at han kommer til at gø når han løber ag. Men så på den anden side, så accepterer jeg på ingen måde, at han skal have lov til at stå og gø på sidelinjen - hvilket også er lykkedes indtil nu til ug og slange... Lige indtil han så lille Rio løbe i tunneller i onsdags. Så tændte han fuldstændigt af og jeg blev helt paf. Jeg syntes så ikke at det var ok, hvor Jane syntes at det var ok, da det "tændte" ham og at en hund skal have lov til at larme når den trænder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er du altså ikke... og forstår ikke hvor du har det fra.

 

Calle er fra maj 2014, da han er tre måneder kommer han på et hvalpehold, hvor fokus er det sociale og helt basal lydighed og lidt enkle tricks. I starten af oktober kommer han på et trickshold, hvor han det meste af tiden får liv til at snuse rundt og han bliver meldt til Gittes onlinekursus, hvor der i den første måned kun bliver arbejdet med forskellige tricks(kan se at det starter midt oktober, dvs. Han vel har været jævnaldrende med din :vedikke:). Fra da af og frem til midt maj i år når vi at arbejde med de ting vi får som lektie 3-4 gange til hver gang(der kommer nyt hver anden uge), måske arbejder vi med forhindringer en enkelt gang. Og i 2015 er vi måske helt nede på at jeg kun når en eller to gange at få arbejdet med det vi skal pga. Arbejdet.

 

Da vi så når april, da han er 11 måneder gammel, kommer han på sit første kursus og han begynder på decideret agilitytræning(han er dog meget fraværende, da Cassi er ude til konkurrencer nærmest hver gang).

 

Han har selvfølgelig ikke stået stille herhjemme, da jeg fik ham arbejdede vi mest med grundfærdigheder og leg, og så var han ude og tumle rundt sammen med Cassi og kom selv ud på gåtur, så han kunne får massere af klap og kysse med en masse mennesker. Han arbejder en del med forskellige tricks, men det er ikke mere end fem minutter dagligt der er tid til det, da der ikke er meget tid hjemme.

 

Så nej, jeg synes ikke du har taget det mere afslappet end mig(og alle de andre, som jeg ikke helt ved hvem er). Faktisk synes jeg din har prøvet mere/er trænet mere på nuværende tidspunkt end hvad min egen er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok så... Jeg hører/kender til hvalpe som siden de har været de der 3 måneder har gået til træning fast 2-3 gange om ugen, plus det som laves hjemme. Til sammenligning, hvis jeg skal sammenligne hvad som jeg har lavet lavet med Taz, så svarer det til at jeg har været til træning med ham 2 gange om måneden siden at han var 3 md. Her kan der godt gå en uge i mellem at jeg laver noget med Taz/Duffen hjemme. Har iøvrigt kun haft have i en måned. - før boede jeg på 2. sal - så det er først nu at det er blevet let at lave lektier.

 

Når Taz at blive 3 år før hans første stævne, så er det sådan... Og den holdning kan man ikke sige kendetegner de fleste ag-mennesker i dk! Der tælles der ned til hunden bliver 18 md og kan komme til stævner.

 

Så det var det at min sammenligning er baseret på og så er det tydeligt at du ikke kender mig og min baggrund (men hvordan skulle du også kunne det :) )...

 

Jeg skal heller ikke vurdere hvorvidt træning 3 gange om ugen er dårligere/bedre end hver 14. dag. Jeg kan kun personligt sige, at jeg synes at det er for meget (hvis vi fx taler om reel banetræning/ag). Alle har deres egne ideer/erfaringer og faktorer såsom tid, energi mm. som også afgør hvor meget man får lavet/nået, men du må dælme give mig ret i, at der findes super mange top stressede hunde i den danske ag-verden og der er nogle ting som skal gå meget stærkt nogle gange for nogle mennekser! Husker du det drama med Fighter på ag-siden på fb? Ikke at jeg på nogen måde siger, at du hører til blandt dem, men jeg synes at det ville være synd, hvis Calle skulle ende som en af dem når nu, at han er så fin (har set flere videoer på fb).

 

Men nok om det - jeg hopper ud af denne diskusion...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...