Hop til indhold

Hvornår er man en uansvarlig hundeejer?


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Jeg håber og tror da bestemt det er omvendt! Ellers skulle deres ulve arv da være helt forkert.

 

Vi har avlet en del racer mid et lavere aktivitetsniveau, som passer bedre til os og til den funktion de skulle have. Jeg tror gerne på at en hovawart ikke synes ensformigt løb er sjovt. Den skulle jo gerne have en stor portion selvstændig hed og lyst til at blive hjemme og ikke fræse derud af.

 

Men ulve har jo også et formål med at strejfe - de søger foder og mager. De løber altså ikke for sjov:-) Og slet, slet ikke i det tempo en cykel fordrer.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 167
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Har lige læst eksemplet på de 2 mest uansvarlige hundeejere EVER:evil: 6 hunde (uvaccinerede) døde af parvo:( 4 boede hos én ejer, de andre 2 havde været på besøg. Bum!! Få dog for pokker de kræ vaccineret!!

 

Der er jo holdninger til vaccinationer og de skader disse kan give, så kan man altid diskutere, hvad der er mest uansvarligt. De uvaccinerede hunde var måske dette pga. en holdning?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke vigtigt for mig, men det interesserer mig. Det er mit indtryk at det er som jeg beskriver. Jeg tror at langt langt de fleste hunde ville nyde at løbe en tur. Måske er det fordi jeg primært har beskæftiget mig med brugshunde - jagt- og tjeneste-hunde.

 

Men du har et andet synspunkt? - de fleste hunde gider kun løbe hvis der er et - for dem - klart formål? Så en løbetur med far eller mor eller en tur ved hest eller cykel - gider de fleste hunde ikke?

 

Og så kender jeg slet ikke de hunde der løber efter en cykel - alle dem jeg kender vil langt hellere løbe foran - og til nød ved siden af - hvor kom det andet billede lige fra? :-)

 

Lysten til at løbe tror jeg ikke er avlet ind i hundene. Jeg tror bare at mange hunde nyder at løbe sammen med os fordi det er meget naturligt - og far ved vel hvorfor vi løber.

Jeg må indrømme at jeg ikke er enig;) jeg tror du er endda meget farvet af at være jagt hunde ejer;) der findes rigtig mange hunde for hvem en løbetur ville være dødens pølse, de fleste store vogterhunde, mange af de små selvskabshunde og hunde som fx engelsk Buldog, OEB m.m ville afgjort foretrække en rolig snusetur;) det ville mine hunde faktisk også, hvis valget stod mellem en tur ned over marken eller en tur hen af landevejen så ville de afgjort vælge marken;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jo holdninger til vaccinationer og de skader disse kan give, så kan man altid diskutere, hvad der er mest uansvarligt. De uvaccinerede hunde var måske dette pga. en holdning?

 

Tja, og måske lader folk deres hunde løbe løs på landevejen fordi det er en holdningssag. Ikke desto mindre synes jeg det er en rigtig dum holdning - og det er jo det tråden handler om:blink:

 

Jeg er sådan set også ligeglad med om folks børn og hunde dør fordi de ikke er vaccineret, men mon ikke man så genovervejer sin holdning?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja, og måske lader folk deres hunde løbe løs på landevejen fordi det er en holdningssag. Ikke desto mindre synes jeg det er en rigtig dum holdning - og det er jo det tråden handler om:blink:

 

Jeg er sådan set også ligeglad med om folks børn og hunde dør fordi de ikke er vaccineret, men mon ikke man så genovervejer sin holdning?

 

Det aner jeg ikke

Link til indlæg
Del på andre sites

Men ulve har jo også et formål med at strejfe - de søger foder og mager. De løber altså ikke for sjov:-) Og slet, slet ikke i det tempo en cykel fordrer.

 

Nu skriver jeg jo altid hastighed på når jeg skriver om at cykle med hunde. Netop for at undgå besynderlige tolkninger om at hunden slæbes efter cyklen, som flere ynder at beskrive det. Jeg ved ikke hvilken hastighed du mener en cykel fordrer men jeg ved at ca 10 km/t er det jeg kører med når hundene er med.

 

Gad vide hvad en cykel fordrer? Almindeligt cykeltempo som transport er vel mellem 15 og 25 km/t - det vil ikke gå med en hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må indrømme at jeg ikke er enig;) jeg tror du er endda meget farvet af at være jagt hunde ejer;) der findes rigtig mange hunde for hvem en løbetur ville være dødens pølse, de fleste store vogterhunde, mange af de små selvskabshunde og hunde som fx engelsk Buldog, OEB m.m ville afgjort foretrække en rolig snusetur;) det ville mine hunde faktisk også, hvis valget stod mellem en tur ned over marken eller en tur hen af landevejen så ville de afgjort vælge marken;)

 

Nu har vi jo ikke alle marken lige ved siden af. Men jo, mine spaniels vil afgjort hellere jage på marken end at løbe ved cyklen.

 

Jeg cykler ud til steder hvor hundene kan løbe løs/svømme/træningspladser. Alternativet ville være at gå i line - og så vil de meget hellere løbe ved cyklen - løs eller i line. Det går simpelthen for langsomt, når vi går i line. De keder sig, vil fremad.

 

Billedet var lidt anderledes med Riesenschnauzerne. Da boede vi i byen og cyklede for at komme ud af den - og for at besøge forældre oa. istedet for at køre bil.

 

Jeg tror ikke jeg nogensinde cyklede med den Norske Elghund, måske fordi jeg fornemmede, at det ville ikke interessere den. Men 8 af de 9 hunde jeg har haft nød en god cykletur med 8-12 km/t - og allermest hvis de kunne løbe løs på fx. banelinjer ol.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skriver jeg jo altid hastighed på når jeg skriver om at cykle med hunde. Netop for at undgå besynderlige tolkninger om at hunden slæbes efter cyklen, som flere ynder at beskrive det. Jeg ved ikke hvilken hastighed du mener en cykel fordrer men jeg ved at ca 10 km/t er det jeg kører med når hundene er med.

 

Gad vide hvad en cykel fordrer? Almindeligt cykeltempo som transport er vel mellem 15 og 25 km/t - det vil ikke gå med en hund.

 

En hund bør, om ikke andet i følge dem der ved noget om det, bevæge sig i trav over længere strækninger. For min den lille er trav ca. 5-6 km/t, for den store vel 8-10 km/t. Jeg vil på alle måder garantere dig for, at den lille under ingen omstændigheder vil synes det er ok at bevæge sig særlig langt med dine 10 km/t. Den store vil synes det er en fest - de første 2-3 km.

 

Og hvorfor så egentlig ikke bare gå MED hunden?

 

Men det ændrer nu ikke på at hverken hunde eller ulve er lavet til at bevæge sig på den måde uden mål:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke vigtigt for mig, men det interesserer mig. Det er mit indtryk at det er som jeg beskriver. Jeg tror at langt langt de fleste hunde ville nyde at løbe en tur. Måske er det fordi jeg primært har beskæftiget mig med brugshunde - jagt- og tjeneste-hunde.

 

Men du har et andet synspunkt? - de fleste hunde gider kun løbe hvis der er et - for dem - klart formål? Så en løbetur med far eller mor eller en tur ved hest eller cykel - gider de fleste hunde ikke?

 

Og så kender jeg slet ikke de hunde der løber efter en cykel - alle dem jeg kender vil langt hellere løbe foran - og til nød ved siden af - hvor kom det andet billede lige fra? :-)

 

Lysten til at løbe tror jeg ikke er avlet ind i hundene. Jeg tror bare at mange hunde nyder at løbe sammen med os fordi det er meget naturligt - og far ved vel hvorfor vi løber.

 

Ninja er en blanding af forskellige jagthunde. Jeg tager hende engang imellem med ud på løbetur men KUN hvis jeg har planlagt at løbe et sted hen, hvor snoren kan klikkes af. Hun giiiider ikke løbe i line. Jeg tror hun synes det er røvsygt? :vedikke: Hun sakker bagud så linen næsten bliver stram og jeg må konstant "heppe" på hende eller tage minispurte for at få hende lidt i omdrejninger igen - hvilket måske så varer ca. 100meter, og så kan jeg starte forfra.

 

Ligeså snart hun kan rende løs er hun fyr og flamme og synes det er det fedeste i verden at løbe med mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du må læse meget overfladisk hvis ikke du har læst det tidligere i tråden. Det keder mine hunde og de vil langt hellere løbe ved cyklen ud til de steder vi nu skal for at træne, svømme og hygge.

 

Det er vel bedøvende ligegyldigt om du går eller cykler, hvis tempoet er det samme? Jeg forholder mig til hvad de kloge siger - ingen hunde skal i galop over længere stræk, med mindre de er fri og selv bestemmer. Derfor er galop ikke en mulighed for mig, ergo skal jeg ned i et tempo hvor hunden traver, og det kan jeg lige så vel fra gåben:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med motion og hunde.... Da jeg fik border collie sagde alle, husk nu masser af motion ellers render den på væggene. Min oplevelse var at mere avler mere, min border collie sagde aldrig nej tak til motion, men han blev heller ikke træt.

 

Den samme oplevelse havde jeg med en trænings makker med en en belgisk hyrdehund (malinois) han cyklede 20 km om dagen med hunden for at kører den træt, problemet var at den overhoved ikke kørte træt, der skulle hele tiden øges for at gi noget.

 

Problemet er jo også at mange, især brugs hunde, kan blive ved og ved, en del racer vil arbejde sig ihjel hvis der ikke bliver sagt stop. Min point er nok, alt med måde og under ejers ansvar.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men ulve har jo også et formål med at strejfe - de søger foder og mager. De løber altså ikke for sjov:-) Og slet, slet ikke i det tempo en cykel fordrer.

 

Det gør de da?

En ulv traver når den vandrer og når vi her snakker om at cykle med hunden, så er alle vist med på at det er med hunden i trav.

 

Og de vandrer langt omkring efter føde med mere og hvis de ikke var født med en stor lyst til at bevæge sig, så døde de af sult.

 

Bare se i de store ulve parker. Det bevæger sig rigtig meget, selvom de slet ikke har behov for det for at finde mad.

 

Jeg mener endda at ham worm et eller andet, der havde tamme ulve, beskriver hvordan han dækker deres kæmpe aktivitetsniveau, blandt andet med at cykle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vel bedøvende ligegyldigt om du går eller cykler, hvis tempoet er det samme? Jeg forholder mig til hvad de kloge siger - ingen hunde skal i galop over længere stræk, med mindre de er fri og selv bestemmer. Derfor er galop ikke en mulighed for mig, ergo skal jeg ned i et tempo hvor hunden traver, og det kan jeg lige så vel fra gåben:vedikke:

 

Mine hunde traver fint 10 km/t og også mere og så hurtigt går jeg altså ikke. Det er der vist ingen der gør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med motion og hunde.... Da jeg fik border collie sagde alle, husk nu masser af motion ellers render den på væggene. Min oplevelse var at mere avler mere, min border collie sagde aldrig nej tak til motion, men han blev heller ikke træt.

 

Den samme oplevelse havde jeg med en trænings makker med en en belgisk hyrdehund (malinois) han cyklede 20 km om dagen med hunden for at kører den træt, problemet var at den overhoved ikke kørte træt, der skulle hele tiden øges for at gi noget.

 

Problemet er jo også at mange, især brugs hunde, kan blive ved og ved, en del racer vil arbejde sig ihjel hvis der ikke bliver sagt stop. Min point er nok, alt med måde og under ejers ansvar.

 

Helt enig. Også cykling kan overdrives. Jeg har fundet ud af at 5-10 km dagligt ud til forskellige steder hvor vi træner diverse jagtrelaterede øvelser, er optimalt for at træne hundene op til jagtsæsomnen. Hundene nyder det i fulde drag og vi er indenfor rækkevidde af flere gode steder at træne.

 

Men jeg har aldrig - som i aldrig gjort noget for at køre hundene trætte. det er nonsens efter min mening. De skal bare have afløb for deres lyst til at løbe, jage og lege lidt. Trætte skal de nok blive, når vi kommer på jagt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er sådan set også ligeglad med om folks børn og hunde dør fordi de ikke er vaccineret, men mon ikke man så genovervejer sin holdning?

 

issuet med blandt andet børn er at 95% skal være vaccineret for at en vaccine har den rette virkning, (om det er det samme med hunde?) så man udsætter ikke kun sine egne børn men også andres børn for farer, og det synes jeg er problematisk!

 

Så er det det samme med hunde, så er det uansvarelige hundeejer, holdning eller ej!

 

Og kunne ikke lige finde ud af at tagge jer begge :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gør de da?

En ulv traver når den vandrer og når vi her snakker om at cykle med hunden, så er alle vist med på at det er med hunden i trav.

 

Og de vandrer langt omkring efter føde med mere og hvis de ikke var født med en stor lyst til at bevæge sig, så døde de af sult.

 

Bare se i de store ulve parker. Det bevæger sig rigtig meget, selvom de slet ikke har behov for det for at finde mad.

 

Jeg mener endda at ham worm et eller andet, der havde tamme ulve, beskriver hvordan han dækker deres kæmpe aktivitetsniveau, blandt andet med at cykle.

 

Jeg har aldrig hørt om ulve der vandrer for hyggens skyld. Selvsagt fordi de er vilde dyr, og vilde dyr gør ALT af nød, ikke af lyst. At de vandrer og strejfer, er for at finde føde, mager og territorie. Og uanset hvor tamme de er, har de selvfølgelig stadig brug for at røre sig. Men du ser næppe ulve der lige fiser tværs gennem Jylland fordi de synes det kunne være sjovt. Et vildt dyr søger overlevelse med alle midler, og en del af det, er at bevæge sig moderat for ikke at brænde al næring af på en hyggelig spadsertur.

 

@Ninkamus, jeg ved heller ikke hvor mange % af hunde der skal være vaccineret, men så længe sygdommen findes (hvad enten vi snakker børn eller hunde), så er det forkasteligt at man vil risikere livet:( Jeg har så ondt af de 6 hunde der har lidt en smertefuld død, fordi deres ejere har valgt ikke at lade dem vaccinere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde traver fint 10 km/t og også mere og så hurtigt går jeg altså ikke. Det er der vist ingen der gør.

 

Ja og jeg vil skyde Sheila til at trave 14-15 stykker når hun kunne følge med hesten. Men hun har også lange ben og er let bygget. Og traver da kun i lunte tempo når jeg går hurtigt

 

Mysla er det dog ikke brugbart at cykle med og har aldrig været. Så er det bedre at gå.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja og jeg vil skyde Sheila til at trave 14-15 stykker når hun kunne følge med hesten. Men hun har også lange ben og er let bygget. Og traver da kun i lunte tempo når jeg går hurtigt

 

Mysla er det dog ikke brugbart at cykle med og har aldrig været. Så er det bedre at gå.

 

Mine Spaniels slår over i galop ved 14-15 km/t, men hvis jeg skal mere end 2-3 km holder jeg altid 10 km/t for det har jeg fundet ud af er nok til at hundene synes det er ok og ikke så meget at de bliver trætte. Dog, lige efter badet og svømningen i Vinding å nyder de helt tydeligt betydeligt højere tempo - mon der er noget der instinkmæssigt tilskynder dem til at producere extra varme til at varme og tørre sig ved? I hvert fald elsker de 15 - 20 km/t og mere lige på dette tidspunkt og det gør vi så ca 500 m hen til et område med perfekt bevoksning til lidt apporteringstræning. Der tager vi ofte et hvil og efterfølgende lidt apportering - der er også en tår vand, hvis man trods badet glemte at drikke.

 

Ingen af mine Spaniels nyder rigtigt, at gå almindelig tempo. De keder sig - selv med snuden klistret til jorden, er de væsentlig over almindeligt gå-tempo - og jeg er ellers ret godt gående :-) ved Cyklen kan man se at nu snuser de ikke længere, men nyder at løbe/ledsage mig i et herligt tempo. De kan stoppe lidt og så galopere for at indhente mig igen, hvis de er uden line. Især Bonnie gør dette, mens Mille altid var at finde lige ved cyklen.

 

Nu er jeg spændt på hvad Maggie vil, når hun nu fylder 1 år og vi begynder at cykle lidt mere end de 2-500 m hun indtil nu har været begrænset af. Jeg har flere runder i flere længder og på varierende underlag og med steder, hvor hundene kan løbe løs også.

Link til indlæg
Del på andre sites

De og os var er ikke skabt at løbe på hårdt underlag, bare tænkt på alle de vilde løbesko man kan få i dag de er jo skabt fordi folk er blevet skadet på lang sigt. Det samme med hunde, de kan bare ikke få de tjekket sko med stødabsorbering over alt.

Det er sundt at stresse knoglerne på den måde indmellem - det styrker kun, men ellers er det sundest for alle at løbe i terræn..

og det med at de ikke kan få nok, ja flips ville æde sig ihjel og løbe sig ihjel, han er et dyr jeg har taget ind og har ansvaret for, så derfor er det jo klart mig der sætter grænsen..

Flips kan snildt tage en tur på ni km sammen med mig gående også stadig være oppe til fis og ballade dagen efter, men sådan en lang tur ville ikke være sund for ham hver dag.

 

Selv om din hund er lille tror jeg faktisk at en daglig gåtur på 9 km ville være sundt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går ind for, at der skal være en balance i tingene, men kan ikke dy mig.

 

Hvad vægter man højest: En hund der lever længst mulig tid, på bekostning af at man begrænser ting den holder af, fordi det slider. Eller en hund, der ikke lever helt så længe som en første hund, men som til gengæld giver den max gas med de ting, den holder af.

 

Jeg tror ikke, det er sort eller hvidt. Jeg tror, de fleste hundeejere befinder sig et sted midt imellem, hvor de laver en vurdering af, hvor meget hunden kan lide aktiviteten og hvorvidt aktiviteten kan erstattes af noget andet og lignende, der er mindre belastende - over for, hvor belastende og monotont /opslidende aktiviteten er.

Sat på spidsen så vil jeg helt klart mene at et godt kort liv er bedre end et langt kedeligt liv.

De hovawart jeg kender, gider sgu ikke løbe for at løbe. De gider fint løbe hvis der er et formål, men ikke efter en cykel. Hvorfor er det egentlig så vigtigt for dig at alle hunde gider det? Det er vel, ret beset, noget der er avlet IND i hunde - altså at de gider løbe uden et formål?

Når vi snakker formål synes jeg det er vigtig at huske at en hunds definition af formål sikkert ligger ret langt fra et menneskes def. af et formål. Min hund nyder at komme nye steder og for ham er bare det at tisse mange forskelige steder vist et formål.

Men ulve har jo også et formål med at strejfe - de søger foder og mager. De løber altså ikke for sjov:-) Og slet, slet ikke i det tempo en cykel fordrer.

Tyske ulve bevæger sig op til 70 km om dagen og jeg er ret sikker på at de normalt bevæger sig hurtigere end alm. mennesker går.

Der er jo holdninger til vaccinationer og de skader disse kan give, så kan man altid diskutere, hvad der er mest uansvarligt. De uvaccinerede hunde var måske dette pga. en holdning?

Vacciner og pencilen har jo redet utroligt mange liv, men jeg synes også det kan tage overhånd. Omfattende programmer for almindeligvis ret ufarlige sygdomme som f.eks influenza og kennelhoste synes jeg også er noget pjat, selvom medicinalindustrien nok mener noget andet.

At vaccinere sin hund hvert 2. år synes jeg også er unødvendigt, men nogle vac. bør de altså have.

Jeg må indrømme at jeg ikke er enig;) jeg tror du er endda meget farvet af at være jagt hunde ejer;) der findes rigtig mange hunde for hvem en løbetur ville være dødens pølse, de fleste store vogterhunde, mange af de små selvskabshunde og hunde som fx engelsk Buldog, OEB m.m ville afgjort foretrække en rolig snusetur;) det ville mine hunde faktisk også, hvis valget stod mellem en tur ned over marken eller en tur hen af landevejen så ville de afgjort vælge marken;)

Der hvor jeg kører, cykler eller løber med min hund er det som regel muligt for Tysse at løbe ved siden af vejen, så det ene behøver ikke udelukke det andet.

En hund bør, om ikke andet i følge dem der ved noget om det, bevæge sig i trav over længere strækninger. For min den lille er trav ca. 5-6 km/t, for den store vel 8-10 km/t. Jeg vil på alle måder garantere dig for, at den lille under ingen omstændigheder vil synes det er ok at bevæge sig særlig langt med dine 10 km/t. Den store vil synes det er en fest - de første 2-3 km.

 

Og hvorfor så egentlig ikke bare gå MED hunden?

 

Men det ændrer nu ikke på at hverken hunde eller ulve er lavet til at bevæge sig på den måde uden mål:blink:

Hvis din store hund kun synes det er sjovt at trave med 10 kmt de første 2-3 km så er den måske ikke i god form.

Tysse synes tydeligvis også at mit gå tempo er for langsomt selvom jeg går ret hurtigt.

Mht emnet om at bevæge sig uden et klart mål så har ulve jo behov for at afpatruljere deres territorium og det behov tror mange hund har nedarvet, og vi er vel enige om at en hund der får dækket sine behov er en tilfreds hund?

Mine Spaniels slår over i galop ved 14-15 km/t, men hvis jeg skal mere end 2-3 km holder jeg altid 10 km/t for det har jeg fundet ud af er nok til at hundene synes det er ok og ikke så meget at de bliver trætte. Dog, lige efter badet og svømningen i Vinding å nyder de helt tydeligt betydeligt højere tempo - mon der er noget der instinkmæssigt tilskynder dem til at producere extra varme til at varme og tørre sig ved? I hvert fald elsker de 15 - 20 km/t og mere lige på dette tidspunkt og det gør vi så ca 500 m hen til et område med perfekt bevoksning til lidt apporteringstræning. Der tager vi ofte et hvil og efterfølgende lidt apportering - der er også en tår vand, hvis man trods badet glemte at drikke.

 

Ingen af mine Spaniels nyder rigtigt, at gå almindelig tempo. De keder sig - selv med snuden klistret til jorden, er de væsentlig over almindeligt gå-tempo - og jeg er ellers ret godt gående :-) ved Cyklen kan man se at nu snuser de ikke længere, men nyder at løbe/ledsage mig i et herligt tempo. De kan stoppe lidt og så galopere for at indhente mig igen, hvis de er uden line. Især Bonnie gør dette, mens Mille altid var at finde lige ved cyklen.

 

Nu er jeg spændt på hvad Maggie vil, når hun nu fylder 1 år og vi begynder at cykle lidt mere end de 2-500 m hun indtil nu har været begrænset af. Jeg har flere runder i flere længder og på varierende underlag og med steder, hvor hundene kan løbe løs også.

Ja Tysse har også et godt trav og slår først over i galop ved 15 kmt.

Jeg har prøvet at vinterbade og kroppen finder ligesom et ekstra gear efter en tur i koldt vand så et undrer mig ikke at dine hunde gerne vil løbe stærkt efter at have badet i koldt vand.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sat på spidsen så vil jeg helt klart mene at et godt kort liv er bedre end et langt kedeligt liv.

 

Når vi snakker formål synes jeg det er vigtig at huske at en hunds definition af formål sikkert ligger ret langt fra et menneskes def. af et formål. Min hund nyder at komme nye steder og for ham er bare det at tisse mange forskelige steder vist et formål.

 

Tyske ulve bevæger sig op til 70 km om dagen og jeg er ret sikker på at de normalt bevæger sig hurtigere end alm. mennesker går.

 

Vacciner og pencilen har jo redet utroligt mange liv, men jeg synes også det kan tage overhånd. Omfattende programmer for almindeligvis ret ufarlige sygdomme som f.eks influenza og kennelhoste synes jeg også er noget pjat, selvom medicinalindustrien nok mener noget andet.

At vaccinere sin hund hvert 2. år synes jeg også er unødvendigt, men nogle vac. bør de altså have.

 

Der hvor jeg kører, cykler eller løber med min hund er det som regel muligt for Tysse at løbe ved siden af vejen, så det ene behøver ikke udelukke det andet.

 

Hvis din store hund kun synes det er sjovt at trave med 10 kmt de første 2-3 km så er den måske ikke i god form.

Tysse synes tydeligvis også at mit gå tempo er for langsomt selvom jeg går ret hurtigt.

Mht emnet om at bevæge sig uden et klart mål så har ulve jo behov for at afpatruljere deres territorium og det behov tror mange hund har nedarvet, og vi er vel enige om at en hund der får dækket sine behov er en tilfreds hund?

 

Ja Tysse har også et godt trav og slår først over i galop ved 15 kmt.

Jeg har prøvet at vinterbade og kroppen finder ligesom et ekstra gear efter en tur i koldt vand så et undrer mig ikke at dine hunde gerne vil løbe stærkt efter at have badet i koldt vand.

 

Du blander ting sammen. At bevæge sig frit er ikke det samme som at være i snor. Og ingen af mine hunde vil synes det er fedt at løbe for at løbe i samme tempo over større afstande. Det har intet med form at gøre - jeg tror muligvis at den store er i sit livs form. Min venindes slædehund som er i ret dårlig form, ville tilgengæld elske en cykeltur! Så der er forskel på hunde og deres præferencer.

 

Og når så det er sagt, skal man måske huske på, at nyeste teorier peger på at hunden IKKE nedstammer fra ulven, men at ulven og hunden har samme forfader og har udviklet sig i 2 forskellige retninger.

 

Mht. vaccine for kennelhoste, så må du gerne synes det er noget pjat. Men os der bruger hundene på et fornuftigt plan, kan har simpelthen ikke tid til at trække 7-10 dage ud af kalenderen til sygdom hos hunden. Mine bliver vaccineret hvert år, og det er en meget effektiv vaccine.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...