Hop til indhold

Hanhund og tæve sammen


Kasmort
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen. Jeg håber der er nogen derude med et godt råd. Jeg har en amstaff som er 11 år gammel. Han er en meget glad hund og viser sjældent arrigskab. Han er ikke kastreret.

 

Mit problem er når han er sammen med min søsters sankt bernard tæve, så vil han ikke lade hende være i fred. Han bliver ved med at dominere hende(lave parringsbevægelser) godbidder, skældud og andet hjælper lige vidt. vi har opgivet at have dem sammen, da de begge stresser meget, og tæven har svært ved at forstå hans adfærd. Han gør det ved alle hunde, både hvalpe og voksne. Når de andre hunde siger fra underkaster han sig i et par sekunder, og så starter han igen. Er der nogen der har et godt råd? Er der nogen der ved hvorfor han bliver ved?

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay. For mange hunde kan det skyldes stress og/eller usikkerhed, men hvis han har gjort det i 11 år, kan det måske også bare være en virkelig indgroet vane og simpelthen blevet hans billede af hvordan man er sammen med andre hunde.

 

Uanset hvad ville jeg tage ham ned, når han gør det. Ikke skælde ud, bare tage ham ned. Eventuelt beholde snoren på ham, så han ikke bare har frit slag. Det er nemlig ikke særligt sjovt for hunden, det går udover - og det er sikkert heller ikke sjovt for ham, hvis han stresser meget over det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogle hunde viser den adfærd fordi de ikke helt kan styre deres begejstring over at være sammen med andre hunde og så ved de ikke helt hvad de skal, og finder på noget der virker velkendt og trygt,.. (lidt som hvis mennesker klør sig i håret eller gnider deres hænder). Hvis det er sådan noget, kan du måske aflede hans opmærksomhed ved at strø noget foder ud hundene kan gå og finde (gerne i højt græs), så du får ham til at slappe lidt af i den anden hunds selskab.

 

Jeg ville sætte en kort snor uden håndtag i hunden, som man kan samle op og fysisk trække ham væk fra den anden hund (ikke rykke eller skælde ud, for det får jo ikke nogen til at slappe af) og så vente til han ser afslappet ud i øjnene og ikke halser, før han får lov til at opsøge den anden hund igen. På den måde kan han lære at han bliver frataget den anden hunds samvær når han humper dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg synes du skal blive ved med at tage ham ned.

 

Min Zeus gør det ved min den gamle lab når han er stresset, i starten gjorde han det rigtig meget, jeg tog ham ned hver gang - og ja tålmodighed, men jeg blev ved med at tage ham ned, da den gamle ikke sagde fra.

I dag gør han det kun en sjædent gang imellem, men derfor piller jeg ham stadigvæk ned.

 

Jeg gjorde det at jeg tager Zeus ned og siger nej - ikke højt og råbende men et bestemt NEJ.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes nu ikk han begynder at slappe af selv ovet flere timer, men det er nok et spørgsmål om tålmodighed.

Som Therese siger, er det sikkert blevet en vane, og hvis det har stået på i 11 år, så vil det blive ret meget op ad bakke at få den væk igen. Han skal hjælpes med at slappe af og det kan du bl.a. gøre ved at opsøge hunde på så lang afstand at han ikke kører op og bliver urolig (jeg synes man kan se det i hundens blik om den bliver opkørt) og gradvis komme tættere og tættere på, mens du roser stille og roligt og giver ham lidt hårde kiks (det afstresser at gumle på noget hårdt). Søgeaktiviteter virker beroligende, så det kan du med fordel give ham mulighed for flere gange dagligt og måske kan du få din dyrlæge til at give dig noget der hedder clomicalm, mens du sætter ind med træningen.

 

Det er vigtigt at du overvejer en eller anden erstatning du kan tilbyde din hund, når du afbryder ham (hvad hedder han?), for ellers efterlader du ham i et tomrum hvor han tænker: det må jeg ikke,.. hvad skal jeg så?, og så vil han falde tilbage i det samme gamle "snavs" igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som Therese siger, er det sikkert blevet en vane, og hvis det har stået på i 11 år, så vil det blive ret meget op ad bakke at få den væk igen. Han skal hjælpes med at slappe af og det kan du bl.a. gøre ved at opsøge hunde på så lang afstand at han ikke kører op og bliver urolig (jeg synes man kan se det i hundens blik om den bliver opkørt) og gradvis komme tættere og tættere på, mens du roser stille og roligt og giver ham lidt hårde kiks (det afstresser at gumle på noget hårdt). Søgeaktiviteter virker beroligende, så det kan du med fordel give ham mulighed for flere gange dagligt og måske kan du få din dyrlæge til at give dig noget der hedder clomicalm, mens du sætter ind med træningen.

 

Det er vigtigt at du overvejer en eller anden erstatning du kan tilbyde din hund, når du afbryder ham (hvad hedder han?), for ellers efterlader du ham i et tomrum hvor han tænker: det må jeg ikke,.. hvad skal jeg så?, og så vil han falde tilbage i det samme gamle "snavs" igen.

Nu låner jeg lige tråden for at stille et spørgsmål, som forhåbentligt også kan være relevant for trådstarter, men hvad kan sådan en erstatning f.eks. være? Har du nogle forslag?

 

Jeg har jo prøvet at vænne Bobo af med samme uvane i tre år, men er ikke lykkedes helt med det og det kunne jo sagtens være, fordi han reelt ikke har haft et alternativ. Jeg har jo bare bedt ham om at lade være. Så jeg kunne godt tænke mig at prøve dit forslag, men jeg ved bare ikke helt hvad alternativet skulle være.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som Therese siger, er det sikkert blevet en vane, og hvis det har stået på i 11 år, så vil det blive ret meget op ad bakke at få den væk igen. Han skal hjælpes med at slappe af og det kan du bl.a. gøre ved at opsøge hunde på så lang afstand at han ikke kører op og bliver urolig (jeg synes man kan se det i hundens blik om den bliver opkørt) og gradvis komme tættere og tættere på, mens du roser stille og roligt og giver ham lidt hårde kiks (det afstresser at gumle på noget hårdt). Søgeaktiviteter virker beroligende, så det kan du med fordel give ham mulighed for flere gange dagligt og måske kan du få din dyrlæge til at give dig noget der hedder clomicalm, mens du sætter ind med træningen.

 

Det er vigtigt at du overvejer en eller anden erstatning du kan tilbyde din hund, når du afbryder ham (hvad hedder han?), for ellers efterlader du ham i et tomrum hvor han tænker: det må jeg ikke,.. hvad skal jeg så?, og så vil han falde tilbage i det samme gamle "snavs" igen.

 

Okay, det lyder som en god ide. Det vil jeg prøve. Han hedder chino😊 tak for dit svar.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så glemte jeg lige at vi måske skal kende lidt til hans daglige rutiner, for nogle aktiviteter er rigtig gode til at få en hund kørt op. Hvad laver du med ham en typisk dag?.

En typisk dag består af 3 gåture. 2 på ca. 15-20 min og en på 1-1 1/2 time. Vi leger kun derhjemme, da han er på hundeforbudslisten og ikk må gå uden snor og skal have mundkurv på. Når vi leger hjemme er det tit med bold, tovtrække eller hans favorit, pibelegetøj.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu låner jeg lige tråden for at stille et spørgsmål, som forhåbentligt også kan være relevant for trådstarter, men hvad kan sådan en erstatning f.eks. være? Har du nogle forslag?

 

Jeg har jo prøvet at vænne Bobo af med samme uvane i tre år, men er ikke lykkedes helt med det og det kunne jo sagtens være, fordi han reelt ikke har haft et alternativ. Jeg har jo bare bedt ham om at lade være. Så jeg kunne godt tænke mig at prøve dit forslag, men jeg ved bare ikke helt hvad alternativet skulle være.

Det behøver ikke være raketvidenskab,.. bare man ikke skaber tomrummet lige bagefter og guider hunden til en anden adfærd, en let øvelse af en slags, som den så kan blive belønnet for. Du kan evt. krydre (men du skal være hurtig og også sikker på din hunds adfærd) ved at anvende klikker og lige fyre et klik af, lige efter øvelsen er slut og han endnu ikke har nået at tænke tanken: hey, jeg kunne jo også humpe den hund dér. På den måde får du med tiden også en social adfærd du kan belønne og udvikle.

 

En typisk dag består af 3 gåture. 2 på ca. 15-20 min og en på 1-1 1/2 time. Vi leger kun derhjemme, da han er på hundeforbudslisten og ikk må gå uden snor og skal have mundkurv på. Når vi leger hjemme er det tit med bold, tovtrække eller hans favorit, pibelegetøj.

 

Prøv at lav lidt øvelser hvor Chino skal anvende hovedet og ikke sin krop så meget, f.eks. ved at han skal søge sin mad ude i græsset eller at du gemmer hans bolde. Og så gør du dig selv en tjeneste at skære drastisk ned for kaste-/ og ruskelege, for det sætter rigtig godt fut i produktionen af stresshormon.

 

.... da han er på hundeforbudslisten og ikk må gå uden snor og skal have mundkurv på.

 

Åh herregud, 11 år, hvad skulle han dog kunne gøre andre.

 

Jeg ved ikke hvor du bor men her i Nordsjælland virker det som om folk har glemt al den ballade der var med kamphunde. Man ser faktisk kun de små staffer og nogle enkelte blandinger og dem virker folk ikke bange for at lade deres hunde lege med,.. jeg tror sgu jeg ville skide på den lov og slippe min hund løs.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bor i århus, og vi har meget politi rendende omkring. Hvis de ser ham uden mundkurv eller snor, kan jeg risikere de afliver ham. Jeg har haft mange problemer med at folk ikk engang vil lade ham snuse til deres hunde.

 

Det er jeg ked af at høre. Folk er da hysteriske,.. hvordan skulle en hund kunne gøre noget med en mundkurv på. :stupid:

 

Nå, det var lidt off topic.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bor i århus, og vi har meget politi rendende omkring. Hvis de ser ham uden mundkurv eller snor, kan jeg risikere de afliver ham. Jeg har haft mange problemer med at folk ikk engang vil lade ham snuse til deres hunde.

 

Hysteri eller ej, så forstår jeg godt du vælger at følge påbuddet om snor og mundkurv - det ville være hæsligt at skulle aflive sin hund pga. en af sine egne fejl! :damn: :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Hysteri eller ej, så forstår jeg godt du vælger at følge påbuddet om snor og mundkurv - det ville være hæsligt at skulle aflive sin hund pga. en af sine egne fejl! :damn: :megaked:

Helt enig, det havde jeg også gjort.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej, hold nu op!

 

I alle andre henseender er det ok at man ikke vil lade andre hunde hilse - måske er ens egen hund utryg ved andre, kan finde på at bide eller andet. At den anden hund har mundkurv på, betyder jo ikke noget for hvordan MIN hund reagerer:vedikke:

 

Men fordi det er en listehund er det pludselig forkert???

 

Næ hov hov, jeg skrev at det var hysterisk at man ikke vil lade sin hund hilse på en kamphund med mundkurv på,.. forstået på den måde at hunden ellers godt må hilse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan jo ikke vide på forhånd,hvorfor den anden hund ikke vil/må hilse. Der må man som ejere af den hund, der bliver fravalgt, måske prøve at tage ja-hatten på og tænke, at det nok ikke er ens egen hund, der er et problem. Og ikke tage det så nært/personligt.

 

mht trådstarters problem, ville jeg også tage snor på ham og lære ham, at det ikke er sådan, man omgås andre hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...