Hop til indhold

Regler for opdræt - Kennel klubben


Shii
 Share

Recommended Posts

Jeg kender intet til reglerne i den danske kennel klub, men da vi sidder og er ved at blive medlem af den hollandske, bliver jeg opmærksom på mange forskellige regler, som jeg igennem tiden aldrig havde troet ville eksistere.

 

F.eks. den første jeg virkelig blev overrasket over er at der er en regel om at alle hunde der har fået to kejsersnit ikke længere må benyttes i avl. Dette må angiveligt betyde at nogle racer netop er dyrere fordi de ofte eller i mange tilfælde kun kan føde via kejsersnit.

 

Derudover skal Bulldogs f.eks. igennem en decideret fitness test før de kan blive godkendt til avl, de skal gå 1 km på under 12 minutter og være kommet sig over dette indenfor få minutter.

 

Jeg kunne forestille mig at regler for opdræt er nogenlunde det samme i DKK som i den hollandske kennel klub.

 

Det åbner dog alligevel lidt op for spørgsmålet; Med alle disse regler, hvorfor ser vi så stadig racer der ikke selv kan føde, eller hvor sundheden er i bund fordi deres udseende sætter grænser for deres udfoldelser?

 

Det er måske mest interessant for folk der kender reglerne i DK, men hvad synes I? Skal man lave strengere krav for opdræt, eller kan det blive for meget, og vil det overhovedet hjælpe? Har I stødt på regler som I var overrasket over eksisterede?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne forestille mig at regler for opdræt er nogenlunde det samme i DKK som i den hollandske kennel klub.

 

 

Jamen der tager du desværre fejl. Som Bulldog-opdrætter i DKK må du avle på revl og krat. Eneste regel er vist noget om at hanhunden skal have to testikler.

 

Kennelklubberne i England og USA er klart de værste når det gælder total mangel på kvalitetskrav, men Danmark hænger godt på. Det er derfor mange af de mere fornuftige hundekøbere tager til Sverige efter hvalpe (afhængigt af race selvfølgeligt - nogle raceklubber lægger større vægt på sundhed end hovedorganisationen)

 

Det eneste der overrasker mig mht. avlsrestriktioner, er hvor få der er :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg gået rundt på dyrskuepladsen i Roskilde, hvor DKK holder udstilling, hele lørdagen og i her i formiddag, og man ser rigtig mange dårlige eksemplarer af hunde.

Bl.a. en bulldog som overhovedet ikke kunne trække vejret, det lød som en blæsebælg, og jeg undrer mig at den overhovedet kunne gå/løbe rundt i ringen.

Så en schæferhvalp, der var så kalveknæet og løs i leddene, at bagbenene nærmest svingede fra side til side når den gik, og den gik så langt ned i bagparten at knæene nærmest ramte jorden - var faktisk lidt chokeret da jeg så den :shock:

 

Det kan godt være de har "fine" aner, men absolut ikke rimelige betingelser for et sundt hundeliv :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg gået rundt på dyrskuepladsen i Roskilde, hvor DKK holder udstilling, hele lørdagen og i her i formiddag, og man ser rigtig mange dårlige eksemplarer af hunde.

Bl.a. en bulldog som overhovedet ikke kunne trække vejret, det lød som en blæsebælg, og jeg undrer mig at den overhovedet kunne gå/løbe rundt i ringen.

Så en schæferhvalp, der var så kalveknæet og løs i leddene, at bagbenene nærmest svingede fra side til side når den gik, og den gik så langt ned i bagparten at knæene nærmest ramte jorden - var faktisk lidt chokeret da jeg så den :shock:

 

Det kan godt være de har "fine" aner, men absolut ikke rimelige betingelser for et sundt hundeliv :evil:

Nogle gange er det virkelig trist, at opdrættere ikke er mere kritiske, når de skal udvælge avlshunde :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen der tager du desværre fejl. Som Bulldog-opdrætter i DKK må du avle på revl og krat. Eneste regel er vist noget om at hanhunden skal have to testikler.

 

Kennelklubberne i England og USA er klart de værste når det gælder total mangel på kvalitetskrav, men Danmark hænger godt på. Det er derfor mange af de mere fornuftige hundekøbere tager til Sverige efter hvalpe (afhængigt af race selvfølgeligt - nogle raceklubber lægger større vægt på sundhed end hovedorganisationen)

 

Det eneste der overrasker mig mht. avlsrestriktioner, er hvor få der er :evil:

 

I NL skal Bulldogs tjekkes for 4-5 forskellige ting, inklusive fitness testen. Jeg har heller ikke samme opfattelse af dem hernede som i Danmark, de ligner dog hinanden men jeg synes ikke de ser så.. døende ud hernede...

 

 

Men i det hele taget er der i NL mange regler for de forskellige racer, f.eks. skal alle hunde også DNA testes for at sikre at de forældre der står på papirene, rent faktisk ER forældrene. Det overrasker mig også meget at man gør så stort et arbejde ud af det, for at undgå snyd. Der laves og krydsreferencer, for at sikre sig der ikke er snyd med specielt hannens DNA, da det jo er noget svære at lyve om hvem morhund er.

Link til indlæg
Del på andre sites

DKK har altid kritiseret at de dårlige opdrættere gik til DRU når de blev smidt ud af DKK. Til gengæld undres jeg over at der i nogen racer findes udenlandske opdrættere (Typisk Sverige og Tyskland) der stambogsfører i DKK, men ikke i deres eget lands regi. For mange år siden var jeg i kontakt med en tysk opdrætter, interesseret i en hvalp fra deres kommende kuld. Men der var noget der ikke passede sammen, så jeg ringede til opdrætteren og bad om svar. Hun har en evne til at "bakke snagvendt" i den slags situationer, så jeg fik ikke svar og sprang fra. Åbenbart kunne den tyske klub heller ikke få svar, for hun blev ekskluderet. En måned senere var hun at finde på den danske specialklubs opdrætter liste som DKK opdrætter.

 

Mht til min egen "yndlings DKK opdrætter" så nægtede han i 2002 kennelinspektion. Ifølge DKK's daværende regler skulle det i føre til ekslusion hvis ikke inspektinen kunne genemføres i andet besøg som vedkommende så selv skulle betale. Der skulle gå helt til 2009 får DKK efter massivt pres sked til handling.

Der var grund nok til at nægte den kennelinspektion. Hanhundene af en race stod i et helt mørkt rum i over 23 timer i døgnet. Den anden race forefandtes i en uisoleret og uopvarmelig stald der bogstaveligt talt var faldefærdig (og faktisk endtemed at falde sammen). Nu er manden ved at starte igen, og hjælpsomheden fra specialklub og andre opdrættere er stor. Og nej, der er fortsat ikke blevet gennemført kennelinspektion. Det er som om det hele løber op et succeskriterie om maksimal omsætning og markedsandele for DKK.

Link til indlæg
Del på andre sites

DKK har altid kritiseret at de dårlige opdrættere gik til DRU når de blev smidt ud af DKK. Til gengæld undres jeg over at der i nogen racer findes udenlandske opdrættere (Typisk Sverige og Tyskland) der stambogsfører i DKK, men ikke i deres eget lands regi. For mange år siden var jeg i kontakt med en tysk opdrætter, interesseret i en hvalp fra deres kommende kuld. Men der var noget der ikke passede sammen, så jeg ringede til opdrætteren og bad om svar. Hun har en evne til at "bakke snagvendt" i den slags situationer, så jeg fik ikke svar og sprang fra. Åbenbart kunne den tyske klub heller ikke få svar, for hun blev ekskluderet. En måned senere var hun at finde på den danske specialklubs opdrætter liste som DKK opdrætter.

 

Mht til min egen "yndlings DKK opdrætter" så nægtede han i 2002 kennelinspektion. Ifølge DKK's daværende regler skulle det i føre til ekslusion hvis ikke inspektinen kunne genemføres i andet besøg som vedkommende så selv skulle betale. Der skulle gå helt til 2009 får DKK efter massivt pres sked til handling.

Der var grund nok til at nægte den kennelinspektion. Hanhundene af en race stod i et helt mørkt rum i over 23 timer i døgnet. Den anden race forefandtes i en uisoleret og uopvarmelig stald der bogstaveligt talt var faldefærdig (og faktisk endtemed at falde sammen). Nu er manden ved at starte igen, og hjælpsomheden fra specialklub og andre opdrættere er stor. Og nej, der er fortsat ikke blevet gennemført kennelinspektion. Det er som om det hele løber op et succeskriterie om maksimal omsætning og markedsandele for DKK.

 

 

Vi skal have vores først inspektion på tirsdag. Jeg ved slet ikke hvad jeg kan forvente. For mig må de komme så ofte de har lyst til, vi har jo hunde som vi føler vi skal have hunde, og ville altid kunne stå ved den måde vi behandler dem på. Vores hunde er f.eks. fri i hele huset, dog har vores han hund Amigo været lidt begrænset da vi havde tre tæver i løbetid, og han havde et aflukket bur som han var i når vi ikke kunne have ham frit løbende rundt, men det var et bur der stod i det rum vi var i, og når vi flyttede rum, flyttede han med :lol: Men det tænker jeg at de fleste opdrættere med både hanner og tæver må opleve :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...