Hop til indhold

Hundegård eller stor indhegnet have, hvad er bedst?


JensJ
 Share

Recommended Posts

Vi bor på landet, og når vores Islandsk fårehund er alene hjemme er han i sin hundegård, som han ser ud til at være rigtig glad for. Vi har en have på ca. 1.000 m2, som vi vil indhegne rigtig godt, så det vil være muligt for ham, at løbe rundt i haven uden vi skal holde øje med ham hele tiden.

 

Når vores hund skal være alene hjemme fremover tror I så han vil have det bedst i en ca. 12m2 hundegård eller ved at have adgang til hele haven på ca. 1.000 m2? I begge tilfælde har han naturligvis adgang til en tæt garage, hvor han også har et varmt hundehus.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi oplever ingen problemer med at have vores hund gående frit i vores 800 m2 store have. Hegnet (hæk) omkring haven er dog godt og vel 2 meter højt og de to låger ind til haven er låst når vi lader ham være alene hjemme.

 

Jeg tvivler på at det gør en forskel på hvor meget han giver hals, når vi begrænser hans færden til gården (det sker ofte om vinteren, for at undgå at han bliver for pladret til).

 

Luffe er nok heller ikke lige typen der får stress, men hvis det skulle ske, ville jeg tro at det snarere kunne komme af at han ikke kan komme til at undersøge hele "territoriet"?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror måske også at der er forskel på om det er en hvalp, en unghund eller en helt voksen hund. Og så er der nok også forskel på en gårdhundetype, en hyrdehund og en jagende jagthund. Men uanset ville jeg nok ikke lade den have hele haven hvis den er alene i længere tid.

 

og jeg kan stadig ikke helt finde ud af hvorfor, ret irriterende:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Tror måske også at der er forskel på om det er en hvalp, en unghund eller en helt voksen hund. Og så er der nok også forskel på en gårdhundetype, en hyrdehund og en jagende jagthund. Men uanset ville jeg nok ikke lade den have hele haven hvis den er alene i længere tid.

 

og jeg kan stadig ikke helt finde ud af hvorfor, ret irriterende:hmm:

 

Jeg ville heller ikke - men ved heller ikke helt hvorfor, jo den ene ting er at de ikke skal stå og gø derude i 8 timer hver dag - så tror jeg naboerne klager ikke at de gøer konstant når de er i haven, men af og til.

 

Og så er jeg nok en kylling er bange for at der kommer nogen der vil snakke med dem, evt. åbner lågen og de render ud :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske skulle man læse TS`s spørgsmål igen?

 

Betragtninger om at forbipasserende skulle mobbe hunden, har formentlig ikke den store relevans, når man bor "på landet", og det har evt. generende gøen sikkert heller ikke. Hvis man vil, er det jo heller ikke så svært at lave låger/hegn på en måde, der beskytter hunden (og andet i haven) mod at blive stjålet.

 

Der selvfølgelig den mulige ulempe, at hunden ødelægger noget i haven og måske har et lidt for afslappet forhold til, hvor den lægger en nummer to. Man kan være heldig at den afstår fra begge dele helt af sig selv, men ellers kan det i mange tilfælde trænes væk.

 

Tilbage står, om hunden selv har det bedst med at kunne færdes frit i haven, eller være spærret inde i en hundegård. Mon ikke de fleste aktive hunde, vil foretrække det første?

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske skulle man læse TS`s spørgsmål igen?

 

Tilbage står, om hunden selv har det bedst med at kunne færdes frit i haven, eller være spærret inde i en hundegård. Mon ikke de fleste aktive hunde, vil foretrække det første?

 

Ord er noget sjovt noget

 

man kan være spæret inde i en have eller færdes frit i hele huset

man kan være spæret inde i huset eller færdes frit i haven

man kan være spæret inde i et rum eller færdes frit i huset

man kan være spæret inde i et bur eller færdes frit i et rum

 

Jeg er ikke sikker på at hundene har samme oplevelse af færdes frit og spæret inde som vi mennesker ligger i disse begreber, men jeg tror egentlig ofte hunde har det bedre på passende overskuelige "områder" når de er alene. Det er lidt som med frihedsbegrebet. Noget mennesker forholder sig til, mens andre sociale dyr kun forholder sig til den verden de har, med de relationer der er. Interessant at nogen mennesker for at blive frie, frivilligt opgiver/undgår sociale relationer. Det ville en hund vist aldrig frivilligt gøre?

 

Og nej jeg tror ikke at de fleste aktive hunde ville foretrække at have adgang og dermed måske også ansvar for en hel have fremfor et godt, sikkert, kendt og skattet, mere begrænset opholdsrum og dertil hørende løbegård, hvor man kan slappe helt af.

 

Jeg kan ikke helt redegøre hvorfor, men jeg tror det baserer sig på den oplevelse jeg har med de hunde jeg har haft. Ingen af dem har nydt at være i hele haven uden mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville aldrig vælge have. Det er for frit i mine øjne, måske hvis man virkelig får lavet et godt hegn, hvor der virkelig ikke er nogen som kan komme ind i ens have.

 

Nu bor vi jo i byen, og her er det et no-go fordi hvis en bold bliver kastet i haven og nogen beslutter at kravle efter den osv...

 

Men generelt ville jeg bare tænke at risikoen for at hunden slap fri bare var for stor....

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske skulle man læse TS`s spørgsmål igen?

 

Betragtninger om at forbipasserende skulle mobbe hunden, har formentlig ikke den store relevans, når man bor "på landet", og det har evt. generende gøen sikkert heller ikyke. Hvis man vil, er det jo heller ikke så svært at lave låger/hegn på en måde, der beskytter hunden (og andet i haven) mod at blive stjålet.

 

Der selvfølgelig den mulige ulempe, at hunden ødelægger noget i haven og måske har et lidt for afslappet forhold til, hvor den lægger en nummer to. Man kan være heldig at den afstår fra begge dele helt af sig selv, men ellers kan det i mange tilfælde trænes væk.

 

Tilbage står, om hunden selv har det bedst med at kunne færdes frit i haven, eller være spærret inde i en hundegård. Mon ikke de fleste aktive hunde, vil foretrække det første?

 

selv om man bor på landet skal man jo tage hensyn, hundegøen kan høres mange 100 m væk, så med mindre det handler om et sted med meget langt til nærmeste nabo i fugleflugtslinje, så vil gøen i haven kunne genere ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min erfaring med folk der bor på landet (hvilket ikke behøver at tages bogstaveligt, men bare tages som at de ikke er storbymennesker), er at de faktisk er meget tolerante m.h.t. andres aktiviteter, herunder at hunde gør, høns klukker, haner galer, motorer ikke er lydløse o.s.v.... selvfølgelig er det ikke så fedt hvis hunden står og gør i timevis, men det er de fleste hunde lærer jo ret hurtigt at acceptere normal færdsel omkring sig.

 

Nu går spørgsmålet vel egentlig også på, hvad hunden mon vil synes bedst om, ikke hvad omverdenen mener om arrangementet.

 

Mit bud er, at en selvstændig hund, som ikke støder ind i de mulige forhindringer der kan oplistes, vil have mere glæde af at have plads til at røre sig på, end af at være begrænset til en hundegård. Vores egen hund er i hvert fald glad for at lunte rundt og snuse i haven når vi er hjemme, også selv om vi selv sidder og driver den af inde foran flimmeren. Mit gæt er at han gør det samme når vi ikke er hjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...