Hop til indhold

Diskusprolaps - Ideer til at holde kræet i ro?


Miss_M
 Share

Recommended Posts

  • Svar 96
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Tror vi ville passe godt sammen, jeg skal også holdes mere i ro end jeg gør ;)

Jeg tror hurtigt i finder en god rytme og så er hun snart på toppen igen:5up:

 

Så ville hun være god til dig.

Hun ligger nemlig gerne på maven af en og hygger hele dagen og flytter sig helst ikke.

Håber du har ret - eller selvfølgelig har du det!

Link til indlæg
Del på andre sites

@Miss_M, jeg har i øvrigt et stort bur du kan låne, hvis det er. Det måler 120x80, dvs. det er rigelig stort til at der kan laves en varm hule til hende, plads til vand osv.

 

Jeg kan smide det ud til Hembo hvis det er:-)

 

 

Uh, det vil jeg rigtig gerne låne!

Mangler nemlig et til alenehjemme, så vi ikke skal flytte rundt på burene konstant!

Kunne være SÅ dejligt :bighug:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jøsses.... Skal have kræet i snor konstant når hun er udenfor buret.

Hun mener ikke hun fejler noget og prøvede at spurte ud i bryggerset hvor de plejer at få mad.

 

På tisseturen er det heldigt jeg har snor på hende, da hun pludselig mener hun skal lege med Bamse og laver noget pysko-nowet, hvor jeg lige præcis når at gribe hende i luften :stupid:

Tror jeg skal have en snak med dyrlægen om det smertestillende.

For hun har vist godt af at mærke, at hun ikke er top-frisk....

 

Og vi er på dag 2 ud af 28.................... :scared:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det håber jeg.

Det er heldigvis kun udenfor buret der er udfordringer, for hun er så småt ved at acceptere buret.

 

Det hjælper meget hun stort set altid har en kong med noget i derinde.

 

Men tænker dyrlægen måske kan trylle med et eller andet der tager evt inflammation, men som er knap så smertestillende??

 

Men på den lyse side, så betyder det heldigvis også, at vi nok er ret sikre på hun slipper for operation når hun allerede er så godt gående og frisk igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

En lille update på patienten - Det hjælper mig at skrive herinde, for at kunne holde status på hvordan det går.

 

Men i dag var hun stort set sig selv fra morgenen af, omend stadig en lille bitte smule vaklende i hendes gang.

Tror ikke det er pga. nerverne, mere for at skåne ryggen.

 

Hun blev leveret hos dyrlægen i morges og fik akupunktur og hun var vildt frisk da jeg hentede hende.

Der var intet at se på hendes gang og hun bevægede sig rigtig fint :5up:

 

Det ser super fornuftigt ud og glæder mig vildt til at komme med op og se hende få akupunktur i morgen.

 

Det er stadig mega svært at holde hende fra at trække som en gal udenfor og fra at lave tåbelige ting.

Så går lidt i tænkebox, for at finde ud af hvordan dælen vi fixer den udfordring.

Tilgengæld affinder hun sig bedre og bedre med buret og hendes Kong trætter efter hensigten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe, ja det er jo næsten en forudsætning :blink:

 

Var med da Kaia fik akupunktur i dag.

Det var ret sjovt at se hvordan hun begyndte at slappe af, efterhånden som nålene havde siddet lidt tid og som hendes åndedræt ændrede sig.

Hun går mere lige her til eftermiddag, så det ser ud til at have en rigtig god effekt.

 

Desværre så taber hun muskelmasse lynhurtigt.

Siden forrige fredag har hun tabt sig fra 9,1 kg til 8,4 og det er primært muskler der er forsvundet. :shock:

Det er helt vildt, så arbejder på at finde en tid hos kiropraktoren, selvom det er mega svært.

 

Min chef er lidt svær når det kommer til fri ud over det planlagte, men håber det lykkes snart.

 

[ATTACH=CONFIG]125045[/ATTACH]

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

En forhåbentlig sidste update i denne tråd.

 

Kaia lader til at være sluppet helt vildt billigt.

Nu er der gået knap 4 uger og hun skal ikke længere være i bur-ro, må gå små ture og træne lidt.

 

Men hun bevæger sig og opfører sig som om hun aldrig har fejlet noget som helst og kiropraktoren var super tilfreds med hende da han så hende :5up:

Skal lige have tjekket op på hende hos kiropraktoren en enkelt gang mere, men der er vist ikke noget at komme efter :klap:

 

Hun hopper rundt, laver ballade og leger konstant hvis hun kan komme til det, så hun er helt sig selv igen nu.

I dag fik hun sin første rigtige gåtur siden hun fik diskus'en og nøøøøøj hun nød det :lun:

 

Dyrlægen og jeg er blevet enige om, at vi ikke tager flere røntgenbilleder, for uanset hvad de viser, så er hun så frisk som hun kan blive.

Og hun vil desværre altid have en forhøjet risiko for endnu en disk.

Men vi er enige om, at hun skal leve sit liv som hun plejer, for som han sagde - Jeg kan pakke hende ind i vat, men pludselig skvatter hun ned fra en stol, eller Yoda torpedere hende og til hvad nytte har hun så været i ro?!

Så får hun endnu en disk, så får hun den nok uanset hvor meget vi passer på hende. For hun er jo Kaia.... Og hun er en lille klatremus, som man ikke sådan lige holder i ro. :lol:

 

 

DSC_0343.jpg

DSC_0342.jpg

DSC_0425.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...

Nå.... Tråden her har været en god hjælp til at fortælle dyrlægen om starten af forløbet.

Åbenbart kan hukommelsen ikke følge med så lang tid tilbage :genert: Så jeg fortsætter lige med at skrive i den.

 

Desværre så fik Kaia et par tilbagefald.

 

Først nogle små indikationer på, at ikke alt var som det skulle være og efter en dag hun havde en del ondt, fik vi at vide, at der måske kunne være nerveskader der kunne tage op til 8 mdr. om at hele op.

Nå, men så måtte vi jo holde hende lidt i ro, men hun skulle jo stadig være hund.

 

I tirsdags gik det så galt igen.

Selvom der ikke umiddelbart var noget der kunne udløse det, så havde hun bare frygtelig ondt igen og var lidt ustabil på bagbenene, da jeg kom hjem fra job.

Så onsdag stod den på endnu et dyrlæge besøg og dyrlægen var ikke helt tryg ved bare at ordinere ro igen, selvom hun var bedre gående da hun var deroppe.

For forløbet var ikke så heldigt og en diskus kan jo udvikle sig meget uheldigt.

Den forsvinder jo aldrig selvom den får ro og heler op og derfor kan den blive forværret.

 

Så i dag stod den på en tur til Århus.

Dyrlægen kunne slet ikke fremprovokere nogle smertereaktion og hun havde fine reflekser... Så stod vi der og kløede os i håret.

Men vi blev enige om en CT scanning.

 

Og den viste så, at diskus'en slet ikke var en lille en af slagsen, den fyldte hele hulrummet til rygmarvsvæsken ud.

Det er rent held, at den sidder som den gør, for hun havde været fuldstændig lammet i bagparten, hvis den havde siddet anderledes.

Årsagen til de sporadiske smerter og ubehag var da også, at en nerve kunne sidde i klemme engang imellem.

 

Desværre så giver konservativ behandling ikke mere plads og diskus'en forsvinder som sagt ikke.

Så hun vil med ro i en periode, med al sandsynlighed blive ved med at få tilbagevendende problemer og smerter.

Han mente ikke hun ville kunne leve et så aktivt liv som før, men ro og periodisk smertedækning kunne med al sandsynlighed give hende et fint liv som hygge-hund.

Dertil kom dog risikoen for, at diskus'en kunne udvikle sig til det værre og den blev jeg nød til at tage alvorligt og reagere hvis det skulle ske.

 

Andet alternativ var operation.

Han fortalte hvordan den blev udført og jeg var ærlig talt skræmt fra vid og sans.

Men selvom der altid er en risiko og især med så følsomt et område, så er prognoserne rigtig gode, hvis der ikke opstår komplikationer.

Han mente hun ville blive 100% som før, omend det naturligvis er en hård omgang med indlæggelse en uge, en måned i ro og genoptræning.

Så det er ikke "bare lige"....

 

Men vi har valgt at hun skal opereres.

Kan simpelthen ikke byde min hund et liv som klappe-kage hund, når hun er som hun er.

Dem der har mødt Kaia ved jo hvad jeg mener :engel:

Er møg nervøs og kan slet ikke holde tanken ud, men alternativet er en aflivning. Og det kan jeg endnu mindre holde ud.

 

Så på mandag skal der aftales en tid og snakkes om det nærmere forløb.

Håber sådan det går godt, så jeg kan få min lille hvide tornado tilbage i topform :lun:

 

Til de nysgerrige har jeg vedhæftet et par af billederne fra scanningen

 

.DSC_0493.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er der bestilt tid.

 

Tirsdag d. 28 juli.

Indtil da, står den på så meget ro som muligt, ikke nogle vilde ting og masser af øvelser for at styrke muskulaturen inden operationen og den meget, meget lange tid i ro bagefter.

 

Dagen inden har hun en tid hos Christian, så vi lægger en plan for genoptræningen (mens jeg er klar i hovedet og kan rumme det) og får øvelser der skal startes på når hun er klar til det.

 

Lige nu har hun det fint.

Der er intet at mærke på hende, ud over hun måske skåner sig selv lidt på turene.

Men hun er glad og frisk og det er jo et godt udgangspunkt, for at få lavet nogle øvelser og bygget så mange muskler på som muligt. Det er jo begrænset hvad man kan nå, men er glad for vi har arbejdet på det lige siden hun blev syg første gang.

 

Jeg er møgnervøs og hader tanken om at skulle undvære hende i op til en uge.

Ved det bliver helt forfærdeligt og jeg vil hade det lige så meget som hende.

 

Har heldigvis haft kontakt med et par stykker hvis hunde har været igennem det samme og ved nogenlunde hvad vi kan forvente, hvis alt går som det skal.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...