Hop til indhold

Få en rolig hund på den fede måde


PBC
 Share

Recommended Posts

Jeg var ved at lave lidt research på brune Labradors og faldt over Specialdogs.dk hjemmeside.

 

Når jeg kigger på billeder af Deres Labradors tænker jeg de er ualmindelig fede, de fleste. Og så tænker jeg også, er det med til at gøre dem rolige og virke som nemme, rolige familiehunde - lette at sælge?

 

Jeg erfarede nemlig med Mille (min forhenværende FT Springer Spaniel), at hvis hun ved et uheld kom bare 1½ kg over sin idealvægt, blev hun meget roligere. Det var især tydeligt på morgenlufteturene, hvor hundene ellers sprang omkring og krudtede af. Løb i fuld fart på hele området. Hvis Mille ikke længere gjorde det, var det nærmest helt sikkert, at hun havde sneget sig op fra de ideelle 15,5 kg op mod de 17 kg.

 

Andre som har lignende erfaringer? Kunne det også være en del af forklaringen på, at neutraliserede hunde, som måske bare tager fx 10% på, bliver roligere.:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Når man har en f.eks. angst eller bare nervøs hund, som man fodrer mæt, uden at overfodre, vil den ofte ikke være så angst, så man skal ikke undervurdere betydningen af mæthed.

 

Hvalpe skal #¤"!&! ikke være fede, men det vil gøre dem roligere (dvaskere) ligesom vi fede personer heller ikke springer op og ned ad væggene.

 

Ro pga. vægtøgning hos neutraliserede hunde er ikke hele svaret, det afhænger af hvad der gav uroen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg tror også at en overvægtig hund er mere sløv end en fit hund ;-)

 

Nu har jeg selv en brun labbedelle, han er ikke tyk eller overvægtig han vejer lige knap 32 kg og kunne faktisk godt have et ½-1 kg mere på men lige med hensyn til vægten på ham, det går jeg meget op i - Walther er temmelig aktiv, også indendøre det er ofte ham der får gang i legeriet med Zeus, han har altid været en aktiv dreng, i hans unghunde år var han meget svær at trætte. ;-)

 

Han har dog aldrig været overvægtig så jeg ved ikke om det ville sløve ham, men sikkert nok :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt har jeg samme oplevelse. Hvor tæve er blevet mere aktiv og føles mere glad efter tab af ca. 3 kg, hvilket vil sige ca. 10% af hendes daværende vægt. Vægttabet er sket hurtigt, men vægtøgningen var langsom og derfor opdagede vi nok ikke forandringen da hun blev mere rolig. Hun er Golden retriever og tror ikke hun kan blive mæt ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var ved at lave lidt research på brune Labradors og faldt over Specialdogs.dk hjemmeside.

 

Når jeg kigger på billeder af Deres Labradors tænker jeg de er ualmindelig fede, de fleste. Og så tænker jeg også, er det med til at gøre dem rolige og virke som nemme, rolige familiehunde - lette at sælge?

 

Jeg erfarede nemlig med Mille (min forhenværende FT Springer Spaniel), at hvis hun ved et uheld kom bare 1½ kg over sin idealvægt, blev hun meget roligere. Det var især tydeligt på morgenlufteturene, hvor hundene ellers sprang omkring og krudtede af. Løb i fuld fart på hele området. Hvis Mille ikke længere gjorde det, var det nærmest helt sikkert, at hun havde sneget sig op fra de ideelle 15,5 kg op mod de 17 kg.

 

Andre som har lignende erfaringer? Kunne det også være en del af forklaringen på, at neutraliserede hunde, som måske bare tager fx 10% på, bliver roligere.:hmm:

 

Du må endelig ikke se Specialdogs som rettesnor for noget som helst.

Det er en stor hvalpefabrik, som bl.a. tilbyder at neutralisere hvalpene inden de overdrages som 8 ugers.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har samme oplevelse.

 

Hvis min lille Luna vejer mellem 5,0 og 5,2 kilo så er hun meget mere aktiv og også hurtigere på agilitybanen end når hun vejer bare 300 g mere og kommer op på 5,5 kg. Også på den gamle Milo kan jeg mærke forskel fra 8,0 - 8,5.

 

Jeg får ofte bemærkninger om at mine hunde er ALT for tynde, men de kommer så også for det meste fra ejere af meget kraftige hunde.

 

Edit: Begge mine er neutraliserede - men har ikke af den grund taget på.

Link til indlæg
Del på andre sites

bare deres råd ang at ind køre en ny hvalp.... gør mig dårlig

kun et rum (helst baggagn eller køkken) + gård alene hjemme fuld arbejds dag efter 2 dag..... ja man skal ikke side på den 24/7 mens man indkøre den.... men tingene skal ikke læres så hurtigt og så ensomt

 

 

Jeg læste engang derinde, at gå-pænt var på med kvælerkæden og så tre hårde ryk, så skal hunden nok lære det.

 

________________________________________________________________________________________________

 

Jeg tænker, at der nok er en sammenhæng mellem fede hunde og inaktive hunde. Men altså min slanke hund, er lige rolig om han er mæt eller ej. Jeg tænker, at noget af det også er indlært ro/adfærd.

 

Jeg overtog en hund, der vejede tæt ved 30% for meget. Efter hun tabte sig, steg hende aktivitetsniveau en del - men stadig kun i de aktiviteter, der var hensigtsmæssige. Hun var stadig en rolig hund indenfor og mild og god med børn osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan vælre helt rolig, jeg ved godt hvad Specialdogs går ud på

 

Nu har jeg læst en del om hvad de står for, og puhhhh det er ikke noget der er værd at gå efter. Men hvilken dyrlæge står inde for indgrebet? Kan virkelig ikke udholde tanken om "smågrise- metoden"....

 

Uden at det skal opfattes som en løftet pegefinger, så undrer det mig at en seriøs hundeejer som dig overhovedet gir deres hjemmeside nogen interesse, og refererer til dem????

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor får I fra, at det er på "smågrisemetoden"?

 

Indgrebet (kastration) er relativt simpelt, og det er bevist at unge dyr heler bedre end ældre. Mange katteopdrættere neutraliserer også killinger inden afrejse ml 12-16 uger. Det kan ikke helt bringe mit pis i kog. Der er så mange andre ting ved den side og opdrætter, jeg finder langt værre end lige den tidligere neutralisering.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor får I fra, at det er på "smågrisemetoden"?

 

Indgrebet (kastration) er relativt simpelt, og det er bevist at unge dyr heler bedre end ældre. Mange katteopdrættere neutraliserer også killinger inden afrejse ml 12-16 uger. Det kan ikke helt bringe mit pis i kog. Der er så mange andre ting ved den side og opdrætter, jeg finder langt værre end lige den tidligere neutralisering.

 

Jeg er helt enig med dig i at den "opdrætter" har mange dårlige sider, og at det er ikke nødvendigvis kun den tidlige neutralisering der er bekymrende - men også måden den måske udføres på. Det sidste er kun tankespind, men hvilken dyrlæge vil lægge navn til det og til de priser? Når det lægges oven i de andre "suspekte" ting - tjaa så er det jeg virkelig blir bekymret!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt enig med dig i at den "opdrætter" har mange dårlige sider, og at det er ikke nødvendigvis kun den tidlige neutralisering der er bekymrende - men også måden den måske udføres på. Det sidste er kun tankespind, men hvilken dyrlæge vil lægge navn til det og til de priser? Når det lægges oven i de andre "suspekte" ting - tjaa så er det jeg virkelig blir bekymret!

 

med mængden af de hunde, der produceres derfra, så tror jeg sagtens, de kan have fået en fordelagtig rabatordning ved deres faste dyrlæge.

Link til indlæg
Del på andre sites

med mængden af de hunde, der produceres derfra, så tror jeg sagtens, de kan have fået en fordelagtig rabatordning ved deres faste dyrlæge.

 

Men så skal den dyrlæge jo kunne stå inde for at det er OK, og vil en seriøs dyrlæge det?

 

Jeg har læst de tilbyder insemination (som de selv udfører) så frygter jeg de også selv klarer det andet - ingen sammenligning ud over at det er en useriøs omgang med hunde/hvalpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg læst en del om hvad de står for, og puhhhh det er ikke noget der er værd at gå efter. Men hvilken dyrlæge står inde for indgrebet? Kan virkelig ikke udholde tanken om "smågrise- metoden"....

 

Uden at det skal opfattes som en løftet pegefinger, så undrer det mig at en seriøs hundeejer som dig overhovedet gir deres hjemmeside nogen interesse, og refererer til dem????

 

Hallo, altså, jeg er blot af nysgerrighed ved at undersøge hvor der er brune Labradorer i Danmark og så falder jeg over at alle deres hunde er fede.

 

jeg anbefaler ikke siden eller på anden vis siger det mindste positive om deres hunde eller virksomhed.... Tværtimod hundene er fede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...