Hop til indhold

berolige en nervøs hund eller ej - myte?


Lenschow
 Share

Recommended Posts

De sidste gange når Taiki skulle have taget blodprøve, rystede han allerede inden vi gik ind på hospitalet.

 

Jeg bar ham derind og han forlod ikke mit skød.

 

Når vi lige sad og ventede i lokalet (jeg havde en aftale om, at vi ventede udenfor og ikke i ventesalen), så ville jeg kramme ham ind til mig og møsse ham i hals-pelsen, og snakke sødt (ikke pylret) til ham.

 

Jeg kunne vitterligt mærke, hvordan han bare ville slappe af i mine arme og efter lidt møs på min hals, og masser af nus "det gode sted" i panden på ham, ville han lægge sig afslappet til rette på mit skød og bare nyde, at blive nusset og talt sødt til.

 

Når dyrlægen kom ind, ville han blive lidt opkørt igen og lidt nervøs, men jeg havde sagt til dem derinde, at de bare skal ignorere ham og ikke henvende sig til ham, da det gør det værre.

Så efter at dyrlægen snakkede til mig og ikke ham, og han registrerede dette, ville han slappe af igen.

 

Og så fik jeg lov til selv at bedøve ham, meget mindre stress end når en fremmed skulle gøre. Han kunne faktisk ikke mærke det, fordi jeg hev ud i huden ligesom jeg nev ham, men ikke hårdt overhovedet og det gjorde ikke ondt.

Han ville højst fnyse, fordi han blev irriteret.

 

 

Men altså, de første par gange rystede han bare og var mega angst, så selvom en sygeplejerske forsøgte at bilde mig ind at jeg forstærkede hans frygt, så ignorerede jeg "de kloge råd" og gjorde det, som virkede.

 

Nemlig at sidde på mit skød og blive krammet, nusset og passet på - så kunne alle lydene og lugtene og det væmmelige stikkeri bare komme an.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men der er jo kæmpe forskel på at berolige en hund, og ynke en hund. Jeg er dyb modstander af "ååårh hvor er det synd for dig" med en ynke stemme.

 

Tilgengæld er jeg stor fortaler for at berolige, og pep-talke sin hund til at vise den at den er stærk og en sej hund!

Link til indlæg
Del på andre sites

Men der er jo kæmpe forskel på at berolige en hund, og ynke en hund. Jeg er dyb modstander af "ååårh hvor er det synd for dig" med en ynke stemme.

 

Tilgengæld er jeg stor fortaler for at berolige, og pep-talke sin hund til at vise den at den er stærk og en sej hund!

Nemlig, der er himmelvid forskel :5up: og i meget lang tid tror jeg da den generelle indstilling har været at man naturligvis skal anerkende sin hunds angst og berolige hunden, men IKKE ynke den. Selvfølgelig vil der altid være de mennesker der mener anderledes, men sådan er det jo altid.

 

Vores hunde synes ikke dyrlægen er særlig sjov - der ignorere jeg dem absolut ikke. Vil de gerne sidde hos mig, så gør de det, og bliver krammet og nusset, og fortalt at de er super seje. De bliver ikke ynket - de får tryghed og bliver talt til på en måde som anerkender de ikke synes det er sjovt, men samme tid opmuntre dem fordi de trods dét, er mega seje til at være i det!

 

Når vi har gæster skal Zazu indimellem lige hjælpes til at falde helt til ro, fordi hun er lidt usikker på folk hun ikke kender - først afleder jeg hende med lidt godbidder, og så falder hun hurtigt ned. Det kan være hun lige bliver lidt utryg i løbet af aftenen så hvis en af gæsterne laver en høj lyd/gør en uventet bevægelse el.lign., her har hun som regel lagt sig til rette i sin sækkestol og brokker sig bare lidt derhenne fra - her ignorere jeg hende heller ikke. Jeg ligger mig ned til hende og nusser hende lidt, og roser hende så når hun kigger på gæsten uden at brokke sig. Hun har bare lige brug for lidt tryghed og støtte, så er hun klar igen. At ignorere hende hjælper hende ikke - men det ville det heller ikke gøre hvis jeg lagde mig ned til hende og sagde "åååårh, hvor er det synd for dig. H*n ER godt nok også farlig!"

 

Men selvfølgelig skal de anerkendes i at de er utrygge ved nogle ting, og have støtte til at tackle det - absolut ikke bare ignoreres. Det skal bare ikke gå over i at man ynker dem i stedet, for dét hjælper dem absolut heller ikke.

Redigeret af Sitto
Link til indlæg
Del på andre sites

Der er op til den enkelte hunds opfattelse om den forstærkes i frygt/angst eller om den beroliges.

 

Det kan aldrig være forkert at berolige sin nervøse/angste hund, men at forsøge at gøre dette uden effekt kan give en forstærkning af angsten og det er det, man skal skelne mellem, hvilket mange ike har gjort.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er op til den enkelte hunds opfattelse om den forstærkes i frygt/angst eller om den beroliges.

 

Det kan aldrig være forkert at berolige sin nervøse/angste hund, men at forsøge at gøre dette uden effekt kan give en forstærkning af angsten og det er det, man skal skelne mellem, hvilket mange ike har gjort.

Er ikke helt sikker på at jeg opfatter "uden effekt" rigtigt, men at skabe en øget angst hos hunden ved ikke at hjælpe den, det kan vel på den anden side også være en effekt af at ignorere.

 

Det er vel som med den balance der også skal findes hos helt små børn (og jeg elsker når det bliver så tydelig at man sagtens kan behandle hunde og børn ens) at de godt kan risikere at lære at mor kommer rendende hvis man græder, men hvis mor aldrig kommer når barnet græder,.... så tager det skade af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er ikke helt sikker på at jeg opfatter "uden effekt" rigtigt, men at skabe en øget angst hos hunden ved ikke at hjælpe den, det kan vel på den anden side også være en effekt af at ignorere.

 

Det er vel som med den balance der også skal findes hos helt små børn (og jeg elsker når det bliver så tydelig at man sagtens kan behandle hunde og børn ens) at de godt kan risikere at lære at mor kommer rendende hvis man græder, men hvis mor aldrig kommer når barnet græder,.... så tager det skade af det.

 

Det jeg mener er, at hvis hunden oplever sit menneske reagere på dens reaktion f.eks. prøver at trøste, men uden at kunne berolige hunden, så kan hundens følelse blive forstærket.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun sætter ord på alle de tanker jeg altid har haft. Derfor tager jeg mine hunde op hvis de er i en situation de ikke kan håndtere og derfor putter jeg Futte under dyner og tæpper når det tordner. Og det har jeg gjort og vil altid gøre, trods jeg flere gange har fået at vide at jeg forstærker deres angst.

Især med Arne, vores "redningshund" med mere eller mindre kronisk stress kan jeg jo se at det virker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker at de fleste af os gør nogle ting uden at spekulere over det i øjeblikket, fordi vi ved at det virker. Selvom mine er vidt forskellige, er det (alt efter situationen) som virker bedst på dem begge, at jeg sætter mig ved siden af dem eller bag dem og holder om dem. Jeg ved godt at de ikke forstår hvad jeg siger men jeg siger ja det var noget lort eller lignende. Jeg har ikke som sådan tænkt over at jeg gav dem ret (og tror ikke de forstår det), jeg har mere gjort sådan fordi, så skulle vi ikke løbe væk fra stedet så de kunne panikke endnu mere, de kan høre min stemme er rolig og de kan mærke at jeg er der og de bliver rørt ved, så de ligesom også har andet at forholde sig til, end kun at tænke på det der lige skete.

 

Men det gælder så kun for noget pludseligt, såsom at røre et stødhegn (øv).

 

Ved nytårskrudt virker det bedre på Voodoo, at jeg bruger mere energi så han ikke gør det med at sætte sig og panikke (han kan jo ikke løbe væk pga snoren). Hvis vi er ude, altså. Det har gjort at han ikke panikker mere men bare gør af det og hurtigt bare går tur igen. Hjemme vil han til gengæld helst at vi bare hænger i sofaen sammen og så gør vi jo det, naturligvis. Jeg lader ikke som ingenting når der kommer et højt knald men jeg siger omvendt heller ikke noget om at det lyder træls.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg tror også jeg gør det i øjeblikket som jeg lige synes er bedst.

 

Walther hader fyrværkeri, er vi ude og gå siger jeg ikke noget går bare videre vil han ikke med siger jeg se hvor fiiiin og han logrer og går med.

Indenfor så vil han, ved meget kraftig fyrværkeri, helst sidde oppe hos os i sofaen det får han lov til. Det hjælper ham. Lader vi ham sidde på gulvet så ryster han helt vild, sidder han hos os er han tryg og kan endda logre ;-)

 

Men jeg har et spørgsmål (som muligvis ikke hører under her så må I sige til ;-)) hvad vil I gøre når min Zeus laver udfald mod andre hunde ? Han er ikke ligefrem blevet overfaldet men tæt på af en schæfer siden dengang i efteråret har han gøet, rejst børster og knurret meget af ukendte hunde, hunde han kender er han så søde ved, han sætter sig og er faktisk meget sød.

 

I de situationer han gør udfald får jeg ham ind på plads roser og uddeler godbidder, altså får hans fulde kontakt. Det hjælper rigtig meget vi er gået fra at han gjorde udfald på 100% af alle hunde til han i dag kun gør udfald mod 20% af de hunde vi møder. Det har taget mig et halvt år, men er det mon den korrekte måde ? Og er der andre ideer til at jeg måske kan få ham helt til at lade være med at lave udfald? Ikke at han skal kunne lide alle hunde vi har to tre han hunde dem kan han bare ikke lide og det skal han heller ikke. Jeg har kigget meget på hans kropssprog han virker bange / angst / usikker når han laver udfald. I god afstand kan jeg sagtens få hans opmærksomhed og han kigger mig i øjnene og vi går videre, men skal vi passere på en skovsti så er udfaldet ret kraftigt og det gør mig lidt ked af det på hans vegne.

Er det ok at gøre som jeg gør eller som sagt er der andre gode ideer? Eller skal jeg reagere anderledes ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Med din hund og andre hunde ville jeg modindlære eller anvende BAT hvor hunden aktivt forholder sig til det, der skræmmer, mens du gradvis ændrer hundens opfattelse af situationen dvs skifter dens forventninger ud og lære den, at den kan gøre noget andet end at angribe/udfalde

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Med din hund og andre hunde ville jeg modindlære eller anvende BAT hvor hunden aktivt forholder sig til det, der skræmmer, mens du gradvis ændrer hundens opfattelse af situationen dvs skifter dens forventninger ud og lære den, at den kan gøre noget andet end at angribe/udfalde

Kan du komme med et eksempel til mig ? og mange tak for svar ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan du komme med et eksempel til mig ? og mange tak for svar ;-)

 

Ganske kort forklaret:

 

Ved modindlæringen står du på afstand af det, der skræmmer og hver gang din hund ser på det, der skræmmer og er rolig markerer du adfærden fx med et markørord og giver en superlækker godbid. Gradvis kan man gå tættere på. Det, der sker, er, at din hunds forventninger i mødet med det, der skræmmer gradvis over tid, skiftes ud med positive pga koblingen. Spænder hunden op, viser stress eller andet, så skabes straks afstand

 

Ved BAT går du med hunden frem mod det, der skræmmer i løs snor, når din hund viser et tegn på dæmpe eller stopper eller lignende, så markerer du adfærden fx med klik eller markørdord, og så vender I om sammen og løber væk, mens hunden roses/får en godbid.

 

Dette er meget kortfattet forklaret. Ikke begge metoder virker lige godt på alle hunde, og det kan være en fordel at få dem demonstreret samt årsagen til adfærden klarlagt, før man starter.

 

Gør du det korrekt, vil du se en begyndende forbedring inden for en måneds tid i den rigtige retning. Ellers skal noget rettes til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Ganske kort forklaret:

 

Ved modindlæringen står du på afstand af det, der skræmmer og hver gang din hund ser på det, der skræmmer og er rolig markerer du adfærden fx med et markørord og giver en superlækker godbid. Gradvis kan man gå tættere på. Det, der sker, er, at din hunds forventninger i mødet med det, der skræmmer gradvis over tid, skiftes ud med positive pga koblingen. Spænder hunden op, viser stress eller andet, så skabes straks afstand

 

Ved BAT går du med hunden frem mod det, der skræmmer i løs snor, når din hund viser et tegn på dæmpe eller stopper eller lignende, så markerer du adfærden fx med klik eller markørdord, og så vender I om sammen og løber væk, mens hunden roses/får en godbid.

 

Dette er meget kortfattet forklaret. Ikke begge metoder virker lige godt på alle hunde, og det kan være en fordel at få dem demonstreret samt årsagen til adfærden klarlagt, før man starter.

 

Gør du det korrekt, vil du se en begyndende forbedring inden for en måneds tid i den rigtige retning. Ellers skal noget rettes til.

 

Mange tak for svar, det er faktisk det markerede jeg har gjort hvor vi er gået fra 100% udfald til 20% ca. Der er så de her 4-5 hunde (det er de samme hver gang) som han bare ikke kan lide..... og der er udfaldet meget kraftigt.

 

Jeg træner videre som det markerede ;-) jeg mangler dog en figurant, den ene er en samojede som min absolut ikke kan lide, men ejeren vil ikke være med til at jeg prøver at passere i rigtig god afstand for at få Zeus til at holde op med at gø og knurre og det er jo det jeg har brug for, nemlig nogle figuranter ;-) men tak for svar..... :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du kan bruge mig og Aslan så sig til. Han er ikke samojede, men han er da hvid og vi vil altid gerne hjælpe som figurant, hvis du kommer på Viborg kanten. Han bor her fast fra juni, hvor jeg har ferie og derefter står tilbuddet altid ved magt :) min mail er [email protected] så skriv hvis du en dag skal bruge en hvid figurant :)

 

PS du kan også spørge en hundetræner om du må have lov at gå ved deres hold på afstand - så længe du ikke genere med din hund, siger folk tit ja. De hunde, der træner, har godt af forstyrrelse, og din hund skal jo netop ikke lave udfald, så I er på afstand - det er win win for alle. Jeg har haft mange klienter til at gå hos DCH uden for banen og træne på alle mulige racer og hundetyper. Det er superflot når et hold siger ja til det

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Hvis du kan bruge mig og Aslan så sig til. Han er ikke samojede, men han er da hvid og vi vil altid gerne hjælpe som figurant, hvis du kommer på Viborg kanten. Han bor her fast fra juni, hvor jeg har ferie og derefter står tilbuddet altid ved magt :) min mail er [email protected] så skriv hvis du en dag skal bruge en hvid figurant :)

 

PS du kan også spørge en hundetræner om du må have lov at gå ved deres hold på afstand - så længe du ikke genere med din hund, siger folk tit ja. De hunde, der træner, har godt af forstyrrelse, og din hund skal jo netop ikke lave udfald, så I er på afstand - det er win win for alle. Jeg har haft mange klienter til at gå hos DCH uden for banen og træne på alle mulige racer og hundetyper. Det er superflot når et hold siger ja til det

 

Mange tak, du kan tro jeg skal nok skrive hvis vi rammer Viborg engang ;-) og ja god ide med at spørge en hundetræner, det vil jeg fluks gøre i dag - har faktisk en aftale med nogle jægere der træner af og til de lige vil sende en SMS når de træner - så kan vi øve "gør-ikke-udfald" imens de træner på behørig afstand. Men tak for dit svar :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...