Hop til indhold

Ny agilityhund, men hvilken?


Sofie(Eddie&Milo)
 Share

Recommended Posts

Hej Alle HF´er.

 

Tænker der sidder nogle kloge mennesker herinde som kan komme med deres input.

 

Vi ( min kæreste og jeg) er nået frem til at vi gerne vil have en hund mere som jeg skal bruge til agility, men vi er ikke helt sikre på hvilken slags og det er så her i kommer ind i billedet.

 

Jeg har jo Eddie, som er en D/S gårdhund og jeg ELSKER at løbe med ham. Han er umættelig på agilityfronten, har masser af fart og elsker det, men han har også svært ved nogle ting fordi han først begyndte på seriøst agility i en sen alder.

 

Derfor ønsker jeg en hvalp så jeg kan lærer den det fra tidligt og ikke begå de samme fejl som med Eddie :blink:

 

Men vi er i tvivl om, hvilken race som ville passe os bedst

 

Vi har en række "krav":

 

- skal være mellem eller lille hund dvs under 42cm,

- lærevillig

- lidt "blød og følsom" - Eddie kan godt være lidt forsigtig af sig f. eks derhjemme så det skal ikke være en som tromler ham.

- har et godt drive på agilitybanen da det er det jeg brænder for

- kunne slappe af derhjemme

- være familievenlig

 

 

Planen er at gå til agility 2-3gange om ugen ( når den kan klare så meget!) og stævner i weekenderne ( når den er gammel nok), derover almindelige gå tur i skov og strand, blandet alenehjemmetid ( min kæreste har skiftende vagt så nogle gange er hundene alene 7-8 timer, nogle dage 2-3 og andre dage er der altid nogle hjemme hele tiden).

 

 

Vi har selv tænkt på:

 

- Sheltie

- FT cocker

- Alm Cocker

 

Andre input er meget velkommen?

 

Håber at hører fra en masse :klap:

 

Hilsen Sofie

Link til indlæg
Del på andre sites

Blød og følsom, så tænker jeg at en sheltie vil være dit bedste bud. Min FT cocker hvalp er ihvertfald ingen af delene :lol: og fik hun lov, ville hun terrorisere Johna, som ikke siger fra og ikke kan finde ud af at sige "slut" når hun ikke gider mere....

 

Med sheltier skal du se dig for, nogle af dem er nervøst anlagt og har ikke meget drive. Men finder du de rigtige linier, så er sheltierne jo uovertrufne på agilitybanerne i lille og mellemklasse. Den almindelig cocker har jeg ingen erfaringer med, men jeg har godt nok mødt mange der var skudt i roen temperamentsmæssigt og som jeg absolut ikke ville hverken eje eller have. Har dog også mødt et par flinke, så der er sikkert fine cockere derude. Men igen tror jeg man skal se sig godt for. Der er et par fine standardcockere der løber agility her i jylland.

Link til indlæg
Del på andre sites

Følsom er måske det forkerte ord at bruge ;)

 

Mild er nok bedre. Eddie elsker at lege men han bliver hurtigt forskrækket/ bange hvis de bliver for "hårde og terrier-agtige"

 

Hvorfor egentlig ikke endnu en dansk / svensk? Mine to ældste er begge primært dansk svenskere, og selvom de begge er glade for Wilma (ft'eren) og jeg er sikker på, at de nok skal få glæde af hinanden, også i det lange løb, så er der bare noget specielt imellem de to. Fordi de har "fælles interesser". Cockeren har tydeligt andre interesser end de to når de alle bliver sluppet løs på gåture....

 

Mild er i øvrigt heller ikke et ord jeg ville associere med en FT cocker. De er bløde at arbejde med ja, men de er lavet til at gå i hårdt terræn, så de går hårdt. Men jeg er jo ny ejer af racen, omend jeg kender en hel del af dem. Og hende jeg har kommer fra en mor der går meget hårdt, så måske er jeg farvet af det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har vendt tankerne om endnu en gårdhund, men jeg er bange for at blive skuffet, hvis du forstår. Eddie har SÅ meget drive og power at han løber ligeså hurtigt som sheltierne til stævnerne og jeg er bange for at få en lille tyk prop som ingenting gider ( total generalisering af gårdhunde :blink:) uden det samme drive og lyst. Og har mødt flere som har/ har haft gårdhunde som måtte opgive at løbe AG med dem da de var for langsomme

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor egentlig ikke endnu en dansk / svensk? Mine to ældste er begge primært dansk svenskere, og selvom de begge er glade for Wilma (ft'eren) og jeg er sikker på, at de nok skal få glæde af hinanden, også i det lange løb, så er der bare noget specielt imellem de to. Fordi de har "fælles interesser". Cockeren har tydeligt andre interesser end de to når de alle bliver sluppet løs på gåture....

 

Mild er i øvrigt heller ikke et ord jeg ville associere med en FT cocker. De er bløde at arbejde med ja, men de er lavet til at gå i hårdt terræn, så de går hårdt. Men jeg er jo ny ejer af racen, omend jeg kender en hel del af dem. Og hende jeg har kommer fra en mor der går meget hårdt, så måske er jeg farvet af det?

 

Måske jeg skal rette det med blød og følsom ;) Eddie elsker at tumle, bryde og lege trækkelege og det bedste i verden er at lege "ta-fat" med en anden hund. Men hvis den anden hund bliver "aggressiv", snapper efter ham eller blotter tænder imod ham, bliver han nervøs og bange :) Derfor FT'erne var på planen for det er ikke det indtryk jeg har fået af dem jeg træner sammen med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har vendt tankerne om endnu en gårdhund, men jeg er bange for at blive skuffet, hvis du forstår. Eddie har SÅ meget drive og power at han løber ligeså hurtigt som sheltierne til stævnerne og jeg er bange for at få en lille tyk prop som ingenting gider ( total generalisering af gårdhunde :blink:) uden det samme drive og lyst. Og har mødt flere som har/ har haft gårdhunde som måtte opgive at løbe AG med dem da de var for langsomme

 

Det forstår jeg sagtens - men nummer 3 til DM i år i lille var en gårdhund ;-) Men ja, der er gårdhunde uden nogen former for drive.

 

Måske jeg skal rette det med blød og følsom ;) Eddie elsker at tumle, bryde og lege trækkelege og det bedste i verden er at lege "ta-fat" med en anden hund. Men hvis den anden hund bliver "aggressiv", snapper efter ham eller blotter tænder imod ham, bliver han nervøs og bange :) Derfor FT'erne var på planen for det er ikke det indtryk jeg har fået af dem jeg træner sammen med.

 

De er ikke som sådan aggressive nej, men de leger hårdt. De tackler og bulldozer - eller min hvalp gør ihvertfald ;-) Det er en MEGET anderledes hund end en gårdhund! Både overfor andre hunde og at arbejde med. Den er superfed og jeg er håbløst forelsket i min hundehvalp og spurgte du mig lige nu, så skulle jeg aldrig have andet end FT cockere igen. Men "de kloge" siger, at jeg liiiiiige skal vente til hun rammer en 6-8 måneder hvor djævlehornene vokser ud og halen bliver takket :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke om Cocker er så meget anderledes end Springer, men ingen af mine springere (5 til nu) har voldt problemer i det nogen kalder lømmelalderen. Den har nærmest ikke eksisteret - og jeg har somme tider på fornemmelsen at begrebet er blevet opfundet af folk, som ikke har grundtræningen på plads før de går videre med træning på større afstande, altså hvor den direkte kontrol er mindre, men jeg kan jo også bare have været heldig.

 

Maggie på nu 9 mdr. er stadig utrolig sød og nem at arbejde med og reageret på mine signaler. Gør hun noget forkert er det altid fordi jeg ikke gør det rigtigt. Det viser min efterrationalisering altid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uden at have den store erfaring at have det i, så tænker jeg at der er forskel på at møde en voksen takle/voldsom hund, og så at din kender den fra den er hvalp, og måske vender sig mere til den måde at omgåes en værelseskammerat på, så det ikke er så voldsom som en udefra komne? Det var blot en tanke :)

 

mht lille hund, så tænker jeg sådan noget som en border terrier med fart i benene og enorm meget energi herfra og til månen må skulle kunne fungere godt på en ag bane? men det er ikke ud fra jeg har set dem på en ag bane, blot nogen i familien har et par stykker, og de kan klø på i timevis :) der er i hvert fald et enorm drive i de to :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det forstår jeg sagtens - men nummer 3 til DM i år i lille var en gårdhund ;-) Men ja, der er gårdhunde uden nogen former for drive.

 

 

 

De er ikke som sådan aggressive nej, men de leger hårdt. De tackler og bulldozer - eller min hvalp gør ihvertfald ;-) Det er en MEGET anderledes hund end en gårdhund! Både overfor andre hunde og at arbejde med. Den er superfed og jeg er håbløst forelsket i min hundehvalp og spurgte du mig lige nu, så skulle jeg aldrig have andet end FT cockere igen. Men "de kloge" siger, at jeg liiiiiige skal vente til hun rammer en 6-8 måneder hvor djævlehornene vokser ud og halen bliver takket :lol:

 

Jaaa det var :mrgreen: :mrgreen: Og drive mangler hun ikke :klap:

 

Men jeg er enig i, at det kan være lidt af et sats med en gårdhund, man skal i al fald se sig godt for! Jeg vil selv gerne have endnu en Luna - men har endnu ikke fundet et kuld jeg turde købe fra! Og hvis og når jeg engang skal have en ny lille dsg bliver den uden tavle - hvilket jo i selv er en usikkerheds faktor. Jeg har selv lige købt en bc da jeg ville være sikke på at få arbejdsglæde og drive.

 

Jeg tænkte faktisk også at en puddel ville være et oplagt valg! Både i forhold til agility og til at gå godt i spænd med din Eddie :-D Mine to gårdhunde gider i al fald IKKE cockere, hverken små eller store. Sheltien er også en godt bud - men som Amocca siger - se dig godt for hvis du vælger sådan en. Og de gør!! Helt vildt meget - langt de fleste i al fald :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du overvejet en lille eller mellem puddel? De er jo meget samarbejdsvillige, tænker også de har et godt temperament, hvis man vel og mærke får fra den rette avler.

 

Jeg synes selv pudler er søde, men min kæreste nægter at have sådan en indenfor døren :vedikke: og eftersom han også skal være en del af det, tror jeg ikke jeg bliver populær hvis jeg slæber sådan en med hjem :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jaaa det var :mrgreen: :mrgreen: Og drive mangler hun ikke :klap:

 

Men jeg er enig i, at det kan være lidt af et sats med en gårdhund, man skal i al fald se sig godt for! Jeg vil selv gerne have endnu en Luna - men har endnu ikke fundet et kuld jeg turde købe fra! Og hvis og når jeg engang skal have en ny lille dsg bliver den uden tavle - hvilket jo i selv er en usikkerheds faktor. Jeg har selv lige købt en bc da jeg ville være sikke på at få arbejdsglæde og drive.

 

Jeg tænkte faktisk også at en puddel ville være et oplagt valg! Både i forhold til agility og til at gå godt i spænd med din Eddie :-D Mine to gårdhunde gider i al fald IKKE cockere, hverken små eller store. Sheltien er også en godt bud - men som Amocca siger - se dig godt for hvis du vælger sådan en. Og de gør!! Helt vildt meget - langt de fleste i al fald :shock:

 

Jeg synes at der er for stort et sats med en gårdhund da der ikke er så mange gårdhunde med det drive jeg vil have. pudlen får jeg ikke indenfor døren, desværre.

 

Tror valget ender på en sheltie og så må jeg bare gøre forarbejdet godt med at se og læse om en masse forskellige stamlinjer. Deres gøen er jeg ikke nervøs for, Eddie gør mere end de sheltier jeg træner med, så jeg har vænnet mig til støjen :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg elsker jo at løbe med min lille Carla, som er en border terrier. Men jeg er også klar over at hun på ingen måde er typisk for racen. Hun er forsigtig og lidt en kylling, men altså havde hun nu haft modet, som en border terrier normalt har, så havde det været RIGTIG fedt at løbe med hende.

 

Jeg må indrømme at border terrieren ikke rigtig tiltaler mig desværre :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes jo hende her er noget af det mest herlige jeg er stødt på, og hun var lige ved at få mig omvendt, da jeg gerne ville have hund nr. 2

 

Men det med racer er jo rigtig svært, for det er jo en smagssag. For må indrømme at når jeg gerne vil bruge hunden til rally og htm også, så bliver den nok en tand for stædig for mig...

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du fortalt ham, at sådan en ikke fælder?

 

I tidernes morgen, da vi skulle have hund nr 1 og også senere hund nr 2 nedlagde min daværende mand totalt veto mod pudler, men efter et par år med to gårdhundeblandinger begyndte han godt nok at overveje tanken om en fældefri hund. Han hadede hundehår på tøjet med en passion der sagde spar 2... nu endte vi jo så med at blive skilt, så min 3 hund kunne blive en der fældede også :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

En Mudi?

 

Duffen er jo meget lig Eddie på mange områder og jeg valgte blandt andet en Mudi, da det er den perfekte blanding af en terrier (Duff-venlig) og hyrdehund (drive og arbrjdsglæde)...

 

ps. Og synes i øvrigt ikke at du skal opgive Eddie på ag-fronten endnu. Du sgu se hvor ringe vi var for bare et år siden og hvor vi er nu. Eddie og Duff er begge klisterhunde pga manglede grundtræning og han har jo endnu mere drive end Duff. Jeg har sagt fra dag 1 at Eddie har kl3/champ-muligheder...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...