Hop til indhold

Man skal aldrig sig aldrig... om at æde sine ord


Amocca
 Share

Recommended Posts

Tak for dit indlæg - især din gåtursleg! Det lyder som en super fin leg.

 

Det er lige præcis kaste hen over hovedet på hende sitten halter voldsomt, efter min due-fadæse! Når jeg leger og kaster baglæns eller til siderne - som jeg gør i videoen, så respekterer hun fint. Sætter sig og afventer. Når jeg apporterer med hende (og mig selv) i ro, så respekterer hun også at vente. Det samme hvsi jeg har en dummykaster stående. Når vi er i bevægelse og jeg kaster fremad / hen over hovedet på hende, så er det det går galt! Hun har haft held med at nappe en dummy alt for mange gange uden at have fået lov. Så er holdt helt op med det lige PT.

 

Når vi er i ro, respekterer hun også, at jeg sender en af de andre efter dummy'en. Men igen, er vi alle i bevægelse, så bliver det KUN et kapløb om hvem der når dummy'en først. Så det tør jeg ikke lege med lige PT, indtil jeg får mere styr på den impulskontrol. Puha. Utroligt så blank og blondinedum man pludselig kan føle sig i hundetræning :mrgreen:

 

Det du kalder impulskontrol, kalder jeg vistnok steadyness - altså at hunden kan bevare roen i en række situationer - især mens der falder vildt, andre hunde arbejder og også i tumult lignende situationer, som kan ske på jagt, når en hund kommer tilbage med en anskudt fugl, mens man netop er ved at skyde til en anden fugl og nabojægeren også forsøger at få kontakt, fordi han skal have hjælp til en skudt fugl.

 

Her skal hunden bare følge seneste ordre og når den returnerer med fuglen sitte og vente uanset hvad der sket - og selvfølgelig beholde den hentede fugl i munden - den var jo anskudt og ville løbe, hvis hunden smed den!

 

Jeg viste en lille video forleden som jeg kaldte leg, arbejde eller træning med apportering med Bonnie og Maggie. Og det er naturligvis leg, men det er også en situation, hvor jeg øger tempoet igennem de ca 4 minutter det tager - og hvor jeg altså forsøger at få begge hunde til at kun gå igang med noget nyt når jeg tager øjenkontakt og giver signal. Jeg forsøger at undgå at kigge på en hund, hvis ikke jeg har en ordre til den, men forventer den gør som den har lært.

 

Jeg tror at netop øjenkontakten er alfa og omega i "steadyness". Hvis du aldrig giver en ordre (tilladelse) før der er øjenkontakt, er risikoen for at den antager at et ord eller en tilfældig bevægelse er en ordre/tilladelse noget mindre. Det er noget jeg først er blevet fuldt opmærksom på da jeg tog træning hos en privat og meget erfaren hundefører, for at prøve at komme op på et nyt og bedre niveau med Maggie. Så jeg har ikke helt lært det endnu, men træner :-)

 

Ofte når jeg har smidt en dummy og hundene sitter stor jeg og fægter lidt med armene og peger i for skellige retninger og går lidt rundt. Først når jeg tager øjenkontakt til en af hundene og samtidig peger og giver verbalt signal, må den apportere.

 

Det er denne video jeg taler om hvis ikke du har set den:

 

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 115
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Super fin leg! Og ja, det jeg kalder impulskontrol er det du kalder steadyness. Og der halter jeg (eller rettere Wilma :lol: ) voldsomt. Jeg er generelt selv en lidt for "forhastet" person - har ikke ret godt ro i min egen krop - så jeg smitter mine hunde og bruger derfor megen tid på at prøve ikke at være alt for "flyvsk" når jeg træner. Jeg har dog brugt noget i stil med det du gør her, med Karla - den gamle - for at give hende impulskontrol på startlinien til agility. Men jeg har ikke helt knækket koden med Wilma på samme øvelse. Hun er meget mere følsom og letpåvirkelig af den mindste bevægelse - og den mindste irettesættelse - end Karla nogensinde har været...

 

Agility "steadyness" er dog lidt noget andet, for jeg vil gerne have at Karla er "oppe at ringe" når hun afventer, så længe hun blot venter på det rigtige ord: VÆRSGO. Hun skal helst være så spændt, at når hun releaser, så spurter hun fremad som skudt ud af en kanon. Jeg tænker ikke, at Wilma behøver den samme spænding, hun kører naturligt højere i stressen generelt.

 

Her er Karla der træner impulskontrol på startlinien, men jeg tænker ikke helt at dette kan oversættes direkte til jagttræningen. Jeg lurer lidt i dine videoer af Maggie tror jeg.

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jo også gået meget forud for den video jeg har lagt ud. Alt starter meget langsomt (der er tempo nok i hundene i sig selv), som du sikker har set på mine tidligere videoer af træning med Maggie (og Bonnie). Jeg misbruger jo Bonnie til at arbejde med for at lære Maggie Steadyness. Og jeg prøver selv at være rolig og behersket. Derfor roser jeg også rolig og behersket og giver bare alm foder som godbid. Jeg kan se at du roser ret voldsomt. det ved jeg ikke om er nødvendigt og befordrende, men jeg tror det faktisk ikke. En FT Spaniel behøver man vel egentlig ikke motivere til at arbejde?

 

Jeg tør slet ikke træne som du gør, for så kommer der garanteret lyd på :-) - og lyd er "Tak for idag", men jeg mener så heller ikke det er nødvendigt.

 

Du kan se i alle videoer, at selvom Bonnie laver lidt - eller meget, er det faktisk Maggie jeg træner hele tiden. Bonnie er figurant.

 

Jeg oplevede et væsentlig niveauskift i Maggies ro, da jeg blev klar over at jeg ikke skulle kigge på hende - og til min overraskelse blev hun sidende, selvom jeg ikke holdt øje med hende - træneren holdt øje og gav mig signal, hvis jeg skulle rette Maggie. Som sagt kan man træne det hjemme foran terrassevinduer eller lignende som spejler. Jeg gør det faktisk hver dag, når vi kommer hjem. Hundene skal sidde foran døren indtil jeg giver tilladelse til at gå ind. Jeg ser ikke på dem men kan holde øje i glasset i dørens nederste felt og reagere hvis en af dem ikke bliver sidende. Hundene må tro jeg har øjne i nakken :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jo også gået meget forud for den video jeg har lagt ud. Alt starter meget langsomt (der er tempo nok i hundene i sig selv), som du sikker har set på mine tidligere videoer af træning med Maggie (og Bonnie). Jeg misbruger jo Bonnie til at arbejde med for at lære Maggie Steadyness. Og jeg prøver selv at være rolig og behersket. Derfor roser jeg også rolig og behersket og giver bare alm foder som godbid. Jeg kan se at du roser ret voldsomt. det ved jeg ikke om er nødvendigt og befordrende, men jeg tror det faktisk ikke. En FT Spaniel behøver man vel egentlig ikke motivere til at arbejde?

 

Jeg tør slet ikke træne som du gør, for så kommer der garanteret lyd på :-) - og lyd er "Tak for idag", men jeg mener så heller ikke det er nødvendigt.

 

Du kan se i alle videoer, at selvom Bonnie laver lidt - eller meget, er det faktisk Maggie jeg træner hele tiden. Bonnie er figurant.

 

Jeg oplevede et væsentlig niveauskift i Maggies ro, da jeg blev klar over at jeg ikke skulle kigge på hende - og til min overraskelse blev hun sidende, selvom jeg ikke holdt øje med hende - træneren holdt øje og gav mig signal, hvis jeg skulle rette Maggie. Som sagt kan man træne det hjemme foran terrassevinduer eller lignende som spejler. Jeg gør det faktisk hver dag, når vi kommer hjem. Hundene skal sidde foran døren indtil jeg giver tilladelse til at gå ind. Jeg ser ikke på dem men kan holde øje i glasset i dørens nederste felt og reagere hvis en af dem ikke bliver sidende. Hundene må tro jeg har øjne i nakken :-)

 

7-9-13 så har jeg ikke oplevet lyd på Wilma (endnu) i arbejdssammenhænge. Men det er en god pointe at jeg måske er "for begejstret" - jeg har aldrig arbejdet med så "hard core" en arbejdshund før, og heller aldrig med at lyd var no-go, så det er jo OGSÅ nyt for mig. Det er næsten som at starte helt forfra som hundeejer. Men spændende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt. Det ser prof ud. Super at hun nu har den ro der skal til forcat sættecsig ig tage kontakt. Det er smukt.

 

Min er kommet i tanke om at det skal kvittere med et "ju-hu" når jeg siger søg, apport eller go back - så markprøver er på "stand by". Men for pokker, hvor hun arbejder godt. Og hun nyder hvert sekundt:lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt. Det ser prof ud. Super at hun nu har den ro der skal til forcat sættecsig ig tage kontakt. Det er smukt.

 

Min er kommet i tanke om at det skal kvittere med et "ju-hu" når jeg siger søg, apport eller go back - så markprøver er på "stand by". Men for pokker, hvor hun arbejder godt. Og hun nyder hvert sekundt:lun:

 

ups :lol: men man bliver alligevel bare så glad indeni af den entusiasme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så glad ser man ud, når man opdager at mor har dummyer med på gåturen

image.jpg

 

og lidt apporteringsbilleder. Og hvis I undrer jer over hvordan man kan tage et billede af ens egen hund fra siden i en apporteringssituation, så skyldes det at hunden mente at en sejrsrunde var på sin plads! Slem lille tut!

 

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg prøver at vænne mig til at tage dummy-vesten på uanset om vi skal træne, for det var ved at udvikle sig til at Bonnie overhovedet ikke var interesseret i andet end mig, når jeg havde den på - og det kan godt blive for meget. Maggie har vist ikke set lyset endnu.

 

Efter jeg har smidt den første dummy på en tur slipper Bonnie mig ikke med blikket. Så skal jeg smide en "uset" skal jeg gøre det når hun er på vej ud til en kastet. den usete kan så bruges til en dirigering lidt senere. Men Maggie er det meget lettere. Hun bliver hurtigt optaget af at snuse rundt.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Kender I det, når man betaler for en enetime for at se på et par ting og hunden så ikke sætter en pote forkert i nogen øvelser, så man må tage sig selv i at sige: jamen, den kan IKKE derhjemme :lol:

 

fantastisk træning, men lidt spild af en enetime. Vi fik dog snakket om de ting jeg mente jeg havde problemer med - men som hunden beviste ikke var et problem :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Wille startede sit jagthold igår og var superdygtig. Vi halter dog stadig i vores stopfløjt og jeg tror jeg må tage en enetime i det, for jeg kan simpelthen ikke knække koden for hvorfor jeg sidder fast. Jeg er sikker på, at det er noget jeg gør, men hvad? Måske er jeg gået for hurtigt frem? Måske for langsomt? Måske gør jeg et eller andet forkert :vedikke: jeg synes ihvertfald ikke rigtigt jeg kommer nogen vegne, i forhold til mange af de andre øvelser, hvor jeg kan se at hun rykker sig!

 

Hendes fri ved fod er efterhånden super, synes jeg. I næsten alle former for forstyrrelser, nu skal vi bare have bygget mere tid på, så hun kan holde fokus i længere tid. Apporteringerne er stadig den øvelse der gør mig allermest glad at træne med hende - det og hendes søg - hun stråler af begejstring når hun skal hente. Man kan ikke undgå at smile af hende! Her skal jeg dog også have andre øjne på, så jeg kan finde ud af hvordan jeg skal videreudvikle herfra. Hun har helt styr på ting hun ser blive smidt i alle former for terræn. Jeg har arbejdet i lagte dummies i græs og i højt græs så de var skjulte, dem finder hun også fint og bringer hjem. jeg har arbejdet med at smide to dummies og så sende hende på først den ene og så den anden. Det kører også. Men kan ikke lige gennemskue hvordan jeg kommer videre.

 

Jeg har testet at kaste en ny dummy mens hun er på vej ind med een og det er for stor en fristelse! Så vil hun gerne bytte, eller ihvertfald lige undersøge om den var federe den nye der blev kastet. Men jeg ved heller ikke, om det i virkeligheden er alt for svært på nuværende tidspunkt og om der er noget andet jeg hellere skal koncentrere mig om?

 

Hun henter umiddelbart alting, omend hun ikke har et særligt pænt greb på tunge eller uhåndterbare ting - men de kommer hjem, selvom det ikke er kønt.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 5 weeks later...

Vi har haft enetime i stop idag. Og det er ikke så slemt som jeg troede det var. Faktisk er det så fint, at jeg er blevet inviteret med ud at drive i næste weekend. Jeg er halvvejs spændt ig halvvejs rædselsslagen! Wilma har aldrig stukket af, er altid stoppet når hun har lettet noget. Men vi taler jo om en kelt fasan eller due eller lign.... Bliver spændende!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeps. PBC har helt ret. Ikke jagt. Blot nogle flinke jordejere der lader os drive deres områder. Vi er 5 unge hunde der skal afsted. De to af dem har været afsted een gang før. Træner mener hunden er klar, mere usikkert med mig :lol: idag har vi flushet duer, som hun satte sig pænt for....

@CrazyDogLady jeg træner hos min opdrætter Sanne Ammitbøll

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Så er vi hjemme igen. Efter at have drevet i Fredericia igår og på Lolland idag. Igår var Wille total kylling. Skulle overhovedet ikke undersøge noget som helst uden sin MOAR, så vores drev blev en sær fri ved fod igennem et moseområde, hvor jeg forsøgte at få min hund væk fra mig :lol:

 

fik hende dog lidt ud i noget højt græs lidt senere, men det var på ingen måder som jeg ved hun kan gå. At vi ikke kan fandt nogen fugle kan ikke undre nogen - vi kunne have skubbet en hær foran os, uden at støde dem, sådan som vi gik :roll: men de andre havde heller ikke held med sig.

 

vi kørte til Lolland og overnattede der. Og tog på Fredsholmen ii morges for at drive der. Her duftede rigtigt godt sagde Willewuppens næse, da hun kom ud af bilen, og vi fik lavet et hæderligt søg på et skovstykke, hvor hun selvstændigt gik i et par kvasbunker...

Sanne ville gerne se om vi ikke kunne finde 'galskaben' så vi hev hende med op i 'remisen', som de ellers normalt ikke sender de uerfarne hunde op, da du ikke rigtigt kan se dem derinde. Men vi fik hende startet og hun arbejde godt, med kort afstand, indtil hun fik fugl i næsen! Sagde hasta la vista baby og wrooom væk. Hun stødte helt sikkert en fugl (kunne høre fasanskræppen) og vendte tilbage igen med tungen nede ved knæerne og et stort smil.

Vi gik videre i søget og hun oppede sin intensitet lidt. Så skred hun igen, denne gang lettede hun dog kun et par solsorte :roll: og vendte hjem igen med det samme. Vi var heldige lige i slutningen af søget, at lette en kok jeg kunne få hende ned at sidde på.

 

så blandet tur, men spændende at se arbejdet og hendes søster er folr vild! Hun går nøjagtig som deres mor, presser sindssygt hårdt. Det er vildt imponerende at se på.

 

Jeg er ret sikker på, at hendes usikkerhed skyldes mig. At jeg er usikker på havd jeg laver. For ligeså høj i hatten som hun er på agilitybanen (hvor jeg ved hvad jeg laver) ligeså muselille var hun igår i mosen (hvor jeg ikke vidste hvad jeg lavede).

 

vi arbejder videre, og håber vi finder den gyldne middelvej mellem 'fri ved fod' og af hånd :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lidt overraskende at Wilma ikke bare går til makronerne som søsteren, for det ligger jo så dybt i dem at gøre netop det. Selvfølgelig kan den være en smule trygget af det pludselige miljø skift og førerens manglende sikkerhed i disciplinen, men alligevel. Mon ikke hun lige har skullet kapere oplevelsen og kommer igen efter et par flush/kontakt med fugle.

 

Men nu har du og Wilma prøvet noget som kommer tæt på den virkelige vare, så nu ved du også mere om hvad du træner til. Det giver sikkerhed og mål. God vind derude:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Lidt overraskende at Wilma ikke bare går til makronerne som søsteren, for det ligger jo så dybt i dem at gøre netop det. Selvfølgelig kan den være en smule trygget af det pludselige miljø skift og førerens manglende sikkerhed i disciplinen, men alligevel. Mon ikke hun lige har skullet kapere oplevelsen og kommer igen efter et par flush/kontakt med fugle.

 

Men nu har du og Wilma prøvet noget som kommer tæt på den virkelige vare, så nu ved du også mere om hvad du træner til. Det giver sikkerhed og mål. God vind derude:-D

 

Jeg var også selv overrasket. Jeg havde jo været bange for, at hun bare skulle blæse rundt som en tosse uden styring. Men det var godt nok det totalt modsatte problem lørdag :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde en lidt lignende oplevelse for 8-9 år siden da Bonnie var på hendes første jagt. Jeg var bekymret for om jeg kunne holde hende hjemme, men hele stemningen gjordecat hun gik dejlig kort og i kontakt, dog på ingen måde uden tempo og energi

 

http://www.baunspaniels.dk/418422990

 

Jeg bekymrede mig meget lørdag aften om jeg mon havde holdt hende 'for hårdt i næsen' når vi går tur. Jeg bor i et område med rigtigt meget vildt og jeg VIL kunne have mine hunde løs, så det betyder, at jeg ikke tillader, at de er længere væk end at jeg kan 'mærke elastikken' og at jeg kalder dem ind, hvis de ligner nogen der får færd i næsen...

 

Men eftersom hun kunne gå af hånd søndag, så tror jeg ikke det er det. Jeg tror måske min opdrætter har ret i, at jeg er lidt for meget 'curling mor' :oops: så jeg har måske hjulpet hende lidt for meget generelt og så var det pludselig en stor mundfuld at skulle arbejde sådan helt selv, et helt fremmed sted med en hel masse forstyrrelser...

søndag morgen søget i granplantagen gjorde dog, at jeg tror på, at det sagtens kan lade sig gøre. Hun har stadig mere intensitet på vej ind end ud (mor trækker!), men hun arbejdede ud og hun gik selv i et par kvasbunker. Så forhåbentlig får jeg mere intensitet på, når hun får lettet et par fugle efterhånden og begynder at forstå hvad vi leder efter. Så skal jeg bare lære ikke at hjælpe hende så meget. Hun kan jo godt selv!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Wllewup var på sanderumgård idag og drive fugle. Og hun var supersej! Ok, ok. Hun trykker stadig ikke så hårdt som mor og søster. Men hun søgte så fint, gik fint i brombær og med meget bedre intensitet end sidst. Hun var endda så selvsikker, at hun blev lidt for kæk og jeg måtte have fløjten i brug og få hende vendt af og til, når hun glemte at holde øje med mig og kom for langt frem / ud

 

Hun lettede ikke noget selv, men satte sig pænt på de fugle der blev lettet. Så lige bortset fra en lille tur på rådyrjagt! Ups! Så var det en superdag. Rådyret stod åbenbart bag den kvasbunke jeg sendte hende ind i. Og selvom hun satte sig, da det begyndte at løbe, så holdt sitten desværre ikke! Hun løb dog ikke frygtelig langt før hun respekterede fløjten og kom hjem for at arbejde videre.

 

Så glad ser man ud, når man er ude at drive fasaner!

 

image.jpg

image.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...