Hop til indhold

Kaster op på tom mave


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Sheila har haft samme problem altid og jeg har ikke fundet forklaringen. Hun får natmad og for tiden også en morgen snack I form af rugbrød med leverpostej inden vi går tur. Den skal som regel lokkes I hende, da hun ofte har lidt kvalme allerede.

 

Jeg tænker nogle gange om det skyldes at vores foder er så koncentreret. En hundemave er vel lavet til at producere rigelige mængder mavesyre og når de så ikk har noget at arbejde med, så går det galt. ..

 

Ved det ikke og har prøvet meget forskelligt.

 

Men større portioner mad flere gange dagligt hjælper Sheila, så er udfordringen jo så bare at finde noget hunden kan tåle at spise den mængde af:-D

Det er samme problem vi har med Liva, hun skal tabe sig 400gr, men er rigtig svær at få til at slanke sig - for vi kan ikke bare skære ned på maden, uden at hun får det skidt. Og at stikke hende en hel gulerod som erstatning for noget af måltidet, det dur ikke - hun får det stadig skidt. Men blendet grøntsager dét kan hun optage ordentlig og få noget ud af det - derfor skærer jeg lige så stille af aftensmåltidet og erstattet det mindre kød, med blendet grøntsager - og det fungere for hendes mave :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 99
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

og I er alle overbeviste om at den slags opkast ikke skyldes noget helt andet en sult? Eller manglende føde i maven?

 

Jeg har observeret den slags opkast hos mine hunde også. Her er den ofte helt flydende og grønlig fordi hundene har ædt græs og lidt skummende. Er det noget andet jeg taler om?

Link til indlæg
Del på andre sites

og I er alle overbeviste om at den slags opkast ikke skyldes noget helt andet en sult? Eller manglende føde i maven?

 

Jeg har observeret den slags opkast hos mine hunde også. Her er den ofte helt flydende og grønlig fordi hundene har ædt græs og lidt skummende. Er det noget andet jeg taler om?

Jeg er 110% sikker på at det skyldes, i Livas tilfælde, at hendes mave går tom for mad. Jeg er slet ikke i tvivl. Der kommer ikke noget grønt/græs med op, så det er ikke fordi hun har spist græs. Det er ren skum og galde. Og det kommer om natten, hendes mave rumler og hun har kvalme. Så længe hun får ekstra grøntsager til aften og et lille natmåltid i form af tørfoder, så er der ingen problemer - men har hendes mave ikke noget at arbejde med i løbet af natten, så er det lige så sikkert som amen i kirken, at hun kaster galde op, skal ud og spise græs, har kvalme og maven rumler helt vildt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går udfra at I har talt med dyrlægen om det for eller ville jeg sige mavekatar. Og her er kuren faste og skånekost.

 

Når mine hunde har den slags opkast - måske hver anden måned, har jeg altid sprunget det næste måltid over og herefter givet lidt surmælksprodukt på lidt mindre portioner efterfølgende - et par dage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er det også mave rumlen - kvalme og græs spisning som gør at Oscar kaster galde og skum op. Jeg har så fundet ud af at fiberindholdet i foderet spiller en stor rolle - jo grovere foderet er jo værre for Oscar. Fiberindhold over 3 % er no go her og fibrene skal være plantebaseret f.ex havre og lign. Alle mine hunde får derfor også havregrød et par gange i løbet af ugen.

 

PS. Oscar har et tyktarms problem - af en eller anden grund arbejder hans tyktarm langsommere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna havde det sådan indtil vi fik hende over på foder med korn i.

Så kastede hun jævnligt op hvis maven gik tør.

 

Nu får hun en lille smule mad inden vi går i seng og så får hun foder med korn og hun har ikke kastet op siden vi skiftede foder (det andet fik hun også natmad af men blev stadig dårlig)

Hun er en hund der jævnligt skal have lidt i maven. Omkring kl 14 kommer hun og tigger gulerod og jeg tror simpelthen det er maven der rumler lidt.

 

Dyrlægen sagde det var meget normalt at de kastede op hvis maven gik tom, men her blev problemet klaret ved andet foder.

 

Håber snart Dorit slipper for at kaste op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jammen jeg tror også at hunde kan kaste op når maven er tom, men hvorfor? Tom mave er vel ikke unaturligt for et dyr?

 

Så jeg tænker at der måske kan være en katar tilstand der gør at hunden er nødt til at kaste noget mavesaft op når der ikke er føde i maven som skal bearbejdes af dette, men hvis det er tilfældet er det at fodre vel en symtom behaldling som ikke nødvendigvis fjerner kataren?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det har jeg - som jeg skrev i et tidligere indlæg

 

du har skrevet

 

PS. Oscar har et tyktarms problem - af en eller anden grund arbejder hans tyktarm langsommere.

 

Og det forklarer jo måske problemer du har, men andre mener jo vist at Deres hunde er 100% raske, men alligevel kaster op når de bliver sultne. Jeg mener ikke en 100% rask hund bør kaste op bare fordi den ikke har mad i maven. Altså "Kaster op på tom mave" - uanset at det ikke er unormalt, mener jeg det måske har en anden grund end blot "sult".

 

Du skriver da iøvrigt ikke at du har været ved dyrlæge med problemet "Kaster op på tom mave". Og det er vist det vi diskuterer.

 

Jeg synes symptomerne minder meget og mavekatar:

 

http://www.netdyredoktor.dk/hund/sygdomsleksikon/m/mavekatar.aspx

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke talt med dyrlægen om det. Det passede med at symptomerne startede da jeg skiftede foder, og samtidig blev hun testet positiv for orm. Nu er hun behandlet for orm, og problemet fortsætter. Men igen, det er ikke noget livstruende, og det er ikke noget der påvirker hende overhovedet, og derfor har jeg heller ikke travlt med at komme til dyrlæge med det - og da slet ikke hvis jeg kan fodre mig ud af problemet:-)

 

Jeg tænker at jeg lige prøver et par ting først, og hvis ikke det virker, skal hun da selvfølgelig tjekkes. Hun skal have den store tur om et par måneder alligevel, så der får jeg tjekket op på alle organer m.v. i den store blodprofil.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke talt med dyrlægen om det. Det passede med at symptomerne startede da jeg skiftede foder, og samtidig blev hun testet positiv for orm. Nu er hun behandlet for orm, og problemet fortsætter. Men igen, det er ikke noget livstruende, og det er ikke noget der påvirker hende overhovedet, og derfor har jeg heller ikke travlt med at komme til dyrlæge med det - og da slet ikke hvis jeg kan fodre mig ud af problemet:-)

 

Jeg tænker at jeg lige prøver et par ting først, og hvis ikke det virker, skal hun da selvfølgelig tjekkes. Hun skal have den store tur om et par måneder alligevel, så der får jeg tjekket op på alle organer m.v. i den store blodprofil.

 

Det forstår jeg godt. Jeg har heller ikke søgt dyrlæge i den slags tilfælde, men har altså håndteret det diametralt modsat dig og andre, nemlig med faste efterfulgt at skånekost. Og det virker som om det løser problemet for mig, når det en sjælden gang opstår.

 

Det falder mig simpelthen ikke ind at man kunne fodre på en hund som kaster op - ej heller at den ikke skulle kunne "tåle" at have tom mave.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det forstår jeg godt. Jeg har heller ikke søgt dyrlæge i den slags tilfælde, men har altså håndteret det diametralt modsat dig og andre, nemlig med faste efterfulgt at skånekost. Og det virker som om det løser problemet for mig, når det en sjælden gang opstår.

 

Det falder mig simpelthen ikke ind at man kunne fodre på en hund som kaster op - ej heller at den ikke skulle kunne "tåle" at have tom mave.

 

Men så skulle hun jo egentlig have fastet i et par uger, og så tænker jeg at problemet så at sige var stendødt:blink:

 

Hun er så også en hund der ikke tåler skånekost. Eller det vil sige, at hun får virkelig dårlig mave når hun ikke får tørfoder (jeg har retfærdigvis ikke prøvet dyrlægens skåne-tørfoder). Da hun havde maveinfektion i vinters, blev det værre og værre da hun fik kogt ris med kylling, vådfoder (både kallun og dyrlægens skånekost) og lign. Først da hun kom retur på tørfoder, kom maven i orden.

Link til indlæg
Del på andre sites

du har skrevet

 

PS. Oscar har et tyktarms problem - af en eller anden grund arbejder hans tyktarm langsommere.

 

Og det forklarer jo måske problemer du har, men andre mener jo vist at Deres hunde er 100% raske, men alligevel kaster op når de bliver sultne. Jeg mener ikke en 100% rask hund bør kaste op bare fordi den ikke har mad i maven. Altså "Kaster op på tom mave" - uanset at det ikke er unormalt, mener jeg det måske har en anden grund end blot "sult".

 

Du skriver da iøvrigt ikke at du har været ved dyrlæge med problemet "Kaster op på tom mave". Og det er vist det vi diskuterer.

 

Jeg synes symptomerne minder meget og mavekatar:

 

http://www.netdyredoktor.dk/hund/sygdomsleksikon/m/mavekatar.aspx

 

Det er korrekt jeg ikke har skrevet jeg har været ved dyrlæge - i denne tråd. Men det har jeg altså - endda ret mange gange og jo problemet er også "opkast på tom mave" og som min dyrlæge siger handler om for meget mavesyre - dvs. lever og galde samt den syre hunden har i maven bliver dannet til en "syresuppe" som irriterer hundens tarm så meget at den kaster op af det.

I Oscar tilfælde handler det om kronisk forstoppelse - når fiber indholdet i foderet går over en vis grænse kan hans tyktarm ikke nedbryde det og så hober det spiste sig op i tarmen - lever og galde samt mavesyre overproducerer og så har vi en ond cirkel der hedder mavekatar.

Derfor skal han fodres på en bestemt måde - mange små måltider om dagen og gerne vådt foder - vand på tør foderet - så der hele tiden er passage. Håber det giver mening.

Oscar har for ikke så længe siden fået den helt store tur med blodprofil - hvor organerne checkes og her er alt fundet i orden - dermed har han en god balance i kroppen - fordi maven nu fungerer i følge dyrlægens anvisninger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter opkast af den slags vi taler om her, har jeg ladet hunden faste 12 timer - og herefter givet halv portion tørfoder og halv A38 - indtil en l er brugt, så har vi kørt videre som før.

 

A38 er jo så den direkte vej til dårlig mave hos mange hunde. Det har vi diskuteret før, og gider næsten ikke igen - men forstår stadig ikke hvorfor man giver sin hund noget den meget vel kan være intolerant over for.

Link til indlæg
Del på andre sites

http://www.afdelingz.dk/acrobat/Ufl2898_amygdalin.pdf

 

Jeg synes godt nok at man er modig, hvis man tør bruge mandler i medicinsk øjemed. Tænker på det ofte ukendte Zyanidindhold.

Zyanidforbindelser i mavesyren = blåsyre. Den billige gift, brugt under 1 ste verdenskrig.

 

Men ikke i SØDE mandler - kun i BITRE mandler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ikke ulogisk at kaste op pga. sult. Det er lisom den omvendte verden - ikke?

 

Du har aldrig været så sulten at du faktisk fik kvalme af det? Det har jeg i hvert fald og der er jo ikke langt fra kvalme til opkast.. ;-)

 

Efter opkast af den slags vi taler om her, har jeg ladet hunden faste 12 timer - og herefter givet halv portion tørfoder og halv A38 - indtil en l er brugt, så har vi kørt videre som før.

 

Jeg er normaltvis også ganske stor tilhænger af dårlig mave = faste konceptet, men det virker altså totalt tåbeligt at faste en hund, som man kan se og regne ud, i forhold til hvornår den sidst har fået mad, at den ganske simpelt er sulten ;-)

 

Min Cody udviklede samme problem da han blev ældre, da vi skiftede foder ganske få gange i de 7 år vi havde ham, vil jeg umiddelbart sige at det ikke havde noget med fodret at gøre, men jeg skal ikke kunne forsværge at det ikke er faldet sammen med et foderskift, i så fald har jeg bare ikke bidt mærke i det, på det tidspunkt, nok fordi det var så tydeligt, da han begyndte på det, at det var pga sult/tom mave. Han kunne normaltvis godt gå en normal dag, uden problemer, men blev et måltid skubbet bare en smule, eller forsøgte jeg at springe et måltid over, så var den gal med det samme, med knurrende mave og opkast af galde.

 

Jeg var ikke ved dyrlæge med det, da jeg simpelthen ikke var i tvivl om at det var fordi hans mave gik tom, så jeg sørgerede bare for at overholde hans spisetider, så var der ikke noget problem. Men han kunne så også godt nøjes med de normale 2 måltider om dagen, han behøvede ikke ekstra, måltiderne måtte bare ikke blive skubbet, så der gik for lang tid i mellem dem, så gik det galt.

 

Flica udviklede et andet problem, med opkast af mavesyre, men det var efter ekstra aktivitet, på et tidspunkt begyndte hun at kaste galde op, på vej hjem fra agilitytræning, hver gang, der var ikke noget der hjemme til hverdag og der var heller ikke noget efter spor eller lydighedstræning, men den ekstra aktivitet i forbindelse med agilitytræningen, satte åbenbart ekstra gang i mavesyre produktionen :vedikke: Det løste jeg ved at sprøjte et pr. ml Link eller alminox eller hvad det nu hed på det tidspunkt, ind i gabet på hende med en engangssprøjte, umiddelbart efter agilitytræningen, så kunne vi køre hjem, uden opkast. Efter hun blev pensioneret fra agilityen, var det aldrig siden et problem.

 

Jeg har ikke nogle gode råd, andet end at prøve st eksperimentere med om noget foder måske er bedre end andet, og så ellers give hende det ekstra mellemmåltid hvis det er nødvendigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter opkast af den slags vi taler om her, har jeg ladet hunden faste 12 timer - og herefter givet halv portion tørfoder og halv A38 - indtil en l er brugt, så har vi kørt videre som før.

Men når nu man helt tydeligt kan se et mønster i at hunden kun kaster op når den har fået for lidt mad, og maven derved er tom - så er det da helt hul i hovedet at faste hunden i 12 timer? Og tilmed smide A38 i hunden, som mange hunde ikke tåler... I starten når jeg ikke kunne få noget i Liva efter hun havde kastet op, der fortsatte vi resten af natten med at hun stod op, skulle i haven og spise græs - hun kunne slet, slet ikke finde ro til at sove, fordi hun var så skidt tilpas. Nu insistere jeg på at hun SKAL have noget i maven inden vi går i seng igen - så jeg forsøger mig frem med dåsemad, havregrød m.m. og når først jeg finder noget hun synes hun kan få ned, så er der ro resten af natten.

 

Ergo synes jeg vitterligt ikke det er særlig svært at ligge to og to sammen? Mad i maven = ro. Faste = fortsat uro og en hund der er tydeligt skidt tilpas.

Link til indlæg
Del på andre sites

A38 er jo så den direkte vej til dårlig mave hos mange hunde. Det har vi diskuteret før, og gider næsten ikke igen - men forstår stadig ikke hvorfor man giver sin hund noget den meget vel kan være intolerant over for.

 

Jeg ved det, men det virker fint hos mine hunde, så derfor fortsætter jeg :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er korrekt jeg ikke har skrevet jeg har været ved dyrlæge - i denne tråd. Men det har jeg altså - endda ret mange gange og jo problemet er også "opkast på tom mave" og som min dyrlæge siger handler om for meget mavesyre - dvs. lever og galde samt den syre hunden har i maven bliver dannet til en "syresuppe" som irriterer hundens tarm så meget at den kaster op af det.

I Oscar tilfælde handler det om kronisk forstoppelse - når fiber indholdet i foderet går over en vis grænse kan hans tyktarm ikke nedbryde det og så hober det spiste sig op i tarmen - lever og galde samt mavesyre overproducerer og så har vi en ond cirkel der hedder mavekatar.

Derfor skal han fodres på en bestemt måde - mange små måltider om dagen og gerne vådt foder - vand på tør foderet - så der hele tiden er passage. Håber det giver mening.

Oscar har for ikke så længe siden fået den helt store tur med blodprofil - hvor organerne checkes og her er alt fundet i orden - dermed har han en god balance i kroppen - fordi maven nu fungerer i følge dyrlægens anvisninger.

 

Det lyder helt ok. Du arbejder jo så også med en hund som ikke regnes for 100% sund og rask mht. fordøjelsen.

 

Du har aldrig været så sulten at du faktisk fik kvalme af det? Det har jeg i hvert fald og der er jo ikke langt fra kvalme til opkast.. ;-)

 

 

 

Jeg er normaltvis også ganske stor tilhænger af dårlig mave = faste konceptet, men det virker altså totalt tåbeligt at faste en hund, som man kan se og regne ud, i forhold til hvornår den sidst har fået mad, at den ganske simpelt er sulten ;-)

 

Nej, jeg har aldrig kastet op af sult.

 

Det er muligt du og andre mener det er tåbeligt at faste, hvis hunden kaster op som beskrevet, men er det mavekatar (og det lyder det jo til) er det jo sådan set det dyrlægen anbefaler (se mit link) så jeg er måske ikke alene om at være "tåbelig". Derudover tæller min erfaring for hvad der virker på mine hunde vel også en smule - i hvert fald for mig.

 

Men når nu man helt tydeligt kan se et mønster i at hunden kun kaster op når den har fået for lidt mad, og maven derved er tom - så er det da helt hul i hovedet at faste hunden i 12 timer? Og tilmed smide A38 i hunden, som mange hunde ikke tåler... I starten når jeg ikke kunne få noget i Liva efter hun havde kastet op, der fortsatte vi resten af natten med at hun stod op, skulle i haven og spise græs - hun kunne slet, slet ikke finde ro til at sove, fordi hun var så skidt tilpas. Nu insistere jeg på at hun SKAL have noget i maven inden vi går i seng igen - så jeg forsøger mig frem med dåsemad, havregrød m.m. og når først jeg finder noget hun synes hun kan få ned, så er der ro resten af natten.

 

Ergo synes jeg vitterligt ikke det er særlig svært at ligge to og to sammen? Mad i maven = ro. Faste = fortsat uro og en hund der er tydeligt skidt tilpas.

 

Måske bare symtombehandling?

 

Det ville være rart med en debat hvor ord som "tåbelig" og "hul i hovedet" ikke indgår. Vi udveksler bare synspunkter og argumenter - ikke?

 

Men jer der er helt enige kan jo så fortsætte debatten. Det bliver I sikker meget klogere af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, jeg har aldrig kastet op af sult.

 

Det er muligt du og andre mener det er tåbeligt at faste, hvis hunden kaster op som beskrevet, men er det mavekatar (og det lyder det jo til) er det jo sådan set det dyrlægen anbefaler (se mit link) så jeg er måske ikke alene om at være "tåbelig". Derudover tæller min erfaring for hvad der virker på mine hunde vel også en smule - i hvert fald for mig.

 

 

 

Måske bare symtombehandling?

 

Det ville være rart med en debat hvor ord som "tåbelig" og "hul i hovedet" ikke indgår. Vi udveksler bare synspunkter og argumenter - ikke?

 

Men jer der er helt enige kan jo så fortsætte debatten. Det bliver I sikker meget klogere af.

Men måske du kunne ligge vægt på de andre skrevne ord så, end kun lige hæfte dig ved tåbelig og hul i hovedet? Det er jo ikke dig der bliver beskrevet med de ord.

 

Jeg synes dog du virker utrolig påståelig i den her debat, i forhold til alle de ejere der har meldt sig med samme problem som ts, og virker til at have en løsning på det - jeg selv inkl. Hvorfor SKAL hundene partout erklæres syge? Det lyder jo lidt til at du allerede har stemplet alle hundene til at have mavekatar. Er det ikke lidt mærkeligt at der ingen, absolut ingen, symptomer er så, når hunden har lidt mad i maven hele tiden? :hmm: Sådan er det i hvert fald herhjemme. Der er ingen problemer overhovedet, så længe Livas mave har lidt mad at arbejde med hele tiden.

 

Jeg selv kan også blive frygteligt skidt tilpas hvis jeg går rundt uden mad alt for længe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, jeg har aldrig kastet op af sult.

 

Det er muligt du og andre mener det er tåbeligt at faste, hvis hunden kaster op som beskrevet, men er det mavekatar (og det lyder det jo til) er det jo sådan set det dyrlægen anbefaler (se mit link) så jeg er måske ikke alene om at være "tåbelig". Derudover tæller min erfaring for hvad der virker på mine hunde vel også en smule - i hvert fald for mig.

 

Det ville være rart med en debat hvor ord som "tåbelig" og "hul i hovedet"ikke indgå. Vi udveksler bare synspunkter og argumenter - ikke?

 

Hvis du nu ikke nøjedes med at læse det, der lige passer dig, så ville du have læst at jeg normaltvis også er stor tilhænger af faste ved mavevrøvl, jeg er den første til at anbefale faste, hvis hunden har dårlig mave! MEN, når hundens mave højlydt knurre og man ved at der er gået længe siden sidste fodring, eller man måske endda har har haft sprunget et måltid over af den ene eller anden grund, så giver det altså i mine øjne virkeligt ingen mening at faste hunden yderligere! ;-) Og min erfaring tæller vel lige så vel som din gør, og min erfaring var altså at jeg kunne holde Cody opkastsfri, ved at overholde hans spisetider...

 

Og nej, jeg har heller ikke kastet op pga af sult, men jeg har, været så sulten af jeg faktisk får kvalme af det og for nogle mennesker og garanteret også hunde, hvilket egentlig var min pointe, er der altså ikke ret langt fra kvalme til opkast.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...