Hop til indhold

At købe hvalp hvor mor har C hofter?


JR84
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen.

 

Jeg er ny herinde så håber jeg ligger mit indlæg det rette sted.

 

Vi er på udkig efter vores nye familiemedlem og hund nr 2, som vi er nået frem til skal være en schæfer så nu er jagten på den rette kennel sat ind.

 

Vi har fundet et hvalpekuld som tiltaler os ret meget men nu kan jeg se mor har C i hofter? Er det der vi skal sige nej tak og kigge videre eller?

 

Jeanne

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig handler det mere om hvad der ligger i linjerne end hvad status på en enkelt hund er. At en enkelt hund får C-hofter kan være tilfældigt eller handle mere om miljø end om arvelighed. Derfor ville jeg kigge på søskende, forældre, bedsteforældre og eventuelt også oldeforældre på begge sider for at få et indtryk af sundheden. Selvom det selvfølgelig ikke kan være helt dårligt, hvis index er på 112 ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er så ikke så vild med det, hvis man skal avle på C hofter skal der være en meget god grund til det, fx at tæven er exceptionel god;) der er rigtig mange gode schæferhunde i verden, rigtig mange med A hofter og gode indextal ;) der er i min verden ingen som helst grund til at bruge C hofter i avl i den race.

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig handler det mere om hvad der ligger i linjerne end hvad status på en enkelt hund er. At en enkelt hund får C-hofter kan være tilfældigt eller handle mere om miljø end om arvelighed. Derfor ville jeg kigge på søskende, forældre, bedsteforældre og eventuelt også oldeforældre på begge sider for at få et indtryk af sundheden. Selvom det selvfølgelig ikke kan være helt dårligt, hvis index er på 112 ;-)

 

 

Enig!

Men jeg ville selv kigge videre :) Udvalget af denne race er stor nok til, at jeg ikke ville mene der er grund til at bruge en hund med C. Der nok at vælge til avl

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er næsten umuligt at komme uden om c-hofter inden for schæferne.

Så nok man måske har to forældre med A-hofter, men så har en af bedsteforældrene en C-hofte, og så man lige vidt.

 

Der hvor det er rigtig problematisk, også i forhold til index (hvis jeg forstår index tallene korrekt) er at det er langt de færreste schæfere der bliver fotograferet, specielt af højavls. Jovist alle avlsdyrene er, men rigtig mange sælges som familiehunde uden krav om fotografering, og så man ligevidt.

 

HD er meget mere end bare et tal på én hund.

I Darkos kuld (min hund) er de to fotograferet hvalpe med A hofter, resten er ikke fotograferet, dvs det index der bliver lavet på de hunde vil jeg sige er på falske fakta, for resten af kuldet kan i princippet have E hofter uden man ved det - hvis man sætter tingene lidt på spidsen :)

 

 

der er dog ting inden for racen jeg vil være meget mere obs på end avl på C-hofter, det er sådan noget som forældrenes væsen, væremåde, temperament, allergi osv. :)

 

 

rigtig god hvalpejagt! Og ja husk billeder, massere af dem :)

Hvad vil I bruge hunden til? :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er næsten umuligt at komme uden om c-hofter inden for schæferne.

Så nok man måske har to forældre med A-hofter, men så har en af bedsteforældrene en C-hofte, og så man lige vidt.

 

Der hvor det er rigtig problematisk, også i forhold til index (hvis jeg forstår index tallene korrekt) er at det er langt de færreste schæfere der bliver fotograferet, specielt af højavls. Jovist alle avlsdyrene er, men rigtig mange sælges som familiehunde uden krav om fotografering, og så man ligevidt.

 

HD er meget mere end bare et tal på én hund.

I Darkos kuld (min hund) er de to fotograferet hvalpe med A hofter, resten er ikke fotograferet, dvs det index der bliver lavet på de hunde vil jeg sige er på falske fakta, for resten af kuldet kan i princippet have E hofter uden man ved det - hvis man sætter tingene lidt på spidsen :)

 

 

der er dog ting inden for racen jeg vil være meget mere obs på end avl på C-hofter, det er sådan noget som forældrenes væsen, væremåde, temperament, allergi osv. :)

 

 

rigtig god hvalpejagt! Og ja husk billeder, massere af dem :)

Hvad vil I bruge hunden til? :)

 

Det markerede kan tåle at gentages! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er næsten umuligt at komme uden om c-hofter inden for schæferne.

Så nok man måske har to forældre med A-hofter, men så har en af bedsteforældrene en C-hofte, og så man lige vidt.

 

Der hvor det er rigtig problematisk, også i forhold til index (hvis jeg forstår index tallene korrekt) er at det er langt de færreste schæfere der bliver fotograferet, specielt af højavls. Jovist alle avlsdyrene er, men rigtig mange sælges som familiehunde uden krav om fotografering, og så man ligevidt.

 

HD er meget mere end bare et tal på én hund.

I Darkos kuld (min hund) er de to fotograferet hvalpe med A hofter, resten er ikke fotograferet, dvs det index der bliver lavet på de hunde vil jeg sige er på falske fakta, for resten af kuldet kan i princippet have E hofter uden man ved det - hvis man sætter tingene lidt på spidsen :)

 

 

der er dog ting inden for racen jeg vil være meget mere obs på end avl på C-hofter, det er sådan noget som forældrenes væsen, væremåde, temperament, allergi osv. :)

 

 

rigtig god hvalpejagt! Og ja husk billeder, massere af dem :)

Hvad vil I bruge hunden til? :)

 

Når der er så få i Darkos kuld der er fotograferet, kan index godt være 100 eller over, men sikkerhedstallet er sandsynligvis lavt, fordi der ingen resultater er på de resterende hvalpe ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Når der er så få i Darkos kuld der er fotograferet, kan index godt være 100 eller over, men sikkerhedstallet er sandsynligvis lavt, fordi der ingen resultater er på de resterende hvalpe ;-)

Hvis resterende hvalpe havde haft E-hofter, så ville tævens index jo også kunne gå ned, ikke..? Ikke kun sikkerhedstallet. Indexet er jo beregnet ud fra "slægtninges" HD-bedømmelser, og afkoms bedømmelser vejer tungest. Hvorvidt tævens index ville ligge over eller under 100 kommer jo an på hvordan det lå i forvejen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan du tro jeg gør .

 

Vi kigger lidt forskellige steder. Men det her kuld er fra kennel kratmosen.

 

Jeg har gravet lidt, og morhund har ganske vist HD status C, men index pr 1/5-15 er 110, sikkerhed 0,713 (ok synes jeg)

Farhund er en anden snak. Han har HD status A, men index trækker nedad. Pr 1/5-15 er det 100 med sikkerhed 0,577 (for lidt, efter min mening)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis resterende hvalpe havde haft E-hofter, så ville tævens index jo også kunne gå ned, ikke..? Ikke kun sikkerhedstallet. Indexet er jo beregnet ud fra "slægtninges" HD-bedømmelser, og afkoms bedømmelser vejer tungest. Hvorvidt tævens index ville ligge over eller under 100 kommer jo an på hvordan det lå i forvejen.

 

Jo, hvis de resterende hvalpe har f.eks E-hofter, så ville index falde, men sikkerhedstallet ville stige. Jo højere sikkerhedstallet er, des mere "troværdig" er indextallet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg undrer mig over at man overhovedet avler på C hofter i en race hvor HD ofte er et problem. er der mange Schæfere med C hofter der overhovedet ikke mærker noget til HD? Hvor gammel er tæven?

 

Du ville nok blive chokeret hvis der blev lavet et index på spaniels:blink: Det er jo desværre ikke sådan at man tjekker hele racen fordi der er et problem. Men problemet forsvinder så heller ikke fordi man bevidst undlader at tjekke.

 

Som Ninkamus skriver, kan man ikke komme uden om "dårlige" hofter i schæferavl. Og at et enkelt individ har C, er ikke noget der virker alarmerende. Dog ville jeg måske være lidt loren når det kombineres med farens index og sikkerhedstal. Der ville jeg nok spørge opdrætter om hvorfor den han er valgt:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg undrer mig over at man overhovedet avler på C hofter i en race hvor HD ofte er et problem. er der mange Schæfere med C hofter der overhovedet ikke mærker noget til HD? Hvor gammel er tæven?

 

Desværre er det jo sådan med HD at man jo kommer det til livs ved bare at avle på rene A-hofter, da det handler om hvilke gener der avler det videre.

 

man skulle (hvis jeg har hørt korrekt) have fundet det gen ved labradore.

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig er det ikke så vigtigt om en hund har A hofter eller C hofter. Derimod er det absolut vigtigt om den har hofter der er gode nok til at den kan leve det liv den fortjener. Det er mit indtryk at Schæfer er ret "følsom" ifht. om hofterne er perfekte eller ikke og derfor ville jeg antage at hunde med C hofter ofte begrænses i Deres udfoldelse - eller med alderen får problemer.

 

Andre racer (hvor hundene er lettere og andreledes bygget) har ikke nævneværdige problemer med HD og AD og så er der jo ingen grund til at gøre et problem ud af det.

 

Jeg har ingen ide om HD index for FT Spaniels, men jeg har det indtryk at få hunde får problemer der kan henføres til dårlige hofter. Men derfor ville jeg nok alligevel ikke avle på en tæve med C hofter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...