Hop til indhold

Råd til førstegangsejer


Isbjoernen
 Share

Recommended Posts

Hej..

 

Jeg skal om 3 uger hente min første hvalp og hold da fast hvor jeg glæder mig!! :lun:

Det er en lille tæve som bliver 10 uger når jeg henter hende, hendes far er dobberman og hendes mor er halv rottweiler, kvart mastiff og kvart retriever.

Jeg ved oppe og besøge dem og forældrene er godt nok søde, mor var meget menneskeglad, hvor far var lidt mere reserveret overfor fremmede.

Det var det sødeste par og hundene er vant til forskellige dyr og til at løbe frit omkring.

 

Nu er mit spørgsmål bare hvor meget jeg kan tillade mig at "aktivere" hvalpen?

Jeg har mindst to måneders fri hvor jeg bor hos min far på en lille, gammel gård nede bagved, det eneste problem er a der er en meget trafikkeret lidt mere end 500m væk, så jeg havde planer om at indhegne haven og ellers købe en 10m line bare indtil jeg er sikker på den kommer når jeg kalder (:

Den skal desuden vendes til 5 katte, hvor det kun er to der var vant til hund da de var killinger, men det er bare noget med at holde dem i snor og så tage det i kattenes tempo indtil hunden ikke løber rundt som en skoldet skid? Jeg vil jo nødig skræmme dem væk, det var jo dem der bor der og jeg skal kun på der den første månede.

 

Hvornår kan jeg tillade mig at køre ture med den?

Både så vi bare kan sidde og betragte folk, samt at vi kan tage ud og opsøge nogle andre hunde så den kan vende sig til det.

 

Og kan jeg tillade mig at vænne den rimelig hurtig til sele?

Jeg vil nemlig meget gerne have et fast halsbånd til hundetegnet og så en sele til når vi skal på en lille tur eller andet, sådan så at snoren kun er i selen.

 

Og hvis der er andre råd i kan give mig, må i meget gerne, for jeg vil gerne forberede mig så meget som muligt :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var godt nok noget af en blanding. Håber du er obs på, at du om 6 måneder står med et ordentligt lokum af en arbejdshund? Synes at du, med det samme skal finde din nærmeste træningsplads og få jer meldt på hold der. En hund med både Dober og rotte i, skal ud at lave noget, ellers finder den selv på ting at foretage sig - og det er sjældent noget vi mennesker synes er en god ide.

 

Mht til at komme ud at køre, så kommer den vel ud at køre når du skal hente den? Men derudover, så giv den en dags tid til at finde sig til rette i sit nye hjem, og så kan du såmænd bare klø på. Men husk også at lære den at kede sig! Det er dejligt at have 2 måneder sammen med sin nye hundehvalp - jeg går selv hjemme på 3. uge med min hundehvalp, som er 11 uger imorgen og har en uge mere hjemme endnu - men man skal også huske at lære hvalpen de rutiner der er i hverdagen :-)

 

Jeg har ingen erfaring i at sammenføre hunde og katte, men du har ret i, at hundehvalpen skal holdes i snor, så den ikke kan jagte misserne og kattene skal have fristeder, hvor hunden ikke kan nå dem.

 

Mht sele, snor og halsbånd. Så er jeg så upædagogisk anlagt, at jeg bare giver hvalpen det på og så må den vænne sig til det. Det er skide træls til at starte med synes de, men så glemmer de alt om det igen...

 

Og husk at få indkøbt uendelig mængder køkkenrulle og urine off / rodalon ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja... Du skal skynde dig at få indhegnet haven grundigt, inden du henter hvalpen hjem.

 

Det er sådan set vigtigt. Jeg kender en dobber hos en førstegangshundeejer. Og den dobber er vel 1-1½ år nu... Og den kan altså ikke ALDRIG gå løs. Den jagter ALT, hvad der rører sig. Cykler, biler, hjorte, andre hunde, katte.. Simpelthen alt. Og så står den i strakt snor og glammer som en gal, når ejeren prøver på at have den i snor...

Det er SÅ vigtigt med meget seriøs træning af de store racer, især dobber og rotte..

 

Så du skal have hvalpen meldt til noget hvalpetræning for store racer. Det kan ikke nytte noget, at din store hundehvalp skræmmer livet af alle de små chier..

 

Du skal bo hos din far, skriver du? Kun mens du har fri? Eller bor du fast hos din far?

 

Hvalpen vænner sig jo til det frie liv hos din far med en stor indhegnet have og ingen støjende naboer tæt på, så det er ikke sikkert, at du vil slippe godt fra at flytte i lejlighed senere når du ikke har fri mere?

 

Jeg håber, at du skal besøge hvalpen et par gange i de næste uger..... Det bruger man de fleste steder, så hvalpen kan vænne sig til den nye ejer, og så ejeren kan følge med i, hvordan hvalpen vokser og udvikler sig.

Tag endelig billeder hver gang du er på besøg hos den lille.. Vi vil så gerne se billeder her på Hunde-forum... :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jep, jeg er godt klar over det ikke er en lille hund jeg har valgt, og jeg kan bedst med store hunde, så ;)

Jeg skal helt klart finde et hold, for jeg SKAL kunne styre den specielt når jeg har valgt den størrelse hund.

Havde tænkt lidt på at bruge den til noget spor, hvis den kan det, ellers må jeg lii finde noget andet interessant ;)

 

Okay, så det gør ikk så meget at den kommer ud og oplever en masse ?

Havde lidt tænkt mig a slå mig ned på en bænk ved et busstop, der er der maaange forskellige mennesker.

Og så at tage ud til nogle med hund og sådan og så lade hende møde dem.

Men er det forsvareligt at være på besøg hos nogle et par timer eller mere ??

 

Okaay, tak :D

For jeg har nemlig kik på nogle K9 seler et sted hvor det er billigere end normalprisen i DK, så jeg er meeeget fristet til at købe sådan en hjem :D

 

Men tak for hjælpen! :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Okaay, det var da ubehageligt med den Dobberman :o

Heldigvis var faren ikke sådan, gav lyd når der kom fremmede på besøg, men de skulle bare tages imod og så skulle de ikk vise frygt eller sådan noget, så brummede han.

 

Jeg VIL have en hund jeg kan styre og en velopdragen hund, så må jeg arbejde hårdt for det, men jeg vil gøre alt jeg kan for at det lykkes :D

 

Det kunne være en god ide med træning til store racer... Forestiller mig gamle damer der banker mig med paraplyer fordi deres små pus blev skræmte :D

 

Det bliver den første måned ihvertfald og så flytter jeg sammen med en veninde der selv har hund.

Vi har kik på en stor lejlighed med have til, det er et krav for mig, og så har vi marker og grønne områder rundt omkring i den her lille by, så jeg håber at tilvænningen vil komme til a gå forholdsvis smertefrit ;)

 

Jeg vil MEGET gerne besøge hvalpen, det eneste problem er faktisk at de bor 2 timer væk og jeg skal til stor eksamen inden alt for længe, men det kunne være jeg kunne tage et smut forbi en weekend eller sådan noget..

 

Og jeg vil meget gerne vise min lille guldklump frem, jeg har faktisk nogle billeder fra ejerne som jeg fik idag jeg kan prøve a smide op :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Så længe du er klar over at en rundkørsel kan falde ud til en hvilken som helst side, er der vel egentlig ikke de store farer - ud over at retrieveren går lidt i klinch med de andre racer.

 

Det med træning, altså, man kan også blive FOR hysterisk. Vi har i DcH alt fra små selskabshunde til schæfere, store buldrende labber, rotter og hvad ved jeg på hvalpehold. Det sker der aldrig noget ved. Birgitta har muligvis nogle uheldige oplevelser, men det er altså ikke noget vi går op i i DcH:vedikke: Vi har så heller ikke fri leg, men kan altså ikke se problemet med store og små racer på samme træningsplads.

 

Det bedste råd jeg kan give mht. oplevelser er, at vente til hunden er klar. Giv den et par dage hjemme i haven inden du begynder at tage den med. Og så masser af tålmodighed:-) Hvalpe har det led at slå røven i sædet og så bare sidde og glo. Længe! Så sådan noget som et busstoppested vil være rigtig fedt for hvalpen - når den er klar til det.

 

Og så skal du huske at være konsekvent fra start. Ingen opmærksomhed når hun hopper op, snapper efter fingre eller gør.

 

Vores have er ikke hegnet ind. Tilgengæld er vi meget konsekvente ifht. at forlade haven. Pt. kører vi på 3. hund som bliver i haven, trods forbipasserende hunde, katte, mennesker, cykler mm. Det er altså bare et spørgsmål om at være meget striks med det. Dog ville jeg selv foretrække hegn, blot som sikkerhed, men det lader sig ikke sådan gøre.

 

Ud over det, så held og lykke med den lille. Glæder mig til billeder:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så længe du er klar over at en rundkørsel kan falde ud til en hvilken som helst side, er der vel egentlig ikke de store farer - ud over at retrieveren går lidt i klinch med de andre racer.

 

Det med træning, altså, man kan også blive FOR hysterisk. Vi har i DcH alt fra små selskabshunde til schæfere, store buldrende labber, rotter og hvad ved jeg på hvalpehold. Det sker der aldrig noget ved. Birgitta har muligvis nogle uheldige oplevelser, men det er altså ikke noget vi går op i i DcH:vedikke: Vi har så heller ikke fri leg, men kan altså ikke se problemet med store og små racer på samme træningsplads.

 

Det bedste råd jeg kan give mht. oplevelser er, at vente til hunden er klar. Giv den et par dage hjemme i haven inden du begynder at tage den med. Og så masser af tålmodighed:-) Hvalpe har det led at slå røven i sædet og så bare sidde og glo. Længe! Så sådan noget som et busstoppested vil være rigtig fedt for hvalpen - når den er klar til det.

 

Og så skal du huske at være konsekvent fra start. Ingen opmærksomhed når hun hopper op, snapper efter fingre eller gør.

 

Vores have er ikke hegnet ind. Tilgengæld er vi meget konsekvente ifht. at forlade haven. Pt. kører vi på 3. hund som bliver i haven, trods forbipasserende hunde, katte, mennesker, cykler mm. Det er altså bare et spørgsmål om at være meget striks med det. Dog ville jeg selv foretrække hegn, blot som sikkerhed, men det lader sig ikke sådan gøre.

 

Ud over det, så held og lykke med den lille. Glæder mig til billeder:-)

Men det går jo kun så længe det går godt. Uanset hvor opdragen hunden er, KAN den dag komme hvor der er noget der frister mere. Den retriever vi så blive kørt ned for 2 år siden var vant til at gå i en have der ikke var hegnet ind, og gik altid løs på turene - den havde aldrig nogensinde forladt ejerne. Den dag gjorde den - første og eneste gang. Jeg sad med den i armene i vejkanten til den blev aflivet. :megaked: Så når TS endda skriver de bor tæt på befærdet vej vil jeg sige at have SKAL hegnes ind. Eller altså det bestemmer jeg jo selvfølgelig ikke, men jeg ville virkelig ikke turde andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Glædelig hvalp. Søg efter et godt sted at træne allerede nu med en instruktør der er uddannet og har en ideologi du kan lide.

 

Og tag på biblioteket og lån nogle bøger omkring træning og hvalpe. Irene jarnved, lone greva, christina ingerslev, anders halgren, er nogle gode forfattere.

 

Og at tage hunden med på besøg når den er faldet til er rigtig fint. Bare ikke fræs omkring hver dag. En god huskeregel for at undgå en overstimuleret hvalp er at hvis hvalpen har oplevet noget ekstraordinært en dag, så er der hjemme slappe af dag den næste.

 

Altså, har den været til dyrlægen, til træning, på besøg elller sådan noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Med hvalpe holder jeg meget lav profil den første uge til 14. Alt foregår hjemme og så roligt som muligt, men med meget kontakt og samarbejde. Lad være at lege voldsomt, hvis det kan undgås.

 

herefter prøver jeg at lave hver anden dag rolig hjemme og hveranden tager vi ud og ser og oplever noget nyt - fx busstoppet, hvalpetrææning, gågaden osv. - men det er altså også vigtigt at have dage med så meget ro som muligt. Man skal ikke falde i fælllden med mere vil have mere, hvilket man let gør når man har fri og tid og lige har fået hvalp.

 

træn indkald - lad aldrig hvalpen opdage at den kan andet end komme når du har kaldt på den. Derfor kald kun på den når det er yderst sansynlig at den også vil komme og beløn det hver gang. Først når den kommer hvergang på den måde kan du kalde når den lige er optaget og noget senere også når egentlig ville løbe efter et blad eller noget andet.

 

Også sit øvelse med kontakt og belønning kan trænes fra dag 1

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg kan se at du allerede har fået masser af gode råd.

 

Jeg synes det vigtigste er at få haven hegnet ind, også få dig meldt til noget hvalpetræning.

 

Og er enig med PBC om at en off dag ind imellem er godt - den fejl begik jeg selv, og fik en overstimuleret hvalp der til tider blev umulig ;-)

 

Hvalpetiden er en "hård" tid ( kan være ) men nyd det - det går så hurtigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan sige at hjemme hos mig har hvalpetiden ikke været en hård tid. På ingen måde. Det er en skøn tid, hvor man oplever hvalpen udvikle sig. Samarbejdet udvikle sig og at hvalpen dag for dag, uge for uge, måned for måned, viser hvad den indeholder, hvad den foretrækker og hvor man sporer den ind til at blive den hund man gerne vil have, med skyldig hensyn til hvad hvalpen/hunden selv indeholder.

 

Efter 5 FT Springer Spaniels, må jeg indrømme at det er spændende, hvor forskellige de er - og dog så ens alligevel. De er så lærenemme og vil så gerne.... de skal bare hjælpes og støttes, så bliver retningen også noget der passer ind i familien og ens hverdag.

 

Nogen siger: I denne søde juletid. Jeg siger i denne søde hvalpetid. Det er en skøn oplevelse, hvis man har tid. For tid tager det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Enig med Amocca, den første hvalpetid var en hård tid, men ved anden hvalp så var det ikke noget bedre en hvalpetid ;-) elsker hvalpetid, men man ved også lidt mere ved hvalp nummer to end ved den første ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

.... jeg husker også den første. Det var mega hårdt.

 

Og selvfølgelig er der detaljer, man synes bliver lidt anstrengende. Judy var længe om at blive renlig. Maggie vil gerne grave lidt i mors store potteplanter, som står på gulvet. Det helt overordnede billede er "en skøn tid"....bare ærgerligt at de først er klar til jagt efter 1½-2 år. Netop det, kunne få mig til at købe voksen hund, hvis jeg pludselig kom i en situation, hvor jeg ikke havde en jagthund. For en jagthund, må man have.:slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med hvalpen.

 

Der er allerede givet mange gode råd, så jeg vil blot sige, at en sygeforsikring på hende, også er en rigtig god ide. Det kan hurtigt bliver rigtig dyrt, hvis der sker noget.

 

Som Sitto og Dorte går jeg bestemt også ind for hegn. Ikke kun for hundens skyld men også for forbipasserendes skyld. Jeg personligt ville have det dårligt ved at skulle passere en have, hvor der befandt sig 40-50 kg hunhund, uden der var hegn mellem den og Alma. Og så kan den være nok så sød, men det ved jeg jo ikke :vedikke:, og Alma kan være en "kælling":???: til tider.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så længe du er klar over at en rundkørsel kan falde ud til en hvilken som helst side, er der vel egentlig ikke de store farer - ud over at retrieveren går lidt i klinch med de andre racer.

 

Det med træning, altså, man kan også blive FOR hysterisk. Vi har i DcH alt fra små selskabshunde til schæfere, store buldrende labber, rotter og hvad ved jeg på hvalpehold. Det sker der aldrig noget ved. Birgitta har muligvis nogle uheldige oplevelser, men det er altså ikke noget vi går op i i DcH:vedikke: Vi har så heller ikke fri leg, men kan altså ikke se problemet med store og små racer på samme træningsplads.

 

Det bedste råd jeg kan give mht. oplevelser er, at vente til hunden er klar. Giv den et par dage hjemme i haven inden du begynder at tage den med. Og så masser af tålmodighed:-) Hvalpe har det led at slå røven i sædet og så bare sidde og glo. Længe! Så sådan noget som et busstoppested vil være rigtig fedt for hvalpen - når den er klar til det.

 

Og så skal du huske at være konsekvent fra start. Ingen opmærksomhed når hun hopper op, snapper efter fingre eller gør.

 

Vores have er ikke hegnet ind. Tilgengæld er vi meget konsekvente ifht. at forlade haven. Pt. kører vi på 3. hund som bliver i haven, trods forbipasserende hunde, katte, mennesker, cykler mm. Det er altså bare et spørgsmål om at være meget striks med det. Dog ville jeg selv foretrække hegn, blot som sikkerhed, men det lader sig ikke sådan gøre.

 

Ud over det, så held og lykke med den lille. Glæder mig til billeder:-)

 

Jeg skal se om jeg kan gøre det store skrummel medgørlig, for jeg vil da nødig have der er nogle der bliver skræmt over den hvis den bare er stor og meget glad.

 

Okaay, hvordan kan jeg se at den er klar ? Eller nærmere, hvilke tegn skal jeg se efter for at vide at den IKKE er klar?

Så det er helt fint at jeg sidder fx en time ved et busstop og så flytter mig lidt rundt, så hun ser lidt a det hele?

Det busstop er nemlig ved gymnasiet, så der kommer mange mennesker der sidst på eftermiddagen, som jeg nok undgår i første omgang så det ikke bliver for voldsomt.

Og hvor længe kan jeg sidde forskellige steder?

Og er det en fordel at have et lille bur med, aner ikk om jeg kan finde noget til den størrelse, som jeg kan vænne hende til og så have med når jeg skal ud og besøge folk, så hun har et sted at søge hen når hun bliver for træt?

Og hvor længe kan jeg tillade mig at være ude med hende?

 

Tjek, ingen opmærksomhed når hun gør de ting jeg ikk vil have. Er det bare at vænne ryggen til hende og så gå væk?

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for jeres svar, hold da op i er søde til at dele ud med råd og det er jeg bare GLAD for! :D

 

Jeg vil se om jeg kan:

- bruge en uge hjemme i starten, hvor der ikk sker noget, udover at jeg vil træne det indkald og kontakt.

- Hver 2-3 dag sætte mig et sted eller sådan noget, hvor der er mennesker, biler, dyr osv.

Og så et eller andet jeg glemte igen :D

 

Pyh, jeg glæder mig! Der er kun 19 dage til og jeg kan godt mærke jeg til tider bliver nervøs for hvordan det kommer til at gå og om jeg nu kommer til at gøre noget forkert xD

Link til indlæg
Del på andre sites

I februar er det nok ikke vejr til at sidde ved du stoppe sted ret længe for en kort håret hvalp

 

Jeg tror faktisk jeg hellere bare ville besøge en dyreklinik og blive vejet, besøge en større dyrehandel, en banegård udenfor myldretid og andre indendørs steder til at træne ro og kigge på folk. Og så holde jer lidt i bevægelse når i er udendørs. Et lille pus fryser let.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan også være at pelsen udvikler sig lidt forskelligt afhængig af om du bruger dækken eller ikke.

 

Luft og lys (ikke mindst lys) er vigtigt for at pelsen udvikler sig og kommer ind i en naturlig cyklus - tror jeg. Og inden jeg nu bliver overfaldet og folk efter spørger "beviser", kan jeg gentage: "tror jeg".

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...