Hop til indhold

Hvalpefoder med lille pillestørrelse (til hund med voksenvægt på 14 kg)


mixpuppy
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg har studeret hele foderjunglen og endte til sidst med at købe Kingsmoor hvalpefoder til mellemstore/store hunde (over 10 kg voksenvægt).

 

Min hund bliver 12-14 kg som voksen, vurderer dyrlægen (blanding). Problemet er, at Kingsmoor-foderet har meget store piller - i starten virkede det som om, hun rigtig gerne ville spise, men at hun brugte så lang tid på at tygge sig igennem én pille, at hun aldrig fik ret meget indenbords. Hun begyndte at spise mindre og mindre. Hos dyrlægen fik vi nogle foderprøver fra Science Plan og Royal Canin med hjem. Begge disse er hvalpen VILD med.

 

Det er virkelig dejligt at se hende spise med så stort velbehag, når hun kun har stukket lidt til Kingsmoor-foderet hen over de sidste par uger. MEN, jeg kan næsten ikke bære at have hende på noget foder, jeg selv betragter som virkelig dårligt sammensat (fyldt med tilsætningsstoffer, korn og kødaffald) og ekstremt overpriced.

 

Ville derfor høre om nogle kender et sundere alternativ, der har små piller (selvom hunden kommer til at veje 12-14 kg som voksen)?

Link til indlæg
Del på andre sites

Now! Grain free, som er det officielle mærke ved RigtigHundemad, har i hvert fald i voksenversion små piller.

 

På zooplus kan du for en billig penge købe foderprøver på diverse forskellige slags foder - Så kan du teste størrelse og smag (eller din hund kan :slem:) uden du skal købe en hel sæk af hver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er hverken royal canin eller hils dårlig ernæring, ej heller har de større fortjeneste på deres foder end andre producenter har

 

Men Kingsmor har da hvalpe foder med små piller, som din hund sagtens kan bruge.

 

Men smagen er nok den samme, så større spise lyst får du næppe af dette.

 

Happy dog og Olivers har vist også en serie til mindre hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for gode forslag :-)

 

luckyluna, tænker bare kvaliteten ikke er nær så høj hos fx Hills og Royal Canin som Acana, Orijen osv. Umiddelbart ser det ud til, at indholdet af to førstnævnte blandt andet er majs, hvede, ris, kødmel- og biprodukter og tilsætningsstoffer (står dog, det er tilsætningsstoffer med ernæringsmæssige egenskaber, så skal ikke kunne sige, om det er en dårlig ting). Til nogenlunde samme pris som kornfri med meget kød og uden tilsætningsstoffer. Det føler jeg er lidt fjollet at betale for.

 

Selvfølgelig er der mange hunde, der fungerer rigtig fint på det - har dog tidligere haft hunde, der blev fodret med Royal Canin og Hills, hvor de udviklede voldsom allergi og overvægt - problemer, der enten forsvandt helt eller kunne holdes nede ved at køre dem over på BARF og Orijen.

 

Men synes også man skal finde et kompromis, hvis ens hund ikke gider spise det, man selv synes er bedst - så må man prøve, hvad der virker - det betyder jo også en del for mig at se en glæde ved at få mad hos den lille :lun:

 

Jeg overvejer at prøve at købe Arion, da jeg fik at vide hos dyrehandleren at det mindede om Hills, men at det var noget billigere. Nogle, der kan anbefale det?

 

Og så et sidste spørgsmål: Foderet går gerne til små, mellemstore eller store racer. Mellemstore racer er ofte 11-25 kg, og der er pillerne enormt store. Dyrlægen havde givet mig foderprøver for små hunde <10 kg med hjem. Gør det noget, at hun får foder til hunde under 10 kg når hun kommer til at veje 12-14 kg?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har brugt Arion de seneste 3 år med gode resultater i form af sunde hunde, som arbejder godt og holdes i god kondition.

 

Jeg har haft 2 hvalpe i perioden som begge har fået Arion hvalpefoder og fungeret fint på det.

 

Det seneste år har jeg så suppleret med at hver 5. måltid er råfoder i en eller anden form (kyllinge overlår, kødmix eller okseben) og jeg giver lidt lakseolie 8halv ration) på tørfoderet dagligt.

 

Jeg har FT Springer Spaniels og du kan se Deres vægtkurver her. Maggie var godt et halvt år på det tidspunkt, men hun er godt 10 måneder nu og har udviklet sig præcis som de andre og vejede 14.4 kg på hendes 10 måneders dag.

 

vaeliggtkurve_zps0ee8852d.png

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke videnskabeligt belæg men personligt er jeg overbevist om at det ikke er særligt naturligt for en hund hovedsageligt at leve af kartoffel.

Du supplerer jo også med ekstra kød. Er det også arion grain free du fodrer med? Jeg ved ikke om der måske er mere kød i nogle af Arions andre fodertyper...

Hvis jeg fylder Tysons skål med Olivers i en side og Arion grain free i den anden side, så spiser han først den side med Olivers -og det uanset hvordan jeg vender og drejer skålen. Ret ofte lader han også et par arion piller ligge tilbage i skålen.

At Tyson foretrækker smagen/lugten af Olivers behøver selvfølgelig ikke at betyde at det er det bedste og sundeste foder, men det harmonere jo fint med min skepsis over arions indholdsfortegnelse.

Jeg tror det er ret individuelt hvilket foder forskellige hunde fungere bedst på. Nogle hunde lever jo også fint på remas billigste foder (selvom de ofte har lidt kedelig pels)

Redigeret af WinWiz
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger ikke kornfri, men Premium. Der er minimum 30% kylling i dette foder (+ æg og fisk) - og hundene har det godt på det.

 

Jeg har gennem mere en 40 år med 9 hunde prøvet mange forskellige billige og dyrere foder typer lige fra kallun, kød og benmel, levertran, revet gulerod og brune ris i 80'erne til Aldis det billigste, efter den meget kendte om omtalte test i TÆNK.

 

Jeg har egentlig aldrig bemærket den store forskel, andet end på mængden de æder og skider (og så prisen selvfølgelig). De seneste 3 voksne hunde jeg har haft er hårdarbejdende jagthunde og de har kunnet yde fantastiske præstationer på Arion (også før jeg gav råfoder) - Vi taler hele (fra 9 til 16) jagtdage, hvor hunden løber 4-5 timer - 50-60 km gennem hårdt terræn. 20-30 gange i en jagtsæson uden at blive urimelig magre eller komme i dårlig foderstand - ifølge min og min dyrlæges vurdering.

 

Måske har jeg bare altid været heldig med at have hunde der var taknemmelige og lette at fodre, men jeg har aldrig haft problemer.

 

Med hensyn til hvad hunden synes smager godt, tror jeg ikke man skal tage det for tegn på at foderet er særlig sundt. der tror jeg ikke hunde er så forskellige fra mennesker. smag følger desværre ikke altid sundhed.

 

Alligevel forsøger jeg, som alle andre, at optimere fodringen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke videnskabeligt belæg men personligt er jeg overbevist om at det ikke er særligt naturligt for en hund hovedsageligt at leve af kartoffel.

Du supplerer jo også med ekstra kød. Er det også arion grain free du fodrer med? Jeg ved ikke om der måske er mere kød i nogle af Arions andre fodertyper...

Hvis jeg fylder Tysons skål med Olivers i en side og Arion grain free i den anden side, så spiser han først den side med Olivers -og det uanset hvordan jeg vender og drejer skålen. Ret ofte lader han også et par arion piller ligge tilbage i skålen.

At Tyson foretrækker smagen/lugten af Olivers behøver selvfølgelig ikke at betyde at det er det bedste og sundeste foder, men det harmonere jo fint med min skepsis over arions indholdsfortegnelse.

Jeg tror det er ret individuelt hvilket foder forskellige hunde fungere bedst på. Nogle hunde lever jo også fint på remas billigste foder (selvom de ofte har lidt kedelig pels)

 

Men..... Oliver's er da også næsten ren kartoffel:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Naturligt foder for en hund er alt hvad de finder af spiseligt, men jo mere rigeligt fødegrunlaget er jo mere selektive bliver de formentlig også i madvalget - og det foretrukne er vel muskelkød, fedt og indmad samt mave med indhold fra dyr som lever overvejende vegetarisk.

 

Uden at jeg lige kan pege på hvor, mener jeg også at det er ret veldokumenteret, at vilde ulve oftest ikke er i perfekt foderstand, men ganske ofte fejl ernærede bla. fordi der ikke er føde nok eller fordi kosten er for ensidig?

 

Så naturligt foder er ikke nødvendigvis det samme som optimal foder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger ikke kornfri, men Premium. Der er minimum 30% kylling i dette foder (+ æg og fisk) - og hundene har det godt på det.

 

Jeg har gennem mere en 40 år med 9 hunde prøvet mange forskellige billige og dyrere foder typer lige fra kallun, kød og benmel, levertran, revet gulerod og brune ris i 80'erne til Aldis det billigste, efter den meget kendte om omtalte test i TÆNK.

 

Jeg har egentlig aldrig bemærket den store forskel, andet end på mængden de æder og skider (og så prisen selvfølgelig). De seneste 3 voksne hunde jeg har haft er hårdarbejdende jagthunde og de har kunnet yde fantastiske præstationer på Arion (også før jeg gav råfoder) - Vi taler hele (fra 9 til 16) jagtdage, hvor hunden løber 4-5 timer - 50-60 km gennem hårdt terræn. 20-30 gange i en jagtsæson uden at blive urimelig magre eller komme i dårlig foderstand - ifølge min og min dyrlæges vurdering.

 

Måske har jeg bare altid været heldig med at have hunde der var taknemmelige og lette at fodre, men jeg har aldrig haft problemer.

 

Med hensyn til hvad hunden synes smager godt, tror jeg ikke man skal tage det for tegn på at foderet er særlig sundt. der tror jeg ikke hunde er så forskellige fra mennesker. smag følger desværre ikke altid sundhed.

Alligevel forsøger jeg, som alle andre, at optimere fodringen.

 

 

Jeg har læst at hunde ikke smager, men lugter til tingene og siger næsen "ok" så spises det.......hvilket også giver fin mening ift. at hunde har markant færre smagsløg end mennesker. Til gengæld er de jo som bekendt ret så overlegne på lugtesansen.

Så producenterne kan jo tænke dette væsentlig ind i foderet, så vil hundene gerne spise det og menneskene kan blive "narret" til at tro at det er godt.....

 

Har hørt den med Frolic og hundenes glæde ved dette en del gange før :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...