Hop til indhold

Hvalp/unghund," falder til ro"


Alfen
 Share

Recommended Posts

En ting som virkelig undrer mig, rigtig mange ejere af unghunde eller hvalpe af jagt eller hyrdehunde fortæller om hvor meget de glæder sig til hunden "falder til ro" rigtig mange ejere af voksne hunde fremhæver hvor rolig deres hund er, hvorfor det? Jeg ville da græde snot i stænger hvis Pjevs eller Alfen faldt til ro;) en af grundende til at jeg valgte aktive racer er da at jeg elsker det liv det giver, for mig ville det da være sørgeligt hvis en lab. en Tervueren eller en cocker var "rolig" det er da racer der skal være liv i;) vil man have en rolig hund bør man købe en race der er rolig ikke en jagt eller hyrdehund ;)

hvordan har du det med det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror der er forskel på hvad man mener med at falde til ro.

 

Hos mig handler det om den der ro der kommer i hovedet på den voksne hund. Den leger og fjoller stadig og løber på markerne, men har en indre ro.

 

Med min mors hund glæder jeg mig til at hun ikke vader rastløs rundt og sover mere end en halv time og den dag det sker, så er hun faldet til ro ;)

 

Vores gamle Sassy faldt til ro da hun var 4 år og stoppede med at flå gulvtæppet af når hun var alene mere end fem min*GG*

 

Så for mig er det meget med ro i hovedet og stadig krudt i røven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil have tænd sluk hunde. Hunde der er 100% med på alt hvad jeg tilbyder af sjov og aktivitet ude, men som, når vi er inde er mere rolige. Nu er rolig jo et vidt begreb. De skal ikke ligge og sove hele tiden. Det er dejligt at de følger med i hvad der sker og tror de jeg ikke kommer tilbage til kontoret, når jeg går, går de med, men henter jeg bare en kop kaffe, bliver den gamle liggende. Den unge må lige være sikker. Lige i dette øjeblik ligger de og gnaver i hvert sit gamle ben, lige under mit hjørne-computer-bord. Det er hygge af højeste kvalitet.

 

Og så futter de jo afsted, når konen står op og begynder at pusle rundt. Men indendørs foregår det i mere futtende tempo. Ikke vilde og voldsomme spring og galop, som ude.

 

Jeg tror mange hvalpe og ungehundeejere har leget og pjattet så meget med Deres hund, at den er blevet vild og voldsom og så bliver det alligevel for meget - og de glæder sig til hunden falder lidt til ro. De skulle hellere gøre sig klart fra starten hvad de vil have og så grundlægge de gode vaner.

 

Bare et eksempel. Når der kommer gæster og vi har lille hvalp lukker jeg den ud til dem i carporten og beder gæsterne bare hilse almindelig og ikke lege, men belønne hunde som ikke hopper op men bliver på jorden, men gæsterne må gerne gå på knæ og kramme, men ikke stå op og lade hunden hoppe op. Hvalpen skal lære, at når man står op belønnes man ikke for at hoppe op, men når mennesker selv knæler ned er det ok. Når vi går ind er der mere ro. Hvalpen lærer ude= leg og uro ok, Inde= lidt mere moderat livsudfoldelse mere belønnende.

 

Når folk spørger, siger jeg at jeg har dejlig rolige hunde inde og herlige energibomber ude. Men de skal selvfølgelig også kunne slappe af ude og være kvikke inde, det er bare hovedlinjer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hund er "faldet til ro" - han hviler meget mere i sig selv, og specielt da han blev 3-3½ år blev der en mærkbar forskel.

Han blev noget mere voksen, og noget mere fornuftig. Der er en anden "ro" over ham end tidligere.

 

Modsat vil jeg sige at der er noget mere power i træningen af ham nu, end der var da han havde kuller og var 1½ - om det skyldes alder, mig der er blevet bedre, ham der er mere fornuftig, god læring eller en blanding? jah, det ved jeg ikke, og finder du snoren frem, tager træningstøjet på, gør klar til gåtur, eller bare siger ordet "ud" så skulle man ikke tro han var ældre end 1 år :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes bestemt også der kommer en ro over dem når de bliver voksne. Som andre beskriver. Ikke så de bliver kedelige, men så de ved hvornår det kan betale sig at være aktiv og følge med og hvornår man lige så godt kan slappe af;)

 

Hvornår det sker, synes jeg er meget forskelligt. Når tæver har været i deres første løbetid, synes jeg ofte der sker en del på den front. Hanhunde skal nok på den anden side af to år, før der kommer mere ro i hovedet på dem.

 

Det er ro i hovedet, så man kunne også bare siger mere fornuftig. Når de så bliver ældre er de ikke bare fornuftige og rolige i hovedet men også viiise :hjerte: Stadig uden at være kedelige;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er meget enig, mine hunde skal også være rolige inde, men det er bare ikke det jeg opfatter at flertallet mener, jeg har fx en dejlig cocker i pensionen, ejerne taler hver eneste gang de kommer om hvor meget de glæder sig til dyret falder til ro, problemet er at i min verden ville den hund være en død cocker hvis den var mere rolig, den tøffer rundt, har mistet alt glæde og fart på, det som for mig er en cocker;)

det samme med rigtig mange af retriveren, var de mere rolige ville jeg nok føle efter pulsen, men aligevel mener ejerne at de trænger til at falde til ro;( rigtig mange af de hunde tilbringer deres liv foran fjernsynet eller i en snor på fortovet ;( jeg syntes det er trist;(

Link til indlæg
Del på andre sites

nå, men så handler det jo oftest om understimulering. De har sikkert en hund der hjemme der er rastløs og hele tiden går dem i halen, fordi der ikke sker nok for hunden og der ikke er system i det, så hunden VED hvornår der sker noget for den og hvornår der ikke gør.

 

Min erfaring med den slags hunde er at de ofte hurtigt "falder til ro", hvis der kommer struktur over hverdagen og de frem for alt bliver aktiveret nok og med noget meningsfuldt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu vover jeg lige det ene øje. Jeg tror nemlig at Standard Spaniels (Cocker og Springer) er mere urolige end FT Spaniels - undtagen, når der virkelig skal arbejdes.

 

Jeg tror at FT Spaniels kører mere i 1-2 gear inde og 5-6 gear ude, mens Standard modellerne kører mere 2-3 inde og 4-5 ude og altså er mere rastløse og urolige. Det passer jo også med at der skal brændes en vis mængde karlolier af og det kan så gøres ved jævn aktivitet fordelt over mange timer eller ved højere aktivitet i kortere perioder.

 

Jeg tror det er det samme med Labradorer af arbejdslinjer kontra den at udstillingslinjer.

 

Det er fuldstændig u videnskabeligt, men jeg fik det indtryk da jeg undersøgte hvordan en standard Springer og Cocker er i dagligdagen - indendørs, at de faktisk er mere aktive end mine FT Spaniels.

Link til indlæg
Del på andre sites

nå, men så handler det jo oftest om understimulering. De har sikkert en hund der hjemme der er rastløs og hele tiden går dem i halen, fordi der ikke sker nok for hunden og der ikke er system i det, så hunden VED hvornår der sker noget for den og hvornår der ikke gør.

 

Min erfaring med den slags hunde er at de ofte hurtigt "falder til ro", hvis der kommer struktur over hverdagen og de frem for alt bliver aktiveret nok og med noget meningsfuldt.

 

Fuldstændig rigtigt og det kan meget vel være forklaringen på mine observationer - godt indlæg!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er meget enig, mine hunde skal også være rolige inde, men det er bare ikke det jeg opfatter at flertallet mener, jeg har fx en dejlig cocker i pensionen, ejerne taler hver eneste gang de kommer om hvor meget de glæder sig til dyret falder til ro, problemet er at i min verden ville den hund være en død cocker hvis den var mere rolig, den tøffer rundt, har mistet alt glæde og fart på, det som for mig er en cocker;)

det samme med rigtig mange af retriveren, var de mere rolige ville jeg nok føle efter pulsen, men aligevel mener ejerne at de trænger til at falde til ro;( rigtig mange af de hunde tilbringer deres liv foran fjernsynet eller i en snor på fortovet ;( jeg syntes det er trist;(

 

Der vil nok desværre altid være dem der burde have haft et tøjdyr istedet, og som glæder sig til hunden ikke bare er voksen og rolig, men gammel og gigtplaget så den mest bare sover hele dagen :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil nu også mene at når jeg f.eks. siger "falder til ro", så menes der i princippet bare at hunden modnes, og hvalpe stadiet er overstået. Og det skulle jo gerne ske ved alle hunde :lol: Det betyder jo ikke at de ikke stadig er legesyge osv. det betyder blot i min verden at hunden har mere erfaring, og kan finde ud af at styrer sig. Dette kommer jo til dels også igennem træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes at det er synd for de mennesker, der hele tiden går og glæder sig til at hunden bliver ældre... Hver alder er da en oplevelse og hver alder har sin charme og sine egne muligheder....

 

Den største oplevelse er at være til stede i hundens liv, lige netop i den alder, den har... Hele hundens liv... :lun:

 

Jeg kan ikke huske at Silke nogensinde har haft en alder som jeg har glædet mig til skulle være overstået.

 

Alle hendes aldre har væres så livsbekræftende og underholdende.. Især hendes rolige og afslappede alderdom, hvor hun forstår alt og må alt... Og hvor hun nyder fysisk nærhed mere end hun har gjort i de mere aktive perioder af hendes liv..

Hun sover mere nu, ja... Men der er sørme stadig liv.. :mrgreen: Hun deltager stadig i alt hvad jeg foretager mig, når jeg da ikke sidder ved computer eller iPad.. Lige nu sover hun tungt... Og snorker.. :hjerte: Hvis jeg går ud i haven eller køkkenet, så er hun straks klar til at være med til et eller andet..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg synes det er kedeligt at Walther er faldet til ro, altså blevet ældre... han sover mere end før men kan godt lege - men der er da ikke de spræl i ham der var før.

 

Zeus derimod er altid klar til leg og spilopper - han har dog en udmærket tænd / sluk knap men alligevel så synes jeg da at de "vilde" (nu kalder jeg det vild) hvalpe er meget sjovere ;-)

 

Elsker hunde med krudt i ;-) så er ret enig med dig Alfen !

Link til indlæg
Del på andre sites

nå, men så handler det jo oftest om understimulering. De har sikkert en hund der hjemme der er rastløs og hele tiden går dem i halen, fordi der ikke sker nok for hunden og der ikke er system i det, så hunden VED hvornår der sker noget for den og hvornår der ikke gør.

 

Min erfaring med den slags hunde er at de ofte hurtigt "falder til ro", hvis der kommer struktur over hverdagen og de frem for alt bliver aktiveret nok og med noget meningsfuldt.

 

Og aå er der visse racer der er pta træthed SKAL med - tænk hvis de gik glip af noget,......eller at ens menneske blev spist af det farlige toiletmonster.....:engel:

 

 

 

Her er der efterhånden også faldet lidt mere ro på......eller måske som de andre siger, faldet et par brikker på plads oppe i øverste etage. Men igen, så er der masser af fart og energi når der skal ske noget :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...